Koude start: Wat is het beste?

Gestart door campy, 26-10-2007 10:55:52

Vorige topic - Volgende topic

campy

Hoe kun je het beste met je Roffel omgaan bij een koude start? Is het goed om 'm even stationair te laten draaien voor je wegrijdt om de motor alvast een beetje op te warmen, of meteen maar (rustig) wegrijden omdat de motor dan juist sneller warm wordt?
S70 2.5 10V

de boekhouder

Een motor onbelast (dus stilstaand) laten warmdraaien is niet zo goed voor de motor. Gewoon rustig warmrijden, hoewel met beslagen ramen gaan rijden niet zo verstandig is, dus bij sommige weersomstandigheden ontkom je er niet aan.
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

-D©©©L-

Turbo-Geek

Het verhaal is dat als een auto stationair loopt de oliedruk niet optimaal is voor goede smering overal in de motor en dat is waar een motor nou juist behoefte aan heeft met een koude start.
Maar goed, als je geen flikker ziet dan schiet dat niet op.

Nu de praktijk, ik was altijd wel van het rustig krabben en de motor lekker stationair laten lopen en daarna pas wegrijden. Ik rijd al heel wat jaartjes en ben nooit merk trouw geweest dus heb heel wat merken gereden, en ik kan u mededelen dat ik NOG NOOIT nadelige effecten van deze 'slechte' koude start methoden heb kunnen ontdekken. Heb ook nog NOOIT in mijn leven met interne motorschade langs de kant gestaan en heb ook geen motoren gehad die 1 liter olie per 1000km verbruikten.

Kortom, het valt allemaal wel mee en kan in mijn ogen helemaal niet kwaad, zeker niet met de moderne olieen die steeds beter van kwaliteit zijn.

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

FGG

Ik krab altijd met draaiende motor. De binnenzijde heb ik eigenlijk zelden beslagen. Volgens mij is de hoofdoorzaak daarvan de aanwezigheid van vochtige voorwerpen in de auto. Dus bij mij vind je geen condensdoekjes, sponsjes en andere vochtige items (geen bijdehand/te opmerkingen :eusa_naughty:).

(is het nu bijdehande of bijdehante? In de VanDale staat bijdehand als bijvoeglijk naamwoord dus zou het bijdehande moeten zijn.)

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Johann

Turbobiker

Citaat van: FGG op 26-10-2007 11:21:05
(is het nu bijdehande of bijdehante? In de VanDale staat bijdehand als bijvoeglijk naamwoord dus zou het bijdehande moeten zijn.)

Dat vroeg ik mij laatst dus ook al af. Is nog steeds niet duidelijk dus. Wordt wel verwezen naar vrouwen en kinderen. Dus lijkt mij de conclusie gerechtvaardigd dat mannen niet bijdehand kunnen zijn.... ::)

En ik rijd meestal weg met rond de 2000 toeren. Niet te weinig en niet te veel. Zoals Turbo-Geek al zegt zal het voor de motor niet veel uitmaken. Turbo is echter wat gevoeliger...
De Tussenpaus

Bigvolvo

Heren,

Ik ben wel nieuw op dit forum maar ik denk dat ik wel wat kan toevoegen aan deze discussie.

Olie het een aan duiding er op staan 10w40 of 15w50 deze getallen hebben met de viscositeit(stroperigheid) te maken het 2de getal geeft aan wat de viscositeit is bij de koude start temperatuur. voor turbo motoren is dit net genoeg om een goede film laag te krijgen zodat het glijlager van de turbo werkt.
Echter als je het maximale uit je turbo probeert te halen zal de olie die film laag niet kunnen vast houden omdat het een te dikke grenslaag is. Gevolg metaal-metaal contact-> Adhesie(plakken) -> glij lager beschadigd -> niet uniforme filmlaag-> meer contact-> vastloper en uit met de pret. :(
Het eerste getal is de viscositeit als de motor warm is. dit is de viscositeit waar voor de optimale smering is berekend.

Voor een turbo motor is het dus het beste om stilstaand of langzaam rijden de olie op bedrijfstemperatuur te laten komen voordat je de turbo echt gaat aanspreken.

Vuistregel: Hoe hoger de turbo toeren hoe warmer en dunner de olie moet zijn.

Ik hoop dat je wat heb aan dit tribologisch(wrijvingsleer) verhaal

Bigvolvo Is the way to go!

de boekhouder

Ik ken mensen die de auto minimaal een kwartier van te voren aanzetten; dan hoeven ze niet te krabben en is het lekker warm in de auto. Dit zal toch niet bevordelijk zijn voor de motor ? Iig. niet voor het verbruik en levert ook een onnodige belasting op voor het milieu (  :angel: ).
De meter geeft trouwens de olie temp. aan, niet die van de motor. Zit daar veel tijdsverschil in ?
(dd.)

