welke computer wordt er getuned ?

Gestart door de boekhouder, 19-11-2007 09:55:37

Vorige topic - Volgende topic

de boekhouder

Recent op een verjaardag (waar zijn die anders voor) een "discussie" gehad met iemand die vindt dat hij wat van auto's weet. Daar mijn autokennis vnl. van dit forum komt, leg ik dit (vol verwachting) hier neer.

Volgens hem had de chip/OBD tuning van een turbo motor op lpg geen zin, daar alleen de benzine computer aangepast wordt. Daar de lpg computer niet aangepast wordt en je doorgaans op lpg rijdt heeft de tuning geen effect.

Waarom heeft hij geen gelijk ?  ( ;D )
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

mehn

Tsja...

1. Tuning bij onze Volvo's heeft eigenlijk alleen zin bij een turbomotor.
2. Als je een turbomotor op LPG hebt, heb je met 99,9% zekerheid een Vialle LPi installatie.
3. Een Vialle LPi installatie tapt het signaal af dat de ECU van de auto naar de benzineinjectoren zendt. Als je die ECU chipt, dan verandert het signaal en zal de LPi computer met dat aangepaste signaal werken.

Kortom chippen heeft in bovenstaande gevallen wel degelijk zin ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

de boekhouder

punt 1: had ik al eerder begrepen, het ging idd. alleen over turbo's (ik moet me behelpen met een luchtfilter    ;D  );
punt 2: ik heb ook nog nooit gehoord/gelezen dat een installateur een verdamperinstallatie in een turbo wil plaatsen (wel een Landi lsi);
punt 3 is dus het antwoord

bedankt voor je reactie, stof voor de volgende verjaardag !
(dd.)

mehn

In mijn opsomming is het ene het gevolg van het andere als je begrijpt wat ik bedoel.
Hoe een Landi installatie werkt weet ik niet, maar ik ga er van uit dat er qua aansturing een zelfde logica achter zit als bij LPi.

XC60 D4 AWD:

Daf46

Gasinjectiesystemen (niet vloeibare) gaan inderdaad ook op turbomotoren, en bij de huidige systemen tappen die ook gewoon de benzine injectietijden af en berekenen op die basis de gasinjectietijden.

'k Kan me wel voorstellen dat de gasinjectiesystemen moeite hebben om getuned motoren bij te houden daar het Bigas-systeem op mijn 2,5 10V bij vollast al overschakeld op benzine omdat ie anders te arm gaat lopen. (waarschijnlijk hebben de Bigas injectoren gewoon een te lage doorstroming om voldoende gas te leveren)

de boekhouder

Jij hebt het over een verdamperinstallatie ?
(dd.)

Daf46

Citaat van: de boekhouder op 19-11-2007 10:51:46
Jij hebt het over een verdamperinstallatie ?

Juist gasinjectie systemen zijn met een verdamper. (maar ik heb hetr wel over gasinjectie en niet het oude systeem met gasring)
LPG sytemen

Ludo

Citaat van: Daf46 op 19-11-2007 10:27:42
'k Kan me wel voorstellen dat de gasinjectiesystemen moeite hebben om getuned motoren bij te houden daar het Bigas-systeem op mijn 2,5 10V bij vollast al overschakeld op benzine omdat ie anders te arm gaat lopen.

daarom word bij Vialle LPi de gascomputer ook aangepast als je naar een 6é injector gaat.  ;)

Enno

Citaat van: mehn op 19-11-2007 09:59:53
Tsja...

1. Tuning bij onze Volvo's heeft eigenlijk alleen zin bij een turbomotor.

EN JA HOOR DAAR KOMT IE WEER......

dit is zo subjectief als de pest......sorry dat ik zo reageer..................................maar een beetje genuanceerder mag best wel.

Als je al kunt bereiken dat je middels een Sport-uitlaat, een ander filter ....een lege kat...een anders reagerende auto krijgt, dan zou het met chiptuning mogelijk moeten zijn de auto verder fine te tunen. Dat je daarbij geen wonderen moet verwachten zoals bij een Turbo rechtvaardigt niet de nogal boute uitspraak "Tuning bij onze volvo's heeft alleen zin bij een turbo motor".

