Over Roetmobiel en meer.....

Gestart door elianmars, 04-10-2007 22:49:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Jans Duiven

Citaat van: dennis850estate op 17-01-2009 15:34:03
Heb van al het gelazer slecht kunnen slapen. Ik repareer al 25 jaar auto's en sleutel al aan alles dat rookt vanaf dat ik 6 was. Ik ben altijd kritisch op mijn eigen werkzaamheden en lever altijd goed werk af. Ben hoog opgeleid, 1e monteur, apk keurmeester, autoschade-expert, assurantie B, werktuigbouwkundig ingenieur en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik kan wel 100 zeer positieve reacties op het forum laten oproepen als ik zou willen. Ben een 1 mans bedrijf begonnen naast een full-time baan waarbij ik de verantwoording heb over ruim zestig technici.

Nu gebeurt er iets waar een oorzaak voor gevonden moet worden. Het forum is onder andere opgericht om informatie te verschaffen en samen technische oplossingen te vinden. Er is iets misgegaan met de auto van Marcel en voor dat ik ook maar op de hoogte ben van wat er speelt is mijn naam al genoemd. ik moet er toevallig achterkomen dat er wat gaande is. Er worden allerlei speculaties en negatieve uitlatingen gedaan waarbij op niet mis te verstane wijze mijn goede naam door het slijk gaat.

Ben daar nogal van slag door geraakt. Ik zoek naar de reden en technische oorzaak van hetgeen er gebeurt is maar krijg de kans niet. De herstelreparatie gebeurt geheel buiten mij om. Heb al die tijd gewacht totdat ik het langzaam aan zat was en de reden boven water heb.

Het volgende is gebeurd.

De krukaspoeliebout is een bout met nogal een forse maat

http://img516.imageshack.us/img516/7373/dsc00578xv6.th.jpg

http://img141.imageshack.us/img141/5058/dsc00577jx0.th.jpg

Op de eerste foto kun je zien wat het voor een 'schroefje' is. Het lijkt een gewone bout maar als je tussen de ring en de kop van de bout kijkt (foto 2) zie je een verjonging, het rekgedeelte. Je denkt dus niet meteen aan een rekbout, die je moet vervangen. Verder wordt er gesproken over een aanhaalmoment boven de 350NM. Dit is vreemd omdat een rekbout met een hoekverdraaiing vastgezet moet worden. VADIS zegt dit ook, geeft aan dat het 160NM moet zijn en daarna 180 graden erbij.

Ik heb de bout niet vernieuwd omdat ik niet in de gaten heb gehad dat het een rekbout is. Dit komt door het formaat, het rekgedeelte dat je pas kunt zien als je de ring aan de kant schuift en het feit dat er steeds werd geroepen dat er een aanhaalmoment zonder hoekverdraaiing noodzakelijk was. Ik ga ook niet bij alle reparaties eerst VADIS uitspitten.

Ik vind het natuurlijk erg jammer dat dit nu gebeurd is en ben uiteraard bereid om met marcel over de afloop te praten. Verder hoop ik dat het door het slijk trekken van mensen met goede wil en verstand van zaken een keer afgelopen kan zijn.

Dennis


Uitstekend verhaal Dennis!

Hans (Die zonder blikken of blozen de auto weer bij je aflevert binnenkort)

elianmars

#886
Citaat van: dennis850estate op 17-01-2009 15:34:03
Ik vind het natuurlijk erg jammer dat dit nu gebeurd is en ben uiteraard bereid om met marcel over de afloop te praten. Verder hoop ik dat het door het slijk trekken van mensen met goede wil en verstand van zaken een keer afgelopen kan zijn.


Bedankt voor je verhaal, Dennis. Alleen valt het volgens mij wel mee met het door het slijk trekken, toch?

Ik heb vanaf het begin al gezegd dat fouten nou eenmaal gemaakt worden. Helaas heeft dit "foutje" behoorlijke gevolgen.
Afgelopen donderdag heb ik nog met Ronald (Mathilde op het forum) staan praten en zei tegen hem dat ik zonder twijfel weer mijn wagen bij jou zou neerzetten als er wat zou moeten gebeuren.
Ik heb nog steeds volledig vertrouwen in je, net als vele anderen die met hun wagen bij jou zijn geweest.

