Wheelspin

Gestart door Barry_C70, 26-11-2007 11:51:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Barry_C70

Wet road, cold day, summer tires, so lots of wheel spin in 1st, 2nd and 3rd gear, lots of fun then!  :eusa_dance:

Except, the wheels sort of skip rather than spin on the road surface so it doesn't actually feel as cool as I think it looks. Is this how wheel spin is supposed to feel? or am I just not putting my foot down far enough to get the wheels REALLY spinning? What kind of conditions are necessary to get the wheels to spin smoothly on the surface rather than making the whole front car shake like freshly made jello?

Eugene

Zet DSTC uit, hou het toerental op 4000rpm, auto in de 1e versnelling zetten en in een keer de koppeling laten opkomen en meteen volgas. Dan heb je pas echt wielspin ;)

Als je snel genoeg schakelt blijft ie het ook in de 2 volhouden en misschien zelfs de 3, beetje afhankelijk van vermogen en banden.

If it's not blown, it sucks...

Misha

Citaat van: Barry_C70 op 26-11-2007 11:51:27
Wet road, cold day, summer tires, so lots of wheel spin in 1st, 2nd and 3rd gear, lots of fun then!  :eusa_dance:

Except, the wheels sort of skip rather than spin on the road surface so it doesn't actually feel as cool as I think it looks. Is this how wheel spin is supposed to feel? or am I just not putting my foot down far enough to get the wheels REALLY spinning? What kind of conditions are necessary to get the wheels to spin smoothly on the surface rather than making the whole front car shake like freshly made jello?
Enige vorm van TRACS of zo ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

Herken je hier iets in?


Gr ;)

Barry_C70

So the fix is to get a coilover kit :P

Johann

Jo go easy on the throttle..  :eusa_think:

ewing

Citaat van: Eugene op 26-11-2007 12:01:25
Als je snel genoeg schakelt blijft ie het ook in de 2 volhouden en misschien zelfs de 3, beetje afhankelijk van vermogen en banden.

Vriend van me had een C70 T-5 en daarmee kon je de wielspin (met rook) volhouden tot en met de 3e versnelling.

BenC70ES

Je hebt er nu dus ook geen 225/45'ers onder dan?  Dus minder grip ook...

Hangt ook  sterk van het type asfalt af...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

tackle

is in amerika de dstc niet losgekoppeld? Volgens mij mag dat in de states namelijk niet.

Grijze Baksteen

Vanochtend was het ook lekker glad trouwens... Ik nam een (vrij grote) rotonde met 50 per uur. Niks aan het handje, die conti's hebben ook bij nat/koud wegdek prima tractie en ik ga dan ook niet aan de winterbanden..
Maar toen ik eraf kwam bleef hij spinnen in z'n 2 tot de 90 per uur.. Doet ie normaal nooit... Valt me wel op dat zelfs een estate nog heel lang in balans blijft voor zo'n logge bak! Hij heeft in de meeste opzichten een betere of eigenlijk veiliger aanvoelende wegligging dan mijn vorige auto, terwijl dat een sportwagen (coupe) was  :D

Ik heb eigenlijk sowieso heel weinig last van spin met de 2.5 20v, maar dat komt wsch. doordat het koppel heel geleidelijk wordt opgebouwd en ik vrij rustig ben met koppelen/schakelen, het is ook geen racewagen.

Maar ik kan me voorstellen dat je met zo'n aggressieve T5/R een stuk vaker staat te stuiteren met zoveel koppel bij lage toeren en dat met FWD, vooral als je de TRACS uitzet  8)
HeeRRRRRRlijk die 5 cilinder!!!

joebar

wielspin heeft weinig of niets te maken met de bandbreedte, maar alles met het compound.
Een autoband heeft een bepaalde oppervlakte waarmee hij contact maakt met de weg, en dat is weer te herleiden naar druk/cm2 als je nu bredere banden op de auto zet, wordt je raakoppervlakte wel meer, maar je druk per cm2 neemt af......
Neem je nu 2 banden die hetzelfde compound hebben, dan bepaald de druk op welk punt je gaat spinnen, dat kan op 2 manieren ....
1 te weinig grip, dus je band verliest het contact met de weg
2 zoveel grip dat je compound gaat smelten, en je op die manier dus contact verliest.....

Waarom bredere banden vaak meer grip hebben is simpel....
!e wordt het compound zachter gemaakt, dus je genereerd meer grip maar ook meer slijtage
2e de wang wordt lager, dus je contact met de (gladde) weg blijft beter

tackle

maar, de dstc van chrysler kun je ook niet uitzetten, wel eens gehoord dat dat te maken heeft met evt. claims. Barry?

Grijze Baksteen

Correct me if I'm wrong, maar over het algemeen geldt toch:
Hoe zachter de compound, hoe meer grip, maar des te meer slijtage.. Falken is hier een goed voorbeeld van.. De grip daarvan was op de standaard maat subliem, maar ik ging daarmee binnen een half jaar van nieuw 9mm naar 3mm profiel op de voorbanden! Ik was dus letterlijk de wegen aan het uitgummen :)

En met een (te) harde compound heb je over het algemeen vrij weinig grip (vooral bij nat wegdek of koud weer merk je dat echt), maar de band slijt aan de andere kant een stuk minder hard... Bij banden met vrij harde compound, zoals continental heb je ook vaak het nadeel dat het rubber scheurtjes gaat vertonen
En niet te vergeten: De manier waarop het profiel gevormd is heeft ook invloed op de hoeveelheid slijtage, maar ook op de hoeveelheid grip. Onder mijn andere auto zitten banden met een veel te harde compound, waardoor ik absoluut niet tevreden ben over de remweg bij nat weer... Aan de andere kant zijn ze niet klein te krijgen (maar echt veilig is het niet)..

Het is een beetje een kwestie van een gulden middenweg vinden als je het hele jaar door op zomerbanden blijft rijden. Bij mij bevallen de conti's ecocontact CP erg goed. Ze zijn vrij hard en duurzaam en hebben toch vrij goede rij eigenschappen in de winter. Nadeel is dat ze na verloop van de jaren kleine scheurtjes kunnen vertonen..
HeeRRRRRRlijk die 5 cilinder!!!

Barry_C70

Citaat van: tackle op 13-12-2007 13:38:07
maar, de dstc van chrysler kun je ook niet uitzetten, wel eens gehoord dat dat te maken heeft met evt. claims. Barry?

I don't think there is such a law in the US. Plenty of manufacturers build in the option to disable the tranction control, though off the top of my head, none of these cars are of US origin, most are German, Swedish even Austalian. But then if there was such a law, it wouldn't be on those cars either. I think its because of the American legal system where American brands don't want to give the option to those who might be complete retards (read Americans) so they can sue if they do turn of the TC and crash. :P Think of the old lady ordering coffee and spilling it on herself only to sue McDonalds because it was too hot ;)

Grijze Baksteen

#14
Citaat van: Barry_C70 op 13-12-2007 16:12:47
Citaat van: tackle op 13-12-2007 13:38:07
maar, de dstc van chrysler kun je ook niet uitzetten, wel eens gehoord dat dat te maken heeft met evt. claims. Barry?

I don't think there is such a law in the US. Plenty of manufacturers build in the option to disable the tranction control, though off the top of my head, none of these cars are of US origin, most are German, Swedish even Austalian. But then if there was such a law, it wouldn't be on those cars either. I think its because of the American legal system where American brands don't want to give the option to those who might be complete retards (read Americans) so they can sue if they do turn of the TC and crash. :P Think of the old lady ordering coffee and spilling it on herself only to sue McDonalds because it was too hot ;)

Gewoon een dikke disclaimer ernaast plakken. Dat dekt alles ;)

Doet me weer denken aan het hond-in-de-magnetron-syndroom. Als er een warning label/disclaimer op had gestaan met de tekst "Let op! Stop geen huisdieren in dit apparaat! Zij zouden kunnen exploderen"; nee, dan had ze geen poot om op te staan! ;D

Blijft jammer dat de amerikaanse wetgeving in de praktijk nooit van redelijkheid en billijkheid heeft gehoord :$
HeeRRRRRRlijk die 5 cilinder!!!