Verschillende soorten gasveren achterklep?

Gestart door KMvrtr, 09-10-2007 09:16:44

Vorige topic - Volgende topic

KMvrtr

Mijn gasveren zijn ook niet zo fris meer.

Nu zit ik de verschillende draadjes hierover te lezen. Maar ik krijg de indruk dat er verschillende merken en/of types zijn.

Even afgezien vande Knok Out veren van Thuur lees ik ruwweg twee verhalen:

• Nieuwe veer gaat mooi soepel en dempt prima
  • Gebitsbeschermer indoen voor je de klep opent. (o.a. featuring de Knock Out achterklep van Thuur) :eusa_silenced: Pas na verloop van tijd worden deze veren weer wat geciviliseerder.

Die tweede versie wil ik absoluut niet. Daar wil ik de gezondheid van zowel vrouw als kinderen niet aan wagen. Verder vind ik dat mijn auto gewoon goed moet zijn, en dit is niet 'goed' in mijn beleving.

Waar haal ik nu de juiste gasveren? :eusa_think: Van veren die bij ES zijn gekocht lees ik verhalen over beide varianten... Blijkbaar wisselt de kwaliteit daar dus nogal.  ???
Dus welk type gasveren moet ik hebben, waar haal ik die, en wat kosten ze??

Gmid

Gewoon bij de dealer bestellen.

Het is inderdaad zo, dat nieuwe veren je een kaakslag kunnen geven. Maar dit is voornamelijk zo, omdat je de oude gewent bent. Maar het is in feite niet normaal dat je de klep op moet tillen om m open te doen. Het hoort nu eenmaal zo dat de klep het grootste deel van z'n weg zelf volgt, nadat je 'm opendoet en een paar cm optilt.

Volvo C30 '12

Eric

Citaat van: KMvrtr op 09-10-2007 09:16:44
Mijn gasveren zijn ook niet zo fris meer.

Nu zit ik de verschillende draadjes hierover te lezen. Maar ik krijg de indruk dat er verschillende merken en/of types zijn.

Even afgezien vande Knok Out veren van Thuur lees ik ruwweg twee verhalen:

• Nieuwe veer gaat mooi soepel en dempt prima
  • Gebitsbeschermer indoen voor je de klep opent. (o.a. featuring de Knock Out achterklep van Thuur) :eusa_silenced: Pas na verloop van tijd worden deze veren weer wat geciviliseerder.

Die tweede versie wil ik absoluut niet. Daar wil ik de gezondheid van zowel vrouw als kinderen niet aan wagen. Verder vind ik dat mijn auto gewoon goed moet zijn, en dit is niet 'goed' in mijn beleving.

Waar haal ik nu de juiste gasveren? :eusa_think: Van veren die bij ES zijn gekocht lees ik verhalen over beide varianten... Blijkbaar wisselt de kwaliteit daar dus nogal.  ???
Dus welk type gasveren moet ik hebben, waar haal ik die, en wat kosten ze??

De gasveren die origineel zijn geplaatst komen van Stabilus. Deze zijn destijds berekend voor het gewicht en moment van de achterklep. Deze hebben ook een einddemping zodat het scharnier niet aan het einde een flinke klap te verwerken krijgt en deze zijn ook qua lengte goed. De andere merken kunnen nog wel eens met een te grote snelheid open gaan en het komt zelfs voor dat het dak geraakt wordt en een mooie deuk achter laat. Nu weet ik dat er rook mensen hier zijn die wel tevreden zijn over andere merken maar dan zul je die mensen zelf even moeten vragen welk merk dat is en waar ze die vandaan hebben.
Mijn advies is koop de originele van Stabilus. Deze zullen je nooit die bekende kaakslag geven en zullen helemaal tot het einde netjes gedempt open gaan. Ik zelf werk bij de importeur en heb een tijdje terug een eenmalige akie kunnen doen voor een aantal clubleden. Stuur me anders even een PB-tje waar je woont en ik zal eens kijken welke bekende tussenhandel we daar kennen. Wat ze dan precies gaan kosten kan ik je niet zeggen maar een nieuw gebit of een deuk in je dak kost meer.
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

KMvrtr

Citaat van: E.Asbroek op 09-10-2007 09:47:07
Wat ze dan precies gaan kosten kan ik je niet zeggen maar een nieuw gebit of een deuk in je dak kost meer.

LOL!!

Jammer dat ik die IA gemist heb dan.
Ik woon in Almere, dat staat gewoon in mijn profiel, is niet zo geheim hoor.

FGG

De gasveren die ik een half jaar geleden (met Thuur) heb geplaatst zijn goed te doen. In het begin is het idd wennen omdat je voorheen de klep moest optillen. De klep gaat nu, na een half jaar, zonder te tillen tot bovenaan open. Je moet 'm hierbij niet te veel helpen want dan gaat het idd heel hard. Die van mij waren van ES.