Citaat van: dennis850estate op 17-01-2009 15:34:03
Ik zoek naar de reden en technische oorzaak van hetgeen er gebeurt is maar krijg de kans niet. De herstelreparatie gebeurt geheel buiten mij om.

Ik heb bewust de wagen bij de dealer laten zetten, omdat er voor mij onduidelijk was wat er aan de hand was.
Pas nadat bekend was dat er vijf klepstoters vernield waren, werd de oorzaak gevonden. Dan ga ik niet de wagen daar weghalen (hoe?) en 'm naar jou zien te krijgen. De boel lag uit elkaar en ik zie niet hoe ik op die manier met de wagen moet gaan "sjouwen".
Bovendien moet alles weer opnieuw worden afgesteld, met speciale apparatuur. Dan had ik na reparatie door jou uitgevoerd opnieuw de wagen moeten ophalen met een auto-ambulance om 'm te laten afstellen door de dealer.
Ik hoop dat je kunt begrijpen dat dat voor mij geen optie zou zijn.

johan283

Mee eens door het slijk trekken vind ik wel meevallen. De mensen op het forum speculeren nou eenmaal graag. Dat hou je toch.......en bovendien dat is hun goed recht , want dat is nou eenmaal het doel van een forum om meningen te delen

dennis850estate

Citaat van: elianmars op 17-01-2009 20:08:32
Citaat van: dennis850estate op 17-01-2009 15:34:03
Ik vind het natuurlijk erg jammer dat dit nu gebeurd is en ben uiteraard bereid om met marcel over de afloop te praten. Verder hoop ik dat het door het slijk trekken van mensen met goede wil en verstand van zaken een keer afgelopen kan zijn.


Bedankt voor je verhaal, Dennis. Alleen valt het volgens mij wel mee met het door het slijk trekken, toch?

Ik heb vanaf het begin al gezegd dat fouten nou eenmaal gemaakt worden. Helaas heeft dit "foutje" behoorlijke gevolgen.
Afgelopen donderdag heb ik nog met Ronald (Mathilde op het forum) staan praten en zei tegen hem dat ik zonder twijfel weer mijn wagen bij jou zou neerzetten als er wat zou moeten gebeuren.
Ik heb nog steeds volledig vertrouwen in je, net als vele anderen die met hun wagen bij jou zijn geweest.

Citaat van: dennis850estate op 17-01-2009 15:34:03
Ik zoek naar de reden en technische oorzaak van hetgeen er gebeurt is maar krijg de kans niet. De herstelreparatie gebeurt geheel buiten mij om.

Ik heb bewust de wagen bij de dealer laten zetten, omdat er voor mij onduidelijk was wat er aan de hand was.
Pas nadat bekend was dat er vijf klepstoters vernield waren, werd de oorzaak gevonden. Dan ga ik niet de wagen daar weghalen (hoe?) en 'm naar jou zien te krijgen. De boel lag uit elkaar en ik zie niet hoe ik op die manier met de wagen moet gaan "sjouwen".
Bovendien moet alles weer opnieuw worden afgesteld, met speciale apparatuur. Dan had ik na reparatie door jou uitgevoerd opnieuw de wagen moeten ophalen met een auto-ambulance om 'm te laten afstellen door de dealer.
Ik hoop dat je kunt begrijpen dat dat voor mij geen optie zou zijn.

Marcel,

Het door het slijk trekken is vooral een gevoel dat ontstaat als er in een topic gezocht wordt naar een 'schuldige' Er zijn dan vaak mensen die zonder dat alle feiten boven water zijn een snelle reactie plaatsen. Het gevoel komt los als er ineens zonder vooraankondiging je naam verschijnt in kombinatie met een ontstane schade.

Ik besef me ook wel dat het ondoenlijk was om een half gedemonteerde auto op te laden en naar me toe te verplaatsen. Hier had ik ook vrede mee. Had natuurlijk graag zelf dit klusje willen klaren.