Johann

Meter geeft koelwater temp aan hoor

)()()sT

Citaat van: Johann op 26-10-2007 11:50:45
Meter geeft koelwater temp aan hoor

Jip, daarom denken sommigen dat de motor na 5 minuten al op temperatuur is  ::)

Krabben doe ik ook met draaiende motor, maar vooral omdat de tent van binnen toch behoorlijk beslaat.

de boekhouder

Gevalletje "klok en klepel": ik wist wel dat het niet de motortemp. aangaf; ik dacht dus de olie; neemt niet weg dat de meter na een paar minuten al suggereert dat hij warm is; dat is dus nog niet zo. Is 10 minuten rustig warm rijden een redelijk uitgangspunt ?
(dd.)

Misha

Tenzij je een performance-wagen hebt, boeit het niet zo heel veel: eerst starten, dan krabben mag.
Niet binnen een redelijke termijn met 5000 RPM wegsprinten.. Hoewel ook dat niet direkt zal leiden tot een verrot motorblok, de eerste 20 keer.

De hele boel is inmiddels redelijk ingelopen, kwalitatief van redelijk niveau, en de huidige motoroliën zijn ook niet slecht.

Gewoon normaal doen, dat is -ook hier- verstandig.

Overigens zie je natuurlijk in het buitenland, waar men wel bergen en hoogteverschilt heeft, dat je er soms niet aan kan omtkomen om met een koude motor direkt wat toeren te moeten draaien..
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Steggen

Citaat van: Bigvolvo op 26-10-2007 11:46:48
Heren,

Ik ben wel nieuw op dit forum maar ik denk dat ik wel wat kan toevoegen aan deze discussie.

Olie het een aan duiding er op staan 10w40 of 15w50 deze getallen hebben met de viscositeit(stroperigheid) te maken het 2de getal geeft aan wat de viscositeit is bij de koude start temperatuur. voor turbo motoren is dit net genoeg om een goede film laag te krijgen zodat het glijlager van de turbo werkt.
Echter als je het maximale uit je turbo probeert te halen zal de olie die film laag niet kunnen vast houden omdat het een te dikke grenslaag is. Gevolg metaal-metaal contact-> Adhesie(plakken) -> glij lager beschadigd -> niet uniforme filmlaag-> meer contact-> vastloper en uit met de pret. :(
Het eerste getal is de viscositeit als de motor warm is. dit is de viscositeit waar voor de optimale smering is berekend.

Voor een turbo motor is het dus het beste om stilstaand of langzaam rijden de olie op bedrijfstemperatuur te laten komen voordat je de turbo echt gaat aanspreken.

Vuistregel: Hoe hoger de turbo toeren hoe warmer en dunner de olie moet zijn.

Ik hoop dat je wat heb aan dit tribologisch(wrijvingsleer) verhaal

Ik dacht echt wel dat het omgekeerd is met die getallen hoor! Eerste getal geeft aan hoe dun de olie is bij lage temperatuur. Hoe lager getal, hoe dunner. 5W40 is dus betere winterolie dan bv. 10W40. Het tweede getal geeft aan hoe dun de olie is bij hoge temperatuur. Hier mag het getal best niet onder de 40 zijn, anders wordt de olie te dun (te weinis viscositeit).

JorritV70

Een kennis van mij die bij een garage werkt had een klant die iedere 6 maanden een andere auto kwam halen omdat het motorblok dan weer aan soep was gedraaid. De klant was vertegewoordiger en reed meer dan een ton per jaar maar weigerde om zijn dieseltjes warm te draaien voor hij wegreed, daar had hij geen tijd voor. Naar alle duitse auto merken te hebben versleten binnen 2 jaar tijd gaf de garage aan dat hij maar een CX 2,5 2turbo moest nemen, Reactie ven de klant "die dingen roten onder je kont weg" reactie garage houder "als jij het mee maakt dat dat ding gaat rotten dan heeft hij het langer uitgehouden dan alle 4 je vorige auto's bij elkaar". Klant luister en rijd weg met een CX. Na ruim 2 Jaar komt hij terug met 3,5 ton op de teller, zijn klant dachten dat het niet goed ging met de zaak, normaal had hij ieder 1/2 jaar een andere auto en nu al 2 jaar dezelfde. Of hij een nieuwe CX in een andere kleur kon krijgen. Die heeft hij met 7,5 ton ingeruild tegen de 3 of 4 na laatste die van de band kwam gerold.

Moraal van het verhaal, Als je met een koude auto volgas weg wil neem een oude 2,5 2 turbo van citroen. Anders rustig warm rijden en zeker de diesels (van audi).

Groet Jorrit die altijd erg rustig warm rijdt en daarom blij is 7 km van de snelweg te wonen, heb ik er ruim 10 min. op zitten voor hij boven de 2500 rpm uit hoeft.