Over Roetmobiel en meer.....

Gestart door elianmars, 04-10-2007 22:49:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

VolvoDeMio

#900
Citaat van: Philip850 op 18-01-2009 13:30:28
+ 12!

Maar ik vind wel dat als er een fout gemaakt wordt en er wordt vastgesteld door de dealer na uitgebreid onderzoek, om vervolgens te herleiden waar de fout is gemaakt, wordt in dit geval m.i. terecht de naam van Dennis een keer genoemd gezien hij de reparatie heeft uitgevoerd. Niemand heeft beweerd dat dit een voorval is uit onkunde en daarom snap ik de heftige reacties niet zo. Dennis heeft een uitstekende reputatie opgebouwd met zijn kundige werkzaamheden, ook bij ondergetekende die ook de auto met een vertrouwd gevoel weer bij hem zou parkeren. Laat het nou zo zijn dat tijdens de werkzaamheden ondanks alle zorgvuldigheid per ongeluk iets over het hoofd is gezien. Zet dat even tegenover het aantal door hem uitgevoerde reparaties dan is de verhouding fout-goed misschien 1 op 1500, iets waar een goede dealer nog van kan leren.

Marcel, succes met het herstel van je prachtwagen! Ik weet nog uit wat PBtjes hoe hecht je met dat ding bent en terecht  :D

Ik ben nog weinig tegengekomen van dat uitgebreide onderzoek...

Bij een van de weinige berichten over de oorzaak werd op mijn vraag of het oorzaak of gevolg was (en dus iets anders de oorzaak was) aangegeven dat dat nog niet vastgesteld was.
Ik zal dit zometeen editten om aan te geven waar dit staat.

EDIT:
Bericht van Mitchelli kan ik niet meer terugvinden..?
Mijn bericht was deze:
CiteerVolvoDeMio 14 jan. 18.46 p. 54
Citaat van: mitchelli op 14-01-2009 18:25:56
Oorzaak;Timing van de distrubutie stond verkeerd...Terwijl nokkeas tandwiel wel goed vast leek te zitten...Heb ook foto`s gemaakt.Download ik zo. Je ziet bij sommige klepstoters heel goed dat de klepsteel er een deuk in heeft gemaakt....


Is dat zéker de oorzaak, of kan het verspringen ook het gevolg zijn...

elianmars

Citaat van: VolvoDeMio op 18-01-2009 14:33:22
Citaat van: Philip850 op 18-01-2009 13:30:28
+ 12!

Maar ik vind wel dat als er een fout gemaakt wordt en er wordt vastgesteld door de dealer na uitgebreid onderzoek, om vervolgens te herleiden waar de fout is gemaakt, wordt in dit geval m.i. terecht de naam van Dennis een keer genoemd gezien hij de reparatie heeft uitgevoerd. Niemand heeft beweerd dat dit een voorval is uit onkunde en daarom snap ik de heftige reacties niet zo. Dennis heeft een uitstekende reputatie opgebouwd met zijn kundige werkzaamheden, ook bij ondergetekende die ook de auto met een vertrouwd gevoel weer bij hem zou parkeren. Laat het nou zo zijn dat tijdens de werkzaamheden ondanks alle zorgvuldigheid per ongeluk iets over het hoofd is gezien. Zet dat even tegenover het aantal door hem uitgevoerde reparaties dan is de verhouding fout-goed misschien 1 op 1500, iets waar een goede dealer nog van kan leren.

Marcel, succes met het herstel van je prachtwagen! Ik weet nog uit wat PBtjes hoe hecht je met dat ding bent en terecht  :D

Ik ben nog weinig tegengekomen van dat uitgebreide onderzoek...

Bij een van de weinige berichten over de oorzaak werd op mijn vraag of het oorzaak of gevolg was (en dus iets anders de oorzaak was) aangegeven dat dat nog niet vastgesteld was.
Ik zal dit zometeen editten om aan te geven waar dit staat.


Er is wel duidelijk wat de oorzaak is. Dat is door de dealer vastgesteld en staat ook vermeld in dit topic.

VolvoDeMio

#902
Citaat van: elianmars op 18-01-2009 15:06:00
Er is wel duidelijk wat de oorzaak is. Dat is door de dealer vastgesteld en staat ook vermeld in dit topic.

???

Ik ben net klaar met het teruglezen vanaf het afleveren van de roetmobiel bij de dealer (p. 39).
Hieronder de inhoudelijke bijdragen van Mitchelli, de berichten van jou na telefoontjes van de dealer én mijn bericht met vraag over oorzaak en gevolg.

EDIT:
1. Foto's teruggevonden op p. 54
2. namen hieronder bold ivm leesbaarheid


Dan dus nu de berichten, en mijn vraag of dat tesamen duidelijk maakt wat er nu precies gebeurd is:
CiteerMitchelli 10 jan. 17.36 p. 44
lees het nu pas   maarre..Met jouw auto is het even wat minder.......  ik heb de kleppendeksel verwijderd. 2 klepstoters in puin....Misschien kan je het af met 8 nieuwe klepstoters,maar misschien wel metaaldelen op andere plaatsen waar het niet zou moeten.En nokkenas en kleppen moeten goed bekeken worden.Lijkt wel of de timing verkeerd heeft gestaan ofzo...
sterkte!!

Mitchelli 12 jan. 17,43 p. 50
Ik zou het gewoon proberen met 8 nieuwe klepstoters en olie verversen...Denk dat dat gewoon goed gaat..

Mitchelli 12 jan. 22.44 p. 51
Citaat
Hé, en als je toch bezig bent, boor er een paar gaten bij en maak er een 15-klepper van...
(sorry, even beetje melig)
p.s. de roetmobiel, de heeft toch 10 kleppen.... waarom er bij 2 de klepstoters niet vervangen..? 

ojee wat erg,een foutje  .....10 bedoel ik natuurlijk. En advies was idd onder het motto;niet geschoten,altijd mis.

Mitchelli 13 jan. 12.40 p. 51
Citaat
Ik heb vanmiddag gebeld of de kop er af gehaald kan worden om te zien of er meer schade is.
Dan weet ik in ieder geval voor 90% zeker of er een heel nieuw blok in moet, of alleen de kop.
Ga jij er mee aan de slag, of is het net wie er op dat moment tijd voor heeft?

ja ik denk dat ik er wel weer verder aan ga werken....i let u know wanneer ik meer weet.

Mitchelli 13 jan. 15.10 p. 52
He marcel.Zou toch alleen die klepstoters doen hoor.Het zijn betrekkelijk grote brokken,dus denk niet dat er veel ijzerstukjes zijn rondgepompt.Het blijft natuurlijk een gok,maar wel een goedkope! Ik denk,als de kop eraf is,er niet veel bijzonders is te zien.Dus bel Hooftman gewoon,en laat die klepstoters alleen vervangen.Zou ik tenminste doen,als ik jouw was... 

Elianmars 14 jan. 16.50 p. 53
Nou, ik hoef niet meer te zoeken naar een motor. Heb zojuist Hooftman aan de telefoon gehad.
De enige schade die ze kunnen vinden zijn 5 (!!) kapotte klepstoters en een deukje in één kom waarin de klepstoter valt.
Er gaan 10 nieuwe stoters in en nieuwe olie en filter.
Geintje gaat zo'n 1500 euro kosten

Mitchelli 14 jan. 18.25 p. 54
Oorzaak;Timing van de distrubutie stond verkeerd...Terwijl nokkeas tandwiel wel goed vast leek te zitten...Heb ook foto`s gemaakt.Download ik zo. Je ziet bij sommige klepstoters heel goed dat de klepsteel er een deuk in heeft gemaakt....

VolvoDeMio 14 jan. 18.46 p. 54
Citaat van: mitchelli op 14-01-2009 18:25:56
Oorzaak;Timing van de distrubutie stond verkeerd...Terwijl nokkeas tandwiel wel goed vast leek te zitten...Heb ook foto`s gemaakt.Download ik zo. Je ziet bij sommige klepstoters heel goed dat de klepsteel er een deuk in heeft gemaakt....

Is dat zéker de oorzaak, of kan het verspringen ook het gevolg zijn...

