ontstekingsproblemen

Gestart door roffelaar, 03-11-2007 20:11:42

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Citaat van: roffelaar op 05-11-2007 19:03:43
Hmm, leuk....zijn wel met mijn probleem bezig hé, weet je het of dit normaal is...zou de sensor defect zijn?
Geen idee, ik heb daarvoor niet genoeg verstand van.

Volgens mij is de nokkenaspositiesensor redelijk wezenlijk voor het funtioneren van de motor: kan me dus niet voorstellen dat je die zomaar los kan trekken.
De naam zegt het al: het ding geeft door wanneer de nokkenas is een bepaalde positie staat, en volgens mij dus ook wanneer er geinjecteerd moet worden. 
Ík weet wel dat er een soort noodloopprogramma is, waarop de motor kan overschakelen. Lambda-(of eigenlijk motormanagement) lampje brandt dan. Of dat ook deze sensor buiten spel zet is meer iets voor de echte kenners.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

roffelaar

Citaat van: thuur op 03-11-2007 21:03:35
Heb je foutcodes?
Gr ;)

Durf niet naar de garage, 62€ per uur bij de dealer.....en heb er al verhalen van gehoord!

roffelaar

Citaat van: Misha op 05-11-2007 19:10:45
Citaat van: roffelaar op 05-11-2007 19:03:43
Hmm, leuk....zijn wel met mijn probleem bezig hé, weet je het of dit normaal is...zou de sensor defect zijn?
Geen idee, ik heb daarvoor niet genoeg verstand van.

Volgens mij is de nokkenaspositiesensor redelijk wezenlijk voor het funtioneren van de motor: kan me dus niet voorstellen dat je die zomaar los kan trekken.
De naam zegt het al: het ding geeft door wanneer de nokkenas is een bepaalde positie staat, en volgens mij dus ook wanneer er geinjecteerd moet worden. 
Ík weet wel dat er een soort noodloopprogramma is, waarop de motor kan overschakelen. Lambda-(of eigenlijk motormanagement) lampje brandt dan. Of dat ook deze sensor buiten spel zet is meer iets voor de echte kenners.

Denk dat ik maar eerst eens een nieuw lampje ga monteren voor de lambda sonde in het dashboard, dan weet ik al iets meer!
Soms een tip hoe ik er aan begin of bestaat er hier een topic over?

thuur

Citaat van: roffelaar op 05-11-2007 19:11:08
Citaat van: thuur op 03-11-2007 21:03:35
Heb je foutcodes?

Durf niet naar de garage, 62€ per uur bij de dealer.....en heb er al verhalen van gehoord!

Tja, een gratis oplossing heb ik ook niet in een la liggen. Als je de foutcodes weet kunnen we veel gerichter zoeken. Uitlezen is gratis als je regelmatig bij je dealer komt, of naar de sleuteldag gaat (Volvo850Club).

Zet in ieder geval het lambda lampje weer in je dashboard. Bovendek losnemen, kwestie van een kwartiertje. Zie Elektronisch/Dashboardlampjes vervangen.

Exorbitant verbruik wordt vaak veroorzaakt door een defecte lambdasonde. Deze is echter duurder dan 2 uur werkplaatstarief, dus wel een wilde gok zonder foutcodes.

Die afgebroken kabel dien je goed te repareren. Hij wordt gebruikt om de accu bij te laden en de startmotor van stroom te voorzien. Er gaan de nodige amperes doorheen, dus de bevestiging moet deugdelijk zijn. Hij hoort aan een bout onder de koppelingscilinder.

Zonder nokkenassensor loopt de motor niet bij mijn weten.. Wederom een kwestie van foutcodes uitlezen :-\

Gr ;)

roffelaar

Citeer
Zet in ieder geval het lambda lampje weer in je dashboard. Bovendek losnemen, kwestie van een kwartiertje. Zie Elektronisch/Dashboardlampjes vervangen.

ga dit proberen te doen deze week

Citeer
Exorbitant verbruik wordt vaak veroorzaakt door een defecte lambdasonde. Deze is echter duurder dan 2 uur werkplaatstarief, dus wel een wilde gok zonder foutcodes.

sonde zit er wel al 202000 km in , 11 jaar

Citeer
Die afgebroken kabel dien je goed te repareren. Hij wordt gebruikt om de accu bij te laden en de startmotor van stroom te voorzien. Er gaan de nodige amperes doorheen, dus de bevestiging moet deugdelijk zijn. Hij hoort aan een bout onder de koppelingscilinder.

daar heb ik hem inderdaad bevestigd met een deugdelijke kabelschoen van 16mm², wat me verbaasde was dat de bout vast zat zonder de oude kabelschoen er tussen :-(

Citeer
Zonder nokkenassensor loopt de motor niet bij mijn weten.. Wederom een kwestie van foutcodes uitlezen :-\

Dus het zou kunnen dat de motor in noodloop geen rekening houd met deze sensor???

razorx

De laatste vraag is een puur academische vraag.