Ben trouwens nog heel benieuwd naar de foto's van het beschadigde krukaseinde en de kapotte distributiepoelie, de foto van een beschadigde bout en een snaar die door al het gejutter beschadigd is. Ben er namelijk van overtuigd dat als de bout los gelopen is er allerlei schade te zien moet zijn aan die onderdelen. Hij schiet niet zomaar van timing af, maar zal eerst een tijdje hebben staan rammelen.

dennis850estate

Citaat van: johan283 op 17-01-2009 21:42:35
Mee eens door het slijk trekken vind ik wel meevallen. De mensen op het forum speculeren nou eenmaal graag. Dat hou je toch.......en bovendien dat is hun goed recht , want dat is nou eenmaal het doel van een forum om meningen te delen

Eens, ware het niet dat een mening niet objectief hoeft te zijn en vaak niet onderbouwt is met feiten. Mijn reacties op topics is nagenoeg altijd zakelijk, dit is de eerste keer dat ik reacties plaats waarbij ik mezelf kwetsbaar opstel.

elianmars

Citaat van: dennis850estate op 17-01-2009 21:50:47


Ben trouwens nog heel benieuwd naar de foto's van het beschadigde krukaseinde en de kapotte distributiepoelie, de foto van een beschadigde bout en een snaar die door al het gejutter beschadigd is. Ben er namelijk van overtuigd dat als de bout los gelopen is er allerlei schade te zien moet zijn aan die onderdelen. Hij schiet niet zomaar van timing af, maar zal eerst een tijdje hebben staan rammelen.

Ik weet niet of Mitchell hiervan foto's (heeft ge)maakt. Ik neem aan dat de onderdelen wel bewaard blijven. Er komt een nieuwe drukaspoelie op, daarvoor werd donderdag nog gebeld, of ik dat wilde qua kosten. Ik moet wel, het spul moet wel weer werken  ::)

Wat ik alleen niet begrijp, waar is de ring gebleven die om de bout zat?  :eusa_think:

VolvoDeMio

#891
Citaat van: dennis850estate op 17-01-2009 21:50:47

.......

Ben trouwens nog heel benieuwd naar de foto's van het beschadigde krukaseinde en de kapotte distributiepoelie, de foto van een beschadigde bout en een snaar die door al het gejutter beschadigd is. Ben er namelijk van overtuigd dat als de bout los gelopen is er allerlei schade te zien moet zijn aan die onderdelen. Hij schiet niet zomaar van timing af, maar zal eerst een tijdje hebben staan rammelen.

Ook zeer benieuwd naar de foto's!

Verder nog wat hersenspinsels...
(nee, ik ben geen deskundige... maar heb hier en daar wat (vermeende) kennis uit boekjes over techniek opgedaan)

Als eerste verbaast het me dat Volvo/Audi daar een rekbout gebruikt.
Rekbouten zou ik gebruiken als er dynamische (evt. thermische) axiale belastingen zijn op het deel dat de bout bijeen houdt.
De krukaspoelie voldoet daar niet aan. Geen axiale dan wel thermische belasting van enige omvang (gerelateerd aan de afmeting en het aanhaalmoment van de bout (5 keer zoveel als een wielbout!).
Verder zorgt het rubber in de krukaspoelie ervoor dat eventuele axiale trillingen m.i. ruimschoots gedempt worden.

Schiet mij maar lek.

Ik ben dus nog niet overtuigd van het scenario van Dennis, al siert zijn opstelling hem wel.


Edit eerste zin anders leek het reactie op bericht Elianmars

dennis850estate

Ben blij dat we nu gewoon weer verder gaan met de oorzaak van het stuklopen. Vraag je wel naar de onderdelen, marcel? Ben benieuwd.


elianmars

Citaat van: dennis850estate op 17-01-2009 23:59:17
Ben blij dat we nu gewoon weer verder gaan met de oorzaak van het stuklopen. Vraag je wel naar de onderdelen, marcel? Ben benieuwd.



Uiteraard.

En maak je niet druk, 't komt allemaal goed.

Slaap lekker straks  ;)

Wijnand

Citaat van: Hans Duiven op 17-01-2009 19:56:36
Citaat van: dennis850estate op 17-01-2009 15:34:03
Heb van al het gelazer slecht kunnen slapen. Ik repareer al 25 jaar auto's en sleutel al aan alles dat rookt vanaf dat ik 6 was. Ik ben altijd kritisch op mijn eigen werkzaamheden en lever altijd goed werk af. Ben hoog opgeleid, 1e monteur, apk keurmeester, autoschade-expert, assurantie B, werktuigbouwkundig ingenieur en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik kan wel 100 zeer positieve reacties op het forum laten oproepen als ik zou willen. Ben een 1 mans bedrijf begonnen naast een full-time baan waarbij ik de verantwoording heb over ruim zestig technici.

