vergrendeling automaat

Gestart door wolff, 05-12-2007 21:05:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wolff

Bij mijn V70 automaat kan ik zonder dat de sleutel in het contact zit, en zonder de rem in te drukken alle standen van de automaat selecteren. Is dit normaal?
Andere automaten die ik heb gereden (non-Volvo) moesten minimaal de sleutel op contact hebben, en soms de rem ingedrukt om de P stand te verlaten. Ik in de handleiding van de V70 hier niets specifiek over vinden. Wel heb ik ergens iets gelezen over een "lock microswitch", maar artikel ging hier niet dieper op in.
Wie weet meer??
Wolff

1997 V70 2.5 20v aut; leder; privacyglass; Cascade;ProTech Lakbescherming

)()()sT

In het nieuwere model (vanaf 2000) moet je sowieso de rem indrukken om hem uit de P te halen meen ik.
Misschien in de iets jongere V70's classic ook?

Bij jou: normaal ;)

-D©©©L-

In de 10V moet ik op de rem trappen om hem uit P te halen, en kan de sleutel er niet uit als de bak niet in P staat.
In de R niks van dat alles. Verschil is dat de 10V een canadese oorsprong heeft.

Garfield

Hi,

Ik constateerde laatst hetzelfde met mijn V70, ook bij de mijne hoef je de rem niet in te trappen om de automaat uit P te halen. Ik kwam erachter toen ik met draaiende motor op de passagiersplek zat en mezelf in de auto verplaatste tijdens het knutselen ...  :eusa_sick:

In alle andere automaten die ik heb gehad kon je idd. de automaat niet zomaar uit P halen.
Ik heb geen handleiding bij mijn V70 en ik was eigenlijk vergeten om de vraag eens op het forum te stellen, dus goed dat jij de vraag nu hebt gesteld !
Groet, Arvid
Zakelijk: Audi A4 Avant 2.0 TDI Aut. (2006)
Privé: Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998)

wolff

Het lijkt me vreemd dat Volvo een dergelijke veiligheid marktspecifiek toepast. Ik weet dat bij andere merken de blokkering van de selecteurhandel ook storingen kan hebben, dan kun je hem altijd of helemaal niet meer bewegen.  Iemand die dit in VADIS terug kan vinden?
Wolff

1997 V70 2.5 20v aut; leder; privacyglass; Cascade;ProTech Lakbescherming

mehn

Wat wil je nu eigenlijk bereiken?

Het lijkt me inmiddels wel duidelijk dat de 850 en x70 géén vergrendeling hebben. De enige beveiliging die erin zit is dat je alleen in de P en N kan starten.
Voor de amerikaanse markt (en blijkbaar ook de zuid amerikaanse) zit er shift lock op wat er voor zorgt dat de sleutel in het contact moet zitten en/of je de voet op de rem moet houden.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

pimsam

CiteerHet lijkt me inmiddels wel duidelijk dat de 850 en x70 géén vergrendeling hebben. De enige beveiliging die erin zit is dat je alleen in de P en N kan starten.

In mijn Europese V70 uit 1999 moet ik de rem intrappen om de P te verlaten. Tevens moet ik de pook in P zetten om de sleutel te kunnen verwijderen. Okee, het is een Belgische wagen maar dat maakt natuurlijk niet uit  ;D
In mijn (voormalige) 850 kon ik ook de pook altijd bewegen maar volgens mij was de beveiliging gewoon kapot. Zelfs in de 940 uit 1991 zat een (werkende) beveiliging en ik kan me dus niet voorstellen dat het niet standaard is.

)()()sT

Er zit geen beveiliging in hoor.
Mijn pa rijdt al 10 jaar in zijn 850 en daar heeft nooit een dergelijke beveiliging ingezeten.

Net als Mehn zegt, alleen starten in N en P, maar dat was in een oude 240 ook al.

-D©©©L-

voor de 850 dus wel markt specifiek. Voor x70 nog even onduidelijk.

RRRRR_Ramon

In mijn V70 2.5D AT uit 1999 moet ik ook de rem intrappen om de P-stand te kunnen verlaten.

Ook gaat pas de sleutel eruit als de keuzehendel in P staat. Ook zit er knopje naast de keuzehendel met het opschrift "Shiftlock Override".

Volgens de VIN was de auto bestemd voor de Braziliaanse markt (wel origineel NL geleverd), maar ik zie hier ook al modellen voor de Europese markt die het hebben.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

mehn

Citaat van: pimsam op 06-12-2007 16:19:45
In mijn Europese V70 uit 1999

Kijk eens op het plaatje bij de accu. Wat voor getal staat er in de rechter kolom in het bovenste vakje?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Walter

Verschil zit 'm in de 4-bak en 5-bak. 5-bak hoort va MY99 or 2000 volgens mij op de nieuwere motoren (allemaal 20V beh TDI) en daar heb je die rem-intrap-moeten.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

RRRRR_Ramon

Citaat van: VolvoMafia op 06-12-2007 16:58:59
Verschil zit 'm in de 4-bak en 5-bak. 5-bak hoort va MY99 or 2000 volgens mij op de nieuwere motoren (allemaal 20V beh TDI) en daar heb je die rem-intrap-moeten.

De 5 bak heeft dan ook het "Shiftlock Override" knopje?
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

mehn

Citaat van: VolvoMafia op 06-12-2007 16:58:59
Verschil zit 'm in de 4-bak en 5-bak.

Ramon heeft een 4 bak hoor ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Scooby Doo

Bij de R AWD MY 2000 met de AT5 moet je idd de rem intrappen om hem uit P te halen, en om hem vanuit N in R te zetten. Van N naar D gaat zonder de rem in te trappen. Ook moet hij in P staan of de sleutel komt niet uit contact.
Knopje "shitlock override" staat er niet in, enkel "winter"
Puppy Power!!!