kwaliteit goekopere remschijven

Gestart door Volvokoen, 09-10-2007 10:59:14

Vorige topic - Volgende topic

Volvokoen

Voro de vervanging van de achterste remblokken lagen er originele Volvo-remblokken en -schijven onder en toch piepte hij. Na vervanging van de achterste remblokken met niet-originele Volvo-blokken piept hij niet meer en niet minder. Tja, het is een kwaal die ik altijd gekend heb bij de 850/V70.

Aangezien het de achterste remschijven betreffen en die toch nooit zo warm worden als de voorste, overweeg ik toch sterk om die goedkopere aan te schaffen... Voor de voorste zou ik nooit goedkopere nemen, gezien het belang ervan. Ik zag ten andere op marktplaats betaalbare geventileerde Brembo-remschijven (k dacht 160 Euro voor 2) voor vooraan bij de V70 Classic... Dat zou ik er wel weer voor over hebben.
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

M a r c

Piepen is de combinatie remblok en remschijf, heeft allemaal met het weerstandscoefficient te maken  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

pimsam

Als je flink wat kopervet op het stalen deel van je blokken smeert en op de glijdelen van de klauw kan ie bijna niet meer piepen. Tevens vijl ik de kanten van nieuwe blokken altijd een beetje schuin af. En na montage van nieuwe schijven controleer ik de slingering. Met imi en origineel nog nooit last gehad van piepende of trillende remmen.

Rayman

Racingbrick

wees daar wel een beetje voorzichtig mee, zorg dat bij verhitting dat klopervet nooit op de schijf of raakvlak van de blokken kan komen.
kopervet kan dun worden namelijk als het warm of heet wordt....

M a r c

Nogmaals dan maar.... het piepen ontstaat meestal door hoogfrequente vibraties tussen remblok en remschijf, wat op zijn beurt wordt veroorzaakt door de mate waarop beide onderdelen zich aan elkaar vast willen grijpen, die vibraties ontaarden soms in de door ons hoorbare 'pieeeeeeeeeeepp'. Door kopervet of andere substanties in grote delen op de remdelen te smeren kun je (tijdelijk) dit geluid dempen, maar het is meer symptoom- dan oorzaakbestrijding  ;) Je kunt de vervelende vibraties ook tegengaan met zogenaamde "Anti-dreun shims".
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Ludo

Citaat van: M a r c op 12-10-2007 10:34:03
Piepen is de combinatie remblok en remschijf, heeft allemaal met het weerstandscoefficient te maken  ;)

is dat zo?.

Citaat van: Ludo op 11-10-2007 20:23:22
heb nu de schijven en blokken overgezet op een andere 850, en nu piept er niks meer.  :D

waarom piept het nu dan plots niet meer. ???

Johann

Omdat het los is geweest?

Komt wel weer terug  ;)

Ludo

mm ik weet niet.
in de tussentijd zijn ze wel 4 of 5x losgeweest, naven zuivergemaakt, andere blokjes, trilplaatjes gemonteerd....
ik kreeg het piepen echt niet weg, eender wat er geprobeerd werd.

pwassink

Citaat van: Ludo op 12-10-2007 12:17:31
mm ik weet niet.
in de tussentijd zijn ze wel 4 of 5x losgeweest, naven zuivergemaakt, andere blokjes, trilplaatjes gemonteerd....

Als hij het weer gaat doen, kom eens langs Ludo ..
Gaan we weer eens een ontpiep-sessie(r) houden, kijken of dat bij jou wel werkt ..  ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Misha

Bij de 850 heb ik alleen maar gepiep gehad... tot ik de boel een keer uit pure frustratie heb laten vervangen door alles origineel nieuw rondom, nooit meer last van gehad...

Bij de S70 sowieso nooit last gehad van gepiep..
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

Citaat van: pwassink op 12-10-2007 13:24:26
Citaat van: Ludo op 12-10-2007 12:17:31
mm ik weet niet.

Als hij het weer gaat doen, kom eens langs Ludo ..
Gaan we weer eens een ontpiep-sessie(r) houden, kijken of dat bij jou wel werkt ..  ;D

deal.  :D

b0nkolok

Piepen is in feite trillen (weerstand door aangrijpen van blok en schijf zoals Marc terecht opmerkt). Dat trillen duidt op een incorrecte afstemming tussen de beide delen. Een mechanisch 'defect' dat oplosbaar is door die afstemming te perfectioneren (andere/aanpassing schijven c.q. andere/aanpassing blokken of beide). Meestal zijn het de achter sets.
Overigens kan het piepen (trillen) verdwijnen door 'automatische' aanpassing van de onderdelen in de loop der tijd, maar de kans daarop is klein. Ook helpt wel eens het zaakje te reinigen en gangbaar te maken (met tot slot trilplaatjes en een beetje kopervet). Vergeet ook niet de remolie even wat door te spoelen, ontluchten en de drukcylinder/drukplaten soepel gangbaar te maken (controle), vooral bij wat oudere roffels met veel km's.
Dus: eerst maar eens blokjes vervangen door 'goede', anders ben je toe aan een complete vervanging (schijf en blokken).

Overigens piept de oranje nooit, de groene soms (achter) na wegrijden als het wat vochtig is
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

joebar

LINK

hier haal ik ze vandaan, voldoen prima, ook met een aanhanger er regelmatig achter...