Piezo piepertje minder schel maken, iemand een idee?

Gestart door razorx, 30-11-2007 20:07:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Dag forummers.

Morgen ga ik een parkeerhulp inbouwen.
De sensors inmiddels voorzichtig netjes in kleur gespoten.

Nu zit er op dit apparaat een piezo piepertje met een zeer on-Volvo geluid, erg schel.

Heeft iemand een idee hoe ik dit geluid minder schel kan maken.

En condensatortje parallel lijkt me minder, omdat de aansturing van de piezo pieper dan te zwaar belast wordt.

Mischien wat snobistisch maar zo'n lelijk piepje kan niet in een roffel.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!


jberg


razorx

Citaat van: jberg op 30-11-2007 20:08:54
in een doekje wikkelen  ;D
Misschien niet eens zo gek idee, moet in de auto proberen (morgen) of het geluid dan hard genoeg is, dempt de boventonen wel.

Ronbroek

#3
Idd, gaatje beetje volstouwen met iets schuimigs en er een tape-je omheen.

Of weerstand in serie, dan moet je wel weten hoeveel uA of mA het geval trekt

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

razorx

#4
Citaat van: Ronbroek op 30-11-2007 20:13:21
Idd, gaatje beetje volstouwen met iets schuimigs en er een tapeje omheen.

Of weerstand in serie, dan moet je wel weten hoeveel uA of mA het geval trekt

Ja, misschien weestandje in serie, condensator parallel. Geen idee wat de impedantie is van zo'n piezo geval is bij pak em beet een kilohertz of twee.

Ze trekken zo'n 15mA (30mm exemplaar) kom dan uit op ongeveer 150ohm in serie en 1uF parallel, dan blijft de belasting voor de aansturing ongeveer hetzelfde.

Misschien maar gewoon beide opties proberen.

Bedankt heren, voor het meedenken. Grappig dat bij piezo's inderdaad het stroomverbruik wordt opgegeven en niet de impedantie.

razorx

Parkeersensor is inmiddels ingebouwd.

De sensoren heb ik in het laagste gedeelte van de bumper geplaatst.

Op die manier zijn de draden makkelijk te trekken.

Apparaatje zelf geplaatst onder de verwijderbare linker bodemplaat (Estate).

Pierpertje klem gezet achter het onderste achterlicht, met de opening tegen de stoffen bekleding.

Valt nu best mee met het geluid, niet meer zo schel.

Morgen nog even de gevoeligheid op een zinnig bereik instellen.

Bij 1m wil ik nog geen waarschuwing.

Heel attent van Volvo, onder de linker bodemplaat is een flapje, als je die optild zie je een keurige rubberen waterstoppende kabeldoorvoer.

Ronbroek

#6
Citaat van: razorx op 01-12-2007 20:54:34
Heel attent van Volvo, onder de linker bodemplaat is een flapje, als je die optild zie je een keurige rubberen waterstoppende kabeldoorvoer.

Was dat destijds niet bedoeld voor de UTP internetverlengkabel  :eusa_think:, tegenwoordig doen we alles draadloos dus kan de doorvoer idd voor andere doeleinden gebruikt worden  ;D


Heb je nog foto's, daar zijn we dol op  ::)

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

razorx

Citaat van: Ronbroek op 01-12-2007 21:36:03
Citaat van: razorx op 01-12-2007 20:54:34
Heel attent van Volvo, onder de linker bodemplaat is een flapje, als je die optild zie je een keurige rubberen waterstoppende kabeldoorvoer.

Was dat destijds niet bedoeld voor de UTP internetverlengkabel  :eusa_think:, tegenwoordig doen we alles draadloos dus kan de doorvoer idd voor andere doeleinden gebruikt worden  ;D


Heb je nog foto's, daar zijn we dol op  ::)

Zal ik morgen maken.

Altijd leuk.

Mijn vrouw heeft onze camera altijd bij zich ;eusa_grr.

razorx

#8
Wel, het duurde even, maar daar zijn ze dan de foto's.

Let wel, ze zijn in het pikkedonker gemaakt, dus mikken en focusseren was niet altijd even makkelijk.

De werkelijke kleur van de auto is Midnight Blue.

Één van de vier sensors, ze zitten ongeveer om de 40cm.
De kabels van de overige drie zijn over het plastic boven de uitlaat geleid.



Zo ziet dat er uit achter de bumper:

Officieel zijn ze te laag gemonteerd, maar het scheelt enorm in het werk en werkt prima!


Hier was ik Volvo dankbaar om de keurige kunststof doorvoer achter het linker achterwiel:

Waar ben ik doorheen gereden :eusa_doh:
Met een dunne nylon trekveer of een stuk installatiedraad kan je de vier kabels naar boven trekken. Wel eerst de klep op volgende afbeelding losklikken.


Als je bij een estate de linkerbodemplaat voorzichtig losklikt zie je dit:

De ruimte onder de flap wordt de definitieve verblijfplaats voor de elektronica.
(Kosten ongeveer 39,- euro bij Conrad)


Detail:



Hier zie je het schelle piezo buzzertje, geplaatst bij het linker onder achterlicht. Zit goed klem en het geluid is een stuk meer Volvo:


Het soepie mag weer dicht:


Niets te zien en geen lange kabeltrekkerijen door de wagen:


Oh ja, als je het kastje van de sensorelektronica openmaakt, zie je een potmetertje, draai die naar rechts om het geheel wat minder gevoelig te maken.

Je kan de parkeerhulp in plaats van op je achteruitrijlichten, ook continu aangesloten laten. Zo weet je of er een Golf of kleine Peugeotrijder achter je zit ;).

Snellebaksteen

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

pwassink

Citaat van: razorx op 04-12-2007 19:37:35

** snip

Je kan de parkeerhulp in plaats van op je achteruitrijlichten, ook continu aangesloten laten. Zo weet je of er een Golf of kleine Peugeotrijder achter je zit ;).

Dat laatste is wel heel erg vervelend als je ook een trekhaak hebt ..  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

tackle

dot kit in je pieper spuiten, scheelt enorm

Snellebaksteen

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

razorx

Citaat van: pwassink op 04-12-2007 22:56:53
Citaat van: razorx op 04-12-2007 19:37:35

** snip

Je kan de parkeerhulp in plaats van op je achteruitrijlichten, ook continu aangesloten laten. Zo weet je of er een Golf of kleine Peugeotrijder achter je zit ;).

Dat laatste is wel heel erg vervelend als je ook een trekhaak hebt ..  ;)

Ik vroeg me al af waarom ik niet van die vent afkwam.

pwassink

Citaat van: razorx op 05-12-2007 09:22:28
Citaat van: pwassink op 04-12-2007 22:56:53
Citaat van: razorx op 04-12-2007 19:37:35

** snip

Je kan de parkeerhulp in plaats van op je achteruitrijlichten, ook continu aangesloten laten. Zo weet je of er een Golf of kleine Peugeotrijder achter je zit ;).

Dat laatste is wel heel erg vervelend als je ook een trekhaak hebt ..  ;)

Ik vroeg me al af waarom ik niet van die vent afkwam.

En om het nog leuker te maken dan (of simpeler), hang eens wat aan die trekhaak als het ding "always on"  aangesloten is ..   ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