Nu gebeurt er iets waar een oorzaak voor gevonden moet worden. Het forum is onder andere opgericht om informatie te verschaffen en samen technische oplossingen te vinden. Er is iets misgegaan met de auto van Marcel en voor dat ik ook maar op de hoogte ben van wat er speelt is mijn naam al genoemd. ik moet er toevallig achterkomen dat er wat gaande is. Er worden allerlei speculaties en negatieve uitlatingen gedaan waarbij op niet mis te verstane wijze mijn goede naam door het slijk gaat.

Ben daar nogal van slag door geraakt. Ik zoek naar de reden en technische oorzaak van hetgeen er gebeurt is maar krijg de kans niet. De herstelreparatie gebeurt geheel buiten mij om. Heb al die tijd gewacht totdat ik het langzaam aan zat was en de reden boven water heb.

Het volgende is gebeurd.

De krukaspoeliebout is een bout met nogal een forse maat

http://img516.imageshack.us/img516/7373/dsc00578xv6.th.jpg

http://img141.imageshack.us/img141/5058/dsc00577jx0.th.jpg

Op de eerste foto kun je zien wat het voor een 'schroefje' is. Het lijkt een gewone bout maar als je tussen de ring en de kop van de bout kijkt (foto 2) zie je een verjonging, het rekgedeelte. Je denkt dus niet meteen aan een rekbout, die je moet vervangen. Verder wordt er gesproken over een aanhaalmoment boven de 350NM. Dit is vreemd omdat een rekbout met een hoekverdraaiing vastgezet moet worden. VADIS zegt dit ook, geeft aan dat het 160NM moet zijn en daarna 180 graden erbij.

Ik heb de bout niet vernieuwd omdat ik niet in de gaten heb gehad dat het een rekbout is. Dit komt door het formaat, het rekgedeelte dat je pas kunt zien als je de ring aan de kant schuift en het feit dat er steeds werd geroepen dat er een aanhaalmoment zonder hoekverdraaiing noodzakelijk was. Ik ga ook niet bij alle reparaties eerst VADIS uitspitten.

Ik vind het natuurlijk erg jammer dat dit nu gebeurd is en ben uiteraard bereid om met marcel over de afloop te praten. Verder hoop ik dat het door het slijk trekken van mensen met goede wil en verstand van zaken een keer afgelopen kan zijn.

Dennis


Uitstekend verhaal Dennis!

Hans (Die zonder blikken of blozen de auto weer bij je aflevert binnenkort)

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Dennis heeft ook mijn auto van een nieuwe koppeling en remmen voorzien, en ik vond het vervelend om te zien hoe zijn naam door een aantal lieden te grabbel werd gegooid. Ik heb destijds kennis gemaakt met een bijzonder kundig en bevlogen mens. Als het in de toekomst nodig zal zijn hoop ik graag weer gebruik te kunnen maken van de kennis en kunde van Dennis.

Dennis: laat je niet kisten.

Groeten,
Wijnand.

UserID6342

Volg het geheel nu al vanaf het begin en ben blij dat er nu eindelijk eens gekeken word naar het "waarom" ipv door wie. Om eerlijk te zijn had ik deze "fout" net zo kunnen maken.  Als ik in de eerste instantie naar de bout kijk, had ik ook deze er weer klakkeloos ingezet omdat je zo niet kunt zien dat het een rekbout is !  Pas als je daadwerkelijk de ring aan de kant doet kun je het zien, hoe vaak denken jullie dat een monteur bezig met deze klus dat doet ? Precies; 0 keer dus  !  Verder ben ik het geheel met Dennis eens dat je normaliter een rekbout niet vastpeert met alleen een koppel maar dmv een koppel en (!) hoekverdraaiing.

Net zoals de andere hier op het forum heb ik ook al gezegd dat het niet gaat om het wie, maar om het waarom.  Ik denk dat zowel Dennis als Marcel hier best wel uitkomen, maar om nu Dennis aan de schandpaal te nagelen gaat me echt veel en veels te ver.  Ik ken Dennis niet persoonlijk, maar als ik de reacties van iedereen lees hier op het forum is het gewoon een hele goede monteur.  Dat er nu zoiets lulligs gebeurt doet niet af aan dat feit ! Nogmaals het had mij ook kunnen gebeuren, heel simpel.

