Accu laden op zonnecel

Gestart door llinssen, 26-11-2007 11:27:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ed

Wat je ook zelf zou kunnen doen om de accu te testen is een autolamp aansluiten. Deze zijn meestal 55 watt.  Bij 12,5 volt is dat 4,4 ampere. Bij een 60 Ah zou dit lampje (bij volledig geladen accu) 60/4,4 = 13,5 uur moeten branden. Als de spanning onder de 12 volt uit komt is de accu leeg. Zo kun je heel goed bepalen of de accu nog goed is. Een testapparaat doet zijn werk niet altijd helemaal goed, dit is zeer nauwkeurig. Je moet alleen zeker weten dat de accu goed geladen is voordat je de test doet.
Let op, dit is wel een theoretische waarde. In de praktijk kan dat heel best 10 uur zijn, maar als het echt veel korter wordt is de accu niet al te best meer.

Overigens vind ik 175 mA best veel. Ik zou eens zekeringen trekken om te zien waar het vandaan komt.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

llinssen

Ik zal de zekeringen eens gaan trekken.
Wellicht morgen dus meer.....
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

#32
Citaat van: -D©©©L- op 08-12-2007 17:56:17
Er vanuitgaande dat die 175 mA klopt;

60 Ah accu, = 60.000 mAh

60000 mAh /175mA = 342 h = ca 14 dagen

Met een graad of 10 buitentemp. plus wat zelfontlading zal de capaciteit (worst case) nog zo'n 85% zijn. Scheelt alweer 2 dagen. Met deze lekstroom (die niet buitensporig hoog is maar ook niet laag) zal de accu een dag of 10 'goed' moeten blijven.


Gr ;)

llinssen

:eusa_wall: 1:
Bedenk me net dat ik gisteren de ipod nog aan de Blitzsafe had liggen, waardoor die aan het opladen was tijdens de meting.  :-[  Kan het schommelen en de ietwat hoge meting verklaren.


:eusa_wall: 2:
Kan nu nergens de weerstand vinden. En hoewel er vandaag koopzondag is, is de elektronica winkel niet open. Geef ze eens ongelijk. Maar goed, volgende set metingen volgende week.

Overigens: mijn accu is 70Ah.

Mijn verdenking, gezien de bovenstaande berekeningen van de experts, komt meer en meer in de richting van het lampje in de achterbak. Met dank aan Snellebaksteen en Misha voor de oplossing.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Misha

U is welkom, mooi als/dat het opgelost is en dat het simpel is.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

llinssen

#35
Opnieuw gemeten, ditmaal zonder blitzsafe:

0,06A (metingen schommelen licht tussen de 0,055 en 0,062 en staat meestal op 0,058)

Zekeringen trekken:
central lock levert een minderwaarde van 0,01A op
remote control levert een minderwaarde van 0,005A op
Zekering 16 levert een minderwaarde van 0,045A op! Dat zijn de power antenna, antenna amplifier, caravan, trailer power, accessories, en cd-player


Al met al lijkt het erop dat het het lampje in de kofferbak is geweest. Blij dat ik weet wat het was.

Ik zal zometeen een kleine samenvatting schrijven, zodat op 1 plek alle info staat voor degenen die accu problemen hebben.  De eer van de samenvatting gaat natuurlijk naar Ed, -D©©©L-, Thuur, Snellebaksteen en Misha!

Hier de samenvatting: LINK

Wellicht willen de mods er wel een stickey van maken.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.