Vraagje m.b.t audio-systeem V70 classic

Gestart door MrBrico, 24-10-2007 19:50:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jberg

de versterker van je sc801 is 4 keer 40 watt, je nieuwe radio zal waarschijnlijk t zelfde zijn, dus veel nut heeft t niet om je versterker erbij te gebruiken

ik zou de hele versterker eruit trekken als ik jou was

MrBrico

Citaat van: jberg op 25-10-2007 17:22:12
de versterker van je sc801 is 4 keer 40 watt, je nieuwe radio zal waarschijnlijk t zelfde zijn, dus veel nut heeft t niet om je versterker erbij te gebruiken

ik zou de hele versterker eruit trekken als ik jou was

Uhhm .. was dat niet 8*40 watt ? Inderdaad is de radio zelf 4*"50" (ahum) Watt .. alleen als ik de tweeters parallel schakel aan de portierspeakers (voor), dan wordt de impedantie 2 Ohm ipv 4. En dat gaat de radio niet heel erg leuk vinden vrees ik ... vandaar dat ik de versterker wilde gebruiken om deze impedantieverlaging te voorkomen ...
"It's your decision .. you don't need eyes to see; you need vision"

jberg

nee hoor, de impedantie geldt over het hele frequentiebereik, omdat de speakers in de voorportieren zijn afgefilterd op alleen midden en lage tonen en de tweeters de hoge zijn ze parallel geschakeld toch gewoon 4 ohm,

anders zou een 3 weg luidspreker met een bas, midden en tweeter van 8 ohm per stuk uitkomen op 2,667 ohm en dat zou je versterker niet leuk vinden

je tweeters zijn afgefilterd met een condernsator die erop gelijmd zit, dus niet in de versterker, sterker nog, op je versterker zijn de tweeters en de voorportierspeakers gewoon parallel geschakeld

MrBrico

Citaat van: jberg op 25-10-2007 18:56:01
nee hoor, de impedantie geldt over het hele frequentiebereik, omdat de speakers in de voorportieren zijn afgefilterd op alleen midden en lage tonen en de tweeters de hoge zijn ze parallel geschakeld toch gewoon 4 ohm,

anders zou een 3 weg luidspreker met een bas, midden en tweeter van 8 ohm per stuk uitkomen op 2,667 ohm en dat zou je versterker niet leuk vinden

je tweeters zijn afgefilterd met een condernsator die erop gelijmd zit, dus niet in de versterker, sterker nog, op je versterker zijn de tweeters en de voorportierspeakers gewoon parallel geschakeld

Met andere woorden: de zaak gewoon aan elkaar knopen er gaan met dat ding ?
Ik haal de versterker er dus tussenuit, zet de D-stijl en achterdeurspeakers (l+r) bij elkaar, de dashboardtweeters en de deurspeakers voor (l+r) en klaar is  Klara ?
Ben ik dus voor niets een potje moeilijk aan het doen wil je zeggen ?  ;D
"It's your decision .. you don't need eyes to see; you need vision"

jberg

ja, precies, dat wil ik zeggen  ;D de dstijl en de achterportierpeakers zitten zowizo al aan elkaar geknoopt

MrBrico

Uiteindelijk heb ik van pure elleende maar een nieuwe kabel naar de dash-tweeters getrokken .. ik wilde het eigenlijk allemaal origineel houden, maar dit gaat veel te veel tijd kosten.
De tweeters hadden wel degelijk een aparte aansluiting op de versterker, maar ik heb ze maar parallel over de front-speakers gezet. Het klinkt in ieder geval weer acceptabel nu  :)

Uiteindelijk mis ik toch wel dat mooie laag wat ik gewend ben. Maar een subwoofer in de achterbak of bij het reservewiel is helaas geen optie.
Eens onderzoeken of er elders nog plaats is voor een kleine 8" sub ...

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!!

Groet,
Briek
"It's your decision .. you don't need eyes to see; you need vision"

M@rtijn

#21
Weet iemand of de versterker ook zekeringen heeft ????