Marc O.

Citaat van: Wijnand op 18-01-2009 12:40:09
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Dennis heeft ook mijn auto van een nieuwe koppeling en remmen voorzien, en ik vond het vervelend om te zien hoe zijn naam door een aantal lieden te grabbel werd gegooid. Ik heb destijds kennis gemaakt met een bijzonder kundig en bevlogen mens. Als het in de toekomst nodig zal zijn hoop ik graag weer gebruik te kunnen maken van de kennis en kunde van Dennis.

Dennis: laat je niet kisten.

Groeten,
Wijnand.

+ 1 !

Vorig jaar door Dennis de distri-riem laten vervangen. Ben zeer goed te spreken over zijn aanpak en er zelfs door hem op gewezen dat een aantal andere zaken aan de auto binnenkort aandacht verdienden. En de schijnbaar kritische 40.000km grens (of was dat alleen voor diesels) ben ik ook alweer zonder kleerscheuren gepasseerd :eusa_dance: ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

Philip850

+ 12!

Maar ik vind wel dat als er een fout gemaakt wordt en er wordt vastgesteld door de dealer na uitgebreid onderzoek, om vervolgens te herleiden waar de fout is gemaakt, wordt in dit geval m.i. terecht de naam van Dennis een keer genoemd gezien hij de reparatie heeft uitgevoerd. Niemand heeft beweerd dat dit een voorval is uit onkunde en daarom snap ik de heftige reacties niet zo. Dennis heeft een uitstekende reputatie opgebouwd met zijn kundige werkzaamheden, ook bij ondergetekende die ook de auto met een vertrouwd gevoel weer bij hem zou parkeren. Laat het nou zo zijn dat tijdens de werkzaamheden ondanks alle zorgvuldigheid per ongeluk iets over het hoofd is gezien. Zet dat even tegenover het aantal door hem uitgevoerde reparaties dan is de verhouding fout-goed misschien 1 op 1500, iets waar een goede dealer nog van kan leren.

Marcel, succes met het herstel van je prachtwagen! Ik weet nog uit wat PBtjes hoe hecht je met dat ding bent en terecht  :D
Volvo 855R "Black Moose" '96
Mercedes-Benz L206D camper '73

V70 classic

Citaat van: Dirk342 op 18-01-2009 13:02:41
Verder ben ik het geheel met Dennis eens dat je normaliter een rekbout niet vastpeert met alleen een koppel maar dmv een koppel en (!) hoekverdraaiing.


Daar ben ik het niet mee ens.
Het is maar net waar de constructeur voor kiest.
Duitsers werken vaak met hoek verdraaiing.
Als je bv het DAF 1160 blok hebt moet je de kopbouten (draadstukken) gewoon met een aanhaalmoment vastzetten toch zijn het rekbouten en moet je ze elke keer vervangen.
Ik kan nog wel meer voorbeelden noemen.
Andersom wordt er ook vaak met hoekverdraaing gewerkt met een convecionele bout.
Het voordeel van hoekverdraaing is dat je zeker weet dat het echt vast zit ,en dan bedoel ik dat de 2 onderdelen met een bepaalde druk tegen elkaar geklemt zitten.
Met een aanhaalmoment kun je dit niet garanderen.

Enne Dennis chapou
fouten worden gemaakt en je moet dan naar een oplossing werken.

Ik ben er eens achtergekomen dat de tuimelassen bij DAF op 2 manieren passen.
Er is er echter maar 1 die voor een duurzame werking zorgt. ;D  ;D
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

kyro

Citaat van: dennis850estate op 17-01-2009 15:34:03

Ik heb de bout niet vernieuwd omdat ik niet in de gaten heb gehad dat het een rekbout is. Dit komt door het formaat, het rekgedeelte dat je pas kunt zien als je de ring aan de kant schuift en het feit dat er steeds werd geroepen dat er een aanhaalmoment zonder hoekverdraaiing noodzakelijk was. Ik ga ook niet bij alle reparaties eerst VADIS uitspitten.

wat ik me dan afvraag (of overheen gelezen heb)

als je de bout nu niet vervangen heb, heb je 'm dan in al die ontelbare
keren voorafgaand  ook niet vervangen, en is 't nu toevallig mis gegaan  :-\