roetmeting te hoog, en nu ???

Gestart door gjg, 26-10-2007 13:53:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gjg

Vandaag de auto laten keuren en wat bleek, roetwaarde lag rond de 7. :evil:   Ik stond wel 20 min te wachten met draaiende motor voordat er gemeten werd. Kan dat daar door komen  ??? ???
Zijn er ideeen om bij de volgende roetmeting niet in de problemen te komen?
V70 tdi dec.99 225000 km en eEGR klep afgedopt.

GJ

hathü

De mijne met EGR klep afgedopt en 350000 km op de teller is probleemloos door de keuring gekomen, ik weet de roetwaarde niet. Stel me voor dat 20 minuten wachten met draaiende motor overeen komt met 20 minuten in een sukkelgangetje rijden en ja als je dan flink gas geeft zal er heel wat roet te voorschijn komen. Mijn advies een flink stuk scheuren met je auto, m.a.w. het roet eruit blazen, en dan gelijk erna de roetmeting laten doen

Bigvolvo

Ja je moet op de snelweg gewoon een aantal keer vol gas van 80 naar 160 acceleren in z'n 4 en 5. en het gas in een keer vol in trap en als hij eenmaal warm is.
Bigvolvo Is the way to go!

llinssen

De trucs van mijn garage bij een 740:

Zorgen dat de motor goed warm is. Dus vlak voor de keuring flink stuk rijden. (lijkt me zonder risico).
Wat benzine bij de diesel. Hoeveel weet ik niet, maar vast niet teveel. Of dit bij een nieuwere motor als in de 850/70 ook kan weet ik niet.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Gunnar

Een tank met injectorreiniger toegevoegd leegrijden en dan vlak voor de keuring luchtfilter eruithalen.





www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

kyro

veronderstel dat je sowieso 'n rustige cruiser bent :eusa_think:

maar je kunt idd het beste net voor de keuring
de motor goed schoon rijden !

en dus lekker warm bij de keuring aan-bieden

wist 't de eerste keer ook niet !
stond erbij toen íe de motor onbelast 8 a 9 x
vol in de toeren joeg, voor dat 't eindelijk
goed was !

de keren erna gedaan zoals al enkele malen omschreven
hierboven, en nooit geen problemen meer mee gehad !
(zelfs niet met werkende EGR) 


D-J

idd wat benzine bij de diesel in. Maar dat weet de garage vast ook wel. Ik weet dat er zoiets is als een max verhouding van 1:10. En daarna gelijk de tank weer helemaal bijvullen met gewone diesel (dus geen v-power ivm suplementen).
V70 T-5D

bassie81

Bij een TDI in geen geval benzine bijmengen, schijnt ie niet tegen te kunnen.

VOlgens mij kun je de stekker van de luchtmassameter wel loshalen, dan gaat ie in noodloop en produceer je geen roet meer.

Kijk eens op tdiclub voor meer tips

kyro

nee, nee geen benzine erbij !!!

gewoon goed van-tevoren schoon blazen !

denkweb

Benzine en TDI; slechte zaak!

Laat de afstelling van je brandstofpomp eens controleren, een relatief jonge TDI zou nooit zoveel roet mogen geven zonder dat er meer aan de hand is.

-D©©©L-

20 minuten stationair draaien voor de meting ?  Dat ga je nooit redden, zelfs niet met een nieuwe.

Bigvolvo

Ik zeg de oplossing lig meestal in het midden dus klein beetje benzine nadat je hem heb schon gereden en check de afstelling van je roet stop.
Bigvolvo Is the way to go!

-D©©©L-


Bigvolvo

Ik heb zelf geen diesel volvo maar ik weet dat bij veel oude diesel (lees tussen 1987 n 1994) een schroef hebben op de brandstof pomt die er voor zorgt dat er bij het juiste toeren tal de juiste brandstof hoevelheid in gaat. aka de roetstop
Bigvolvo Is the way to go!

JorritV70

Volgens mijn doen de brandstof leveranciers in de winter zelf ook een klein percentage benzine door de diesel. Volgens mij tussen de 1 en de 3 % om bij koud weer de viscositeit op pijl te houden. Dit was in iedergeval vroeger zo ik weet niet of ze tegenwordig andere toevoegingen er in doen.

Het beste is naar mijn mening zoegen dat hij goed warm is en hem een paarkeer flink op zijn staart trappen.

Ik weet niet of je de laatste tijd veel korte ritten heb gemaakt (voor een diesel zijn dat alle ritjes die korter zijn dan ongeveer 30 a 40 km) anders kan dat een oorzaak zijn, motor word niet optimaal warm en verbrand niet alle roet in het uitlaatsysteem. Ik heb met mijn vorige auto ook gehad.
Toen gewoon even bij vrienden opbezoek gegaan 100 km verder op en op de terug weg toen ik bijna tuin was een paar keer in de 2 en de 3 tot aan het rood doorgetrokken. Daarna kwam hij er met vlag en wimpel door heen

Succes Jorrit