Mitchelli 14 jan. 18.50 p. 54
Ik denk dat hij is versprongen tijdens het rijden.En niet dat de timing al verkeerd stond...Het dynamisch afstellen lukt namelijk niet met al verkeerde basis afstelling...

Citaat
De klepstoters van een diesel en een benzine zijn niet gelijk. Er is immers sprake van een andere motorbouwer nml. VAG.

klopt...deze 10 waren volgens mij al 500 euro ofzo..

Mitchelli 14 jan. 18.59 p. 54
nokkeas of krukas poulie niet goed genoeg aangedraait...zoiets

Mitchelli 15 jan. 03.01 p. 57
Het zou nog kunnen dat die grote bout van de krukas poelie niet goed heeft vast gezeten.Die moet namelijk nogal vast zitten. Maar zal dat allemaal gaan bekijken.Punt is dat hij weer lekker gaat roffelen deze week 

Elianmars 15 jan. 12.31 p. 58
Zojuist weer Hooftman aan de telefoon gehad.
De bout van de krukaspoelie is los geraakt. Er ontbreekt ook een ring die er tussen hoort.
Volgens hun is het toch gebeurd bij de riemwissel, ik heb zelf geen idee of die poelie is los geweest voor de wissel.
De bout moet worden vastgezet op 370 nm. en dat is waarschijnlijk niet gebeurd.
Ik ben in ieder geval blij dat de oorzaak gevonden is. Kans op herhaling van dit gebeuren is straks nihil

Mitchelli 15 jan. 13.12 p. 58
360nm....En poelie moet los voor riemwissel   




elianmars

Citaat van: VolvoDeMio op 18-01-2009 15:35:21
Citaat van: elianmars op 18-01-2009 15:06:00
Er is wel duidelijk wat de oorzaak is. Dat is door de dealer vastgesteld en staat ook vermeld in dit topic.

???

Ik ben net klaar met het teruglezen vanaf het afleveren van de roetmobiel bij de dealer (p. 39).
Hieronder de inhoudelijke bijdragen van Mitchelli, de berichten van jou na telefoontjes van de dealer én mijn bericht met vraag over oorzaak en gevolg.

Citeer
Elianmars 15 jan. 12.31 p. 58
Zojuist weer Hooftman aan de telefoon gehad.
De bout van de krukaspoelie is los geraakt. Er ontbreekt ook een ring die er tussen hoort.
Volgens hun is het toch gebeurd bij de riemwissel, ik heb zelf geen idee of die poelie is los geweest voor de wissel.
De bout moet worden vastgezet op 370 nm. en dat is waarschijnlijk niet gebeurd.
Ik ben in ieder geval blij dat de oorzaak gevonden is. Kans op herhaling van dit gebeuren is straks nihil

Mitchelli 15 jan. 13.12 p. 58
360nm....En poelie moet los voor riemwissel   






Lijkt me toch duidelijk?

elianmars

Citaat van: dennis850estate op 18-01-2009 15:45:06

Zou het gebruik van de auto van invloed kunnen zijn op het loslopen? Waarbij ik natuurlijk wel wil noemen dat als de bout nieuw is en juist vastzit hij nooit los kan lopen, mits geen materiaalfout. Een motor die zwaarder belast wordt en langere tijd op hogere toerentallen draait zal thermisch hoger belast worden en zal de bout meer en zwaardere trillingen te verwerken krijgen. Dit kan best wel eens van invloed zijn op loslopen. Er is niet voor niets een rekbout gebruikt.


Ik heb tijdens de ritten België-Nederland-België (3 keer achter elkaar gedurende anderhalve week) de wagen flink laten werken. Dat zal de boel inderdaad geen goed gedaan hebben.
Zoals je zegt, het moet niet kunnen dat de bout los komt, met een nieuwe bout had het waarschijnlijk niet gebeurd.
Nu wel.