Meten is weten. Je kan blijven gissen, maar met foutcodes heb je een stuk meer informatie.

succes!

roffelaar

Citaat van: razorx op 05-11-2007 20:10:14

Meten is weten. Je kan blijven gissen, maar met foutcodes heb je een stuk meer informatie.

succes!

dus, lampje vervangen en ecu resetten en dan kijken of het lambda lampje terug gaat branden....zo ja, foutcodes laten uitlezen.
Is dit het beste wat ik momenteel kan doen?
Kan ik de noodloop ook gereset worden of wordt dit automatisch gedaan daar de batterij af te schakelen?
Of enkel in de garage?

razorx

Citaat van: roffelaar op 05-11-2007 20:15:17

succes!

dus, lampje vervangen en ecu resetten en dan kijken of het lambda lampje terug gaat branden....zo ja, foutcodes laten uitlezen.
Kan ik de noodloop ook gereset worden of wordt dit automatisch gedaan daar de batterij af te schakelen?
Of enkel in de garage?

Ik zou als eerste de foutcodes lezen en opschrijven.

roffelaar

Citaat van: razorx op 05-11-2007 20:25:57

succes!

Of enkel in de garage?

ja maar het lampje moet toch worden vervangen, dit moet ik toch eerst doen?

razorx

roffelaar

tot binnen een paar dagen allemaal, ga eerst het lampje vervangen en dan kom ik terug.
Ik laat iets weten als het lampje brand en of het blijft branden, daarna kom ik met de foutcodes
Alvast bedankt.

roffelaar.

razorx

Ben benieuwd wat je aantreft.

roffelaar

ga proberen om dit morgen nog te doen, morgenavond laat ik iets weten over het lampje.
tot morgen

thuur

Citaat van: roffelaar op 05-11-2007 20:30:02
Citaat van: razorx op 05-11-2007 20:25:57

succes!

Of enkel in de garage?

ja maar het lampje moet toch worden vervangen, dit moet ik toch eerst doen?

Inderdaad. Je hebt kans dat er oude foutcodes in staan, en sowieso mag je een nokkenassensor-fout verwachten. Schrijf toch maar alle codes op. Dan resetten, dan rijden en dan weer uitlezen. Met dit verhaal zal een fatsoenlijke dealer je echt geen tweemaal kosten voor het uitlezen rekenen. Uitlezen kost doorgaans iets van 35 euro wat ik hier zo lees.

Of de motor in noodloop gaat zonder nokkenassensor weet ik niet zeker. Zoals ik al zei loopt ie dan helemaal niet :eusa_think:

Gr ;)

roffelaar

Inderdaad. Je hebt kans dat er oude foutcodes in staan, en sowieso mag je een nokkenassensor-fout verwachten. Schrijf toch maar alle codes op. Dan resetten, dan rijden en dan weer uitlezen. Met dit verhaal zal een fatsoenlijke dealer je echt geen tweemaal kosten voor het uitlezen rekenen. Uitlezen kost doorgaans iets van 35 euro wat ik hier zo lees.

Of de motor in noodloop gaat zonder nokkenassensor weet ik niet zeker. Zoals ik al zei loopt ie dan helemaal niet :eusa_think:

Gr ;)
[/quote]

Het zal voor het einde van de week zijn, vandaag overuren gedaan (kwestie van sparen om onderdelen te kopen :-) )
Dus nog geen tijd gehad om lampje te halen en te monteren, zal voorvrijdag en zaterdag zijn vrees ik.
Ook het uitlezen, heb een vriend die garagist is en die heeft een computeruitleesapparaat (laptop met OBD II apparaat) , niet origineel van volvo, ga het proberen of hij kan uitlezen en resetten en terug uitlezen na rijden.
Zal zaterdagavond wat meer laten weten.

Wat die nokkenssensor betreft :-( , de mijne reageerde dus niet als ik deze uittrok, bleef gewoon lustig verder toeren, ook in hogere toeren:-) , misschien uitvijzen en in vuilbak kloppen, iets minderdat defect kan gaan :-)