Ook een NA motor met Motronic & LH jetronic moet dus te tunen zijn. De vraag is alleen of je bereidt bent die 375 EUR of 399 EUR er voor neer te leggen...........dat is een afweging die een ieder voor zich mag maken. Maar stellen dat tunen alleen zin heeft voor een turbo motor sluit je deze voor van "marginale tuning" op voorhand uit.

Daar komt bij dat je bij een 2.5-20V op LPi waarschijnlijk op een grens komt, waarbij de limiet van de injector wordt bereikt. Bij een Turbo los je dit op door een 6e injector. Bij een NA motor moet er in het geval van een LPi installatie een andere set LPi injectoren in. De LPi computer zal dan ook wel anders geprogrammeerd moeten worden.

gezien het feit dat de V70 op benzine in de hogere toeren erg rijk gaat lopen en op gas dit niet het geval is, zou de capaciteit van de injector op gas al in de problemen kunnnen komen zodra ik naar bijv. fasttech ben geweest.

Makkelijk is het dus niet op een NA motor (zeker op een 2.5-20V met LPi) maar om nu te zeggen dat het niet kan vind ik toch wel wat ver gaan.

thuur

Citaat van: Enno op 19-11-2007 18:21:14

dit is zo subjectief als de pest......sorry dat ik zo reageer..................................maar een beetje genuanceerder mag best wel.

Als je al kunt bereiken dat je middels een Sport-uitlaat, een ander filter ....een lege kat...een anders reagerende auto krijgt, dan zou het met chiptuning mogelijk moeten zijn de auto verder fine te tunen. Dat je daarbij geen wonderen moet verwachten zoals bij een Turbo rechtvaardigt niet de nogal boute uitspraak "Tuning bij onze volvo's heeft alleen zin bij een turbo motor".

Ook een NA motor met Motronic & LH jetronic moet dus te tunen zijn. De vraag is alleen of je bereidt bent die 375 EUR of 399 EUR er voor neer te leggen...........dat is een afweging die een ieder voor zich mag maken. Maar stellen dat tunen alleen zin heeft voor een turbo motor sluit je deze voor van "marginale tuning" op voorhand uit.

Daar komt bij dat je bij een 2.5-20V op LPi waarschijnlijk op een grens komt, waarbij de limiet van de injector wordt bereikt. Bij een Turbo los je dit op door een 6e injector. Bij een NA motor moet er in het geval van een LPi installatie een andere set LPi injectoren in. De LPi computer zal dan ook wel anders geprogrammeerd moeten worden.

gezien het feit dat de V70 op benzine in de hogere toeren erg rijk gaat lopen en op gas dit niet het geval is, zou de capaciteit van de injector op gas al in de problemen kunnnen komen zodra ik naar bijv. fasttech ben geweest.

Makkelijk is het dus niet op een NA motor (zeker op een 2.5-20V met LPi) maar om nu te zeggen dat het niet kan vind ik toch wel wat ver gaan.

1. Tuning bij onze Volvo's heeft eigenlijk alleen zin bij een turbomotor gezien prestatiewinst in verhouding met prijs.

Zo beter? :P

Gr :)

mehn

Jeetje zeg, denk een beetje aan je hart.

Ik geef toe dat ik "chip" vergeten ben, zo beter?  :eusa_boohoo:

XC60 D4 AWD:

Enno

Citaat van: thuur op 19-11-2007 18:40:50

1. Tuning bij onze Volvo's heeft eigenlijk alleen zin bij een turbomotor gezien prestatiewinst in verhouding met prijs.

Zo beter? :P

Gr :)

Je bent geweldig Thuur ;)......ik ben weer helemaal blij....

M a r c

Mooi, dan kunnen we nu allemaal lekker naar bed want morgen moet er weer gewerkt worden!

;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Misha

Citaat van: M a r c op 19-11-2007 22:47:56
Mooi, dan kunnen we nu allemaal lekker naar bed want morgen moet er weer gewerkt worden!

;D
Wat ga je doen ? Turbo's Tunen ?
;D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Turbobiker

Citaat van: Enno op 19-11-2007 19:05:32
...

Je bent geweldig Thuur ;)......ik ben weer helemaal blij....

Compleet onzinnig om NA te gaan chiptunen. Niet eens in verhouding tot de prijs. Levert gewoon niets op.

Steek je geld liever in een goed onderstel ::)
De Tussenpaus