850 met 2.5 motor

Gestart door Bernesewolf, 05-10-2007 00:59:01

Vorige topic - Volgende topic

Bernesewolf

Hallo,
Ben nieuw hier en op zoek naar een 850 break met 2.5 benzine/LPG of tdi motor.

Zijn zowel de benzine als diesel ook de 5 cylinder motors die in VW en Audi gebruikt worden?

We rijden namelijk momenteel een VW Caravelle met 2.5 motor op benzine/LPG, en deze motor heeft op dit moment al 350.000 km gedraaid zonder enig noemens waardig probleem.

Gr. Albert

-D©©©L-

Welkom op het forum Albert  :),

De gebruikte B5252 (2,5 10V benzine) en B5254 (2,5 20V benzine) zijn 100% volvo motoren.
De D5252 (2,5 10V diesel) heeft een audi achtergrond.

Voor al deze motoren geldt dat bij juist onderhoud hoge tot zeer hoge kilometerstanden probleemloos mogelijk zijn.
Voor een impressie: http://www.vulk850.be/850.xls

GeertG

Welkom Albert en succes met het zoeken naar een 850 estate of voor insiders een 855  ;)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Bernesewolf

Bedankt voor jullie reacties. Met welke motor zijn de beste ervaringen op gedaan? Behoort een koprevisie ook tot normaal onderhoud bij een bepaald hoger kilometertal?

Ik stel waarschijnlijk vragen die ook via de zoekfunctie te vinden zijn. Hiervoor dan mijn oprechte excuses.

Gr.  Albert

NB.We zitten nog altijd te dubben tussen een 945 en 855. Wordt de auto van mijn vrouw en zij ziet het liefst een 945 van de laatste bouwjaren. Wel met alle opties.

Snellebaksteen

Bij een 945 moet je vanaf de 250.000 op LPG wel aan een koprevisie gaan denken. Bij een 855 niet. Ook niet op gas. Ik zit nu op 383000 zonder revisie en ik ben nog maar een beginner als je in de kilometerstandenlijst kijkt.

Als je voor een 945 gaat zijn de gewone 2.3 viercilinders benzine motoren haast onverwoestbaar. Bij een 850 is de gewone 2.5 5 cilinder 10v of 20v het goedkoopst in onderhoud. Een 2.0 is eigenlijk te licht voor de auto en een turbo kost meer.

En met dubben kom je er niet. Ga eerst maar eens rijden in alletwee, het is een wereld van verschil: de 940 is een soort olietanker/cruiseschip op de weg terwijl de 850 meer als een torpedojager/kannoneerboot aanvoelt. Veel strakker en directer. Maar een 940 rijdt relaxter. Hangt er dus vanaf wat jij (of je vrouw) prefereerd.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

de boekhouder

Een koprevisie behoort niet tot het normale onderhoud.
Welke motor ?  Wat wil je er mee ?
Alle motoren voldoen eigenlijk wel; de 2,0 wordt door sommigen wat ondermaats gevonden, maar dat is net wat je gewend bent.
Als de wagen als 2e auto gebruikt wordt, zal lpg of diesel misschien / waarschijnlijk niet aan de orde zijn. Turbo ?
Door de verhouding tussen vermogen en gewicht zal een 2,0 niet zuiniger zijn dan een 2,5.

Een 940 heeft volgens mij een ruimere koffer en een opvallend kleine draaicirkel, prettig voor in de stad. Deze heeft wel achterwielaandrijving.

Zei je nou "break" ???    :eusa_naughty:

Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

rifwachter

welkom op het forum

succes met je zoektocht.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

thuur

Een koprevisie behoort zeker niet tot het standaard onderhoud. Soms wil het rond de 5 ton wel eens misgaan (verbrande klep, oid), maar dat is bijna altijd te wijten aan een ander euvel (verstopte injector, koelsysteem niet in orde, etc.).

Technisch zijn de motoren allemaal even sterk, m.u.v. de 2.5(LP)T. Daar hebben we het afgelopen jaar een aantal van zien sneuvelen, helaas! Qua vermogen en koppel lopen ze wel uit elkaar, van rustig rijden t/m scheuren, met als hoogtepunt van lekker rijden de (jawel) 2.5T.

De dieselvarianten kennen weinig problemen. Wel relatief veel roetuitbraak, maar ook daar is wat aan te doen.

Een 850 staat of valt met het gehouden onderhoud. Let vooral of de historie compleet is en kijk niet zo zeer naar de km-stand.

Een 945 is een prachtwagen, technisch zeer betrouwbaar maar toch ook een stuk gedateerder. En vanwege zijn RWD karakter eigenlijk niet te vergelijken met een kleinere/sportievere 850.

Suc6 met je keuze ;D

Gr 8)

FGG

Welkom op 't Forum, Albert.

Persoonlijk zou ik voor de 850 gaan. Mijn vrouw rijd ik ook in een 850 en ze geniet daar elke dag opnieuw van.

Ik denk dat de 850 de betere keus is, de 945 zal, lijkt me, wat sompiger zijn en 't is een achterwiel aangedreven auto.

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

de boekhouder

Moet ik eerlijkheidshalve nog aan toevoegen dat ik het front van de 940/945 nog meer "smoel" vind hebben dan die van de 850/855...    :o
En zo'n 2,3 lpt in die 940 wil best wel, ik weet alleen niets over de duurzaamheid van die betreffende motoren. Een koprevisie (940/945) met gaskop kost misschien € 1.500,= (?) , maar dan kun je ook weer 250 dznd. km.'s.
(dd.)

Bernesewolf

Heel hartelijk dank voor jullie uitgebreide reacties. Daar kunnen we echt iets mee.

We wonen in België, vandaar het gebruik van de naam Break  ;D. Zoek daar maar eens op estate, je vindt er echt niks.

Keuze zal LPG of diesel zijn vanwege de "goedkopere" brandstof en geringe bijtelling wat wegentax betreft.

Wagen zal inderdaad niet echt intensief gebruikt worden. Kilometers zullen tussen 10-12.000 per jaar liggen.

Als kilometervreter voor dagelijks intensief gebruik heb ik mijn Toyota Landcruiser(Toyotajeephobby van inmiddels 25 jaar'

Verder heb ik al jaren een vaste Jeepgarage met ook veel ervaring in andere merken, en een werkplaatstarief van €22,50/uur voor haar vaste klantenkring  ::)

FGG

Citaat van: de boekhouder op 05-10-2007 13:41:25
Moet ik eerlijkheidshalve nog aan toevoegen dat ik het front van de 940/945 nog meer "smoel" vind hebben dan de 850/855...    :o

Behalve van de 850 Alter 1, die smoelt beter dan de Alter 2 en ik vind 'm ook mooier dan de 940.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

de boekhouder

Totaal gezien vind ik de 850 ook mooier; ik hou persoonlijk wel van zo'n vierkante, robuuste voorkant (geen aanvullend commentaar graag   ;D ). Ik kan nog steeds genieten van het aanzicht van een 164, 264 of soortgelijk in m'n binnenspiegel.......
(dd.)