Over Roetmobiel en meer.....

Gestart door elianmars, 04-10-2007 22:49:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

V70 classic

Citaat van: Vertigo op 03-05-2009 09:03:45
Citaat van: elianmars op 03-05-2009 01:45:20
Citaat van: elianmars op 02-05-2009 17:25:43
Vandaag xenon in de lampen geknutseld. Ik heb wel foto's gemaakt, maar moest een half uur geleden eigenlijk al weg zijn  :eusa_whistle:

Foto's komen morgen dus nog  ;D


Vanavond even een stukje gereden met de "nieuwe" verlichting. Wat een lichtopbrengst, zeg!  :o

Ik heb het setje van iemand gekregen. Voor niks.

Nu begrijp ik wel waarom.......... Eén van de lampen valt steeds uit. Als ik de schakelaar dan even op uit zet en weer aan, doet-ie het weer.

Da's nie handig nie  :eusa_shifty:

Maar eens kijken wat we daarmee gaan doen.

In ieder geval voor de apk maar even snel de gewone pitjes er in zetten  :eusa_whistle:

Een van de lampen die steeds uitvalt? Dan is de ballast niet goed meer lijkt me.

Voor APK gewone pitjes erin zetten, waarom?

Misschien omdat voor de APK allebij de lampen moeten branden ,en er bij Marcel steeds 1 uitvalt  ;)
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

elianmars

Citaat van: V70 classic op 03-05-2009 10:34:40
Citaat van: Vertigo op 03-05-2009 09:03:45
Citaat van: elianmars op 03-05-2009 01:45:20
Citaat van: elianmars op 02-05-2009 17:25:43
Vandaag xenon in de lampen geknutseld. Ik heb wel foto's gemaakt, maar moest een half uur geleden eigenlijk al weg zijn  :eusa_whistle:

Foto's komen morgen dus nog  ;D


Vanavond even een stukje gereden met de "nieuwe" verlichting. Wat een lichtopbrengst, zeg!  :o

Ik heb het setje van iemand gekregen. Voor niks.

Nu begrijp ik wel waarom.......... Eén van de lampen valt steeds uit. Als ik de schakelaar dan even op uit zet en weer aan, doet-ie het weer.

Da's nie handig nie  :eusa_shifty:

Maar eens kijken wat we daarmee gaan doen.

In ieder geval voor de apk maar even snel de gewone pitjes er in zetten  :eusa_whistle:

Een van de lampen die steeds uitvalt? Dan is de ballast niet goed meer lijkt me.

Voor APK gewone pitjes erin zetten, waarom?

Misschien omdat voor de APK allebij de lampen moeten branden ,en er bij Marcel steeds 1 uitvalt  ;)

Juistem  ;D



Misschien kan ik voor die tijd de boel nog in orde krijgen. Sander heeft nog wat liggen.

)()()sT

Mooi Marcel,

om even te beantwoorden op je pb:
ik had in het begin ook problemen met mijn Pilot setje dat vaak maar 1 lamp aanging, en na schakelaar weer even om te draaien ze wel beide brandden.
Ik had een nieuw type ballast (Pilot Slim-ballast) en die gaf die problemen. Ik heb toen de oude grotere ballasten gekregen en dat werkt prima. Ik geloof wel dat dergelijke problemen met een extra kabeltje ertussen voorbij zouden zijn.

Over APK: mijne is laatst wel gewoon goedgekeurd met de xenon. Wel was het lichtbeeld links niet helemaal 100% strak; rechts wel  ???
Heb trouwens gisteren voor het eerst eens in een andere auto vóór de mijne gereden. De xenon verblindt totaal niet  8)

elianmars

Nou, de ballast is volgens mij het probleem niet. Ik heb ze vanavond omgeruild en nog steeds valt dezelfde lamp uit. Nu zit er nog een kastje aan de kabels vast (geen idee hoe dat genoemd wordt). Misschien dat die problemen geeft?
Om dat te testen moet ik alles weer los halen, de stekkers liggen in de lampunits  :eusa_doh:

Het kan toch bijna niet de lamp zelf zijn? Lijkt me dat die het doet of niet. Niet dat-ie er af en toe mee ophoudt.
Nu was me wel opgevallen dat de bewuste lamp wel een doffe rand binnenin het glas heeft zitten.

Toch de lamp dan?  :eusa_think:

De set zelf zou gewoon moeten werken. Komt uit een x70 vandaan.
Ik kan nog wel eens navragen of het probleem van uitvallende lamp zich al voordeed, voordat de set werd gedemonteerd.

Sbv

Dat kastje is toch de ballast ? aan beide kanten zit zo een doosje neem ik aan.
Wissel die eens om

Vertigo

Kwestie van het lampje even verwisselen (kwartiertje werk hooguit) als het probleem zich dan wel naar de andere koplamp verplaatst weet je genoeg

pwassink

Een xenon-lamp waar een deel van de electrode al "verdampt"  is en binnenin het glas neergeslagen is
is naar alle waarschijnlijkheid tamelijk stuk of daar heel dicht bij om definitief uit te gaan ..  :angel:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

elianmars

Citaat van: Sbv op 03-05-2009 21:58:24
Dat kastje is toch de ballast ? aan beide kanten zit zo een doosje neem ik aan.
Wissel die eens om

De ballast zelf heb ik al verwisseld. Bij de set die ik er in heb, zitten nóg twee kleine kastjes.



