RTI, TomTom of beide?

Gestart door thuur, 20-11-2007 23:28:32

Vorige topic - Volgende topic

FGG

Ik heb een jaar lang met een TomTom gereden naar klanten door het hele land. Dat ding heeft me toen prima geholpen. Wat me wel opviel is dat je ongelooflijk dom wordt van zo'n apparaat. Ik herinner me een rit van een klant in Utrecht naar een klant in IJsselstein. Een ritje van een kilometer of 15, maar als ze me achteraf een kaart hadden gegeven en hadden gevraagd hoe ik gereden was zou ik 't ze niet kunnen vertellen. Een ander voorbeeld is een vriend van mij die blindelings zijn TomTom volgt terwijl ik adviseerde een andere route te nemen ivm files. Hij heeft enorme vertraging gehad: "TomTom zei dat ik daar langs moest". :eusa_wall:
Afgelopen zomer heeft de ANWB de nodige telefoontjes gehad van mensen met weigerende navigatiesystemen die niet meer wisten ze waar ze waren en deze maand kan ik me voorbeelden herinneren van mensen die over de A1 werden gestuurd om vanuit Limburg in de Achterhoek te komen. Voor m'n gevoel hebben ze dan geen idee waar ze nu eigenlijk naartoe rijden.

Kortom: ik houd me voorlopig nog even bij de ouderwetse kaart. Kost een tientje en geeft me een goede indruk van waar ik ben, waar ik naartoe ga, hoe ik rijd en wat m'n alternatieven kunnen zijn.

(het schijnt dat er systemen zijn die de Kapelweg in (omgeving) Borculo niet kennen) :evil:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

FelixB

Citaat van: FGG op 21-11-2007 08:37:13

(het schijnt dat er systemen zijn die de Kapelweg in (omgeving) Borculo niet knnen) :evil:

Hé, volgens mij heb ik dat probleem eerder langs zien komen  8)

ff on-topic:
Ik heb nu ervaring met 3 navigatiesystemen:

RTI-1 met de speler in het dashboardkastje (C70 cabrio)
RTi-2 met een CD-wisselaar achterin (v70n)
Nokia 2600 oid, krijgertje bij een telefoonabonnement.

Ervaringen:

RTI-1 zijn geen kaarten meer voor verkrijgbaar, leuk als gadget idd, alhoewel kaarten van 2002 nog aardig kloppen!

RTI-2: leuke opvolger met weer dat g..le klapscherm. Heeft wel wat gebruikers'missers' maar verder handig & accuraat

Nokia: rampenbak. TMC werkt niet, menu-instellingen zijn missers, stuurt je soms gewoon de verkeerde kant op, kaart is niet vast te zetten in 'toon Noord' of 'toon naar boven' enz. enz.
Voordeel is wel dat ie de snelheid aangeeft bijvoorbeeld etc, maar dat komt natuurlijk omdat ie jaren jonger is.

Ik zou een TomTom kopen en die vlak achter het stuur op de voorruit vastzetten zodat je vanaf het stuurwiel het menu kunt bedienen.
Voordeel is ook dat als ie kapot gaat er zó een andere inzit, met een kapot RTI (heb ik al
meegemaakt) voel je je 'lullig'.

ff een aanvulling: voor TomTom schijnt ook de mogelijkheid te bestaan om Bluetooth te integreren, dát lijkt me helemaal handig & scheelt je weer een carkit...
855R & C70 T5 cabrio automaat

Turbo-Geek

Ik gebruik ook nog steeds het normale verstand en zie het navigeren als een aanvulling. Er zijn genoeg mensen die iedere dag naar hun werk navigeren  :eusa_wall: Tja, hoe simpel ben je dan .....
Het voordeel van een navi set is dat je de reistijd vrij goed kan plannen, tot op de minuut, mits je natuurlijk niet stil staat in files en dergelijke en het is handig voor in de steden/dorpen waar je niet bekend bent. Het scheelt dan gewoon tijd. Vooral naar een bestemming in het buitenland is het voor mij een must.
Verder maak ik VEEL gebruik van de POI's, dus ff een lokale pinautomaat zoeken in een onbekend dorp, een bepaald merk pomp station vinden, de dichtsbijzijnde Mc Drive en ik ben al een paar keer tijdig gewaarschuwd voor onbekende flitspalen.
Al met al heb ik met het apparaat heel wat tijd en heel wat brandstof bespaart en wellicht is ook een enveloppe van het CJIB me bespaart gebleven.

