Bredere banden beïnvloeden stuurgedrag

Gestart door Dave, 13-11-2007 19:10:10

Vorige topic - Volgende topic

Dave

Dit weekend heb ik andere wielen onder mijn wagen gezet. Ipv een 205/50R16 band is het nu een 225/45R17 band. Het verschil tussen de 2 voel ik enorm, helaas niet positief. Terwijl ik vroeger mijn stuur amper moest vast houden voel ik nu bij elke oneffenheid in de weg mijn wagen naar links/of rechts draaien.

Is dit normaal?
Want dan snap ik eerlijk gezegt niet waarom iemand bredere banden zou willen.

)()()sT

Ja, waarom heb je bredere banden gemonteerd  :evil: ;D

Ik heb zelf 215 45 17 en merk wel behoorlijk verschil in stugheid. I.c.m. de verlaging is ie vrij stug geworden.
Momenteel weer 205 55 16 als winterband; deze zijn nieuw en sturen heel licht.

Verder niet echt zulke enorme "negatieve' ervaringen.

;)

Rayman

Een bredere band is wel wat gevoeliger voor sporen en oneffenheden in de weg. Ik rijd sinds 2 dagen op 205/55/16 (en ik rijd in de zomer op 225/40/18) en ik kan het ook duidelijk merken. Een dunner loopvlak stuurt preciezer, is minder gevoelig voor spoorvorming, en de kans op aquaplaning is kleiner (mits profiel goed is). Een breder loopvlak heeft weliswaar meer grip (doordat je auto meer contact heeft met de weg), maar is wel gevoeliger voor sporen en oneffenheden. Dat is een beetje m'n eigen ervaring. :)

thuur

Ja.

Als je voor comfort wilt gaan kies je het best een smalle 15" band met hoge wang. Wat je kunt doen is spelen met de bandenspanning.

Als de auto nu erg onrustig is loont het om de draagarmrubbers, veerpootlagers, stuur- en fuseekogels te checken op speling.

Wie mooi wil zijn....

Gr ;D

jberg

ruilen??  ;D ik heb wel een setje perfos voor je

rifwachter

ik moet je vraag denk ik met ja beantwoorden.

ik heb er 225/40 opliggen, en moet het stuur bij sporen goed in de gaten houden.

met een brede band,en droog weer, kun je wel zeer strak sturen,plakt aan de weg.

Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

Dave

De banden lagen op de velgen die ik gekocht had. Ik kreeg al schrik dat het aan de velgen lag ipv aan de banden maar zo te zien niet. Dus ik denk dat ik toch maar voor een smaller bandje ga kiezen dan. Maar ik moet nog wel eerst eens ondervinden wat het op droog wegdek geeft.

Gmid

HEb je de bandenspanning gecontroleerd? Hoeveel was deze? Voor en achter?
Volvo C30 '12

Volvo Felipe

Hey Dave,

Nu de velgen op de goede banden en het zal dag en nacht verschillen, want een  225/45R17 is niet voor een S/V70 maar wel voor C70

Dus 205/45R17 of 215/45R17

Succes ermee :eusa_drool: :eusa_drool:

Misha

Klopt ja, breed  stuurt uiteraard zwaarder, lage wang heeft minder comfort.  Band wordt zeker zoekeriger.
Ook zal de neiging tot aquaplaning toenemen.
Daarbij is het niet per definitie zo dat een bredere band meer grip heeft: er zit een marge in.

Hoewel je totale contactvlak met de weg toeneemt, wordt de druk per vierkante cm rubber minder, wat tot minder grip leidt.

Nu zal dit binnen ons spectrum van breedtes wel meevallen, en de compound van het rubber is ook belangrijk, maar toch...
het is zeker NIET alleen voordeliger om maar zo breed mogelijk erop te mikken .

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Dave

Bandenspanning is 2,5 achter en 2,25 vooran. Lijkt me wel wat aan de lage kant, niet?

Misha

Citaat van: Dolf op 13-11-2007 21:19:54
Bandenspanning is 2,5 achter en 2,25 vooran. Lijkt me wel wat aan de lage kant, niet?
Op je benzineklepje staan de spanningen, maar daar kun je rustig 20% bijdoen.
Ik rij met 2,5 voor en achter.
heb ook 2,8 voor en 2,7 achter geprobeerd.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

M a r c

Citaat van: Volvo Felipe op 13-11-2007 20:37:51
Hey Dave,

Nu de velgen op de goede banden en het zal dag en nacht verschillen, want een  225/45R17 is niet voor een S/V70 maar wel voor C70

Dus 205/45R17 of 215/45R17

Succes ermee :eusa_drool: :eusa_drool:

Juist! Een 225/45R17 hoort op een S60/V70N en is véél te groot en waarschijnlijk ook nog té breed voor de gebruikte velg. Hoe breed is de velg waar ze op zitten?

Citaat van: Dolf op 13-11-2007 19:10:10
Want dan snap ik eerlijk gezegt niet waarom iemand bredere banden zou willen.

Zoals ik al een beetje aangeef hierboven, een bredere band werkt alleen als de velg ook breed genoeg is. Anders krijg je rare dingen...
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

-D©©©L-

Citaat van: Dolf op 13-11-2007 21:19:54

begin maar eens met 2,6 voor en 2,4 achter

FGG

Ik heb op de columba's van de Sedan 205/50 zitten (volgens mij) en op de cetussen van de Estate 195/65. De Estate rijd veel stabieler en rustiger, de Sedan moet ik continu corrigeren omdat ie wat zoekeriger is. Als je voor comfort gaat dan de smallere en hogere band kiezen.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think: