1 Cilinder te weinig

Gestart door Arjan T4, 03-11-2007 14:21:04

Vorige topic - Volgende topic

Arjan T4

Mijn Volvo heeft in mijn bezit veel meegemaakt, hier mijn verhaal (in grote lijn).
De Volvo V40 T4 heb ik in Augustus 2005 gekocht.

De V40, een half jaartje in mijn bezit

Na zo'n kleine 5000 Km ontstond het eerste probleem. Verlies van koelvloeistof. Het vermoeden was dat de kachelradiateur lek was, dit ivm vettige aanslag op de vooruit en lichte koelvloeistof lucht in de auto. Heb toen één of ander goedje (naam onbekend maar kan het navragen) in het koelvloeistofreservoir gegooid dat kleine lekkages dicht. Hiermee doorgereden en het leek minder te worden.

De V40, zeven maanden in mijn bezit

Het schakelen ging niet echt lekker, en als ik naar zijn vijf ging een schrapend geluid. Ik naar de Volvo in Ridderkerk. Meneer dat zijn de schakelbussen, kleine ingreep zeiden ze en weinig kosten. Ik een afspraak gemaakt auto gebracht. Krijg gelijk te horen dat er waarschijnlijk een revisie versnellingsbak onder moet, want een T4 heeft geen schakelbussen.

De V40, acht maanden in mijn bezit

Maandje verder naar Duitsland, effe shoppen in Oberhausen. Voor Oberhausen kom ik in de file, na een aantal kilometers in de file komt de temperatuur van 't koelvloeistof op. Snel langs de kant gegaan en auto af gezet. Had gelukkig nog koelvloeistof in de auto staan van eerder genoemd voorval. Koelvloeistof reservoir was leeg, druk eraf en zo'n goede twee tot drie liter koelvloeistof erin geflikkerd. Bij thuiskomst toch maar verder kijken. Conclussie; Lekke koppakking. Deze vervangen inclusief V-snaar.

De V40, ruim 8 maanden in mijn bezit

Een kleine week verder (na reparatie van de koppakking) controleer ik alles weer en constateer dat het koelvloeistof reservoir onder zijn max staat. Na een paar dagen goed peilen blijkt dat ik nog steeds koelvloeistof verlies, voornamelijk als ik flink het gas intrap. Nu is het vermoeden dat de turbo "haarscheurtjes" de boosdoener is van het verlies. Deze gaat dus vervangen worden.

De V40, één jaartje in mijn bezit

Tijdens 't rijden hoor ik een schrapend geluid onder de motorkap vandaan komen. Na wat pluizen blijkt de stuurbekrachtigingspomp defect te zijn (kapot lager). Hier een ruil/revisie exemplaar voor op de kop getikt.

De V40, ruim één jaartje in mijn bezit

De nieuwe turbo is binnen

Inlaatzijde

Blauw = Luchtinlaat Turbo
Paars = Luchtuitlaat richting intercooler
Rood = Wastegate-actuator
Groen = Recirculatie valve

Lagerhuis

Rood = Koelvloeistof in- en uitlaat

Uitlaatzijde

Rood = Uitlaat Turbo naar downpipe
Groen = Wastegate

De V40, veertien maanden in mijn bezit

* Wastegate (klep) zit los, dus minder druk dan normaal.
* Schoepen aangetast door koelvloeistof (helemaal wit uitgeslagen)
* Schoepen veel speling en zelfs huis hier en daar beschadigd.
* Huis bevat diverse haarscheuren.
* Olie in diverse slangen waar het niet thuis hoort.

Uitlaatzijde Turbo voorzien van koelvloeistof aanslag

Inlaat schoepenwiel van de Turbo helemaal aangevreten

Van links naar rechts;
Interne recirculatievalve, Inlaathuis, Wastegate-actuator, Afdichtingsring, Inlaat schoepenwiel, Lagerhuis, Uitlaat schoepenwiel, Afdichtingsring, Uitlaathuis

Al met al een goede zet om de turbo te vervangen, en nou afwachten wat alles doet als de nieuwe erop zit.

De V40, een klein anderhalf jaar in mijn bezit

De turbo is reeds vervangen en ik rij weer een tijdje rond. In eerste instantie lijkt alles goed te zijn tot ik met vakantie ga. De wagen verbruikt helaas nog steeds koelvloeistof. Dan toch maar de kop vlakken wat we in eerste instantie niet gedaan hadden. Deze blijkt iets wat krom te zijn en na vlakken, komt de kop goed door de druktest op bedrijfsconditie.

Cilinderkop (Cilinderzijde)

Cilinderkop (Nokaszijde)

De V40, ruim anderhalf jaar in mijn bezit

Bij 't monteren van de kop (na vlakken), blijkt dat er op de 2de cilinder (bovenrand) een cratertje zit. In de goede hoop hebben we de kop gemonteerd en op de plaats van 't cratertje wat vloeibare pakking geplaatst. Helaas dit hielp niet. De lekkage is nog steeds niet weg, dus er blijft maar één oplossing over. Mijn onderblok vlakken of vervangen voor een revisie/nieuw onderblok. En dan hoop ik toch echt klaar te zijn zodat ik kan gaan beginnen met Tunen!

Rood = Het gedeelte waar de crater/scheur zit

De V40, weekend van 16-06-7 & 17-06-07

Vanaf dit weekend staat mijn auto er even bij als flinstone mobiel. Het blok is er eindelijk uit, nu is 't de vraag of het onderblok te vlakken is. Als dit niet het geval is ga ik voor de optie om een compleet nieuw blok te kopen.

De V40, 18-06-07

Tijdens 't dagje ring met een aantal forum leden kreeg ik 't slechte nieuws dat mijn onderblok was overleden. Er zat een flinke scheur van z'n 2 cm in de 2de cilinder. Dit alles met dank aan Volvo Nederland die deze auto aanbood aan auto journalisten om de V40 T4 eens flink aan de tand te voelen en de vorige eigenaar.

De V40, 25-06-07 & 26-06-07

25-06; Heb ik mijn "nieuwe" motor + turbo opgehaald. We hebben de turbo en 't uitlaatspruitstuk verwijderd van 't donorblok en deze zijn eveneens zo goed als verkocht. Verder zijn we aan 't klote geweest om de versnellingsbak wat te laten zakken om wat gunstiger uit te komen met inhijssen van het donorblok.
26-06; 't Motor compartiment is aardig kaal en leeg gemaakt. Morgen (28-06) gaat 't donorblok erin en kunnen we weer gaan opbouwen. Ik hou jullie op de hoogte van de voorderingen.

De V40, 28-06-07

Vandaag is het donorblok geplaatst en de wagen is zo goed als afgebouwd. Morgen worden de radiatoren terug geplaatst en de wagen wordt APK gekeurd. En dan is 't weer even alles rustig inrijden en kijken hoe 't blok zich houd.

De V40, 29-06-07

De wagen rijd weer sinds vandaag, Thanks to Mike en mijn vader. De wagen kan er eveneens weer een jaartje tegenaan want hij/zij is wederom goed door de APK gekomen.

De V40, 01-07-07

Na een bezoekje van Marcel, die de turbo en 't uitlaatspruitstuk kwam halen moest ik gaan werken. Na een inhaalmanouvre merkte ik dat ik geen vermogen meer had. Ik reed dus met een 2.0 16v ipv een T4. Na wat zoekwerk bleek dat de buis van de JB-R blow-off los zat. Dit komt omdat de buis niet pas is en we de kraag hebben moeten afzagen bij 't monteren, de slang kan er bij mij dus altijd aflopen. Na 't opnieuw vastzetten van de buis reed de wagen weer super. Nu toch maar gaan zeuren bij M a r c (van ET) voor een nieuwe buis, zeker omdat deze ook de airco leiding raakt (Staal op alluminium is niet echt prettig). Heb geen zin dat dit in de toekomst weer gebeurd natuurlijk.

Hieronder nog een lijstje;

Veranderingen;
18" Velgen + Bandjes
Sport(rem)schijven + blokken + rvs slangen (rondom)
Blow-off Valve van JB-Raceparts
Stalen wielen + winterbanden
Kunstof inleg kofferbak
Spiegels met Carbon bedekken
Afdekhoes bumper
ChaseCam Camera statief
Alle navigatie cd's
Waassproeiers

Reparaties & Vervangingen;
Donor motorblok uit een S40 T4 uit 2004, 54.000Km
Revisie versnellingsbak incl. montage (bij de Volvo)
Koppakking vervangen + V-snaar + beurt (niet bij de Volvo)
Nieuwe turbo incl. verzenden (vanuit Japan) en inbouw + beurt (niet bij de Volvo)
Kop vlakken (niet bij de Volvo)
Revisie stuurbekractigingspomp incl. inbouw (niet bij de Volvo)
2 Maal nieuwe voorbanden (Falken, echte klevers dus zal wel hard gaan)
Remblokken achter + APK
Nieuw Xenon lampje, incl. vervangen (niet bij de Volvo)
Nieuwe accu, zelf vervangen

Foto's van veranderingen die ik niet omschreven heb;

De CTF-Remschijven

De RVS-Remslangen

Foto's van de auto;

De V40

"Controlpanel"

Dagboek hier maar geplaatst omdat ik geregeld te vinden ben op dit forum.
Groet Arjan

Johann

Mooi verslag!