Zou best zonder kunnen maar zou niet meer zonder willen  :eusa_naughty:

Vwb de keuze, persoonlijke smaak en wensen zullen doorslaggevend zijn, sim-pel.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Sbv

Ik heb in de S60 een mooi DVD RTI systeem met redelijk recente DVD(eind 2006). Het is heel mooi systeem, wel wat traag met herberekenen van een route.

Verder heb ik nog een wat oudere TomTom 300, wel met meest recente software en kaarten erop.

Nadeel TomTom geen TMC

Nadeel RTI traag met herberekenen, niets aan te passen in de vorm van andere stemmen, POI

Voordeel RTI mooi geintegreerd, makkelijke bediening, groot scherm

Voordeel TomTom, in andere auto mee te nemen, updates simpel aan te passen, goedkope andere kaarten etc. snel berekenen van routes.

Het is dat de RTI in de auto zat, ik zou het zelf er nog voor investeren

FelixB

@ Sbv: dit alles was ik vergeten te noemen   :eusa_clap:

(alhoewel ik mijn V70n héééééél graag met RTI wilde omdat het zo'n lekker gezicht is)
855R & C70 T5 cabrio automaat

Sbv

Psies het is een erg mooi gezicht. Mijn passagiers vinden het erg mooi, en het wordt niet "geleend".
De TomTom zit in de auto van mijn vriendin en die is er happy mee

mehn

Ik heb ook ervaring met RTI-2 in een V70N. Tevens heb ik ervaring met TomTom en met Philips Carin (tegenwoordig VDO Dayton).

Voor mij gaat er niets boven Carin. Elk jaar nieuwe kaarten (VDO Dayton) en fatsoenlijke aanwijzigingen, wat ik van TomTom en RTI niet echt kan zeggen. Die 2 laatste maken vaak zo'n kromme zinnen dat ik er teveel bij na moet denken ;D

Tevens vind ik het plaatsnamen cq straatnamenregister van RTI ronduit slecht. Toevallig ben ik laatst met mijn baas van Ridderkerk naar huis gereden. Hij moest nog even via Sint-Michielsgestel. Nou...dat heeft een half uur geduurd voordat ik die plaats gevonden had in RTI. We hebben in de tussentijd TomTom op mijn PDA maar even gestart om iig het eerste stuk niet te hoeven zoeken.
In Carin (en ook TomTom) maakt het niet veel uit met welk deel van Sint-Michielsgestel je begint bij de invoer. "Si", "Mi", "St.", het komt uiteindelijk allemaal wel goed. BIj RTI is "Sint-Michi" echt een vereiste, inclusief de "-". Je moet maar net weten dat dat de officiële schrijfwijze is...

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

FGG

Citaat van: mehn op 21-11-2007 10:06:49
Tevens vind ik het plaatsnamen cq straatnamenregister van RTI ronduit slecht. Toevallig ben ik laatst met mijn baas van Ridderkerk naar huis gereden. Hij moest nog even via Sint-Michielsgestel. Nou...dat heeft een half uur geduurd voordat ik die plaats gevonden had in RTI. We hebben in de tussentijd TomTom op mijn PDA maar even gestart om iig het eerste stuk niet te hoeven zoeken.
In Carin (en ook TomTom) maakt het niet veel uit met welk deel van Sint-Michielsgestel je begint bij de invoer. "Si", "Mi", "St.", het komt uiteindelijk allemaal wel goed. BIj RTI is "Sint-Michi" echt een vereiste, inclusief de "-". Je moet maar net weten dat dat de officiële schrijfwijze is...

