AFR meter aansluiten

Gestart door Gunnar, 27-10-2007 20:39:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gunnar

Ik wil een AFR meter (uitlaatgasmeter om te zien of hij rijk of arm loopt) aansluiten op mijn andere wagen, een turbo benzine.
Nu is het eentje zonder O2 sensor, en de verkoper beweert dat hij gewoon bij op de lambdasonde aangesloten moet worden.

Ik heb zo mijn twijfels daarover aangezien de meter een interne weerstand heeft van 13kohm, heeft er iemand van de turbofreaks hier al zo eentje bij op de lambdasonde gezet?

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Eugene

de turbofreaks hebben een wideband met een eigen sonde ipv "speelgoed" waar je niks aan hebt ;)

If it's not blown, it sucks...

Gunnar

God, wat is die auto een geldput aan het worden......



www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Eugene

Citaat van: Gunnar op 27-10-2007 22:27:51
God, wat is die auto een geldput aan het worden......

Om wat voor auto gaat het en waarvoor heb je de AFR nodig. Puur om een metertje te hebben of echt om het mengsel in de gaten te houden?


If it's not blown, it sucks...

thuur

Als je geen geld aan een echte AFR wilt uitgeven kun je beter je multimetertje aan de lambdasonde hangen 8)


Gr ;)

Ludo

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=22051.msg422159;topicseen#msg422159
zo'n metertje geeft al een goeie indicatie.
wat zie je op een multimetertje dan méér.???

Eugene

Citaat van: Ludo op 28-10-2007 19:37:19
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=22051.msg422159;topicseen#msg422159
zo'n metertje geeft al een goeie indicatie.
wat zie je op een multimetertje dan méér.???

Aan zo'n metertje heb je helemaal niks IMO. Narrowband is speelgoed. Verschil tussen 13.5 en 12.5 kun je er niet uithalen, terwijl dit wel het verschil is tussen goed mengsel er veel te arm...

If it's not blown, it sucks...

Ludo

dat ben ik toch niet helemaal met je eens.
elk ledje heeft bepaalde waardes.

Eugene

Citaat van: Ludo op 28-10-2007 19:45:17
dat ben ik toch niet helemaal met je eens.
elk ledje heeft bepaalde waardes.

Ja, klopt maar noem die waardes dan eens. Wideband heeft ~20 ledjes en een display met exacte waarde, met 4 ledjes is het gewoon gokken hoe rijk/arm de motor ongeveer loopt. en ongeveer is niet goed genoeg om het blok heel te houden.

Als die dalijk 1 punt armer of rijker zou gaan lopen, zou je dat niet merken.

If it's not blown, it sucks...

Ludo

die vraag had ik wel verwacht.  ;D
helaas vind ik de waardes niet meteen terug.
staan ook ergens op het forum, maar die zoekfunctie...  ::)

Citaat van: Eugene op 28-10-2007 19:51:34
Wideband heeft ~20 ledjes en een display met exacte waarde,
dat kan idd exacter zijn als de ledjes, maar dan verkies ik nog eerder een digitale.

en euh, ooit zei iemand dit:

Citeeral die meterkes is leuk hoor, maar zonder electronica die ingrijpt als het mis gaat druk je nog de boel kapot voor je het weet...
;)

Gunnar

hmmm, dat met die leds.....

Misschien laat ik de r&d jongens op het werk eens kijken naar het maken van zo'n printje.

Waarom ik het wil hebben is omdat ik een toyota supra heb, na de keuring ga ik direct de 440cc injectors vervangen door 550cc, dan de luchtmassameter vervangen door eentje van een lexus ls400 (deze laat ongemeten lucht door) en de turbodruk omhoogknallen naar 14psi.
Uiteraard wil ik in dit alles mijn kleppen en pistons niet oproken, vandaar de nood aan metertjes.

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Eugene

Citaat van: Ludo op 28-10-2007 20:09:55
die vraag had ik wel verwacht.  ;D
helaas vind ik de waardes niet meteen terug.
staan ook ergens op het forum, maar die zoekfunctie...  ::)

Citaat van: Eugene op 28-10-2007 19:51:34
Wideband heeft ~20 ledjes en een display met exacte waarde,
dat kan idd exacter zijn als de ledjes, maar dan verkies ik nog eerder een digitale.

en euh, ooit zei iemand dit:

Citeeral die meterkes is leuk hoor, maar zonder electronica die ingrijpt als het mis gaat druk je nog de boel kapot voor je het weet...
;)

Het display in het midden van mijn AFR meter is ook digitale weergave ;)



Wanneer je iets te arm loopt is door dit met een wideband makkelijk waar te nemen en hierdoor de redding voor je motor, maar wanneer er echt iets fout gaat dan is het zowiezo te laat zonder electronica ja. Al kan de AFR meter misschien wel nét het verschil maken in dat geval....



If it's not blown, it sucks...

Johann

Heren..

Die lampjes doet er echt niet toe hoor. Het gaat er om welke sensor er achter zit.

Een narrowband lambda sensor heeft alleen een accuraat gebied om en nabij lambda 1 = AFR 14.7.
De sensor werkt met een 0-1V spanning en in de midden is het 14.7 met nog een beetje naar boven en beneden waardoor van het meetbare gebied maar  een heel smal deel overblijft.

Je kunt ongeveer 14.2 tot 15.1 nog als accuraat beschouwen, daarbuiten niet meer en dan is het gewoon te arm of te rijk.
Deze sensor stuurt de lampjes aan en zal dan ook al snel alles rijker dan ~14 als te rijk aanduiden.
Misschien heeft het kastje van Ludo nog logica om deze bandbreedte iets op te rekken maar veel ruimte heb je niet.

De Breedband sonde heeft een linair meet bereik van 0 tot 5 volt waarbij elk voltage een actuele waarde aangeeft. Je kunt er dan rustig vanuit gaan dat als je meter AFR 12.5 = lambda 0.85 aangeeft dat dat dan ook zo is maar ook als je in de AFR 11 of zelfs 10 zit. Veel breedband meters gaan niet rijker dan 10.0 en armer dan 20.9 trouwens.

Heb je een multifunctionele breedband meter met meerdere programeerbare uitgangen dan kun je op een van deze uitgangen het 5 volt signaal laten converteren naar een 1 volt signaal. Dit kan als zijnde narrow band emulatie met de bijpassende curve maar ook als linair 0-1 volt. Gebruik je dit laatste op een narrowband meter met ledjes dan kun je dus wel redelijk accuraat een verdeling van ledjes maken waarbij bijvoorbeeld 4 ledjes 12.5 is en 5 ledjes 11.5. Op dat moment kun je zien dat als ledje 4 alleen aan is je in ieder geval rijker dan 12.5 zit maar armer dan 11.5 en dus in een safe gebied.



Gunnar

Dat is nu eens een uitleg waar ik iets me ben.

Dus, ik kijk uit naar een breedband sensor 0-5v, en laat op het werk een schakeling maken die mijn cheapo afr meter kan aansturen (en ineens de meter laten controleren op juistheid).

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

thuur

Citaat van: Ludo op 28-10-2007 19:37:19
wat zie je op een multimetertje dan méér.???

Citaat van: Johann op 28-10-2007 20:34:01
Een narrowband lambda sensor heeft alleen een accuraat gebied om en nabij lambda 1 = AFR 14.7.
De sensor werkt met een 0-1V spanning en in de midden is het 14.7 ...

Want de vraag was:
Citaat van: Gunnar op 27-10-2007 20:39:03
... de verkoper beweert dat hij gewoon bij op de lambdasonde aangesloten moet worden.



Gr ;)