Het is grappig om te zien dat de 4 cyl. idd een 5 -1 is.

viking_in_shorts

Sow hé, dat is een pech. Ben je ooit nog eens terug gegaan naar de verkoper om verhaal te halen?

Jeroentjuh

Citaat van: Arjan T4 op 03-11-2007 14:21:04
Donor motorblok uit een S40 T4 uit 2004, 54.000Km

S/V40 T4 zijn maar gemaakt t/m 2003 ;)

Emiel

Mooi (en duur) verhaal!

:eusa_clap:

Turbo-Geek

Knap hoor ! Velen hadden allang de handdoek in de ring gegooid !
Ook een hele mooie T-4 trouwens.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

fearless

Mooi verhaal en erg mooie auto.  :eusa_clap:

Arjan T4

Bedankt voor de reacties.

@ Johann; Het blok is identiek aan een 5-Cyl - 1-Cyl. Had dit al ontdekt bij de S60 T5 van mij vader. Jammer maar een 5-Cyl in een 40-serie zou iets teveel van het goede zijn denk. Ik mis voornamelijk het geluid van de 5-Cyl, betrefd power kan je een hoop doen natuurlijk. Dat is ook iets waar ik inmiddels mee bezig ben.

@ Viking; Ik ben nooit terug gegaan naar de verkopende partij, heb op deze wagen ook alles afgekocht. Achteraf maar goed ook, want deze schades zouden toch niet in de garantie vallen. Ik ben nog wel terug geweest naar de dealer waar de auto vandaan komt. Kreeg van deze heren te horen dat de wagen de eerste 30.000Km bij de importeur heeft gestaan en gebruikt is door autojournalisten. Niet echt volk dat zuinig met een wagen om gaat.

@ Jeroentjuh; Goed opgemerkt dat de S/V40 gemaakt is t/m 2003. Dit donorblok wat er bij mij in hangt is uit een S40 die begin 2004 verkocht is bij de dealer. Dus het blok is inderdaad gemaakt in 2003.

Ik heb inderdaad veel pech gehad met deze wagen. Gelukkig zijn die tijden voorbij en ben ik nu bezig om de orginele turbo te laten upgraden via TurboChargers. Mei 2008 hoop ik er een goede 300Pk uit te persen, maar dat moet nog blijken.

thuur

Heb je de naven van de remschijven gewoon zwart gespoten zonder de schijf af te plakken ???

Wat een werk man! Respect.

Gr :eusa_think:

elianmars

Damn... daar is een hoop geld in gestoken!  :o

Turbo-Geek

Thuur, ja en dat is geen probleem hoor ... 400M verder en wat remmen en alles is eraf en helemaal PERFECT want je heb overal verf waar het normaal zou roesten en de contact delen zijn schoon. Mbv afplakken zou je het nooit perfect krijgen en houd je altijd een roest randje.
  The things you own end up Owning you !

thuur

Citaat van: Turbo-Geek op 03-11-2007 21:29:29
Thuur, ja en dat is geen probleem hoor ... 400M verder en wat remmen en alles is eraf en helemaal PERFECT want je heb overal verf waar het normaal zou roesten en de contact delen zijn schoon. Mbv afplakken zou je het nooit perfect krijgen en houd je altijd een roest randje.

Zal wel ROT remmen de eerste meters ;D

Gr :)

Turbobiker

Citaat van: thuur op 03-11-2007 21:36:29

Eerder SCHWARZ...
De Tussenpaus

ovlov 058

Citaat van: Turbobiker op 03-11-2007 21:44:02
Citaat van: thuur op 03-11-2007 21:36:29

Eerder SCHWARZ...
van de rubber op de weg

Arjan T4

@ Thuur; De schijven zijn bij ET geplaatst en Tom heeft ze gespoten zonder af te plakken. Binnen no-time was alles eraf geremd waar het niet hoort te zitten.

@ Elianmars; Er is zo'n €10.000 aan reparaties en "aanpassingen" ingestoken. Had er dus een leuke 2de auto voor kunnen kopen of verder geweest met het "tunen". Gelukkig heb ik een hoop zelf kunnen doen met hulp van, anders was ik meer kwijt geweest.