Van regenband naar winterband of lekker zo laten??

Gestart door V70R-obert, 30-10-2007 21:51:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

V70R-obert

Onder onze auto zitten regenbanden (Rainsport I). Nu heb ik in de garage nog 4 winterbanden op velg liggen met ongeveer 4-5mm profiel.  Eigenlijk hebben we in NL geen winters meer gehad de laatste jaren. Is het daarom wel zo nodig om van regenband naar winterband te gaan?

Winters in NL zijn metname nat, erg nat. Dan kan ik toch prima met míjn regenbanden uit de voeten, of zie ik iets over het hoofd? :eusa_eh:

Turbobiker

De Tussenpaus

Misha

Jazeker wel !

Onder de 7 graden bladiebladiebladieblablablaa..

Nee dus.
Mocht het opeens een dramawinter worden, kunnen ze er altijd nog onder.
En eigenlijk heb je aan winterbanden met 4mm helemaal niets.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

WYD

Winterbanden met 4mm zijn officieel al op en heb je dus inderdaad niet veel aan.
Goeie regenbanden volstaan prima in de meeste winters in Nederland.
Op de meeste wegen wordt goed gestrooid en als er toch een ijs/sneeuwtijdperk aankomt kun je altijd nog winterbanden monteren.
Ik heb laaste winter met zo goed als nieuwe Toyo Proxis T1R gereden en had over grip echt niets te klagen!
Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?

-D©©©L-

Citaat van: V70R-obert op 30-10-2007 21:51:08
Onder onze auto zitten regenbanden (Rainsport I). Nu heb ik in de garage nog 4 winterbanden op velg liggen met ongeveer 4-5mm profiel.  Eigenlijk hebben we in NL geen winters meer gehad de laatste jaren. Is het daarom wel zo nodig om van regenband naar winterband te gaan?

Winters in NL zijn metname nat, erg nat. Dan kan ik toch prima met míjn regenbanden uit de voeten, of zie ik iets over het hoofd? :eusa_eh:

Ligt er aan waar je in .nl woont en waar je zoal heen rijdt. 

Turbobiker

Citaat van: -D©©©L- op 30-10-2007 22:04:37
Citaat van: V70R-obert op 30-10-2007 21:51:08
Onder onze auto zitten regenbanden (Rainsport I). Nu heb ik in de garage nog 4 winterbanden op velg liggen met ongeveer 4-5mm profiel.  Eigenlijk hebben we in NL geen winters meer gehad de laatste jaren. Is het daarom wel zo nodig om van regenband naar winterband te gaan?

Winters in NL zijn metname nat, erg nat. Dan kan ik toch prima met míjn regenbanden uit de voeten, of zie ik iets over het hoofd? :eusa_eh:

Ligt er aan waar je in .nl woont en waar je zoal heen rijdt. 

Ja, klopt, in het oosten valt beduidend minder regen, kunnen we bijna van een woestijnklimaat spreken...


Of bedoelde je dat niet? :eusa_think:
De Tussenpaus

Turbo-Geek

Een beetje overhyped (het gebruik van winterbanden) in dit land.
Zoals reeds een paar keer verteld is kunnen ze er altijd nog onder mocht er een pak sneeuw vallen en blijven liggen.
De laatste keer dat er echt veel sneeuw viel en lang bleef liggen (met name op de wegen) kan ik me niet heugen.
Ik geloof zeer zeker dat winterbanden meer grip zullen hebben beneden een bepaalde temperatuur maar het is niet zo dat de sportieve zomer/regenband dan direct totaal geen grip meer heeft.

Ben inmiddels al 36 jaar oud en dus heel wta winters mee gemaakt in dit land en heb nog NOOIT dedicated winterbanden gehad en heb ze ook nog nooit nodig gehad.

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

-D©©©L-

Citaat van: Turbo-Geek op 30-10-2007 22:16:48
Ben inmiddels al 36 jaar oud en dus heel wta winters mee gemaakt in dit land en heb nog NOOIT dedicated winterbanden gehad en heb ze ook nog nooit nodig gehad.

Ga maar eens storingsdiensten doen in N/O nederland en het stukkie .de er tegenaan. Het feit dat je zelf nog niet uit de sneeuw hebt staan graven en geen problemen kent om s'winters veilig bij de klanten in het buitengebied te komen wil nog niet zeggen dat winterbanden onzin zijn.

