... grote olie lekkage ...

Gestart door Mjölnir, 08-10-2007 20:21:49

Vorige topic - Volgende topic

Mjölnir

... aansluitend op m'n andere topic ...   zie link http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=21981.0

Na een bezoekje W'veen rij ik weer rustig naar huis (bij Utrecht). +/- 1,5 km van huis gaat de auto ineens horten en stoten en slaat zelfs af! Ik sta gelukkig langs de kant van een provinciale weg en besluit natuurlijk om even onder de kap te kijken. Op het oog zo even niets te zien. Ik start de wagen en de motor loopt 10 sec. en vervolgens zakt het toerental en doet de motor een Harley Davidson imitatie alvorens hij weer afslaat.
Goed .... even ademhalen en 5 minuutjes wachten.  :-\  :-\
Auto weer gestart en nu met het gaspedaal werken om de boel aan de gang te houden. Die 1,5 km lijkt wel een kermisrit. Ik zit af en toe volgas en er gebeurt helemaal niets en dan ineens schiet de wagen vooruit. Nog tweekeer slaat de auto af, maar ik weet de auto op de oprit te parkeren.
Het is zaterdagmiddag  en ik voel me ziek.   :eusa_sick:  :eusa_sick: Totaal geen zin meer om ook maar iets aan de auto te doen.
's Avonds moet ik nog op pad en de oude vetrouwde 20V mag van stal. Ook de volgende dag staan wat bezoekjes gepland waar de 20V wederom zijn trouwe dienst doet. :eusa_pray:
Zondag ochtend kijk ik wel even onder de R en een vreselijke droom lijkt waar te worden ... een plas olie  :'( :'(
Vandaag de boel eens opgekrikt en bekeken .....

Foto van boven, langs distr. riem

Foto van onderen - 1

Foto van onderen - 2

Foto van onderen, voorkant blok

Ik heb toch sterk het vermoeden dat er ergens een oliekeerring is uitgeknalt, alleen welke? En is het alleen een keerring of wellicht nog iets anders? De peilstok meet overigens geen olie meer ... (logisch)

Ik heb ook nog een fotootje van de onderkant van de turbo. Ook daar zie ik wat olie ...  :'( :'(

Al met al mooi kl**te ....

Heeft iemand nog goede berichten ??

groet

Maarten
a.k.a. Mjölnir
met vriendelijke groeten / Med Vänliga Hälsningar

Maarten a.k.a. Mjölnir

reneetje

Pijl je tussentijds ook weleens het  olie pijl?

Is niet je krukaskeering overleden en daarna dus met te weinig olie gereden en een ordinaire droogloper/warmloper gehad :-\

Lijkt niet zo mooi iig :-[

sucses :'(
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

dennis850estate

Kan inderdaad de krukaskeerring zijn. Andere lekkages die voorkomen zijn de oliepomppakking en de leidingen van de oliekoeler. Je zult eerst de distributiedeksel moeten weghalen en alles moeten ontvetten. Na een klein ritje of misschien wel stationair moet je dan wel kunnen zien waar het vandaan komt. Al de genoemde lekkages zijn niet al te moelijk op te lossen voor een kenner.

Mjölnir

@reneetje: olie wordt regelmatig gechecked. Als de motor goed warm is en er vliegt een keerring uit dan is de olie ook zo weg. Een gedeelte van de olie is ook bij mij op de oprit er uitgelopen, dua het was zeker geen droogloper. Vandaag ook straatje gepoetst  :angel:

@dennis: ja ik ga die kap er nog even afhalen en dan verder speuren. Ik ben nog geen kenner ... maar dat word ik nu vanzelf ... ;)

groet

Maarten
a.k.a. Mjölnir

Maarten a.k.a. Mjölnir

reneetje

Is het niet via de vulmond eruit geslingerd (of door de pijlbuis), door een verstopte carterventilatie?
Krukaskeering knalt er echt niet in 1x uit, die begint langzamerhand te lekken, en wordt steeds erger, dus dan had je waarschijnlijk al wel lekplekken moeten zien in het verleden.

9 van de 10 keer is een verstopte carterventilatie de boosdoener van overmatig olieverbruik.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

elianmars

De lekkage aan de turbo stelt in ieder geval niks voor. Kwestie van een nieuwe pakking aan de olieretourleiding. Doe dan ook gelijk een nieuwe rubberen ring aan het andere eind van die leiding, die het motorblok in gaat.

thuur

Het gestotter en gestoot zou wel eens door een defecte LMM (of losse/gebroken stekker) kunnen komen.

Wvb de olie: lijkt erop dat de krukaskeerring eruit ligt :(

Sterkte!

Gr :-\

ed

Kijk even of het oliefilter nog vast zit. Heb ik ook eens gehad na een bezoekje aan de dealer. Hele auto aan de onderkant onder de olie. Bleek dus het filter los te zitten!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

pwassink

Citaat van: ed op 09-10-2007 09:56:53
Kijk even of het oliefilter nog vast zit. Heb ik ook eens gehad na een bezoekje aan de dealer. Hele auto aan de onderkant onder de olie. Bleek dus het filter los te zitten!

Hmm die zat dus blijkbaar netjes handvast maar dan door iemand met met hele kleine handjes ??

Hoor je ook niet vaak, dus leerzaam ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Eugene

Lekkage zit idd "om" het oliefilter heen, dus dat zou wel eens kunnen. Ook de krusaskeering aan de distributiekant verdenk ik, maar die knalt er niet zo maar ineens uit.

Probeer de olie overal zo veel mogelijk af te halen (schoonmaken met remmenreiniger, diesel oid). Breng de olie weer op nivo en start de auto dan en probeer eens te kijken of je dan ergens olie vandaan ziet komen.

If it's not blown, it sucks...

Racingbrick

Brezan heeft een aanbieding, remreiniger 0,99 per bus excl btw, je hebt er wel een paar nodig vrees is, en een paar extra te hebben is nooit weg denk ik.
De aanbieding is bij afname van 2 dozen van 12, maar normaal doet men daar niet zo moeilijk...

Mjölnir

Afgellopen vrijdag eindelijk de tijd gehad om eens rustig te zoeken.
Bijna alles wat er genoemd is was er aan de hand ...  >:(
Het oliefilter zat wat los .... Verder was er een slangetje los van de carterventilatie. Dat is de grootste veroorzaker geweest van de smeerboel aan de voorkant. Ik moet de boel nog verder demonteren om ook te zien of de slangen niet gescheurd zijn o.i.d.
Last but not least ... de keerring van de achterse nokkenas is behoorlijk vettig aan de buitenkant  :(
Ik ben nu van plan om de beide nokkenas keeringen te vervangen en ook die van de kruk as.

Heeft iemand nog speciale tips naast het "op tijd zetten" en markeren van tandwielen?
Ik ben benieuwd hoe je makkelijk het "wiel" van de aandrijfriem kan verwijderen. Misschien gaat het niet makkelijk maar is er een gouden tip. Kan je bijvoorbeeld het vliegwiel makkelijk vastzetten?

greetz

Maarten
a.k.a. Mjölnir

Maarten a.k.a. Mjölnir