Afgelopen weekend….verslavend lekker

Gestart door topcat, 05-11-2007 11:03:22

Vorige topic - Volgende topic

topcat

Met vriendin en dochter een weekendje Parijs gedaan. Ik had nog niet echt veel lange ritten met m'n 850 gedaan daar we met vakanties met ons busje door Europa trekken. En dat is, geloof me, een heel ander verhaal. Zomers trekken we met een rustig vaartje in onze Citroen Hy-bus door Frankrijk, en dit jaar door Spanje. Heel leuk en gezellig en erg relaxed ook al is het wel hard werken in zo'n bus. Ik zal wel eens een fotootje plaatsen van het busje.
Maar goed; vrijdagochtend om 10.00 vanuit Amsterdam naar Parijs. Het was 'rustig' op de weg en had ondanks mijn voornemen de laatste tijd, het wat rustiger aan te doen met mijn gaspedaal, er zin an. Probeer het branstofverbruik een beetje binnen de perken te houden. Maar f**k, wat is dat toch moeilijk!!!!!!! Heb een maandje geleden daarom ook cruise control er in laten zetten, maar ja, dan hangt er ook wel vanaf op welke snelheid je hem vast zet natuurlijk. In Nederland deed ik dat nog enigszins braaf met 130-140 km en dan loopt ie gemiddeld 7.5 l/100. Prima. Trouwens als ik 100 rij dan heb ik eigenlijk hele mooie cijfers van (variërend van 5 – 6.5 l/100). Hij draait in tegenstelling tot wat ik in het topic * toeren bij 120 km las ook verassend lage toeren. Namelijk 2300 -2400 toeren / 120 km/uur. Begrijp niet dat er zoveel verschillen zijn bij jullie, zelfs als je zelfde uitvoeringen met elkaar vergelijkt.
Ga weer ff door (ik zit nl. nog helemaaal in het weekend gevoel); in België weer ietsje harder om vervolgens vanaf Lille echt de vaart er in te zetten. Man oh man, wat een heerlijkheid. Wat een duivelse machine is het toch. Alles voelde goed. Nou ja, bij 160 heeft ie even wat last van trillingen, maar vanaf 180 is het weer glijden geblazen (3400 toeren). En vanaf dat moment heb ik helemaal moeite om me te beheersen. Dat gebied tussen 180 en 210 (harder ben ik niet gegaan) is een heel fijn gebiedje... Hij blaast dan zo lekker door, altijd maar die versnelling aanwezig. Kon er geen genoeg van krijgen. Afijn, om half drie kwamen we in Parijs aan en had voor het eerst een met een soort van TomTom genavigeerd. Zal het ff uitleggen, want is misschien wel leuke tip. Het is een programmaatje voor je gsm wat je moet downloaden via www.nav4all.com en met een apart gps-muisje kan je dan navigeren via je gsm. Het is gratis, enige wat je betaald is die gps-muis (plm. 60 ur). En het werkte feilloos. Hij bracht ons werkelijk tot de voordeur van ons hotel in Parijs centrum. Wonderlijk! In Parijs een nachtje gebleven om de volgende dag richting Clermont Ferrand te rijden omdat we daar een vakantiehuisje op het oog hebben. Nu kom je echt op de mooie wegen en ook lekker om te cruisen op 150 of zo. Aangekomen op het platteland de mensen ontmoet die het huisje te koop aanboden en huis bezichtigd (mooi, maar we doen het niet; weinig uitzicht). Daar overnacht om vervolgens gisteren om een uur of 12.30 weer richting Amsterdam te rijden. En ik zag eigenlijk gelijk al dat het redelijk druk was. Dacht dat het eerste stuk vol met auto'z at die naar Orleans moesten, maar dat bleek ijdele hoop. Bij de Peage van Orleans drie kwartier moeten wachten en vanaf dat moment werd het echt een hekseketel. DrukDRUK. Maar hard dat iedereen bleef rijden Ongeloofelijk... Echt een ander verhaal dan Nederland. Zeker de weg van Parijs naar Lille (het was inmiddels al donker geworden) was waanzin. Ik zie nu nog het beeld voor me dat, voor degenen die die weg een beetje kennen, dat je bij Compiegne een lekker stuk hebt met heuvels/bergen en een beetje bochtenachtig dat aan beide kanten alle rijbanen vol waren en dan rijdt de rechterbaan 140 en de linkerbaan rijdt 160+. Achter elkaar als een sliert. Onbegrijpelijk dat er relatief zo weinig ongelukken gebeuren. Dat was wel het meest intensieve stuk van de hele weg. De 850 deed het zo voortreffelijk en ik zat er als een soort van overgeconcentreerde formule 1 coureur tussen. Waar ik zo versteld van sta is dat de wagen het zo ongelooflijk goed gedaan heeft. Geen pijntje of zuchtje. Heeft niks laten merken. In mijn vorige leven, toen ik nog 245's reed, waren er na lange ritten dat je merkte dat de loopcultuur wel even veranderd was. Ook starten ging anders. Je merkte in ieder geval dat je wel wat vroeg van de wagen en deze.... is juist een protestloze wagen; een ultiem rijmachien al weer bijna 13 jaartjes oud maar wil volgens mij zonder meer het dubbele halen.
Oh ja, brandstofverbruik ondanks het brute geweld zo nu en dan, 9.7 l/100 km (volgens de BC).
Het was me een weekendje wel. Dit betreft even alleen het 850-gedeelte van het weekend. Zal jullie niet lastig vallen dat we het ook heel fijn hebben gehad in Parijs en zo....