Turbobiker

Citaat van: -D©©©L- op 30-10-2007 22:33:53
Citaat van: Turbo-Geek op 30-10-2007 22:16:48
Ben inmiddels al 36 jaar oud en dus heel wta winters mee gemaakt in dit land en heb nog NOOIT dedicated winterbanden gehad en heb ze ook nog nooit nodig gehad.

Ga maar eens storingsdiensten doen in N/O nederland en het stukkie .de er tegenaan. Het feit dat je zelf nog niet uit de sneeuw hebt staan graven of problemen kent om s'winters veilig bij de klanten in het buitengebied te komen wil nog niet zeggen dat winterbanden onzin zijn.


Maar wat bedoel je wel? Doe nu eens een uitspraak...

:eusa_wall:
De Tussenpaus

Turbo-Geek

#9
CiteerGa maar eens storingsdiensten doen in N/O nederland en het stukkie .de er tegenaan. Het feit dat je zelf nog niet uit de sneeuw hebt staan graven en geen problemen kent om s'winters veilig bij de klanten in het buitengebied te komen wil nog niet zeggen dat winterbanden onzin zijn.

Dat hoor je mij ook NERGENS zeggen  :eusa_naughty:     Goed lezen Marco,  "reading is fundamental"  :eusa_whistle:
Maar ik kom door heel NL en heb ze nooit nodig gehad.

Besides met het verkeer in dit land kan de sneeuw bijna onmogelijk op de weg vallen want er staan teveel auto's op die weg  ;D
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Ludo

Citaat van: Turbo-Geek op 30-10-2007 22:16:48

heb nog NOOIT dedicated winterbanden gehad en heb ze ook nog nooit nodig gehad.

hoe kun je een gefundeerde mening geven over het verschil als je er zelf nog nooit gebruikt van hebt gemaakt. ???

:eusa_think:

-D©©©L-

Citaat van: Turbo-Geek op 30-10-2007 22:36:21
CiteerGa maar eens storingsdiensten doen in N/O nederland en het stukkie .de er tegenaan. Het feit dat je zelf nog niet uit de sneeuw hebt staan graven en geen problemen kent om s'winters veilig bij de klanten in het buitengebied te komen wil nog niet zeggen dat winterbanden onzin zijn.

Dat hoor je mij ook NERGENS zeggen 

Nee, klopt. Daarom staat het er ook zo...  Reading is fundamental  ;)

Turbo-Geek

Citeerhoe kun je een gefundeerde mening geven over het verschil als je er zelf nog nooit gebruikt van hebt gemaakt

Welk verschil zou er dan moeten zijn als ik in de winters geen last van tractie problemen of wat dan ook ? Zou het monteren van winterbanden dan uitmaken als ik me zo prima red ?
Ik weet best dat winterbanden meer tractie hebben onder koude omstandigheden maar zolang je gewoon voldoende tractie hebt is de extra hoeveelheid tractie geen issue.
Ik weet niet wat jullie allemaal doen met de auto maar ik cross niet over ondergesneeuwde bospaden en nogmaals snelwegen die vol liggen met sneeuw is meer iets voor op ansichtkaarten.

Ik heb meer het idee dat dit een discussie wordt waarbij het gaat om het 'interessant' doen omtrent winterbanden dan daadwerkelijk zinvol gebruik hiervan.


-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

thuur

Ondanks dat ik een hekel heb aan welles-nietes discussies, stelling nemen en aannames:

Ik heb iig genoeg km's achter de kiezen om te weten dat winterbanden wel degelijk een behoorlijk tractievoordeel geven bij slechte weersomstandigheden. Voor de 240 liggen ze klaar, voor de V70 heb ik inmiddels genoeg profijt gehad afgelopen weekend (Oostenrijk). Ik rijd nooit op B-merk 'zomerbanden', sterker nog: bij voorkeur op 'regenbanden'.

Dus voor de topicstarter: het hangt een beetje van de profieldiepte van je huidige RS1's af. Winterbanden met 4mm kunnen nog 1 seizoen mee, daarna zijn ze op.


Gr 8)

Ludo

Citaat van: Turbo-Geek op 31-10-2007 00:30:33
Ik heb meer het idee dat dit een discussie wordt waarbij het gaat om het 'interessant' doen omtrent winterbanden dan daadwerkelijk zinvol gebruik hiervan.

daarom vroeg ik me dan ook af waarom je reageerde in dit topic als je er zelf totaal geen ervaring mee hebt.