Getuut als ik mijn stuur draai . ???

Gestart door lipton, 19-11-2007 15:22:26

Vorige topic - Volgende topic

lipton

Hey, vandaag vertrek ik, ik heb automaat zoals meesten weten.
Ik zet hem in Drive met de voet op de rem, vervolgens draai ik voledig links of rechts (maakt niet uit) en dan hoor ik een raar getuut, geknars... het klinkt niet erg gezond.

wat zou dit kunnen zijn ?

Simplicity

[grapjasmode aan] een kapote claxon??? [grapjasmode uit/]  ;D :eusa_whistle:

@®-

de boekhouder

Dat klinkt meer als een gezoem; hoorbare elektromotor....
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

lipton

Citaat van: de boekhouder op 19-11-2007 15:32:22
Dat klinkt meer als een gezoem; hoorbare elektromotor....
ja indd . wat is dat ? kan het kwaad?

de boekhouder

Het vloeistofniveau van je stuurbekrachtigingstankje is dan te laag. Als je de dop eraf draait moet er wel wat vloeistof aan het peilstokje blijven hangen; er staan ook "streepjes" op voor het gewenste niveau bij warme en koude motor. Niet teveel bijvullen; is geen goedkoop goedje.
(dd.)

-D©©©L-

Citaat van: lipton op 19-11-2007 15:22:26
Ik zet hem in Drive met de voet op de rem, vervolgens draai ik voledig links of rechts (maakt niet uit) en dan hoor ik een raar getuut, geknars... het klinkt niet erg gezond.

Dat is het stuurhuis wat protesteert om twee redenen;

• De hele stuurinrichting krijgt het zwaar voor z'n kiezen bij draaien in stilstand. Een slijtage slag voor het stuurhuis.
  • Op maximaal uitslag gaat er een overdruk klep in werking; de pomp loopt immers gewoon door terwijl de beweging niet verder kan. Is tegen de blokkering aan trekken is in normaal dagelijks gebruik zinloos.

lipton

Citaat van: -D©©©L- op 19-11-2007 15:46:44
Citaat van: lipton op 19-11-2007 15:22:26
Dat is het stuurhuis wat protesteert om twee redenen;

• De hele stuurinrichting krijgt het zwaar voor z'n kiezen bij draaien in stilstand. Een slijtage slag voor het stuurhuis.
  • Op maximaal uitslag gaat er een overdruk klep in werking; de pomp loopt immers gewoon door terwijl de beweging niet verder kan. Is tegen de blokkering aan trekken is in normaal dagelijks gebruik zinloos.

waar kan ik dit reservoir vinden?

de boekhouder

Als je voor je auto staat: een beetje links vooraan, ongeveer op de lijn tussen je koelvloeistof en je oliepeilstok (ik heb een 10v).
(dd.)

lipton

hey, ik heb gekeken naar dat pijl en er zat niet genoeg meer in.
zou dat de oorzaak zijn van het getuut en gekraak, wat mag ik mij verwachten aan een busje met dat soort vloeistof, en hoe moet ik het noemen als ik er achter ga bij volvo...?

mvg gio

Marc O.

Citaat van: lipton op 20-11-2007 15:43:14
en hoe moet ik het noemen als ik er achter ga bij volvo...?

Olie voor de stuurbekrachtiging misschien? ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

@®-

Gewoon ATF olie, hetzelfde als voor automatische transmissies

de boekhouder

ATF vloeistof.
Het staat me bij dat ik rond de € 16,= heb betaald voor een klein flesje (1 ltr.).
Er gaat ook niet zoveel in, dus rustig aan met bijvullen.
(dd.)

lipton

op de dop staan die lijntjes, mag ik tot de bovenste vullen?

de boekhouder

Bij die lijntjes staat: HOT en COLD; afhankelijk van wanneer je gaat bijvullen (koude of warme motor) bijvullen tot het betreffende streepje. Bij twijfel tot de onderste.
(dd.)