Er komt namelijk geen spanning terug naar het dashboard hier in een s70 R  :police:,terwijl de zekeringen onder de motorkap heel zijn :)

Groeten m@rtijn
Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal ;)

thuur

Citaat van: M@rtijn op 03-04-2010 12:26:55
Weet iemand of de versterker ook zekeringen heeft ????

Er komt namelijk geen spanning terug naar het dashboard hier in een s70 R  :police:,terwijl de zekeringen onder de motorkap heel zijn :)

Groeten m@rtijn

Welke versterker? Achter de radio of onder de pass.stoel?

Ik vermoed dat de laatste aparte zekeringen heeft, maar zeker weten doe ik het niet.


Gr 8)

Robster480

Het gaat om mijn S70R ;) Die onder de passagiersstoel gaat het om. Alle zekeringen zijn goed.
Zou het kunnen komen door een relais wat kapot is, daardoor niet schakelt en de radio dus niet van stroom voorziet?

Bedankt alvast!
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

thuur

Er zit geen relais tussen. De stroom komt van hetzelfde punt als de radio (S70 met standaard 4x50W versterker). Je kunt makkelijk meten of er 12V op de versterker staat.

De versterker krijgt dan geen signaal van de radio dat hij moet aangaan (DIN stekker, middelste pinnetje) of er is iets mis met de versterker zelf idd.


Gr ;)

Robster480

Hmm, op de connector/kabel die naar de versterker gaat ook geen spanning..
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

mehn

Citaat van: thuur op 04-04-2010 23:27:05
Er zit geen relais tussen.

Volgens het 854 schema doet het linker J relais (2/30 - relais 105) mee in de stroomvoorziening.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Robster480

Naast het gebrek aan spanning nog een uitdaging; toen ik de auto kocht werkte de radio(tuner) prima. Nu doet hij niets, alleen een ruis door de speakers. Een andere radio aansluiten en wel gewoon radio-ontvangst, wat betekent dat er met de antenne niets mis is. Grote kans dus dat de tuner in de SC-900 defect is. Iets van een los getrild soldeerpunt verwacht ik.

Is dit zelf te repareren of zou de SC-900 in dit geval in aanmerking komen voor een omruil bij de dealer (zoals gelezen in andere topics) of is dat niet meer mogelijk?
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

thuur

Citaat van: mehn op 05-04-2010 10:24:18
Citaat van: thuur op 04-04-2010 23:27:05
Er zit geen relais tussen.

Volgens het 854 schema doet het linker J relais (2/30 - relais 105) mee in de stroomvoorziening.

De permanente spanning (=voeding) loopt direct via 2 zekeringen. De geschakelde plus is enkel voor de radio zodat hij aangaat als je het contact op I zet. De versterker gaat pas aan als de radio aan is.


Citaat van: Robster480 op 05-04-2010 12:22:50
Naast het gebrek aan spanning nog een uitdaging; toen ik de auto kocht werkte de radio(tuner) prima. Nu doet hij niets, alleen een ruis door de speakers. Een andere radio aansluiten en wel gewoon radio-ontvangst, wat betekent dat er met de antenne niets mis is. Grote kans dus dat de tuner in de SC-900 defect is. Iets van een los getrild soldeerpunt verwacht ik.

Is dit zelf te repareren of zou de SC-900 in dit geval in aanmerking komen voor een omruil bij de dealer (zoals gelezen in andere topics) of is dat niet meer mogelijk?

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13890.msg228038.html#msg228038


Gr ;)

Robster480

Dank voor je reactie Thuur!

Aan welke zekeringen moet ik dan denken? Gezien het feit dat de zekeringen in het bakje onder de motorkap allemaal heel zijn..

Het genoemde topic had ik reeds gelezen. Morgen de radio maar eens openschroeven en de juiste printplaat vinden ;) Moet wel lukken met de foto's erbij!

Groet!
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>