Bijrijder koplamp uitgevallen (opgelost)

Gestart door Jak, 16-10-2007 15:57:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jak

Hallo

Onlangs viel de rechter (bijrijder) koplamp uit. (zie "Lambda lampje brandt")
Het stadlichtje brandt R+L wel
De hoogte verstelling werkt ook

Lamp vervangen, nix.
Lamp rechts / links verwisseld, rechts nog steeds nix, links blijft het gewoon doen

Ik denk: misschien aansturing ? Garage gebeld: alle lampen schijnen met een enkel stroomdetectie systeem te zijn uitgerust, wat kapotte lampjes detecteerd. En dat werkt dus nog.
De zekering voor lampen is er een(1) voor de beide lampen, en daarvan werkt er een. Dus de zekering werkt ook
Oxidatie van contact? Na 4x lampen wisselen zou dat weg moeten zijn?.

Wie wil hier zijn licht ns over laten schijnen?  :eusa_think:


Groet, Jak
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Jak


Oh, het schema lijkt aan te geven dat er wel sprake is van twee zekeringen, een per lamp.  :-[
Dat zien we dan zo..

Jak
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

-D©©©L-

Heb je spanning op de stekker van de lamp ? ? Heb je wel groot licht aan beide kanten ?

Jak

Hi, fijn dat je reageert,

Aan bijrijder zijde zijn zowel grootlicht als dimlicht uitgevallen.

De zekeringen zijn gevonden (19 tm 22), in kastje onder de voorklep, idd apart gezekerd voor groot en dimlicht, en voor R + L apart.

Zekeringen waren optisch intact. Daarna R + L verwisseld, groot en dimlicht gewisseld, maar probleem bleef: alleen de bijrijderszijde functioneert niet. Raar toch?

De stekker die aan de unit vastzit paar maal erop/eraf, om contact schoon te maken, geen resultaat


Nee nog niet doorgemeten, dat wordt na het eten..

Groet, Jak
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Tamarzilla

T5, rica getuned

Jak

Hi,
Ben niet meer aan meten toegekomen vandaag, maar dat is er zeker een die een check waard is.
Hou je op de hoogte
Groet, Jak
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

thuur

Zekeringen ook fysiek uit het slot gehaald en opnieuw erin gestoken? Of wellicht ook gewisseld?

Verder: met licht aan een tik met handvat van schroevendraaier op het lichtrelais geven kun je nog proberen.


Gr ;)

Jak

De resulaten:

Aan koplamp
Meting +12 = -0.13 V. Das nie goe  :eusa_snooty:
Meting 0 = 0 V. Weerstand is ook bijna 0
De 4 zekeringen zijn verplaats in alle mogelijke combinaties.

Relais 104/108 "op de kop getikt" met een schr.draaier: geen effect

Relais eruit: een van de twee is aan te sturen met +12 signaal, de ander doet niet veel. Aha. Contact spay geen resultaat.
Nou weet ik niet zeker of het relais zo makkelijk aan te sturen is, of dat er meer polen aangesloten moeten zijn.

Status: ander relais proberen.  Ill be back..

Groet, Jak
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Freakybaby

Heb je ook al een ander relais gevonden om te proberen? Ik heb er nog 1 liggen.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Jak

Hmm,

Relais getest, geen resultaat  :eusa_think:

(met dank aan Freakybaby, voor de behulpzaamheid)

Oh ja de schakelaar is nog een een optie

Ik hou jullie op de hoogte, t wordt wel tijd als ik geen bekeuring wil krijgen...


Jak



Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

denkweb


Jak

Hai,
De gemeten massa op de - lamppool was 0 V, weerstand 0 met accu.

Het zou evt nog ergens anders kunnen zitten..? Suggesties?

Jak
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

-D©©©L-

Heb je spanning op zekering 21 en 22 ? Constateer dit met een testlampje, een multimeter heeft een veel te hoge inwendige weerstand.

Citaat van: Jak op 17-10-2007 17:45:05
Relais eruit: een van de twee is aan te sturen met +12 signaal, de ander doet niet veel. Aha. Contact spay geen resultaat.
Nou weet ik niet zeker of het relais zo makkelijk aan te sturen is, of dat er meer polen aangesloten moeten zijn.

Wat bedoel je met bovenstaande ?

Jak

#13
Hoi,
Ik ga het straks even nameten, eerst een ledlampje en weerstandje aan elkaar bakken.

Het 104/108 relais uitgenomen, heeft aan onderzijde meen in twee tot 3 dikke polen (voor de stroom) en 3 tot 4 kleine polen (aansturing) per helft.

Bij een helft van relais was met 12 V op een setje kleine pootjes een reactie van het relais merkbaar. Bij de andere helft bromde het wel, maar klikte niet. De aanstuurstoom was voldoende, dus dat was het niet. Het kan zijn dat dit relais op 3 pootjes 12 V moet hebben om aan te gaan. Dat heb ik niet getest

Maar het relais wisselen met een andere heeft ook niet geholpen. Dat betekend dat zowel het oude als het gewisselde relais of allebei goed, of beide slecht zijn.

Klopt de redenatie?

Grt, Jak

Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

-D©©©L-

Citaat van: Jak op 30-10-2007 09:39:39
Ik ga het straks even nameten, eerst een ledlampje en weerstandje aan elkaar bakken.

Zet maar gewoon twee draden aan een 5 watt lampje, 1 aan massa en aan de andere 4 meter kopertouw en een testpen (je mag evt ook nog een 5 ampere zekering opnemen). Om allerlei vage lekstromen uit te sluiten moet er een serieuze stroom lopen, een ledje is krap aan 20 mA (en het verschil met 10 mA door lekstromen is minimaal).
Zekeringen 19 t/m 22 er even uit, en meten op de verschillende contacten.


Citaat van: Jak op 30-10-2007 09:39:39
Het 104/108 relais uitgenomen, heeft aan onderzijde meen in twee tot 3 dikke polen (voor de stroom) en 3 tot 4 kleine polen (aansturing) per helft.

Bij een helft van relais was met 12 V op een setje kleine pootjes een reactie van het relais merkbaar. Bij de andere helft bromde het wel, maar klikte niet. De aanstuurstoom was voldoende, dus dat was het niet. Het kan zijn dat dit relais op 3 pootjes 12 V moet hebben om aan te gaan. Dat heb ik niet getest
Pas een beetje op met zomaar allerlei spanningen op een licht relais zetten. Als je er een keer 1 losmaakt, weet je wat ik bedoel.