Meedenken en advies aub. Audio + navigatie

Gestart door KMvrtr, 17-10-2007 15:21:18

Vorige topic - Volgende topic

KMvrtr

Om te beginnen, ik ben een absolute audio noob. Dat wil niet zeggen dat ik geen belang hecht aan een goed geluid, maar domweg dat ik daar nooit werk van heb gemaakt. Mijn vorige auto's waren me dergelijke investeringen niet waard.
Maar de T-5R die ik nu heb is andere koek! Wàt een auto. Daar hoort uiteindelijk natuurlijk ook een fatsoenlijke audio set-up in.

Ik zit nu al een week lang vanalles door te pluizen hier op het forum, maar ik kom er gewoon niet uit. Teveel afkortingen (HU??, composet??), veel merken zeggen me niks. Kortom, ik zie door de bomen het bos niet. Daarom wil ik het eens omdraaien en vragen wat jullie me zouden adviseren.
Natuurlijk heb ik er wel al over nagedacht, dus van een aantal zaken weet ik al wel hoe ik ze wil:

Mijn wensen:
- ik wil navigatie en audio combineren. Ben namelijk absoluut geen fan van raamplakkers.
- navi graag in een groot scherm, zo hoog mogelijk geplaatst
- om die reden kom ik uit bij een 1 din systeem met klapscherm. (groot + hoog geplaatst)
- liefst zoveel mogelijk passend bij de rest van het dash. Ik denk dus aan zwart met groene verlichting, liefst zo min mogelijk metallic en dergelijke
- BT carkit erin zou leuk zijn, maar hoeft niet. Ik heb nu een Parrot CK3100, en die bevalt goed sinds ik daar een zwanehalsmicrofoon aan gekoppeld heb.
- ik heb geen super ruim budget. Gewoon goed is goed genoeg voor mij. Maar het moet wèl goed wezen. Ik denk dat ik dus wel een versterker nodig heb.

Wat heb ik nu? Een SC801  met een stel speakers. Geen idee hoeveel of waar ze zitten... :eusa_shifty:

Ik had al eens die Navman ISN300 aangehaald. Prijstechnisch zeer geschikt. Ook een mooi rustig zwart uiterlijk. Valt echter af vanwege de achterhaalde kaarten in de navi.
Het hoeft wat mij betreft ook niet allemaal ineens. Inbouw van navigatie staat wel vrij hoog op het verlanglijstje.

Wat vinden jullie bijvoorbeeld van dit advies, wat ik in dat Navman draadje kreeg?
Citaat van: -D©©©L- op 14-09-2007 09:53:26
Je kan een ms5100 aansluiten op elke monitor die een RGB ingang heeft met C-sync. Dat hebben de meeste niet, vaak enkel een Composiet video ingang. Een converter is dan nodig.

de nieuwe VRM6200 (dubbel din) of VRM6100 (enkel din) van VDO_dayton hebben wel die aansluiting, de centen voor een converter kan je dan in de zak houden. Zijn een tikkie duurder dan de Ebay-ramprijs produkten, maar daar heb je dan wel de support + software updates van een firma met ervaring bij (het is en blijft toch een complex product).
Op deze twee kan je een ms5000-5100-5400-5500 zonder meer aansluiten. Elk alternatief welke ook deze aansluitingen heeft, kost minimaal het dubbele (op dit moment).

Google even op de typenummers voor de prijzen, de concurrentie is hevig.  8)
Klinkt mij best goed. Alleen dat was nog puur gericht op navigatie. Ik wil het nu graag wat breder trekken en alles ineens goed aanpakken, navi+audio+carkit. Vandaar dus ook een nieuw draadje.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen!
Aub een beetje uitleggen in Jip en Janneke-taal en wat het ongeveer zou kosten.

KMvrtr

Niemand?  :eusa_shifty:

Ik hoopte dat jullie het wel leuk zouden vinden om mee te denken met een hifi-noob.