Maar goed, het is gebeurd. Het is niet meer terug te draaien.
Uiteindelijk zal ik begin volgende week weer vrolijk in mijn wagen kunnen rijden en daar gaat het mij op dit moment om.

dennis850estate

Citaat van: elianmars op 18-01-2009 15:50:09
Citaat van: dennis850estate op 18-01-2009 15:45:06

Zou het gebruik van de auto van invloed kunnen zijn op het loslopen? Waarbij ik natuurlijk wel wil noemen dat als de bout nieuw is en juist vastzit hij nooit los kan lopen, mits geen materiaalfout. Een motor die zwaarder belast wordt en langere tijd op hogere toerentallen draait zal thermisch hoger belast worden en zal de bout meer en zwaardere trillingen te verwerken krijgen. Dit kan best wel eens van invloed zijn op loslopen. Er is niet voor niets een rekbout gebruikt.


Ik heb tijdens de ritten België-Nederland-België (3 keer achter elkaar gedurende anderhalve week) de wagen flink laten werken. Dat zal de boel inderdaad geen goed gedaan hebben.
Zoals je zegt, het moet niet kunnen dat de bout los komt, met een nieuwe bout had het waarschijnlijk niet gebeurd.
Nu wel.

Maar goed, het is gebeurd. Het is niet meer terug te draaien.
Uiteindelijk zal ik begin volgende week weer vrolijk in mijn wagen kunnen rijden en daar gaat het mij op dit moment om.

Wist ik wel  ;) , is geen verwijt. Moet gewoon kunnen, vroeg me alleen af of het van invloed zou kunnen zijn. Vaak is het zo dat áls er een zwakke plek in een motor of auto zit dit er extra snel uitkomt als je zware schoenen aan hebt.  :)

V70 classic

Citaat van: dennis850estate op 18-01-2009 15:57:26
Citaat van: elianmars op 18-01-2009 15:50:09
Citaat van: dennis850estate op 18-01-2009 15:45:06

Zou het gebruik van de auto van invloed kunnen zijn op het loslopen? Waarbij ik natuurlijk wel wil noemen dat als de bout nieuw is en juist vastzit hij nooit los kan lopen, mits geen materiaalfout. Een motor die zwaarder belast wordt en langere tijd op hogere toerentallen draait zal thermisch hoger belast worden en zal de bout meer en zwaardere trillingen te verwerken krijgen. Dit kan best wel eens van invloed zijn op loslopen. Er is niet voor niets een rekbout gebruikt.


Ik heb tijdens de ritten België-Nederland-België (3 keer achter elkaar gedurende anderhalve week) de wagen flink laten werken. Dat zal de boel inderdaad geen goed gedaan hebben.
Zoals je zegt, het moet niet kunnen dat de bout los komt, met een nieuwe bout had het waarschijnlijk niet gebeurd.
Nu wel.

Maar goed, het is gebeurd. Het is niet meer terug te draaien.
Uiteindelijk zal ik begin volgende week weer vrolijk in mijn wagen kunnen rijden en daar gaat het mij op dit moment om.

Wist ik wel  ;) , is geen verwijt. Moet gewoon kunnen, vroeg me alleen af of het van invloed zou kunnen zijn. Vaak is het zo dat áls er een zwakke plek in een motor of auto zit dit er extra snel uitkomt als je zware schoenen aan hebt.  :)

Ik heb ooit eens meegemaakt dat heel die bende loskwam.
Het was een 6 in lijn industriemotor.
Hier was de trillingsdemper (dat rubber dat wel eens in die pouly zit verwerkt) stuk.
Verder kan het eigenlijk alleen loslopen als er vuil tussen de delen heeft gezeten of de bout / moer te los of te vast.
en met te vast bedoel ik dat je over de vloeigrens van de materiaal gaat.
Dit is ook de reden dat die verschraalde rekbouten ook maar eenmalig mogen worden gebruikt.
Je kunt dan loctite gebruiken wat je wilt maar het komt dan toch los.
Dit omdat de bout dan op de verschraalde diameter een te hoge trekspanning heeft en dus de delen feitenlijk niet vast genoeg staan, de bout rekt teveel.
Dit is dan ook het nadeel van hoekverdraaiing.
Zou je dan een momentsleutel gebruiken zal de bout breken.
Met verdraaing denk je zo van ok ik heb de graden gehad en het viel mee.

Jij spreekt over een terugroep actie.
Dat siert de vaklui.
Zo te zien (en ik ken je niet) ben je een vakidioot die het precies wilt hebben.
Een probleem neem je nee naar huis om na te denken over wat het kan zijn.
Ik Ken dat van vroeger  ;D .
Dat blijkt ook uit de reacties in dit topic.

terug ontopic :
ik denk niet dat de andere auto's dit probleem zullen krijgen.
Het is een forse bout met een minimale verschraling (volgens de foto).
Volgens mij een vorm pure pech.
Anderzijds zou ook ik het zekere voor het onzekere willen nemen.
ik zou
de klanten aanschrijven/bellen over dit probleem waarbij  jij vermoed dat er iets fout is gegaan.
en laat ze de keuze.
Breng die bout gewoon in rekening en de vervanging onder coulance.
Die bout hadden ze toch moeten betalen en zover ik kan zien kun je er makkelijk bij,en gaat er niets van tijd.
Meestal moet je die pouly's met gepast geweld verwijderen.
(zover je hiervan kunt spreken)

mocht er dan eens iets gebeuren hoef je jezelf geen verwijten te maken.

sk6 met de afwikkeling zo te zien is er bij de medeforumers geen vertrouwen geschaad.
dus dat zit wel goed

greets A Pellis
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

johan283

Citaat van: dennis850estate op 17-01-2009 21:56:45
Citaat van: johan283 op 17-01-2009 21:42:35
Mee eens door het slijk trekken vind ik wel meevallen. De mensen op het forum speculeren nou eenmaal graag. Dat hou je toch.......en bovendien dat is hun goed recht , want dat is nou eenmaal het doel van een forum om meningen te delen

Eens, ware het niet dat een mening niet objectief hoeft te zijn en vaak niet onderbouwt is met feiten. Mijn reacties op topics is nagenoeg altijd zakelijk, dit is de eerste keer dat ik reacties plaats waarbij ik mezelf kwetsbaar opstel.

Mee eens, sommige reacties zijn ook ingegeven door emotie en geven de feiten foutief weer. Jouw reactie is volgens mij een professionele reactie, die ik dan ook waardeer. En ik twijfel ook helemaal niet aan jouw kunde, en zou mijn wagen zonder voorbehoud aan je toevertrouwen voor onderhoud.


elianmars

Ik kreeg vanavond dit te horen van een forumlid:

CiteerBij de TDI staan de kleppen recht boven de zuigers, waardoor ze niet snel krom gaan. Wil je niet ontmoedigen, maar als de hydrostoters stuk zijn dan is er wel meer aan de hand.
Heb ditzelfde meerdere malen meegemaakt bij VAG motoren waarbij na enkele weken alsnog een klep breekt.

Het zal toch niet zo zijn dat ik straks dik 1600 euro heb weggegooid?  :-\

Eugene

Citaat van: elianmars op 18-01-2009 22:44:40
Ik kreeg vanavond dit te horen van een forumlid:

CiteerBij de TDI staan de kleppen recht boven de zuigers, waardoor ze niet snel krom gaan. Wil je niet ontmoedigen, maar als de hydrostoters stuk zijn dan is er wel meer aan de hand.
Heb ditzelfde meerdere malen meegemaakt bij VAG motoren waarbij na enkele weken alsnog een klep breekt.

Het zal toch niet zo zijn dat ik straks dik 1600 euro heb weggegooid?  :-\

Zal dat geen garantie zijn in dat geval?

If it's not blown, it sucks...

elianmars

Citaat van: Eugene op 18-01-2009 22:48:22
Citaat van: elianmars op 18-01-2009 22:44:40
Ik kreeg vanavond dit te horen van een forumlid:

CiteerBij de TDI staan de kleppen recht boven de zuigers, waardoor ze niet snel krom gaan. Wil je niet ontmoedigen, maar als de hydrostoters stuk zijn dan is er wel meer aan de hand.
Heb ditzelfde meerdere malen meegemaakt bij VAG motoren waarbij na enkele weken alsnog een klep breekt.

Het zal toch niet zo zijn dat ik straks dik 1600 euro heb weggegooid?  :-\

Zal dat geen garantie zijn in dat geval?

Ik heb geen idee. Het is dan gevolgschade. Heeft niks met de vervanging van de klepstoters te maken, lijkt me.

