Krasvrij wassen, bestaat dat?

Gestart door wuilus64, 17-10-2007 16:26:00

Vorige topic - Volgende topic

wuilus64

Mijn vorige 850 ging een paar keer per jaar door de (automatische) wasstraat, maar de laatste keer dat ik dat gedaan had zat de hele voorruit ( en waarschijnlijk de rest van de auto ook, al was dat niet zichtbaar..) onder de krasjes, vooral te zien bij laagstaande zon.  :eusa_doh: 
Daarna alleen dus nog maar handmatig met emmertje sop de auto gewassen.
Nu zit er een tiental km's verderop een tankstation die adverteert met "gegarandeerd krasvrij wassen", maar ik weet niet of ik hier veel geloof aan moet hechten.
Het is wel zo dat de borstels daar niet bestaan uit nylon "haren" , maar afgeronde reepjes foam , wat me een stuk vriendelijker lijkt voor de lak en de ruiten.
De vraag is nu of het verantwoord is om m'n roffel door zo'n apparaat een wasbeurt te laten geven?

)()()sT

Ik geloof dat er idd. nu wasstraten zijn die krasvrij(er) wassen.
Mijn beestje is door de vorige eigenaar ook vaker door de wasstraat gereden en ik het dus ook allemaal "swirl" die ik er eens uit moet poetsen.... Wat dat betreft is zwart een rampzalige kleur  :eusa_angel:

Gmid

Wat er ook gezegd wordt, machinaal wassen zal altijd minuscule krasjes opleveren. Overigens, met de hand met een spons en een emmer sop ook. Grootste veroorzaker van deze krasjes zijn niet de materialen zelf (borstels, lappen, spons, etc), maar het zand en vuil wat in die materialen achterblijft.

De enige manier om (nagenoeg) krasvrij te wassen is met twee of zelfs vier emmers, een microvezel washandschoen, en zorgen dat alles erg schoon is. De handschoen na gebruik elke keer in de wasmachine wassen. De emmers altijd 100% schoonmaken. Doeken als ze op de grond/stoep/weg zijn gevallen, meteen weggooien. Steriel werken mbt tot zand en vuil is gewoon een vereiste om (bijna) krasvrij te wassen.

Volvo C30 '12

KMvrtr

Citaat van: Gmid op 17-10-2007 16:33:18
Wat er ook gezegd wordt, machinaal wassen zal altijd minuscule krasjes opleveren. Overigens, met de hand met een spons en een emmer sop ook. Grootste veroorzaker van deze krasjes zijn niet de materialen zelf (borstels, lappen, spons, etc), maar het zand en vuil wat in die materialen achterblijft.

De enige manier om (nagenoeg) krasvrij te wassen is met twee of zelfs vier emmers, een microvezel washandschoen, en zorgen dat alles erg schoon is. De handschoen na gebruik elke keer in de wasmachine wassen. De emmers altijd 100% schoonmaken. Doeken als ze op de grond/stoep/weg zijn gevallen, meteen weggooien. Steriel werken mbt tot zand en vuil is gewoon een vereiste om (bijna) krasvrij te wassen.

Amen!

Tot nu toe heb ik me daar nooit echt druk over gemaakt. Maar ja, nu heb ik een T-5R....
Dus nou moet ik voortaan ook aan de bak.

-D©©©L-

Het is een glijdende schaal. Regelmatig denk ik "ik moet weer es poetsen", en toch rij ik dan ongepoetst naar een meeting. Waar ik dan vervolgens kan horen "hij staat er netjes bij".  :)
(na dit bericht op eerst volgende meeting dus: "je mag ook wel eens poetsen"  ;D )

Ik spuit hem af voor het wassen, doe dan eerste de velgen (inspuiten met dasty/zeep oplossing en bewerken met een zachte borstel) en was hem dan met het "2 emmers systeem" en een schone washandschoen. Bij voorkeur in (of net voor) de regen, dan hoef ik niet na te drogen.

Gmid

Volvo C30 '12

Snellebaksteen

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

FGG

Volgens mij ontkom je niet aan zand in je mengsel. Zodra je de spons/handschoen op de auto zet is 't al gebeurd en zit er zand- of stofdeeltjes in die gaan krassen.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Gmid

Citaat van: FGG op 17-10-2007 19:03:48
Volgens mij ontkom je niet aan zand in je mengsel. Zodra je de spons/handschoen op de auto zet is 't al gebeurd en zit er zand- of stofdeeltjes in die gaan krassen.

Klopt. Daarvoor heb je de tweede emmer om de handschoen weer uit te spoelen, en de eerste emmer om weer nieuwe zeep op te nemen.

De truuk is om altijd een film van water te houden. Nooit druk uitoefenen op de spons/handschoen, en ze vaak mogelijk uitspoelen in de 'afval' emmer met gridguard.
Volvo C30 '12

Volvo 850 Eindhoven

mwoa zijn het niet de wasstraten of manier van wassen zijn het wel die andere uilskuikens van een auto mobilisten die in de stad hun deur tegen jouw auto aan gooie en natuurlijk geen briefje achter laten :eusa_wall: :angel:

is het ook niet zo dat je bij je eigen auto altijd meer krassen ziet dan bij een andere, je kijkt er toch specefiek naar, af en toe denk ik zo das een erge kras...... en dan komt iemand anders zo die ziet er goed uit.... terwijl ik me dan erger.

dus is kras vrij poetsen niet relatief??
en wanneer spreken we over kras vrij poetsen? is het kras vrij als je het met het blote oog niet kan zien? of als het microscopisch niet te zien is :eusa_think: :angel: lijkt mij een wereld van verschil....

dus van uit welk standpunt zien we hier het krasvrij poetsen, het blote oog of microscopisch (waarbij veel meer waarneembaar is)

;D
Volvo S70R (silver snail) geexporteerd naar Duitsland
hier voor een BMW f650GS 800cc special edition in de plaats gekomen.

Gmid

Dit zijn krassen, swirls, verkregen over 15 jaar wasstraat/spons wassen. En nee, dat is niet van de ene op de andere dag weg.

En hoe minder het wordt, hoe dichter ik op m'n lak kijk, en hoe meer ik er weer zie. Ik heb nu zelfs een loepje gekocht om de lak te kunnen bekijken en diepte van krassen te kunnen beoordelen....  :-[

En dan zeggen ze dat roken verslavend is....
Volvo C30 '12

FGG

De mensen mogen wel zien dat ie uit 1993 komt. ;)

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

ovlov 058

Citaat van: Gmid op 17-10-2007 19:15:36
http://geert.mive.nl/IMG_2340.JPG

Dit zijn krassen, swirls, verkregen over 15 jaar wasstraat/spons wassen. En nee, dat is niet van de ene op de andere dag weg.

En hoe minder het wordt, hoe dichter ik op m'n lak kijk, en hoe meer ik er weer zie. Ik heb nu zelfs een loepje gekocht om de lak te kunnen bekijken en diepte van krassen te kunnen beoordelen....  :-[

En dan zeggen ze dat roken verslavend is....

Als die zon achter de pinker verdwenen is,is ie krasvrij ;D

Een autoshampoo met wax, bv: turtelwax, voorkomt al heel wat, wel regelmatig wassen

regelmatig wassen= 10 min.
vuile auto goed wassen= +- 1 uur

rody

hou eens en tl-lamp naast je lak.

je zult vaak krassen en herstelde schades zien..

ovlov 058

Uitdeuken zonder herspuiten word ook belicht met TL, dan zie je alles :'(

Zie dat de lamp je niet verblind, dan zie je niets, ook geen krassen ;D