Ben inmiddels een aantal zaken binnen gelopen. Brrr...
Verkopen is toch een vak dat velen niet beheersen hoor. :-\

Ik wordt linea recta naar een Pioneer Avic geloodst. "Díe moet u hebben!"
'Waarom?'
"Da's een Pioneer. Die is erg goed."
'Hoezo dan?'
"Nou gewoon, Pioneer is een topmerk."
Ja maar, waarom deze? Er is vast nog meer te krijgen.
"Ach, dat heeft u niks aan. Deze is erg goed. Goedkopere zijn rommel."
'Oké, maar wat kan zo'n goedkope dan niet of minder goed?'
"Ja, dat is allemaal verschillend."

?!

Pfff...
Nèrgens krijg ik uitgebreide of duidelijk uitleg.
Tijdje terug wel een keer zo'n zaak tegen gekomen. Maar daar werd me te verstaan gegeven dat ik maar ergens anders moest gaan kijken.
Ik wilde een 'te gewone oplossing'.
?! Nou moe...

Vandaar dus dat ik dacht, 'kom, laat ik het hier eens vragen'.

Jeff

Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

wolff

Waarom een groot beeld navigatie? Deze oplossing is als je een ander dan origineel systeem neemt nooit optimaal. Scherm zit al snel in de weg voor overige bedieningen.  Ik heb een 1 din oplossing met pictogramweergave. De weergave bevat animaties; en een heldere stembegeleiding.  Dit systeem doet europa navigatie van een CF geheugenkaartje, en daardoor is de CD speler vrij voor muziek.  Evt. ook een I-pod interface beschikbaar voor bediening van de i-Pod via de radio. Dit mooie apparaat is ook nog voorzien van een Bluetooth carkit, en stembediening. Alles in 1. De kleur van het display is aan te passen naar de volvo dash kleuren.  Kijk eens op http://http://www.becker.de, en zoek naar de Cascade. Apparaat is niet goedkoop, rond  EUR 1.000,--, maar dan heb je ook wat...
Wolff

1997 V70 2.5 20v aut; leder; privacyglass; Cascade;ProTech Lakbescherming

Laserblue

Citaat van: wolff op 20-11-2007 12:53:34
Waarom een groot beeld navigatie? Deze oplossing is als je een ander dan origineel systeem neemt nooit optimaal. Scherm zit al snel in de weg voor overige bedieningen.  Ik heb een 1 din oplossing met pictogramweergave. De weergave bevat animaties; en een heldere stembegeleiding.  Dit systeem doet europa navigatie van een CF geheugenkaartje, en daardoor is de CD speler vrij voor muziek.  Evt. ook een I-pod interface beschikbaar voor bediening van de i-Pod via de radio. Dit mooie apparaat is ook nog voorzien van een Bluetooth carkit, en stembediening. Alles in 1. De kleur van het display is aan te passen naar de volvo dash kleuren.  Kijk eens op http://http://www.becker.de, en zoek naar de Cascade. Apparaat is niet goedkoop, rond  EUR 1.000,--, maar dan heb je ook wat...

waarom zou dit in de weg zitten? ???
je hebt toch een dubbeldin ruimte in het midden? ;)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Garfield

Qua navigatie: Ik ben zeer tevreden met mijn Mio C510E, die ik in allebei mijn auto's gebruik.
Ik heb hiertoe 2 zwanehalsjes en 2 laadsnoeren, dat scheelt heen en weer klooien.
De laadsnoeren werk ik overigens netjes achter het dashboard weg en ik sluit ze ook "onderhuids" aan, zodat er niet zo'n lompe knobbel in je sigarettenaansteker zit.
Bovendien kan ik die Mio ook los meenemen als wandelaar, héél handig als je bijv. in Praag aan het wandelen gaat, wat ik in 2006 met die Mio gedaan heb.
Om die reden zou ik geen vast ingebouwd navigatiesysteem willen hebben.
De display van de Mio vind ik persoonlijk groot genoeg (9,3 cm diagonaal).
Zo'n groot ding zoals bijv. Kr@mmetje in zijn auto heeft vind ik héél erg lelijk (sorry Kr@mmetje :-).

Qua audio: in mijn Audi zit een DVD-speler (KD-DV5101). Hoewel dat ding afschuwelijk lelijk is, heeft 'ie één heel groot voordeel: hij speelt DVD's met MP3's af. Weet je hoeveel muziek er zo op 1 DVD kan ? Errug veel !
Ik doe nu al 1,5 jaar met 3 DVD's en ik heb ze nog niet allemaal helemaal beluisterd ...
De 10-cd-wisselaar in mijn Volvo lijkt zo ineens wel héél erg beperkt.