Uit dit topic dus.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

elianmars

Als nieuwe veren zo sterk zijn, is het dan geen optie om er maar eentje te plaatsen en één oude te laten zitten?
Of krijg je dan vreemde spanning op de klep of scharnieren?

Ik moet zelf ook de klep optillen, maar moet zeggen dat ik het wel lekker vind dat-ie op elk punt open blijft staan. Hoef ik de wagen niet vooruit te laten rollen, omdat anders de achterklep tegen de garagedeur aan zou klappen  ;D

pwassink

Citaat van: elianmars op 09-10-2007 20:52:25
Als nieuwe veren zo sterk zijn, is het dan geen optie om er maar eentje te plaatsen en één oude te laten zitten?
Of krijg je dan vreemde spanning op de klep of scharnieren?

Ik moet zelf ook de klep optillen, maar moet zeggen dat ik het wel lekker vind dat-ie op elk punt open blijft staan. Hoef ik de wagen niet vooruit te laten rollen, omdat anders de achterklep tegen de garagedeur aan zou klappen  ;D

dit zou ik niet doen, er komen dan behoorlijke krachten scheef op je scharnieren en die klep weegt nogal wat ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

Bitte geen verschillende veren,

Er komt n.l. een behoorlijke kracht op de scharnieren.

Wat betreft de e.s. veren, is niets mis mee.

In iedergeval niet met de exemplaren die ik kreeg.

Ach en wat de leuke verhalen over gebitjes en zo, een beetje overdrijven is toch leuk.

Wel schijnen de originele Volvo's een einddemping te hebben.

Over het hoe en wat van het vervangen heeft FGG mooie plaatjes gemaakt op dit forum:
Vervangen gasveren achterklep
« Gepost op: 11-03-2007 19:15:12 »

Succes!

thuur

Citaat van: razorx op 09-10-2007 21:02:04

Ach en wat de leuke verhalen over gebitjes en zo, een beetje overdrijven is toch leuk.

Thuurlijk  :eusa_liar:

Gr ::)

pimsam

Hoe kunnen er nu krachten scheef op je scharnieren komen te staan? De klep gaat toch niet scheef / torderend omhoog. En als je je klep dicht doet, hoe vaak pak je 'm dan niet vast aan een hoek en smijt 'm dicht. Dan tordeert de klep pas maar heeft dat invloed op de levensduur?
Ik had bij mijn 850 hetzelfde: 2 estateservice veren eronder en een katapult als resultaat. Dus weer 1 veer vervangen door de oude en het ging prima. Ik vond het prijsverschil van 50 euro tussen origineel volvo en imi wel de moeite. Maar als ze van Stabilus ook rond de 50 euro kosten, is de keuze eenvoudig. Ik ben bang dat mijn v70 er met de lagere temperaturen er langzamerhand ook aan moet geloven (al heb ik nog 1 nieuwe imi demper liggen). Misschien iets voor een groupbuy?

elianmars

Rond 50 euro? Ik zie ze op eBay voor veel minder staan.

Zou dat wat zijn?

hpkevertje

Als ik de volgende gegevens kan krijgen is het waarschijnlijk mogelijk om een aanzienlijk lagere prijs te krijgen voor een alternatief, maar evengoed een A-merk:

a. huislengte en evt. diameter
b. slaglengte
c. kracht in N/m
d. foto?

Noteer indien mogelijk alle gegevens die op het huis vermeld staan.
Gr. Hans.

pimsam

50 euro is voor een imi set dus 25 euro per stuk. Origineel zijn ze rond de 50 euro per stuk dus een verschil per set van 50 euro tussen imi en origineel.

Eric

Citaat van: hpkevertje op 11-10-2007 23:55:59
Als ik de volgende gegevens kan krijgen is het waarschijnlijk mogelijk om een aanzienlijk lagere prijs te krijgen voor een alternatief, maar evengoed een A-merk:

a. huislengte en evt. diameter
b. slaglengte
c. kracht in N/m
d. foto?

Noteer indien mogelijk alle gegevens die op het huis vermeld staan.
Gr. Hans.

Niet voldoende gegevens...  ;D
Maar goed.. iedereen moet het zelf weten maar van de buitenkant dezelfde maatvoering wil niet zeggen dat inwendig de gasveer hetzelfde gaat werken. Ik zeg andere sproeiers... welk deel van de slag is gedempt.. veer karakteristiek...

Citaat van: pimsam op 12-10-2007 10:34:37
50 euro is voor een imi set dus 25 euro per stuk. Origineel zijn ze rond de 50 euro per stuk dus een verschil per set van 50 euro tussen imi en origineel.

En 50/stuk is ook wel weer veel hoor.. Wij leveren alleen niet aan particulieren..
Ik zal nog eens vragen hoe ik dit op zou kunnen lossen...
Een groupbuy zou iets zijn maar dan moet ik wel weer aan een bedrijf kunnen leveren..
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

elianmars

Citaat van: pimsam op 12-10-2007 10:34:37

En op eBay kosten ze dus 25 euro per twee.....