Kortom: als je een kaart had gehad dan was je sneller klaar geweest. En als je kaarten gebruikt dan weet je dat Sint-Michielsgestel iets onder Eindhoven ligt.

Marc O.

Citaat van: FGG op 21-11-2007 10:12:28
Kortom: als je een kaart had gehad dan was je sneller klaar geweest. En als je kaarten gebruikt dan weet je dat Sint-Michielsgestel iets onder boven Eindhoven ligt.

Dan kun jij maar beter een TomTom oid blijven (of gaan) gebruiken  :eusa_whistle:

;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

pwassink

Alle hulde aan de marketingafdeling van tomtom ..

Mensen kopen geen navigatiesysteem, nee ze kopen een tomtom, ook al staat er Mio, Garmin of godmagweten wat voor merk op het apparaat het is een "tomtom".

Ik ben voordat ik eraan begon gewoon eens gaan rijden met diverse systemen heb de boel eens naastelkaar gelegd en ben uiteindelijk op een los systeem uitgekomen op een pda, een bijkomend voordeel voor mij is dat ik er ook mee kan vliegen, daar kon op dezelfde hardware ook vluchtnavigatie/registratie bijop.

De software waarvoor ik toen gekozen heb is Navigon, en dat toen met name vanwege de eenvoudige TMC integratie die overal best goed werkt en waarvoor je dan niks extra's betaalde en niet hoeft te bellen / gpr$'$en.
Gesproken aanwijzingen zijn duidelijk, t ding heeft tal van handigheden die je op een tomtom nog steeds mist.
Het scherm kijk ik eigenlijk zelden naar, ja met invoer en om te zien hoe lang ik nog bezig ben.
Ook kan Navigon een keurige kilometerregistratie bijhouden ook met werk / prive scheiding wat voor een ondernemer en of zakelijke rijder ook zijn voordelen heeft.

Heb er eigelijk zelden ellende mee, alleen zit er als je uit het zuiden komt net voorbij het gelredome de pleyroute oprijdt even een "dik stukje" in de kaart, het lijkt dat hij zich ophangt maar als je de ijssel overbent is hij ineens weer bij de les..

Heb vrij recent een actuele garmin Nuvi te leen gehad van een leverancier, moet zeggen dat wanneer ik voor een alles in een zou gaan die ook wel eens op het lijstje zou kunnen komen.

Wat ik van VDO heb gezien in het verleden toen ome flip het nog als Carin verkocht en een vrij recent exemplaar bij een kennis in de auto kon mij ook wel bevallen denk ik.

Voor wat betreft het simpel even meenemen biedt een alles in een toch wel de voorkeur in de auto zeker als je af en toe ook eens met een andere wagen rondrijdt is dat toch we handig.

Moraal van dit verhaal, er is meer dan alleen tomtom .. en dat is lang niet altijd slechter ..  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Ton

Kortom: als je een kaart had gehad dan was je sneller klaar geweest. En als je kaarten gebruikt dan weet je dat Sint-Michielsgestel iets onder Eindhoven ligt.

Euh... iets onder Den Bosch.....

Vind overigens wel dat Tomtom (GO910) je wel eens via een onlogische route wil laten rijden, maar aan de andere kant wie zit er acht het stuur? Dat ben ik altijd zelf nog en niet mijn Tomtom.
Verder kijk ik toch altijd van tevoren waar ik naar toe moet rijden, en als ik dan kortere route zie dan de Tomtom aan geeft, dan ga ik echt de Tomtom niet volgen, die pikt de route dan later wel weer op.

FGG

Citaat van: Ton op 21-11-2007 10:38:41

Euh... iets onder Den Bosch.....

Hap! ;D

jberg

CiteerRTI-1 zijn geen kaarten meer voor verkrijgbaar, leuk als gadget idd, alhoewel kaarten van 2002 nog aardig kloppen!

???  ik heb toch echt kaartcds van 2006 gekocht een half jaartje geleden

mehn

Ja dat kan, maar ze worden niet meer vernieuwd.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: