Een gouden tip , Bij tdi,2.5 D Db riem en waterpomp

Gestart door thiest5, 22-11-2007 13:25:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thiest5

hallo dieselrijders,

ik wil hierbij even een tip voor jullie allemaal plaatsen, ik ben nog niet zo heel lang in het bezit van een Volvo v 70 2.5 D. Ik heb deze auto gekocht met 278000 km op de klok. bij 266 was de riem en loop rollen vervangen bij de dealer. Deze hebben de waterpomp laten zitten de  )&*&^&^*&^  :eusa_liar:maarja om een verhaal kort te maken. mijn auto maakte al een tijdje een raar piep/geluid alleen bij koude motor. dit bleek de waterpomp te zijn. alles afgelopen dinsdag 20 nov. er nieuw opgezet. Wat is er gemonteerd. en vervangen.

Er is gemonteerd :

1 distributie riem voor nokkenas kant   (gates ) Richtprijs 45/55 euro
1 distributie riem pompkant     (gates ) richtprijs 35/45 euro
1 spanrol db riem nokkenas kant ( skf )richtprijs  60/75 euro
1 spanrol db riem pompkant (skf ) richtprijs 35/55 euro
1 looprol db riem pompkant (Skf ) richtprijs 45/55 euro
1x waterpomp orgineel vag met modificatie ( ruilsysteem) nr vag 074  121 005 mx prijs = 85 euro +/-


1 centrale krukas bout (org vag transporter t4/lt35) richtprijs bij dealer 7/10 euro
4x m8 inbusboutjes 25mm lang ( treksterkte 8,8) 5 euro bij ijzerwaren zaak.
1x m8x45mm 6 kant 8,8 2 euro (spanrol nokkenas kant) 2,50 euro
2x m8x35mm 6 kant 8,8 4 euro. (spanrol + looprol pomp zijde)

Pompafstellen bij dealer 26 euro.

De tijd van alles vervangen ongeveer 4/6 uurtjes. ik heb dit zelf gedaan en op deze manier vervang je alles wat nodig is en zul je dus nooit meer voor verrassingen komen te staan.

Het is noodzakelijk om elke 240000 de waterpomp te vervangen. Deze moet je alleen laten vervangen door vag type. de pomp die bij volvo word geleverd is niet zo goed als de vag pomp en bij de volvo gooien ze er ook nog eens 40 % op aan prijs. De vw pomp heeft andere lagering en de keerringen zijn beter.

Dit wilde ik even melden. Om alvast voor andere mensen een hoop narigheid te voorkomen. Mijn auto pomp was helemaal kapot gelopen. veel speling en lawaai. maar nog niet lekken. Het nadeel van de orginele pomp is dat ze ook zo ineens af kunnen breken als ze teveel speling hebben.





mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Esveldt


ewing

Wellicht hoort dit topic meer thuis in de categorie "Technisch onderhoud"?

denkweb

Inderdaad niet echt nieuws:

Distributieriem: elke 120dkm; waterpomp: elke 2e riem, dus 240dkm.

Ook spanrollen hebben er een handje van om na de wissel het te begeven en een gelijktijdige controle op de goede werking van je airco(pomp) systeem voorkomt ook een hoop narigheid. De hulpriem altijd meevervangen met de distributieriem.

En voor wie het te duur vindt om ineens te doen: een motor is duurder!  ;)

thiest5

ja ben het met jullie eens het is geen nieuws , had ergens nog een topic hierover gevonden. maar wat wel belangrijk is dat er een orginele Vag pomp gebruik word , i.p.v een of andere bilstein pomp ofzo.

het is een tip, ik wilde dit even melden omdat ik er zelf toch heel erg veel geluk mee heb gehad.