wat is een klopsensor ?

Gestart door cas, 21-11-2007 16:11:36

Vorige topic - Volgende topic

cas

wat is het precies? die klopfsensor (p330) want met zoek functie kwam ik er niet uit. dit was de reden waarom mijn lambda lampje aan was gegaan. blijft nu wel uit maar toch.

ik begreep wel dat deze 2? sensor(en) onder het spruitstuk voor het blok zitten. als ik toch de carterventilatie doen, meteen die sensoren eruit draaien en vervangen?

weet iemand of dat een duur preventief geintje is?

tenkszz maar weer  ;D
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

@®-

Een klop sensor, ook wel pingel sensor, zorgt ervoor wanneer de verbranding gaat pingelen het motormanagement gaat ingrijpen.

Benzine met een laag octaangetal ontbrandt bij minder druk al spontaan, dus voordat de bougie een vonk geeft. Dit is slecht omdat de ontsteking, als het goed is, precies zo is afgesteld dat de vonk op het juiste moment komt, Klopsensoren en het motormanagement passen de druk gewoon aan naar de klopgevoeligheid van de getankte benzine.

cas

Citaat van: @®- op 21-11-2007 16:15:00
Een klop sensor, ook wel pingel sensor, zorgt ervoor wanneer de verbranding gaat pingelen het motormanagement gaat ingrijpen.

Benzine met een laag octaangetal ontbrandt bij minder druk al spontaan, dus voordat de bougie een vonk geeft. Dit is slecht omdat de ontsteking, als het goed is, precies zo is afgesteld dat de vonk op het juiste moment komt, Klopsensoren en het motormanagement passen de druk gewoon aan naar de klopgevoeligheid van de getankte benzine.

dus de reden dat hij die foutcode aangaf bij mij kan toch wel liggen aan het feit dat ik laatst met een zeer lege tank opeens een brandstof met totaal ander octaan gehalte heb getankt. voorheen 95. en met een lege tank die andere eringegooid 98.... want hij is nog niet weer aangepingeld. :-)

@®-

Citaat van: cas op 22-11-2007 11:14:43

dus de reden dat hij die foutcode aangaf bij mij kan toch wel liggen aan het feit dat ik laatst met een zeer lege tank opeens een brandstof met totaal ander octaan gehalte heb getankt. voorheen 95. en met een lege tank die andere eringegooid 98.... want hij is nog niet weer aangepingeld. :-)
In principe kan je gewoon rijden met euro 95, wanneer je echt heel veel van de motor gaat vragen zal de motor prettiger reageren met een brandstof met een hoger octaan gehalte.

Maar het kan heel goed zijn dat de pingelsensor niet goed meer is.

mehn

Citaat van: @®- op 22-11-2007 11:19:49
Citaat van: cas op 22-11-2007 11:14:43

In principe kan je gewoon rijden met euro 95, wanneer je echt heel veel van de motor gaat vragen zal de motor prettiger reageren met een brandstof met een hoger octaan gehalte.

Maar het kan heel goed zijn dat de pingelsensor niet goed meer is.

Octaalgetal, geen gehalte ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: cas op 21-11-2007 16:11:36

ik begreep wel dat deze 2? sensor(en) onder het spruitstuk voor het blok zitten. als ik toch de carterventilatie doen, meteen die sensoren eruit draaien en vervangen?

Zou ik wel doen, je bent er dan toch... En als je een foutmelding op een van de 2 krijgt is de kans groot dat er eentje overleden is.

Gr ;)

mehn

Vervangen is een dure aangelegenheid. Er is een modificatie op geweest waardoor je nu ook een deel van de kabelboom moet vernieuwen. De nieuwe sensoren hebben een kabel die aan de sensor vastzit in plaats van een stekker.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

cas

Citaat van: mehn op 22-11-2007 12:20:41
Vervangen is een dure aangelegenheid. Er is een modificatie op geweest waardoor je nu ook een deel van de kabelboom moet vernieuwen. De nieuwe sensoren hebben een kabel die aan de sensor vastzit in plaats van een stekker.

Dure aangelegenheid... Dat is minder, dat is dus 2 maal sensor, stuk kabelboom.... met 100 euro red ik het vast niet dan. en er zal vast geen beschrijving bijzitten.

misschien heeft iemand nog een old style nieuwe set pingelsensoren.... ff rondbellen dan maar.

het lampje is weer aangesprongen, nu met een volle tank 95. een tweedehands ouderwets setje? zal hunter dat hebben?
het is tot nu toe elke keer geweest op de snelweg met een gangetje van 100 tot 120 dat hij aansprong. zal wel toeval zijn.
lampje is een paar dagen uitgebleven.

ik wacht sowiezo even op die nieuwe software van die obd2 reader van ander topic, die zou over een maand klaar zijn, en ik ben proefdier of de aangepaste software deze fout ook kon verwijderen wat de oude niet kan.

kan ik andere schade oplopen door met een slechte of kapotte pingelsensor rond te tuffen?

Ludo

je kan eens proberen om de connectors van de sensors eens goed zuiver te maken, en eventueel opnieuw in vetten.

cas

Citaat van: Ludo op 23-11-2007 16:10:58
je kan eens proberen om de connectors van de snesors eens goed zuiver te maken, en eventueel opnieuw in vetten.

tja, maar wat als dat niet helpt :-) dan moet Weer alles (spruitstuk enzo) eraf?

Ludo

ja én?.
zo blijft het wel een hobby...  :evil: