Over Roetmobiel en meer.....

Gestart door elianmars, 04-10-2007 22:49:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

VolvoDeMio

Citaat van: MichielMaas op 28-12-2008 23:40:47
Vlokvorming bij vortst komt niet meer voor toch, of wel misschien. Bij hogere snelheden wordt de temperatuur nog lager?
...

Maar dan zou dat door de warmte van de motor (tijdens het wachten op de berger) in een half uur toch wel ontdooid zijn?

hathü

Oei das niet fijn dat je TDI het opgaf, ben nieuwsgierig naar de oorzaak. Hopelijk is het een kleinigheid.

MichielMaas

Citaat van: VolvoDeMio op 28-12-2008 23:48:26
Citaat van: MichielMaas op 28-12-2008 23:40:47
Vlokvorming bij vortst komt niet meer voor toch, of wel misschien. Bij hogere snelheden wordt de temperatuur nog lager?
...

Daar heb je een puntje.. ???

Maar dan zou dat door de warmte van de motor (tijdens het wachten op de berger) in een half uur toch wel ontdooid zijn?

VolvoDeMio

Citaat van: MichielMaas op 28-12-2008 23:58:56

Citaat van: VolvoDeMio op 28-12-2008 23:48:26

Citaat van: MichielMaas op 28-12-2008 23:40:47
Vlokvorming bij vortst komt niet meer voor toch, of wel misschien. Bij hogere snelheden wordt de temperatuur nog lager?
...

Maar dan zou dat door de warmte van de motor (tijdens het wachten op de berger) in een half uur toch wel ontdooid zijn?

Daar heb je een puntje.. ???

Maar dan zou dat door de warmte van de motor (tijdens het wachten op de berger) in een half uur toch wel ontdooid zijn?

My point exactly. En startte toen niet, dus waarschijnlijk geen vlokvorming (imho).

P.s. quotes even rechtgebreid....

Turbo-Geek

Citaat van: MichielMaas op 28-12-2008 23:40:47
Vlokvorming bij vortst komt niet meer voor toch, of wel misschien. Bij hogere snelheden wordt de temperatuur nog lager?
Ik ben geen techneut maar denk alleen ff mee.  :eusa_think:

Hopelijk valt het mee.  ;)

Niet waar, snelheid (windchill factor) heeft NIKS van doen met gewone materialen en vloeistoffen.
Het heeft WEL invloed bij de mens.
Als het wel invloed had dan zou een temperatuur sensor (zoals de meeste auto's hebben) voor in de grille bijvoorbeeld geen nut hebben, immers dan zou die tijdens het rijden in de zomer weleens 20 graden lager aangeven (dat wat een mens WEL zou ervaren).
Dus Windchill factor moet je vergeten voor mechanica.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

jberg

tuurlijk wel, dan zou t dus geen enkel verschil maken of je stilstaat of rijdt, je fan zou dan precies evensnel aanslaan,
nou die van mij slaat een stuk sneller aan als ie stationair staat te draaien

de warmte overdracht gaat een stuk sneller in bewegende lucht

elianmars

Ik ben zojuist (wakker) gebeld door SOS international.
De wagen wordt vanmorgen naar de Volvodealer in Luik gebracht.
Waarschijnlijk krijg ik in de loop van de morgen te horen wat het probleem is en of het te repareren is. Zoniet, dan krijgen we een vervangende wagen.

Sbv

We zullen duimen dat het iets simpels is en dat jullie snel weer op pad kunnen.

Marc O.

Citaat van: Turbo-Geek op 29-12-2008 00:51:45
Citaat van: MichielMaas op 28-12-2008 23:40:47
Vlokvorming bij vortst komt niet meer voor toch, of wel misschien. Bij hogere snelheden wordt de temperatuur nog lager?
Ik ben geen techneut maar denk alleen ff mee.  :eusa_think:

Hopelijk valt het mee.  ;)

Niet waar, snelheid (windchill factor) heeft NIKS van doen met gewone materialen en vloeistoffen.
Het heeft WEL invloed bij de mens.
Als het wel invloed had dan zou een temperatuur sensor (zoals de meeste auto's hebben) voor in de grille bijvoorbeeld geen nut hebben, immers dan zou die tijdens het rijden in de zomer weleens 20 graden lager aangeven (dat wat een mens WEL zou ervaren).
Dus Windchill factor moet je vergeten voor mechanica.

Klopt helemaal. En wel om de volgende reden: Als "iets" (mechanica of levende wezens) dezelfde temperatuur heeft als de omgeving, dan is de (lucht)snelheid eromheen niet meer relevant. Deze is wél relevant op het moment dat dat "iets" een hogere (óf lagere) temperatuur heeft. Normaal gesproken zal zich een laagje lucht om het voorwerp vormen, dat de temperatuur van het voorwerp probeert aan te nemen. Hoe dichter bij het voorwerp, hoe kleiner het temperatuurverschil met het voorwerp. Door dat kleinere temperatuurverschil zal het voorwerp minder snel zijn warmte afstaan (of opnemen) en dus minder snel afkoelen (of opwarmen). Dat is trouwens ook precies de functie van kleding: ervoor zorgen dat er een laagje warme lucht om je lichaam ontstaan en wordt vastgehouden.

Door beweging wordt dat laagje lucht echter continu vervangen door koudere (of warmere) lucht zodat, door het grotere temperatuurverschil, er meer warmte wordt afgestaan (of opgenomen) en het voorwerp dus veel sneller afkoelt (of opwarmt).

Omdat de inhoud van een dieseltank dezelfde temperatuur heeft als de omgeving, zal rijwind hierop dus niet van invloed zijn.

Citaat van: jberg op 29-12-2008 00:56:10
tuurlijk wel, dan zou t dus geen enkel verschil maken of je stilstaat of rijdt, je fan zou dan precies evensnel aanslaan,
nou die van mij slaat een stuk sneller aan als ie stationair staat te draaien

de warmte overdracht gaat een stuk sneller in bewegende lucht

Klopt, de radiator is warmer dan de omgeving, dus de eromheen stromende koude lucht zal ervoor zorgen dat ie sneller afkoelt als je rijdt. Dat is niet strijdig met wat TG zegt.


@Marcel: Hopen dat de schade meevalt :eusa_pray:
...The Nile isn't just a river in Africa...

Topsport180

Tsjonge, dit is heel vervelend. Ik ben net als jij heel benieuwd wat er aan de hand is. Sterkte met de situatie !!

Belachelijk trouwens dat men je niet geloofde dat je je auto all-risks hebt verzekerd ... Ik heb mijn 10 jaar oude C70 ook gewoon all-risks verzekerd (de V70 daarentegen slechts WA...)
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

MarcoV

Hoop voor je dat het meevalt, keep us informed!

MarcoV :-\

)()()sT

Citaat van: Freakybaby op 28-12-2008 23:33:05
Is het een idee om de volvo naar een forummer in het zuiden te slepen die wat van diesels af weet? Ik ben helaas pas 1-1 weer in het zuiden en weet weinig van diesels, maar kan ws wel een auto ambulance voor je regelen tot maastricht of omstreken.

Mijn vriend is Volkswagen-man... In ieder geval succes!

Eugene

Balen Marcel, hopelijk valt het mee!



If it's not blown, it sucks...

D-J

Ik lees dit net, klote man :-[

Enne, ik had je eerst een PB gestuurd voordat ik dit las hoor :eusa_shifty: :eusa_wall: sorry
V70 T-5D

Laserblue

al nieuws?  :-\
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*