inhouden 850 R

Gestart door mimibiti, 26-10-2007 20:33:40

Vorige topic - Volgende topic

mimibiti

Hoi Volvo rijders.
Laatst heb ik eindelijk weer een lekker lang stuk in de R kunnen rijden( vriendin rijd de meeste KM :eusa_doh:) nu viel me op dat als ik rustig  :eusa_snooty:optrek de R licht inhoud. Het voelt niet schokkerig maar ik kan zien aan de turbo meter dat die ook reageerd. De meter beweegt dus heel licht. Ook op de cruise controle merk ik het. Het is net of de R met een caravan er achter met windstoten rijd en steeds moet corigeren. Maar het gevoel is dan dat ie heel licht moet corrigeren........ :o Ik lees dit terug en snap het gelukkig nu zelf ook.... :eusa_clap:denk ik...  :eusa_liar:
Iemand enig idee?

Turbo-Geek

Beginnen met het controleren van alle vacuumslangen en de carter ontluchting.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Ludo

carterontluchting. ???

ik zou beginnen met foutcodes uitlezen...

lipton

Citaat van: Turbo-Geek op 26-10-2007 21:42:19
hoe doe je dit zelf thuis ? want ik zou dit ook eens moeten controleren maarheb geen flauw benul van hoe het moet?

KMvrtr

Citaat van: lipton op 27-10-2007 14:00:09
hoe doe je dit zelf thuis ? want ik zou dit ook eens moeten controleren maarheb geen flauw benul van hoe het moet?
mee eens

Goeie vraag!

Eugene

zou je de zoekfunctie eens willen gebruiken, die is er niet voor niks.

Hint, het zijn 2 sticky topic in "technisch onderhoud"

OBD 1 kun je zelf uitlezen, OBD2 niet.

If it's not blown, it sucks...

Enno

Citaat van: KMvrtr op 27-10-2007 15:38:46
mee eens

Goeie vraag!

ik heb het ook aangedurfd....zijn mijn weblog.....valt wel mee, je moet er alleen wel de tijd voor nemen.....beide punten dragen wel zeker bij aan een verhoogde loopcultuur van de motor.

thuur

Staat de airco toevallig aan?

Gr ::)

jero

Gasklephuis verontreinigd of deffect ?

lipton

Citaat van: Enno op 28-10-2007 11:26:34
mee eens

Goeie vraag!

ik heb het ook aangedurfd....zijn mijn weblog.....valt wel mee, je moet er alleen wel de tijd voor nemen.....beide punten dragen wel zeker bij aan een verhoogde loopcultuur van de motor.
ik heb gezocht maar vind niet echt iets duidelijk hoe ik mijn eigen carter kan ontluchten zodat hij beter en sneller rijd. kan iemand me daariets over uitleggen (iemand die er zin in heeft)

mvg
gIO

Enno

Citaat van: lipton op 31-10-2007 15:56:27
Citaat van: Enno op 28-10-2007 11:26:34
mee eens

Goeie vraag!

ik heb gezocht maar vind niet echt iets duidelijk hoe ik mijn eigen carter kan ontluchten zodat hij beter en sneller rijd. kan iemand me daariets over uitleggen (iemand die er zin in heeft)

mvg
gIO

Volgens mij moet je PCV (= Possitive carter ventilatie) "reinigen", en niet je carter "ontluchten" zoals jij dat zegt,  en voorzien van verse onderdelen. Doordat deze verstopt zit krijg je allemaal leuke bijverschijnselen, als gevolg van overdruk in de motor. Als je hier te lang mee wacht ben je nog veel verder van huis, want je krijgt dan olie lekkages zo is mij verteld... Er is hier op dit forum voldoende over geschreven.

Er zit een zwart potje onder je inlaatspruitstuk, welke is aangesloten op de onderkant van je blok met 2 slangetjes & middels 2 andere slangetjes een aanluiting boven op de cilinderkop heeft & een aansluting naar je inlaatsysteem heeft.

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=21598.30

Het is een leuk klusje in het kader van leer je auto eens kennen. Om er makkelijk bij te kunnen ;) is het handig je inlaatspruitstuk te verwijderen. Daarna alle klemmetjes vervangen en wat slangetjes (liefst gelijk ook de vacuumslangetjes).

Hoewel ik geen R heb merk ik wel dat de 850 nu lekker roffelt, niet meer inhoudt en heel mooi rustig stationair loopt. het potje zal bij de KM stand die jouw roffel heeft ook wel lekker vol zitten met allemaal roet deeltjes. De aanlsutingen op het blok inclussief. Nadat je deze klus geklaard hebt, moet je probleem met overdruk een stuk minder zijn, zo niet weg....

mehn

Je carter ontluchten gaat vanzelf. Daarom zit er een carterontluchtingssysteem op de auto.
Nadeel van dat systeem is dat het wel eens dichtslibt waardoor het carter dus niet meer ontlucht.
De enige oplossing is de onderdelen van de carterontluchting te vervangen. De onderdelen kosten niet zoveel, maar het is wel een paar uur werk.

Hier een plaatje zodat je een idee krijgt hoe het werkt en wat er allemaal bijhoort:

Het gaat dus om dat potje dat onder het spruitstuk zit en een heleboel slangen.

edit: en ik heb weer voor niets zitten typen  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Enno

Citaat van: mehn op 31-10-2007 16:11:47
edit: en ik heb weer voor niets zitten typen  ;)

Ik was je net voor ;) maar het plaatje is wel een mooie illustratie ;)...

mimibiti

Citaat van: thuur op 30-10-2007 17:43:39
Staat de airco toevallig aan?

Gr ::)
Ja inderdaad airco staat aan laat ik op advies van de garage(dealer) aan staan. Ga het gauw eens proberen met de airco uit.
Ps sorry voor de late reactie, was een beetje druk
Gr,
Michiel

mimibiti

Citaat van: Eugene op 27-10-2007 16:03:19

zou je de zoekfunctie eens willen gebruiken, die is er niet voor niks.

Hint, het zijn 2 sticky topic in "technisch onderhoud"

OBD 1 kun je zelf uitlezen, OBD2 niet.
Eugene ik heb de zoek funktie gebruikt maar moet je eens intikken inhouden, inhouden  automaat of inhouden 850 krijg je niks. No hard feelings hoor
gr,
Michiel