OMD

zo he... alinea's?

zo is het wel een hele lap tekst haha, wel leuk stuk...

Snellebaksteen

En zo herkenbaar!! Idd voor een 13 jaar oude familie bak loopt het verbazend lekker en foutloos.  :eusa_dance:
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

topcat

Oh ja, ik weet nog dat ik anderhalf jaar geleden, toen ik overstapte van de 245 naar de 850 ernstige twijfels had over mijn aankoop. Dacht aanvankelijk dat er geen liefde zou kunnen onstaan zoals ik dat met de 245 jaren heb gehad. Het zal, denk ik, geen verbazing meer wekken dat ik dat enigszins verkeerd heb ingeschat.

why-not

kyro

ha ha  leuk stuk(je)

alleen al voor de fun, zou je 't zo weer doen  :D

heey vrouw, ga ff stukkie toeren !!

1500 KM ;D

KMvrtr

Hehehe, lekker he?. :)

Heel herkenbaar.

Taranis

Citaat van: topcat op 05-11-2007 11:03:22
maar vanaf 180 is het weer glijden geblazen (3400 toeren).

Weet je zeker dat ze niet stiekem een dieselmotor in je auto gepropt hebben?  :eusa_think:

Misha

Citaat van: Taranis op 05-11-2007 17:02:04
Citaat van: topcat op 05-11-2007 11:03:22
maar vanaf 180 is het weer glijden geblazen (3400 toeren).

Weet je zeker dat ze niet stiekem een dieselmotor in je auto gepropt hebben?  :eusa_think:
Is inderdaad.. tja... een Diesel..
Of een erg afwijkende bandmaat..
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

topcat

Kijk, weet heus wel het verschil tussen benzine en diesel; daarom maakte ik er in mijn verhaal ook een opmerking over: verbaas me zelf ook wel over het toerental. Misschien klopt me klokkenmeter niet helemaal, want benzinemeter doet af en toe ook wel raar, maar toch... hij rijdt heerlijk rustig enneh er zijn er volgens mij op het forum meer hoor die dit soort waarden noteren.

KMvrtr

Overigens, wat ik wel zou doen is nu even alle vloeistoffen checken.
Ik begrijp dat je over het algemeen niet van die lange stukken rijd. En je hebt hem dit weekend ook even flink op zijn staart getrapt.
Zou natuurlijk zomaar kunnen dat oliepeil ietsje lager is nu.

Clapton

even een tip, wordt je gepakt in België voor snelheid is het contant afrekenen en de boetes zijn niet mals, meestal kan je direct je citytrip afzeggen. wees gewaarschuwd.