Theoretisch vraagje over vacuüm bekrachtiging

Gestart door Daf46, 26-10-2007 21:06:13

Vorige topic - Volgende topic

Daf46

Op een 'verwant'  ;) forum kom ik het volgende tegen :
CiteerHet is ook pas de eerste keer dat het bij mijn rempedaal optrad, maar het vacuum mag normaal gesproken na 10 uur niet zomaar verdwenen zijn (mits niet nogmaals beroerd bij uitgeschakelde motor). Vwbt het koppelingspedaal, ik begrijp dat het dus vaker voorkomt. Moet ook zeggen dat het sinds ik er erg in kreeg (eerst denk je ik verbeeld het me, later herken je het beter) niet merkbaar erger is geworden. Het zal er dus bij sommige exemplaren wel bij horen.

Is dat werkelijk zo dat het vacuüm niet mag weglekken als de motor uitstaat ?

thuur

Het vacuum ontstaat doordat de zuigers naar beneden gaan en dus is er opeens meer volume in de motor. Met een dichte gasklep zal de aanwezige lucht zich dus moeten verdelen waardoor er onderdruk ontstaat. Als de zuigers stilstaan zal er geen vacuum/onderdruk meer opgebouwd worden. Zowel de gasklep als de stationairregelaar (de 2 wegen om lucht in je motor te krijgen) zijn niet luchtdicht. Het vacuum zal dus ook binnen korte tijd verdwijnen.

Gr ;)

Daf46

Ok dit volg ik, maar er wordt niet ergens vaccuum opgeslagen en bijgehouden dmv een terugslagklepje of iets dergelijks (om een zekere reserve te hebben)?

-D©©©L-

De rembekrachtiger houd het vacuüm inderdaad vast d.m.v. een terugslag klepje. Ik zou niet durven zeggen hoeveel uren er voor staan, maar je merkt kort na het starten (met ingetrapte rem) al wel dat er beweging in het pedaal zit.

ed

Citaat van: thuur op 28-10-2007 14:38:40
Het vacuum ontstaat doordat de zuigers naar beneden gaan en dus is er opeens meer volume in de motor. Met een dichte gasklep zal de aanwezige lucht zich dus moeten verdelen waardoor er onderdruk ontstaat. Als de zuigers stilstaan zal er geen vacuum/onderdruk meer opgebouwd worden. Zowel de gasklep als de stationairregelaar (de 2 wegen om lucht in je motor te krijgen) zijn niet luchtdicht. Het vacuum zal dus ook binnen korte tijd verdwijnen.

Gr ;)

Heu, ik snap dit niet. Wat heeft dat precies met de rembekrachtiger te maken. Er zit toch ook nog zoiets in als de bekrachtiger zelf. De onderdruk in de motor levert het vaccuum af aan de rembekrachtiger. Zoals DCCL al aangeeft zorgt de terugslagklep ervoor dat het vacuum niet kan ontsnappen uit de bekrachtiger. Het wegvallende vaccuum heeft daar dus niets mee te maken!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

joebar

Als je goed oplet, tenminste als je geen handrem gebruikt, zetten de meeste mensen hun auto uit met de voet op het rempedaal.....
Op het moment dat de auto stilvalt, en je daarna de voet van je pedaal afhaalt, is de onderdruk( vacuum) in de bekrachtiging alweer vereffend... op zou je het leuk vinden dat de vacuum-membraan op de rem blijft drukken terwijl jij alweer wilt accelereren....
mocht je toch de auto uitzetten met de handrem erop, en dus vol vacuum op de hulpzijde van de rembekrachteging, dan zorgt de veer achter het membraan er wel voor dat dit vacuum langzaam wordt opgeheven, kan lang duren of kort, maar weglekken zal altijd gebeuren.....

je kunt zelf controleren hoelang het ongeveer duurt...
start de auto zonder aan de rem of gaspedaal te komen, en trap maar op de rem als ie stationaire loopt, dan zul je zien dat ie heel even in toeren terugvalt, je vacuum in de bekrachter moet dan even aangevuld (is dat wel een goede beschrijving) worden, daarna loopt ie weer prima verder ook al trap je nog zo vaak de rem in