Radiozenders vallan weg na starten

Gestart door mikerb, 20-11-2007 10:33:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de boekhouder

Afhankelijk van de ernst van de breuk (ofwel de weerstand die de stroom ondervindt). Starten trekt veel stroom, maar groot licht, achterruitverwarming en airco trekken ook wel aardig wat weg.
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Marc O.

Citaat van: de boekhouder op 20-11-2007 12:05:01
Afhankelijk van de ernst van de breuk (ofwel de weerstand die de stroom ondervindt). Starten trekt veel stroom, maar groot licht, achterruitverwarming en airco trekken ook wel aardig wat weg.

Airco? Die compressor wordt toch niet door een electromotor aangedreven?
...The Nile isn't just a river in Africa...

de boekhouder

Waarom waarschuwen ze bij langdurig filerijden i.c.m. airco dan voor een lege accu ? Dus de airco werkt alleen bij draaiende motor ? (eigenlijk nooit geprobeerd, maar ik ga er vanuit dat alle systemen uiteindelijk elektrisch worden aangedreven).
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

thuur

Airco werkt via een magneetkoppeling die de nodige amperes wegtrekt. De pomp die dan aangedreven wordt loopt via de multiriem. Dat bij stilstand een airco de accu leeg kan maken is onzin, dan is er iets mis met de dynamo.


Loszittende accuklemmen: draai ze weer open en druk ze zo diep mogelijk op de accu. Dan nogmaals vastdraaien. Zorg dat de polen en de klemmen brandschoon zijn en smeer er wat bescherming op na het monteren. Vaseline in een spuitbus is ideaal hiervoor.


Gr ;)

de boekhouder

dus ook een langdurig weinig toeren makende motor moet voldoende stroom kunnen genereren voor grote stroomverbruikers ? (heb ik me de laatste vakantieterugreis voor niets zorgen lopen maken)

Iig. trekt een airco dus (veel) stroom en daar ging het in dit geval om.....
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

thuur

Citaat van: de boekhouder op 20-11-2007 12:26:14
dus ook een langdurig weinig toeren makende motor moet voldoende stroom kunnen genereren voor grote stroomverbruikers ? (heb ik me de laatste vakantieterugreis voor niets zorgen lopen maken)

Iig. trekt een airco dus (veel) stroom en daar ging het in dit geval om.....

Grote stroomverbruikers: alles wat warm wordt + de airco. Die regel geldt ook in je huis: waterkoker, koffiemachine, droger, etc. De meeste mensen weten niet dat een gemiddeld tosti-ijzer of broodrooster toch bijna een kilowatt aan stroom verbruikt, datzelfde geldt voor je stoelverwarming.

De dynamo moet boven de 12 Volt geven als de motor stationair loopt, meestal zo'n 13,8 Volt. Vanaf zo'n 1500 toeren loopt dit op tot zo'n 14,4 Volt. De spanningregelaar zorgt voor het netjes houden van de spanning. Een defect in het laadcircuit zorgt vaak voor een lege accu.

Wat in dit verhaal meespeelt (naast de losse accuklemmen) is dat een accu slechts een volt of 7 a 8 levert bij het starten (mucho ampere: onze startmotors zijn meer dan 1 pk oftewel bijna 1 kiloWatt). Die 7 volt wordt al heel snel veel minder als er ook nog eens geen goed contact is (accuklem). Dan kan net genoeg zijn om je radiozenders te laten verdwijnen.


Gr ;)

mikerb

Citaat van: thuur op 20-11-2007 12:36:17
Citaat van: de boekhouder op 20-11-2007 12:26:14

Grote stroomverbruikers: alles wat warm wordt + de airco. Die regel geldt ook in je huis: waterkoker, koffiemachine, droger, etc. De meeste mensen weten niet dat een gemiddeld tosti-ijzer of broodrooster toch bijna een kilowatt aan stroom verbruikt, datzelfde geldt voor je stoelverwarming.



Aaahhhh.... Ik had gisteren inderdaad een lekker warme zitting op de terugreis.

Vanavond maar even de polen schoonmaken en proberen ze dieper weg te drukken (het lijkt overigens dat dit niet kan, maar dat zie ik vanavond dan wel weer).
Verder zal ik de spanning vanavond nog eens meten met een draaiende motor en dan de stoelverwarming erbij aan.


thuur

Citaat van: mikerb op 20-11-2007 12:55:58
Verder zal ik de spanning vanavond nog eens meten met een draaiende motor en dan de stoelverwarming erbij aan.


Mag ietsjes inzakken, maar nooit onder de ca. 12,8 Volt uitkomen. Dan laadt de accu niet voldoende bij.

Meet voor de gein direct op de polen en ook een keer op de accuklemmen. En uiteraard ook even bij 1500 toeren.


Gr ;)

mikerb

Ik ga het vanavond even proberen.

Nog even een vraagje. Bij het goed schoonmaken van de polen en klemmen denk ik gelijk aan remreiniger (dat gebruiken we op het werk voor (bijna) alles). Kan ik het daarmee doen, of kan ik beter een ander goedje gebruiken?


thuur

Elektrische contacten altijd met alcohol of remmenreiniger reinigen.

2 Uitzonderingen: koper/messing, die maak je het best schoon met Cillit Bang, Antikal Plus, etc. Als het maar flink zuur is en je het voldoende met water naspoelt. Andere uitzondering is ingebrande contacten, die kom je helaas aan het schuren met wat schuurpapier.


Na montage wat vaseline of ander vet, zoals gezegd.


Gr 8)

elmarconi

Citaat van: mikerb op 20-11-2007 12:55:58
Vanavond maar even de polen schoonmaken en proberen ze dieper weg te drukken (het lijkt overigens dat dit niet kan, maar dat zie ik vanavond dan wel weer).

Sidestep: zijn accupolen eigenlijk genormeerd qua diameter?
--
Autogas Inside . . .

thuur

Citaat van: elmarconi op 20-11-2007 20:46:28
Citaat van: mikerb op 20-11-2007 12:55:58
Vanavond maar even de polen schoonmaken en proberen ze dieper weg te drukken (het lijkt overigens dat dit niet kan, maar dat zie ik vanavond dan wel weer).

Sidestep: zijn accupolen eigenlijk genormeerd qua diameter?

Per 'range' van capaciteit: ja. Als je een suzuki alto penlight accu neemt past het niet goed, alsook met een vrachtwagenaccu.

De polen lopen altijd taps toe, vandaar mijn tip om de klem zo laag mogelijk te duwen. Ik herken het probleem maar al te goed ;)


Gr 8)

-D©©©L-

#27
Citaat van: mikerb op 20-11-2007 13:23:41
Ik ga het vanavond even proberen.

Nog even een vraagje. Bij het goed schoonmaken van de polen en klemmen denk ik gelijk aan remreiniger (dat gebruiken we op het werk voor (bijna) alles). Kan ik het daarmee doen, of kan ik beter een ander goedje gebruiken?

Binnenkant van de klemmen en buitenkant van de polen gewoon even opschuren, even wat vaseline er aan voor montage. Niks apparts.
Als de polen daarna nog bijzonder warm worden kan het tijd zijn om eens nieuwe klemmen aan de kabels te zetten; teveel overgangsweerstand.

Turbo-Geek

Vergeet niet dat de Airco vaak de hulp in roept van de electrische fan, bv bij file rijden om de condensor te kunnen blijven koelen, en die vreet dan stroom.

Vwb de spanningsval bij het starten, je kan dat opvangen door gebruik te maken van een condensator, de audio freaks kunnen je daar alles over vertellen.
Maar vooropgesteld dat het niet normaal is dat je zenders enzo verdwijnen en een condensator zou dus in principe niet eens nodig moeten zijn.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

-D©©©L-

Citaat van: Turbo-Geek op 21-11-2007 00:46:36
Vwb de spanningsval bij het starten, je kan dat opvangen door gebruik te maken van een condensator,

In ieder geval leuk bedacht !  :eusa_clap: ;D