Bandenmaat

Gestart door Marty, 19-11-2007 18:41:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Marty

Ik lees in sommige topics dat de bandenmaat bij een V70 in de computer aangepast kan worden. Kan dat ook bij een 850 MY '96?? Ik wil 4 winterbanden monteren maar het prijsverschil tussen een 205/50 en een  205/55 vind ik wel erg groot.. En terug naar 15 inch kan volgens mij niet om dat ik dan met de remmen van de T-5 in de knoei kom.

Iemand?  :eusa_think:

Alvast dank!

Ludo

Citaat van: Marty op 19-11-2007 18:41:34
Ik lees in sommige topics ...

dan heb je vast ook gelezen dat als je de 280mm schijven hebt, dat je dan wél naar 15" kan.  ;)

Marty

vlak nadat ik het poste las ik inderdaad dat het met 280mm wel kan ja....  :eusa_wall: Ik had vanmiddag even mijn kop onder de auto en vond dat er weinig ruimte over was kijkende naar de binnenkant van de velg.... dus ik zal maar eens even de meetlat er naast leggen morgen.

Moet toch nog even 1 band checken. Had gisteren een klapband rechtsachter en ben nog er nog niet helemaal achter waarom. Aangezien de hele binnenwang rondom opengescheurd is.  :eusa_think:

gr.

jeffreyd

heej, ff over de banden,
dat je binnenwang helemaal weg is komt doordat je met een te lage bandenspanning gereden heb.daardoor krijg je warmte ontwikkeling en aan de binnenzijde van het wiel heeft een band al een slechte warmte afvoer en is het dus de eerste plaats waar hij door zal gaan.

over het rommelen met bandenmaten het volgende;

bij het overgaan naar een andere maat is het van belang dat de omtrek van de nieuwe maat niet meer verschilt dan 3-5%
een winterband wordt inderegel afgeleverd met 2mm meer profiel, dit omdat een winterband ook eerder op is. nl bij 4 mm heeft een wb zijn functie al met 80% verloren. bij 2mm meer profiel blijf je in de regel tussen  de 3-5% afwijking. ga je nou groter of kleiner wordt de afwijking te groot, met als gevolg:

grotere belasting op:

wiellagers
versnellingsbak
fucee
stuurhuis

volvo raad het dan ook aan om binnen de genoemde marges te blijven.
bezitters van een roffel met automaat mogen onder geen geding afwijken van hun orginele bandenmaat, dit omdat de slipbanden die in de automaat zitten de verandering van koppel vaak niet aan kunnen en verbranden!!!!

dus laat je goed informeren, op die manier voorkom je een hoop ellende


thuur

Citaat van: jeffreyd op 13-12-2007 17:03:37
heej, ff over de banden,
dat je binnenwang helemaal weg is komt doordat je met een te lage bandenspanning gereden heb.daardoor krijg je warmte ontwikkeling en aan de binnenzijde van het wiel heeft een band al een slechte warmte afvoer en is het dus de eerste plaats waar hij door zal gaan.

over het rommelen met bandenmaten het volgende;

bij het overgaan naar een andere maat is het van belang dat de omtrek van de nieuwe maat niet meer verschilt dan 3-5%
een winterband wordt inderegel afgeleverd met 2mm meer profiel, dit omdat een winterband ook eerder op is. nl bij 4 mm heeft een wb zijn functie al met 80% verloren. bij 2mm meer profiel blijf je in de regel tussen  de 3-5% afwijking. ga je nou groter of kleiner wordt de afwijking te groot, met als gevolg:

grotere belasting op:

wiellagers
versnellingsbak
fucee
stuurhuis

volvo raad het dan ook aan om binnen de genoemde marges te blijven.
bezitters van een roffel met automaat mogen onder geen geding afwijken van hun orginele bandenmaat, dit omdat de slipbanden die in de automaat zitten de verandering van koppel vaak niet aan kunnen en verbranden!!!!

dus laat je goed informeren, op die manier voorkom je een hoop ellende



Dit lijkt me toch een tikkeltje overtrokken hoor.

Wiellagers en versnellingsbak krijgen niet meer op hun donder als je dezelfde snelheid rijdt. Let wel: je km-teller geeft iets anders aan, dus een referentie ala GPS bedoel ik dan.

De fuseekogels en het stuurhuis hebben alleen te lijden bij het sturen (normaal gebruik). De hoogte van de band zegt niets over de breedte en we weten allemaal dat brede banden zwaarder sturen dan smalle (ongeacht druk per cm2).

En koppel is een eigenschap van de motor, die verandert niet als je de banden of de kleur van de auto wijzigt ;)


Gr 8)

jeffreyd

als je de omtrek anders wordt, wordt je koppel ook anders.
dus komt er meer stres te staan op de genoemde onderdelen.
ik heb als heel wat jaartjes ervaring in de banden industrie en heb als gevolg van verkeerde banden ook heel wat ellende voorbij zien komen.
maar......

je moet t uiteindelijk zelf weten, het is slechts een advies

Marty

Citaat van: jeffreyd op 13-12-2007 17:03:37
heej, ff over de banden,
dat je binnenwang helemaal weg is komt doordat je met een te lage bandenspanning gereden heb.daardoor krijg je warmte ontwikkeling en aan de binnenzijde van het wiel heeft een band al een slechte warmte afvoer en is het dus de eerste plaats waar hij door zal gaan.



Mijn bandenspannig van de achterbanden was 3 Bar. Dus da's zeker niet te laag. Het probleem is waarschijnlijk de droogte van de band geweest. De auto heeft 5 jaar in Spanje gestaan. Door de hitte en slechte wegen is de band uitgedroogd. En doordat ik 100 km/u reed heeft een klein scheurtje de band volledig opengereten.

Citeer

over het rommelen met bandenmaten het volgende;

bij het overgaan naar een andere maat is het van belang dat de omtrek van de nieuwe maat niet meer verschilt dan 3-5%
een winterband wordt inderegel afgeleverd met 2mm meer profiel, dit omdat een winterband ook eerder op is. nl bij 4 mm heeft een wb zijn functie al met 80% verloren. bij 2mm meer profiel blijf je in de regel tussen  de 3-5% afwijking. ga je nou groter of kleiner wordt de afwijking te groot, met als gevolg:

grotere belasting op:

wiellagers
versnellingsbak
fucee
stuurhuis

volvo raad het dan ook aan om binnen de genoemde marges te blijven.
bezitters van een roffel met automaat mogen onder geen geding afwijken van hun orginele bandenmaat, dit omdat de slipbanden die in de automaat zitten de verandering van koppel vaak niet aan kunnen en verbranden!!!!

dus laat je goed informeren, op die manier voorkom je een hoop ellende


Ik heb er nu 15 inch 195/65 opzitten en er is geen grotere afwijking op de teller ontstaan. En het lijkt mij dat je met winterbanden geen extreme rij-eigenschappen moet willen naleven.

Het ziet er nu zo uit:

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=22023.msg445070#msg445070

Groetjes

thuur

Citaat van: jeffreyd op 14-12-2007 16:49:36
als je de omtrek anders wordt, wordt je koppel ook anders.
dus komt er meer stres te staan op de genoemde onderdelen.
ik heb als heel wat jaartjes ervaring in de banden industrie en heb als gevolg van verkeerde banden ook heel wat ellende voorbij zien komen.

Ervaren mensen kunnen we niet genoeg hebben hier :eusa_clap:

Maar kun je een voorbeeld noemen dan? Ik denk dat toch zeker 30 tot 50% van de Volvorijders met een andere bandenmaat rijdt dan de fabrikant opgeeft, want een maatje hoger is coulanter en dus goedkoper. Daarbij vinden veel mensen brede banden 'stoer'.


Gr ;)

-D©©©L-

#8
Citaat van: Marty op 19-11-2007 18:41:34
Ik lees in sommige topics dat de bandenmaat bij een V70 in de computer aangepast kan worden. Kan dat ook bij een 850 MY '96?? Ik wil 4 winterbanden monteren maar het prijsverschil tussen een 205/50 en een  205/55 vind ik wel erg groot.. En terug naar 15 inch kan volgens mij niet om dat ik dan met de remmen van de T-5 in de knoei kom.

Iemand?  :eusa_think:

Alvast dank!

ja, die bandenmaat kan je aanpassen. De keuze is 205/50R16 of 205/55R16.
Ik durf het met zekerheid te zeggen van een '96-er met motronic 4.3. de aanpassing gebeurt softwarematig in de tellerklok.


Citaat van: jeffreyd op 13-12-2007 17:03:37
bezitters van een roffel met automaat mogen onder geen geding afwijken van hun orginele bandenmaat, dit omdat de slipbanden die in de automaat zitten de verandering van koppel vaak niet aan kunnen en verbranden!!!!

Dat is onzin  :eusa_naughty:; kroegpraat.

Citaat van: jeffreyd op 13-12-2007 17:03:37
dus laat je goed informeren, op die manier voorkom je een hoop ellende

Dat lijkt me een beter idee.  :)

Enno

Citaat van: Marty op 14-12-2007 17:02:05
Ik heb er nu 15 inch 195/65 opzitten en er is geen grotere afwijking op de teller ontstaan. En het lijkt mij dat je met winterbanden geen extreme rij-eigenschappen moet willen naleven.

Snelheidsmeter of de km-teller....die je km -stand aangeeft?

Ik zit met 205/55 -16 met een afwijking van de teller van ongeveer 3% te weinig aangeven. De snelheidsmeter zit aardig in de buurt van de werkelijke snelheid.........dit wel met de BIRKA tellerplaten...