Bassie81 850 T-5 (begint een projectje te worden)

Gestart door bassie81, 19-11-2007 12:16:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bassie81

Al een paar posts heb ik staan op het forum en sinds afgelopen vrijdag ben ik in het bezit van een donkerblauwe 850 T-5 uit 1993 (de HF-DZ-98).

De auto heeft nu 247.000 km gelopen, bijna even veel als mijn andere auto (golf 3 cabrio TDI uit '97).

De vorige eigenaar heeft al wat aanpassingen gedaan:
- T-5R veren en dempers (25.000 km geleden);
- Titan velgen;
- 302 mm remschijven + blokken


- Rica Chip (naar het schijnt 300 pk 400+ nm)

Voorlopig mag de Volvo een rustig jaartje tegemoet zien waarin ie als 2e auto zal dienen (de gofl rijdt toch een stuk goedkoper,... en is ook best snel). Binnenkort mag ie even naar dokter Dick voor wat noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden:
- slangetje carterventilatie is gescheurd vlak boven de kop;
- brandstoffilter is al een tijdje niet vervangen;
- bougiekabels en verdelerkap (auto slaat een paar slagen over bij vollast en max turbodruk, ongeveer 4.000 rpm en volgas)
- rubber onderste motorsteun, je voelt de motor nogal kantelen bij lastwissels (bovenste rubber is al vervangen door vorige eigenaar)

Als iemand nog tips heeft, hou ik me graag aanbevolen

Gisteren de auto al even een quick polish beurtje gegeven. Hij is er erg van opgeknapt.

Zodra ie 15 jaar is (november 2008) ga ik hem zakelijk rijden en zal ik er wat meer km's mee gaan rijden. Dan is het ook minder erg om kosten te maken (toch aftrekbaar). Het plan is vooralsnog om hem dan helemaal perfect te maken, zowel technisch als optisch.

Foto's volgen op korte termijn (als het me lukt ze te plaatsen).

Jullie gaan van mij horen (en zien hoop ik  :eusa_dance:)






Hij is trouwens niet gewassen en heeft nog geen echte poetsbeurt gehad, alleen een snelle en sindsdien weer regen, regen, regen...



ewing

Van harte gefeliciteerd "Bassie" en welkom!

En voor de lezers die het andere topic over zijn zoektocht nog niet gelezen hebben:
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=22472.0.


rifwachter

Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

FGG


Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

bassie81

Heb de volvo pas een paar dagen, maar ik begin nu al een voorkeur te ontwikkelen voor de 850. Hij rijdt fijner, sneller en comfortabeler dan mijn Golf en de verleiding is groot om de Volvo te pakken in plaats van de Golf.

Voor dagelijks heb ik dus nog een golf 3 Cabrio TDI uit 1997. Uit kostenoverwegingen pak ik zoveel mogelijk de Golf, maar diep in mijn hart zou ik regelmatig liever de Volvo pakken. Maarja, alleen al aan brandstof kost is meer dan twee keer zo veel als de Golf, en de golf is ook best comfortabel en best snel,... zeker voor een diesel ;D...

Weet niet hoe lang ik dit ga volhouden, zelfkwelling :eusa_wall:

Naar ik aanneem kennen meer mensen dat probleem...

-D©©©L-

Gewoon een lpg installatie erin smijten.


Heb je al eigen foto's van je nieuwe aanwinst ?

bassie81

Zal vandaag ff foto's maken en plaatsen (tenminste, als ik dat voor mekaar krijg)

Chris

Welkom hier! Ziet er netjes uit..

Groeten,
Chris

Vertigo

Aha, die T-5 is inmiddels dus toch hier op het forum terecht gekomen.

Op het oog iig een mooie wagen
Veel plezier ermee bassie!

Volvo Felipe

Hoi Bassie,


Welkom op het forum, en veel plezier met je roffel.

Heb je nog foto's?   :P

Volvogroeten

bassie81

Een warm welkom... bedankt!

Het wordt een projectje voor mij om hem zo netjes mogelijk te krijgen. Afgelopen zondag heb ik hem gehaald, gelijk een kleine poetsbeurt voor de winter.

Ben gisteren bezig geweest met het leer te reinigen, dat was heel hard nodig! Heb lekker zitten borstelen met de leerreiniger van de leerlooier, werkte goed. Zeker nadat ik de reiniger in een spray had gedaan en ben gaan borstelen in plaats van wrijven.

Vandaag of morgen nog een keertje reinigen en dan conditioner eroverheen.
Daarna de rest van het interieur reinigen, en dan nieuwe asbakjes, radio repareren, dashboardkastjes maken,... enz enz.

Diederick

Veel plezier met je roffel

geniet ervan

Diederick

bassie81

#12
Inmiddels heeft mijn roffel een klein bezoekje aan de garage gebracht en daar is het volgende vernvangen:

- Bougiekabels, verdeler, bobinekabel (je zou denken dat dat bij de bougiekabelset hoort maar dat is bij Volvo dus niet zo)
- motor rubbers onderste motorsteunen. Infeite zijn de gehele motorsteunen vervangen omdat deze als complete set worden geleverd door Volvo)
- strip dak (die was echt heel lelijk geworden)
- slang carterventilatie

Resultaat:

Hij houdt niet meer in bij 4000 rpm volle turbodruk, vol gas :eusa_dance:
Het blok kantelt niet meer zo erg (haast niet meer om precies te zijn) :eusa_clap:

Ik ben dus helemaal happy de pappy

bassie81

Nu een paar weken af en toe wat gereden te hebben blijkt dat mijn roffel toch wat koelvloeistof verbruikt. We hebben al vastgesteld dat de radiator een lek heeft.

Buiten dat merk ik dat het ook vaak vochtig is in de auto. Ik zie geen witte damp uit de roosters komen en ruik nix. Wel zijn de ramen vaker dan normaal beslagen en is de airco soms nodig om ze weer helder te krijgen. Airco uit, weer beslagen.

Op het forum lees ik veel over de lekke kachelradiator. Is dat een typisch volvo probleem? Kan het de oorzaak zijn van het vocht binnen?

Heeft iemand ervaringen met van die spuitbussen waarmee je een lek kunt dichten. Het lijkt mij de pest voor het systeem maar dat weet ik niet zeker.

FGG

Citaat van: bassie81 op 04-12-2007 14:55:50
- Bougiekabels, verdeler, bobinekabel (je zou denken dat dat bij de bougiekabelset hoort maar dat is bij Volvo dus niet zo)

Ik heb laatst ook de hele handel vervangen maar bij mij zat de bobinekabel wel in de set.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think: