nieuwe koppeling?

Gestart door hom, 18-11-2007 00:29:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hom

Sinds 4 maanden heb ik een  nieuwe koppeling. De ze begint sinds een maand steeds meer te slippen bij volgas optrekken. Wat kan dit zijn?

wepster

is de keering achter het vliegwiel ook vervangen ?

hom

Op de garagerekening wel  ::)  maar ik heb ook zo mijn twijfels. Het koppelmoment zit ook erg bovenin het pedaal

thuur

Klinkt alsof het toch niet goed is gebeurd.... Ik zou er gewoon mee teruggaan.


Gr :-\

dennis850estate

Wel een beetje rare klacht. Een nieuwe koppeling gaat niet zomaar slippen. Ook al is de krukaskeerring vernieuwd en is hij nu gaan lekken zou er olie op straat moeten liggen of de onderkant van de auto nat moeten zijn. Olielekkage van de krukaskeerring komt overigens nooit op de plaat maar loopt gewoon aan de onderkant uit een uitsparing op je stoep. Mocht er lucht in het systeem zitten dan gaat hij ook niet slippen maar zal moeilijk te ontkoppelen zijn. Ik ben erg benieuwd naar het verhaal van de garage waar dit uitgevoerd is.

MJD

Komt het misschien doordat de standaard koppeling het aantal PK's van de auto niet aan kan?
Je hebt toch net je bakkie latten chippen? Misschien een R koppeling monteren ;)

Bij welk toerental schiet hij door?

hom

De auto staat bij de garage, zet zetten er een nieuwe koppeling in want ze konden het euvel niet vinden  ???
Morgen meer

hom

Het lijkt nu het vliegwiel te zijn deze is versleten.
Iemand ervaring hiermee?

thuur

Een versleten vliegwiel....... :eusa_think:


En wat is er dan versleten aan dit stuk metaal?


Gr ???

dennis850estate

Ik heb het verhaal ook meegekregen. Als een vliegwiel verbrand dan kan de plaat verglazen en het vliegwiel blauw worden en verharden. Ik weet alleen niet precies welk vliegwiel er bij jeroen inzit. Kan het oude massieve zijn of een dubbel-massa. Als hij blauw is zal het bovenste laagje er af moeten om hem weer in te kunnen laten lopen op de plaat of het vliegwiel vervangen moeten worden. Als een koppeling slipt als hij nieuw is kan het maar een paar oorzaken hebben

-Te veel vermogen; Is gewone gesjipte 2.5 T dus geen hoog vermogen
-goedkoop setje: Weet ik niet, moet hij er uit
-Koppeling loopt niet in op plaat: Blauw verbrand vliegwiel?

Blijft een moeilijk verhaal, 1 ding is zeker. bakkie kan er voor de derde keer af

wepster

laat ze maar gewoon een nieuwe koppeling inkluzief een nieuwe keerring monteren en vraag de oude koppelings platen even op voor foto's .
ik denk dat je schrikt van het rezultaat.
om even terug te komen op het feit dat er mensen zijn die beweren dat er geen olie op de koppelings platen kunnen komen door een lekke keerring , daar ben ik het niet mee eens ik heb hier een blok liggen dat ik uit elkaar heb gehaald waar dus wel duidelijk olie op de platen zet (vraag het maar aan de eigenaar van dat blok NORGE ) die heeft zelf de platen gezien die ik uit het blok heb gehaald .
het is namelijk als volgt de olie komt op het vliegwiel en door dat dit draait komt de olie ook in de binne kant van de bak zowel boven als onder (lees rondom) als het vioertuig stil staat drupt de olie op de koppeling en de drukgroep en lager waardoor deze dus ook op de platen komt , wat weer inhoud dat de bok vet is slippen .

oja een vliegwiel kan maar een ding mankeren het is in onbalance en het kan dus niet versleten zijn want het is een bonk staal met een starters krans er op geperst , dus laat je niet wijs maken dat het vleig wiel versleten is ze proberen er gewoon onderuit te komen met een rot smoes


greets wepster

hom

De garage zegt al opnieuw een nieuwe koppeling te hebben gemonteerd.
Het vliegwiel verhaal zit mij ook niet lekker, ik ga zo de auto weer ophalen.
Eerst maar even informatie verzamelen, nog meer mensen tips?

bassie81

Kan het zijn dat er verschillende koppelingssets worden gemonteerd door de heren dealers??

Heb zelf geen ervaring met Volvo maar wel met VW. De Volvo is voor mij tweede auto. Dagelijks rijd ik een Golf 3 TDI (van 110 pk naar 170 pk, 400nm).

Mijn nieuwe setup was qua vermogen (koppel) wat te veel voor de originele koppeling dus ik heb er gelijk een nieuwe (verzwaarde) in laten zetten. Voor TDI zijn veel verschillende sets verkrijgbaar, dus dat scheelt al een stuk.

De monteur gebruikte normaal sets van Sachs die 460 nm moesten aankunnen. Voor de gelegenheid heeft ie bij mij een Valeo gemonteerd met gelijke specificaties (dus ook max 460 nm). Helaas voor mij slipte ik in de vierde en vijfde versnelling gewoon door de koppeling heen. Terug een Sachs gemonteerd en geen enkel probleem meer.

Kan mij voorstellen dat ook op de volvo meerdere sets mogelijk zijn... en dan zijn er natuurlijk ook bij van inferieure kwaliteit. Als je dan het vermogen opschroeft, gaat de boel slippen :eusa_wall:

Weet iemand of er verschillende sets mogelijk zijn??

dennis850estate

Nog even over de onduidelijkheid over het vliegwiel. Het is niet zomaar een klomp staal, het vermogen dat maximaal overgebracht kan worden is afhankelijk van de wrijvingsweerstand en de kracht waarmee de plaat op het vliegwiel wordt geduwt. Dit betekent dat de ruwheid van het vliegwiel en de plaat samen met de grootte van het aandrukoppervlak en de kracht van de drukgroep het maximale over te brengen vermogen vastleggen.

het kan dus best zijn dat het oppervlak van het vliegwiel verbrand is en het materiaal gehard is door de warmte. De wrijvingsweerstand is dan niet meer wat het moet zijn om de krachten te kunnen overbrengen. Wat ik dan niet helemaal begrijp is dat je dit kunt zien als de bak er af is, zeker bij de tweede keer, en dus niet verder gaat met het monteren van een andere koppeling.

hom

Zo maar een gedachte, is een gebuikte R koppeling/vliegwiel een idee?