Qua telefonie: in mijn Audi zit (nu nog) een nokia carkit voor mijn 6230. Groot voordeel is dat het toestel opgeladen wordt en de geluidskwaliteit is goed. Echter, binnen ons bedrijf wordt een ander toestel de standaard en alle carkits worden bij inruil van het toestel vervangen door een Parrot CK3100.
Da's een Bluetooth geval. Aan de ene kant zal dat wel makkelijk zijn, aan de andere kant vind ik het jammer dat het toestel dan niet meer automatisch wordt opgeladen.
Aangezien mijn werkgever doorgaans geen slechte spullen ter beschikking stelt, zal die Parrot kit wel goed zijn. Ik ga 'm dan ook in mijn volvo monteren, wel zo makkelijk, kan de GSM van m'n vrouw er ook mee overweg.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groet, Arvid
Zakelijk: Audi A4 Avant 2.0 TDI Aut. (2006)
Privé: Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998)

hpkevertje

Heb in mijn zakenauto jarenlang een Blaupunkt autoradio/navigatie gehad. Dat was toen nog prijzig maar valt nu wel mee. Ik vond 't een topper!!

Kan mij de wens van alles in 1 wel voorstellen: al die losse troep.
En dan vooral als je er geld voor (over) hebt, doe dan niet moeilijk maar neem de juiste beslissing.

jberg

ik zou is ebayen op bluetooth en 2 din, je vind dan de wereld aan dubbeldinradios met bluetooth en navi

Turbo-Geek

Wat nog veel belangerijker is:

Wat wil je in totaal maximaal uitgeven ???
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

amazingbabbel

Op het moment heb ik een Pioneer AVIC D3 dubbeldin in de wagen, maar ik ben er niet echt tevreden over.
Hij kan alleen navigeren met een dvd, dus wisselen. Dat Pioneer het beste is ben k het niet mee eens. En ik spreek dan ook echt uit ervaring. (eigen inbouwbedrijf) De loopwerken van Pioneer zijn niet de besten. Bij een klant zijn er 6 ingebouwd (transportondernemer)  waarvan er niet 1 het een half jaar heeft vol gehouden. Pioneer heeft na veel getouwtrek een aanbod gedaan met de AVIC D3, die ik nu dus aan het testen ben.

PERSOONLIJK ga ik binnenkort voor de Kenwood dubbeldin, deze maakt gebruik van een Garminnavigatie systeem en kan alles tegelijk. Bijv de DNX7200. Desgewenst leverbaar met TMC en Bluetooth.

Bijde systemen zijn touchscreen.

Wil je meer info, stuur dan maar een PB'tje en misschien kan ik wat bomen uit je bos halen ;).

Groet'n

Dennis
Gang is alles

Racingbrick

Met onze wagens ben je snel klaar als je een scherm zo hoog mogelijk wilt plaatsen..
Ikzelf kan het niet mooi vinden op een Tafelberg op mn dashboard te hebben, en uiteraard ook nog gaten er in..

Zelf rij ik met een Renault Carminat in de Espace (zakelijk) af fabriek, een ding van 2700 euro..
Dat is het niet waard, mn Route66 9000 brengt me overal heen, en sneller ook nog in de roffel.
Gewoon een uitneembaar ding halen, TomTom , janjan, PietPiet, ze zijn allemaal zeer acceptabel tegenwoordig.
Neem er wel1 met TMC, en laat die SC801 gewoon lekker zitten, die geeft een goed geluid, of wil je net als die petjes met boem-boem voorbij rijden?

Ronbroek

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

Turbo-Geek

mee eens Voor een externe compacte Navi.

Waarom ?

- Goedkoop
- Veel uitgebreider als een hoop van die fabrieks navi systemen
- Geen DVD geklungel, alles op intern geheugen of SD card.
- Werkt 100% onafhankelijk van het media systeem, geen van allen kunnen ze alles doen (mp3, Ipod aansturen, radio, filmpje kijken) terwijl je wilt navigeren
- Kan je gebruiken in andere voertuigen

Ik gebruik zelf een Miotec 510E, mega ding ! 
En zoals vermeld, trap niet in die breedbeeld navi's, voor je het weet heb je een 'glass cockpit' met allerlei schermen, gewoon te groot en minder makkelijk mee te nemen want laten zitten is vaak inbraak.

Vwb de SC-801, idd een prima sound. Helemaal niets mis mee, MAAR als je iets meer dan gewoon van muziek wilt genieten dan moet er toch echt een ander in, hetzelfde geld voor de speakers en het toevoegen van een sub.
Sommigen zijn het daar niet mee eens maar ik heb beide situaties daadwerkelijk ervaren en ga echt niet meer terug naar de fabrieks setup.
Nogmaals, voor velen meer dan voldoende maar voor de echte genieters vaak net niet goed genoeg.
Besides, anno 2007/2008 zie ik mezelf niet lopen kloten met Cd's met max 20 nummers erop terwijl er zoiets als MP3 DVD's, Ipod, en dergelijke bestaat. Ga dat allemaal maar eens aansturen tijdens het rijden en voor je het weet zit je weer temidden van verschillende schermpjes, 12V draden, houders en zuignappen.

Maar alles hangt af van wat je wilt uitgeven ... AHDV wordt een keuze maken een stuk simpeler en kunnen mensen gerichter advies geven.
  The things you own end up Owning you !

3581

Audio misschien als je het mooi vindt een volvo-audio instalatie dubbel din en  tom tom op je mobiel, perfecte combinatie. scherm is wellicht 'n tikkeltje kleiner, maar wat moet er nu op zien. Veel meer als linksaf, rechtsaf of rechtdoor doe je toch niet en het stemmetje begeleid je wel naar toe. Mp 3 zit ook nog op je mobiel en die kun met een touwtje weer aan sluiten op je dubbel din. Met een brodit clipje en laadstekkertje ben je compleet. Ik gebruik zelf een blue tooth stereo koptelefoon erbij
®©

KMvrtr

Heren, om te beginnen bedankt voor het meedenken.

Een paar reacties op de teksten hierboven
- ik soms best wel eigenwijs
- ik wil geen dubbeldin, het scherm komt dan te laag te zitten naar mijn smaak
- ik wil wel een groot scherm met goede weergave
- liefst zie ik wel alles netjes geïntegreerd in het dashboard
- ik kom dus (?) bij een aftermarket 1Din klapscherm uit volgens mij
- ik ben soms best wel eigenwijs
- ik heb een Parrot CK3100 carkit, geluid is prima, zeker met zwanehals microfoon, bediening van het telefoonboek vind ik niet fijn, dat gaat veel prettiger via de telefoon.
- zeker met bluetooth bellen is een actieve cradle voor je telefoon ideaal! Nooit meer je telefoon halverwege een lange rit opeens leeg omdat je veel moet bellen. Bovendien kun je dan het telefoonboek op je telefoon prima bedienen. Cradle monteren op een Brodit proclip. Heb je ook geen gaten in je dash voor het monteren van de telefoon
- ik twijfel nu alleen of ik mijn Parrot nog ga gebruiken. Ik kan natuurlijk ook zoeken naar een klapscherm radio/navi die ook bluetooth heeft. Ik aarzel nog omdat ik nergens goeie info kan krijgen over de kwaliteit van met name de microfoon van die in-radio carkit.
- ik ben soms best wel eigenwijs

Goed, heel verhaal geworden.

Verdere aanvullingen, opmerkingen, enz blijven welkom.

Heeft iemand goede of juist slechte ervaringen met bepaalde merken/types klapschermen?

Owja, budget. Goeie vraag.
Antwoord: ik weet dat ik voor 2000 a 2500 euro sowieso wel een leuke set kan kopen. Maar ik heb geen haast. Dus ben ik op mijn gemak aan het zoeken of er voor minder ook wat leuks te vinden is. Zoals bijvoorbeeld die Navman ISN300. Die valt eigenlijk alleen af omdat ik nergens kan vinden of dat ding nog van updates is te voorzien.
Voor de rest vind ik het een prachtig apparaat.