Vertigo

Citaat van: elianmars op 18-01-2009 23:02:52
Citaat van: Eugene op 18-01-2009 22:48:22
Citaat van: elianmars op 18-01-2009 22:44:40
Ik kreeg vanavond dit te horen van een forumlid:

CiteerBij de TDI staan de kleppen recht boven de zuigers, waardoor ze niet snel krom gaan. Wil je niet ontmoedigen, maar als de hydrostoters stuk zijn dan is er wel meer aan de hand.
Heb ditzelfde meerdere malen meegemaakt bij VAG motoren waarbij na enkele weken alsnog een klep breekt.

Het zal toch niet zo zijn dat ik straks dik 1600 euro heb weggegooid?  :-\

Zal dat geen garantie zijn in dat geval?

Ik heb geen idee. Het is dan gevolgschade. Heeft niks met de vervanging van de klepstoters te maken, lijkt me.

Ja dat wel, maar je verwacht van hun wel dat ze de expertise hebben om te kunnen inschatten of er meer aan de hand is dan die klepstoters.

dennis850estate

Citaat van: Vertigo op 18-01-2009 23:05:33
Citaat van: elianmars op 18-01-2009 23:02:52
Citaat van: Eugene op 18-01-2009 22:48:22
Citaat van: elianmars op 18-01-2009 22:44:40
Ik kreeg vanavond dit te horen van een forumlid:

CiteerBij de TDI staan de kleppen recht boven de zuigers, waardoor ze niet snel krom gaan. Wil je niet ontmoedigen, maar als de hydrostoters stuk zijn dan is er wel meer aan de hand.
Heb ditzelfde meerdere malen meegemaakt bij VAG motoren waarbij na enkele weken alsnog een klep breekt.

Het zal toch niet zo zijn dat ik straks dik 1600 euro heb weggegooid?  :-\

Zal dat geen garantie zijn in dat geval?

Ik heb geen idee. Het is dan gevolgschade. Heeft niks met de vervanging van de klepstoters te maken, lijkt me.

Ja dat wel, maar je verwacht van hun wel dat ze de expertise hebben om te kunnen inschatten of er meer aan de hand is dan die klepstoters.


Ik zeg, vastleggen bij ophalen!! Je hebt nu een motorschade die je laat opknappen. Hier hangt altijd een vorm van risico aan omdat er meer schade kan zijn dan in eerste instantie gediagnosticeerd (twee keer woordwaarde). Maar ik denk dat als je aangeeft dat je je zorgen maakt over eventuele schade die alsnog naar voren komt, hier wel over te praten valt. Zou wel 1 en ander vastleggen voor het geval dat

Zal overigens toch wel even duren voor je je roetkar weer vertrouwd

elianmars

Citaat van: dennis850estate op 18-01-2009 23:18:32


Zal overigens toch wel even duren voor je je roetkar weer vertrouwd

Dat sowieso, ja. Komende zomer gaan we naar Italië. Ik word al zenuwachtig als ik er aan denk.....  :eusa_shifty:

Freakybaby

Citaat van: elianmars op 18-01-2009 23:22:29
Citaat van: dennis850estate op 18-01-2009 23:18:32


Zal overigens toch wel even duren voor je je roetkar weer vertrouwd

Dat sowieso, ja. Komende zomer gaan we naar Italië. Ik word al zenuwachtig als ik er aan denk.....  :eusa_shifty:

Dat is het grote gekloot. Na het steeds uitvallen van de motor kreeg ik ook moeite met vertrouwen van de auto. Gewoon tot die tijd genoeg kilometers maken en het vertrouwen weer opbouwen. De eerste maanden denk je steeds gekke geluiden te horen, maar dat hoort er gewoon bij.

Het is klote dat het gebeurd is, maar waar gehakt wordt vallen spaanders. Ik vind de reactie van Dennis erg netjes. Ook mijn auto mag hij over 50 dkm weer verwachtten voor een nieuwe distributieriem.

Marcel, geniet straks gewoon weer van het rijden, heb er vertrouwen in dat het goedkomt, en laat hooftman goed vastleggen wat ze gedaan hebben en waar ze garantie op geven.

Gr F
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn