850/S/V/C70 Echt veilig?

Gestart door Sem, 07-10-2007 00:19:38

Vorige topic - Volgende topic

Snellebaksteen

Precies. Het zelfde gebeurt met een Mercedes A klasse en zo nog een paar.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Marc O.

Citaat van: elmarconi op 07-10-2007 16:13:45
Citaat van: Spin! op 07-10-2007 15:48:38
Citaat van: campy op 07-10-2007 12:44:02
Heeft iemand een linkje naar de Volvo 850 van WA? Ik ben wel benieuwd, ik heb op google al gezocht maar niks gevonden.

Die foto blijkt onvindbaar via de media en zoekmachines...zal wel geen toeval zijn.

Maart 2005 stond ie er nog...

Gnagnagna, The Internet Archive rulez: http://web.archive.org/web/20050924181130/http://www.hollandse-hoogte.nl/image/news/century/html/331.html

Ik zou toch zweren dat WA dat ongeval destijds had met een zilvergrijze 850....... so much for my photographic memory :eusa_think:
...The Nile isn't just a river in Africa...

daytonawim

Dus als ik het goed begrijp gebeurt er het volgende met auto's met een relatief kleine kreukelzone :

1. de vrijgekomen energie wordt aan de inzittende doorgegeven ( grote kans on
   inwenig letsel)
2. de constructie van de auto voorkomt direct lichamelijk letsel (bot breuken) voor
   komen van beknelling.

Bij een auto met grote kreukelzone, maar minder stevig krijg je het volgende :

1. de vrijgekomen energie wordt (groten) deels opgevangen door de constructie,
  ( minder kans op inwendig letsel)
2. de constructie van de auto zal (waarschijnlijk) direct lichamelijk letsel  
   opleveren   ( bot breuken) als gevolg van beknelling

Als (ervaren) hulpverlener 1e bij ongeval kan ik zichtbaar letsel behandelen, onzichtbaar letsel kan ik niet waarnemen en dus ook niet behandelen, ook niet als dit direct levens bedreigend blijkt te zijn.

Ik ga dus voor de grote auto met veel blik voor mij en ruimte om mij heen :-)

campy

Heeft iemand een linkje naar de Volvo 850 van WA? Ik ben wel benieuwd, ik heb op google al gezocht maar niks gevonden.

Die foto blijkt onvindbaar via de media en zoekmachines...zal wel geen toeval zijn.

Gnagnagna, The Internet Archive rulez: http://web.archive.org/web/20050924181130/http://www.hollandse-hoogte.nl/image/news/century/html/331.html

Geweldig!
S70 2.5 10V

Enno

Citaat van: Snellebaksteen op 07-10-2007 17:24:54
Precies. Het zelfde gebeurt met een Mercedes A klasse en zo nog een paar.

Misschien ook dat om die reden veel moderne auto's toch wel terugschrikken als ze een volvo dreigen te raken.....misschien is de auto dan nog wel in takt......maar de bestuurder.....

Ik heb zelf hiervoor een VW passat Variant gereden (Nov 98)....kwam toen onderweg (terwijl ik 90 reed) een overstekend hert tegen. Mijn gevoel zei toen als er eentje komt is er ook vast een tweede. Die kwam er ook. Het beest vol aan de zijkant geraakt. VW is misschien aan voorzijde toch wat sterker dan een V70. Spatbord was krom. Bumper was gebarsten & koplamp was afgebroken. Hoe een VW zich houdt in frontale botsingen weet ik niet maar ik denk dat een volvo meer harmonica effect vertoont dan een grote VW uit diezelfde periode.

Spin!

Citaat van: Marc O. op 07-10-2007 17:28:40

Ik zou toch zweren dat WA dat ongeval destijds had met een zilvergrijze 850....... so much for my photographic memory :eusa_think:

Dat was toevallig ook mijn 1e gedachte...dacht dat het een grijze was idd  :eusa_think: Heeft er toch niet 2 naar de kl*te geholpen?  ???

www.vm-parts.nl

jberg

Dit filmpje is reeds eerder gepost, had iemand het niet over een evt. scheurende aorta bij een kreukelzone die erg klein is? Het gaat er idd om dat het de inzittende beschermd, niet de auto...auto is vervangbaar ( behalve een R op emotioneel vlak dan ;) ). Liever een gebroken been, dan een gebro..euh, een scheurend hart!

dat was ik, hoog kinetisch trauma noemen ze dat bij de ambulancedienst, je hart is samen met je lichaam in voorwaartse beweging, je lichaam wordt plots afgeremt, je aorta zit vast aan je buikvlies en ruggegraat, je hart niet, en scheurt dan los, aneurysma, is dodelijk in 99 % van de gevallen

Racingbrick

In de jaren 80, eind 80 zag ik eens een 744 staan total loss, bij Hooftman in Boskoop, daar was net als bij vleegtuug een vrachtwagen in komen zetten, alleen veel harder.
De kont was 1 meter korter, ik kon het niet laten, en moest de achterdeur eens openen, klik, die ging gewoon open en dicht zonder enige vervorming aan de kooi, die was namelijk 100% ok.
Dat gaf mij dus aan hoe hard de kooien van Volvo waren, helaas vervormde die van de 940 behoorlijk, tot het dak aan toe.......

De crash met de modus viel mij flink tegen voor de Volvo, maar vergeet niet dat het wagens zijn met een tijdsgat van ruim 20 jaar.
De 700 serie kwam al uit in 1982, vergeet dat niet.. ik zou de zelfde test wel eens willen zien met een nieuwe V70 of S80....

Toch voel ik me wel veilig in de 850....

http://www.youtube.com/watch?v=aN4o8TERuoY

Joris_Scholte

En inderdaad, die kooi van die 940 in dat filmpje vervormt wel heel erg. Zou het, zoals wel vaker gepost, een opgelapte schade-auto zijn...?

razorx

Wow, dit is indrukwekkend!

Rudi

Ik koop geen auto met als criterium veiligheid,dan had ik wel een SUV gekocht....het is alleen een mooie bijkomstigheid....en bij frontale botsingen ben je er toch geweest door de impact van de klap.
Dr.Go-Fast...

razorx

Even een rekensommetje:

v^2 = 2 * g * h
(manier om snelheid te berekenen bij o.a. val)

v^2 = 2 * 9,8 * 20meter (de val ongeveer)
v^2 = 400

De wortel van 400 is 20

Betekend dat de snelheid van de wagen 20 meter per seconde was.

Dat komt neer op 72 km/h.

daytonawim

Hij komt wel mooi precies recht op zijn neus neer :-)

de schade aan de kooi lijkt mee te vallen.

BenC70ES

Citaat van: Rudi op 07-10-2007 22:17:30
Ik koop geen auto met als criterium veiligheid,dan had ik wel een SUV gekocht....

Ter info, een Audi Q7 heeft één ster minder als die Modus haha...   zo zie je maar.
Ik denk niet dat SUV's veiliger zijn als andere veilige auto's zijn, maar ik zou in elk geval liever in een Q7 , dan in een Modus zitten bij een ongeval, wat de Ncap ook beweert!

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

elmarconi

een Q7 is zeer waarschijnlijk niet zo best voor een voetganger...
--
Autogas Inside . . .