Zoiets als bij deze set, dus.

elianmars

Citaat van: pwassink op 03-05-2009 22:00:42
Een xenon-lamp waar een deel van de electrode al "verdampt"  is en binnenin het glas neergeslagen is
is naar alle waarschijnlijkheid tamelijk stuk of daar heel dicht bij om definitief uit te gaan ..  :angel:

Dat leek mij ook, maar gaat zo'n ding dan ook af en toe uit?  :eusa_eh:

pwassink

Citaat van: elianmars op 03-05-2009 22:31:28
Citaat van: pwassink op 03-05-2009 22:00:42
Een xenon-lamp waar een deel van de electrode al "verdampt"  is en binnenin het glas neergeslagen is
is naar alle waarschijnlijkheid tamelijk stuk of daar heel dicht bij om definitief uit te gaan ..  :angel:

Dat leek mij ook, maar gaat zo'n ding dan ook af en toe uit?  :eusa_eh:

T is een vlamboog tussen die twee electrodes, niet meer en niet minder
om te ontsteken heeft hij even een aanloop-piek, als hij eenmaal brandt zakt dat weer wat af
maar de vlamboog zwalkt altijd wel iets, en kan daardoor ook " zomaar" uitdoven als eea al wat ral is.

Is
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

elianmars

Citaat van: pwassink op 03-05-2009 22:48:43
Citaat van: elianmars op 03-05-2009 22:31:28
Citaat van: pwassink op 03-05-2009 22:00:42
Een xenon-lamp waar een deel van de electrode al "verdampt"  is en binnenin het glas neergeslagen is
is naar alle waarschijnlijkheid tamelijk stuk of daar heel dicht bij om definitief uit te gaan ..  :angel:

Dat leek mij ook, maar gaat zo'n ding dan ook af en toe uit?  :eusa_eh:

T is een vlamboog tussen die twee electrodes, niet meer en niet minder
om te ontsteken heeft hij even een aanloop-piek, als hij eenmaal brandt zakt dat weer wat af
maar de vlamboog zwalkt altijd wel iets, en kan daardoor ook " zomaar" uitdoven als eea al wat ral is.



Kijk, zo leer ik weer eens iets  ;D

Morgen komt Sander langs met een goede lamp. Eens kijken of die wél wil blijven branden.

elianmars

Van de week maar kijken of de lamp van Sander wel wil blijven branden.
Gisteren afgezegd wegens een oog dat tegen werkte....
Gaat gelukkig weer wat beter.

Aanstaande maandag wordt Roetmobiel opnieuw gekeurd.
Moet ik niet vergeten om nog even een nieuw oranje lampje rechts achterin te zetten.
Die lampjes waren niet goed meer, te wit.
Voor de linkerkant had ik er nog eentje liggen en zit er al in.
Rechts ligt klaar. Als ik er aan denk vanavond maar even doen.

Verder met de garagist afgesproken om voor de keuring toch even de originele lampjes in de koplampen te zetten.
Dan weten we zeker dat er geen gezeur komt bij een eventuele steekproef.

elianmars

Citaat van: elianmars op 05-05-2009 15:07:21


Aanstaande maandag wordt Roetmobiel opnieuw gekeurd.
Moet ik niet vergeten om nog even een nieuw oranje lampje rechts achterin te zetten.
Die lampjes waren niet goed meer, te wit.
Voor de linkerkant had ik er nog eentje liggen en zit er al in.
Rechts ligt klaar. Als ik er aan denk vanavond maar even doen.




Zo, die grote klus is ook weer gedaan  ;D

Aanmerking bij de apk was dat de remslangen aan de voorkant slechter werden. Hoeven nu nog niet vernieuwd te worden, maar komen er wel aan.

Ook maar aanpakken als ik de grotere schijven er op ga zetten. Misschien gelijk staalomvlochten leidingen monteren.

Aan de achterzijde waren ze nog goed. Het liefst zou ik die ook vervangen door staalomvlochten, maar het is geen fijn werk om die te vervangen. Je kan er slecht bij.
Nog maar eens over nadenken wat ik daarmee ga doen  :eusa_shifty:

Sbv

Gewoon vervangen, maken we er een remmen meeting van. Beide staalomwonden slangen erop en klaar.

Bel maar even voor de lampen van de week als je het allemaal weer ziet zitten  ;)


elianmars

Nou, het xenon-mysterie is opgelost. Het was inderdaad de lamp zelf die uitgaat.

Vanavond is Sander langs geweest met een nieuwe lamp. Die hebben we er in gezet en de lamp bleef gewoon branden.

Wel vreemd dat beide lampen 6000K zijn, maar mijn lamp vergeleken met die van Sander echt paars is.

Na de apk (we hebben nu de xenonboel verwijderd en de originele H7 er in gezet) nieuwe lampen op de kop tikken en het xenon gebeuren en in schroeven.
Ik ben helemaal om. Wat komt er een gigantische hoeveelheid licht vanaf!  8)


We hebben ook nog geluisterd naar de vreemde rammel/ratel die te horen is bij koude motor en alleen bij 1000/1200 toeren.
We hebben om beurten over het motorblok gehangen, terwijl de ander het toerental wat hoger dan stationair hield, maar kunnen beiden niet vinden waar het geluid nou vandaan komt.

Toch Hooftman maar bellen om er naar te laten kijken. Ik wil zeker weten dat er niks ernstigs aan de hand is  :eusa_pray: