Op de vooravond van analoog naar digitaal

Gestart door Esveldt, 12-11-2007 19:16:36

Vorige topic - Volgende topic

viking_in_shorts

Heb zelf vanwege een aantal keer wisselen van hardware en gecrashtte HDD's voor een servertje gekozen - een oude dell Dimension 8200 waar ik een raid kaart bij heb gestoken en 2 extra 500 GB aan schijven in heb geduwd voor de data. Meteen ook mijn printer eraan gehangen. Communicatie over het netwerk gaat snel genoeg (=het duurt ietsjes langer om foto's te openen dan wanneer ze lokaal staan, maar het is nog steeds acceptabel)

De data hier is: mijn outlook bestanden, mijn foto's en mijn MP3's. Al het andere is "jammer dan"

De server draait gewoon op windows xp prof (=legaal natuurlijk) omdat er meestal maar 2 of 3 clients bezig zijn.

Zit er over te denken om eens een extra schijfje te kopen (als ze écht niets meer kosten) een kopietje van mijn systeem te maken en dat ding mee te nemen naar mijn broer. Vanaf dat moment wekelijks via het internet FTP/servertje synchroniseren. Maar dat gaat me eigenlijk redelijk ver.

Oh - en ik dacht dat een RAID 5+1 configuratie een RAID5 was met HotSpare -> als er een schijf uit de raid5 kapot gaat, zal het systeem automatisch en meteen beginnen de HotSpare te bouwen. Geeft je extra lang de tijd om de fout te ontdekken en te herstellen.

razorx

Citaat van: viking_in_shorts op 12-11-2007 21:37:32
Heb zelf vanwege een aantal keer wisselen van hardware en gecrashtte HDD's voor een servertje gekozen - een oude dell Dimension 8200 waar ik een raid kaart bij heb gestoken en 2 extra 500 GB aan schijven in heb geduwd voor de data. Meteen ook mijn printer eraan gehangen. Communicatie over het netwerk gaat snel genoeg (=het duurt ietsjes langer om foto's te openen dan wanneer ze lokaal staan, maar het is nog steeds acceptabel)

De data hier is: mijn outlook bestanden, mijn foto's en mijn MP3's. Al het andere is "jammer dan"

De server draait gewoon op windows xp prof (=legaal natuurlijk) omdat er meestal maar 2 of 3 clients bezig zijn.

Zit er over te denken om eens een extra schijfje te kopen (als ze écht niets meer kosten) een kopietje van mijn systeem te maken en dat ding mee te nemen naar mijn broer. Vanaf dat moment wekelijks via het internet FTP/servertje synchroniseren. Maar dat gaat me eigenlijk redelijk ver.

Oh - en ik dacht dat een RAID 5+1 configuratie een RAID5 was met HotSpare -> als er een schijf uit de raid5 kapot gaat, zal het systeem automatisch en meteen beginnen de HotSpare te bouwen. Geeft je extra lang de tijd om de fout te ontdekken en te herstellen.

Nee raid 5+1 is combinatie van mirroring en striping.
Ik wordt zo nu en dan ook wel eens onwel van de termen in de computerwereld.

Softraid heeft onder windows trouwens  een prima performance, mits niet te veel users of zware databases met veel schrijfacties.

b0nkolok

Tjonge jonge jonge,

Wat een zware dijken om je gegevens te bewaren. De Gb's vliegen je om de oren.
Nou ben ik een oudere jongere en behelp me met backups op externe schijven, werkend met 2 PC's en een notebook. De enige keer dat ik paniek constateerde was toen mijn HDD op PC 1 crashte (letterlijk: kras-kras-kras). Was ik even blij dat ik (zoals elke maand) met Ghost een 'kloon' had gemaakt op 5 DVD's! Alles kwam terug op de nieuwe HDD zonder opnieuw progjes te installeren. De backups completeerden het geheel.
HDD1 120 Gb, HDD2 80 Gb, externe 500Gb. Zorgeloos toch?
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

elmarconi

Zo, nu de tip der tips:

www.freenas.org G e w e l d i g !

Draai 't in een ouwe fanless Dell Celeron400, een paar IDE 250Gb schijven erin, helemaal OK.
Samba, NFS, rsync, noem het maar op. USB extern? no problem.

Had ik de stabiliteit al geroemd? Dagelijks 80 Gb mirroren/rsyncen/snapshotten via nfs, nog geen hikje gehad de laatste, eeehm, uptime 289 dagen..

--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: b0nkolok op 12-11-2007 21:48:46
Tjonge jonge jonge,

Nou ben ik een oudere jongere en behelp me met backups op externe schijven, werkend met 2 PC's en een notebook. De enige keer dat ik paniek constateerde was toen mijn HDD op PC 1 crashte (letterlijk: kras-kras-kras). Was ik even blij dat ik (zoals elke maand) met Ghost een 'kloon' had gemaakt op 5 DVD's! Alles kwam terug op de nieuwe HDD zonder opnieuw progjes te installeren. De backups completeerden het geheel.

Ja we hebben het over zware dijken.

De vraag is hoeveel data, hoe belangrijk is die data en wat mag het kosten.

De data van mijn vrouw is haar bedrijf. Daar moet je strict in zijn.

Het belangrijkste is misschien dat je een externe kopie hebt.

razorx

Citaat van: elmarconi op 12-11-2007 22:05:54
Zo, nu de tip der tips:

www.freenas.org G e w e l d i g !

Draai 't in een ouwe fanless Dell Celeron400, een paar IDE 250Gb schijven erin, helemaal OK.

Had ik de stabiliteit al geroemd? Dagelijks 80 Gb mirroren/rsyncen/snapshotten via nfs, nog geen hikje gehad de laatste, eeehm, uptime 289 dagen..

Absoluut niet om lullig te doen, zoalang het goed gaat gaat het goed.

Maar voor de data die ik heb test ik graag.

Uiteraard kwam ik ook op freenas terecht.

Crash gesimuleerd, ja ik ben gemeen, daarna de zaak zien te rebuilden..

Mm nee toch maar niet. Verder leuk product.

elmarconi

Citaat van: razorx op 12-11-2007 22:10:45
Citaat van: elmarconi op 12-11-2007 22:05:54
Zo, nu de tip der tips:  www.freenas.org G e w e l d i g !

Absoluut niet om lullig te doen, zoalang het goed gaat gaat het goed.
Maar voor de data die ik heb test ik graag. Uiteraard kwam ik ook op freenas terecht.
Crash gesimuleerd, ja ik ben gemeen, daarna de zaak zien te rebuilden..
Mm nee toch maar niet. Verder leuk product.

True, alles kan kapot. En nee, ik heb de boel niet gemarteld tot status fubar.
Wat ging er mis? Ik heb ze niet eens achter een UPS hangen en ik ben toch wel erg tevreden...

Ik zoek nog een systeempje met een CeleronII 533, dat is het zuunigst wat er is volgens:
http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_power_dissipation#Comparison_of_power_consumption_of_some_modern_CPUs
--
Autogas Inside . . .

viking_in_shorts

Citaat van: b0nkolok op 12-11-2007 21:48:46
Tjonge jonge jonge,

Ik heb gezien (en moeten uitleggen) dat de data weg was van de computer waar alle foto's van de baby van 6 maanden oud op stonden.
Voelde me erg vervelend, en heb besloten dat mij dat niet gaat gebeuren.

Verder heeft mijn oplossing 270 euro gekost. Vind ik geen overdreven geld als je bedenkt wat je ervoor terug krijgt (=ik hoef geen tijd meer te besteden aan backups oid) en kan mijn 100+ GB aan foto's en bijna 100 GB aan MP3's (nu nog) ruim kwijt!
Wilde eigenlijk voor een RAID5 oplossing gaan, maar dat vond ik te duur - ten eerste moet je meer schijven kopen, en ten tweede is een RAID5 kaart minimaal 4 keer zo duur als een RAID0/1 kaartje.

razorx

Citaat van: Misha op 12-11-2007 22:13:28
Citaat van: razorx op 12-11-2007 21:45:46
Citaat van: viking_in_shorts op 12-11-2007 21:37:32

Nee raid 5+1 is combinatie van mirroring en striping.
Ik wordt zo nu en dan ook wel eens onwel van de termen in de computerwereld.

Softraid heeft onder windows trouwens  een prima performance, mits niet te veel users of zware databases met veel schrijfacties.
5+1 is geen combi van mirroring en striping, dat zou 5+0 zijn.

Om discussie verder te voorkomen :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_Array_of_Independent_Disks

;D (Vanwege de discussie)

Niet dat wiki heilig is of zo, maar het scheelt wat typen (engelse  wiki ):
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

RAID 5+0: stripe across distributed parity RAID systems
RAID 5+1: mirror striped set with distributed parity (some manufacturers label this as RAID 53)

Ja de raid varianten zijn vreselijk.
Om het nog erger te maken heb je een hardware raid van Adaptec en je plaatst een el cheapo controler, Promise of zo, er in: no data.

Ik vindt het prettiger  om het simpelweg bij raid 5 te houden en je performance uit grote cache te halen.

Het allerergste is als je een superexotische samenstelling van een ander moet redden. Oh de tapes, wie verwisselde ze ook alweer. Nieuwe tapes kopen, ik niet weet nie. Het is erg maar je maakt het mee! :eusa_wall:

Wel leuk zo'n discussie op een 850 forum!

viking_in_shorts

Citaat van: Misha op 12-11-2007 22:41:09

Ik heb er nog wel 1 voor je liggen hoor.. Met 256 Mb Kuch.
En elk modern moederbord met een beetje chip doet het ook.

RAID5? RAID0 / 1 geloof ik meteen, maar RAID5 zijn meestal toch wel de zwaardere systemen of servers. Die lagen een stuk boven m'n budget.

Verder best wel interesse in dat RAID5 kaartje! Moet je ervoor hebben?

jberg

even over het nut van een backup van je fotos, ik had nooit een backup waar dan ook van totdat ik vorig jaar een boefje in huis had die mn laptop al bij de deur klaar had liggen toen ie door mn vrouw betrapt werd.

toen heb ik heel snel al mn fotos op een aantal dvdtjes gebrand

Turbobiker

Citaat van: razorx op 12-11-2007 22:41:51

:eusa_snooty:

Oersaai. Kunnen we het gewoon weer over lichtopbrengst, remweg en injectoren hebben :eusa_pray:

;D

(leerzaam dit topic, maar ga me er verder niet mee bemoeien :angel: )
De Tussenpaus

razorx

Citaat van: Turbobiker op 12-11-2007 22:50:37
Citaat van: razorx op 12-11-2007 22:41:51

:eusa_snooty:

Oersaai. Kunnen we het gewoon weer over lichtopbrengst, remweg en injectoren hebben :eusa_pray:

;D

(leerzaam dit topic, maar ga me er verder niet mee bemoeien :angel: )

Dacht ik eindelijk een leuk automatiserings forum te hebben gevonden, gaat het over auto's!

Turbobiker

Citaat van: Misha op 12-11-2007 22:52:01
Citaat van: Turbobiker op 12-11-2007 22:50:37
(leerzaam dit topic, maar dus ga kan  me er verder niet mee bemoeien :angel: )

Geef ik je geheel gelijk in :-*

Citaat van: razorx op 12-11-2007 22:52:39
Dacht ik eindelijk een leuk automatiserings forum te hebben gevonden, gaat het over auto's!

LOL ;D
De Tussenpaus

heutink

turboos, pekaas, veerpootbruggen, verbrand rubber, en hele kleine Porsches en in de binnenspiegel of hebben we het daar niet meer over ??
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10