Olietemperatuur

Gestart door -D©©©L-, 05-12-2007 20:08:53

Vorige topic - Volgende topic

rovelra

Opgraving van het jaar......

Nordschleife850R

Citaat van: rovelra op 25-06-2014 10:14:44
Opgraving van het jaar......

Haha ;D Maar wel in het juiste topic  ;)

MrCain

Citaat van: Nordschleife850R op 25-06-2014 09:44:25
Gisteren een vertegenwoordiger gehad van Kroon-oil. Deze liet mij in de specificaties zien dat 170 graden nog geen gevaar kon opleveren voor de smering. Wist ik ook nog niet :angel: Gr.

Olie verliest inderdaad zijn smerende eigenschappen niet bij deze temperatuur, grote probleem is bij deze temperaturen dat je olie erug dun word...dat is nou net wat je lagers weer niet fijn vinden onder hoge belasting. En dat vermelden die vertegenwoordigers weer net niet ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Nordschleife850R

Ik heb de vraag bij hem neergelegd wat er aan viscositeit overblijft bij een zeer hoge temperatuur. Andwoord volgt dus nog ;) Met 10W60 Racing zou er altijd nog wel wat overblijven hoop ik :angel:
Zelf persoonlijk denk ik dat een juiste oliedruk bij zo'n hoge temperatuur een probleem kan geven en nog niet zo zeer de smeerfilm...... Maar goed dat weet ik ook niet cker.

NielZ3qp

Het gaat om de oppervlakte spanningswaarde van de olie en die is niet afhankelijk van de viscociteit (maar wel vaak hoger bij een synthetische 10/15W60). Daar zou ik op letten bij de keuze voor een motor die goed gebruikt wordt op de baan e.d.
V70 Classic T5 Los Pollos Hermanos Edition is niet meer...

Nordschleife850R

Vandaag een antwoord gekregen. Hier onder een overzicht van de meest gevraagde waarden bij een olie test. Het gaat hier om de:                            Kroon-oil Helar sp 5W-30 LL-03.

Typische standaardanalyses

Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,851
Viscositeit -30 °C, mPa.s 5950
Viscositeit 40 °C, mm²/s 69,20
Viscositeit 100 °C, mm²/s 12,00
Viscositeitindex 171
Vlampunt COC, °C 230
Vloeipunt, °C -42
Total Base Number, mgKOH/g 6,7
Sulfaatasgehalte, % 0,67

Productspecificatie

ACEA C3

Approved under VW 504.00/507.00

MB-Approval 229.51

BMW Longlife-04

Porsche C30

De viscositeit is bij 120°C nog  mm²/s 8,2 en bij 140°C  mm²/s 5,9
De minimale waardes wat door Duitse bedrijven word geaccepteerd is  mm²/s 3,2
Bij de Jappen is dat zelfs lager  mm²/s 2,8 wat ze me hebben verteld.

Ruim boven de minimale waardes. Dus volgens hun geen enkel probleem bij olietemperaturen van 150°C op smering gebrek of een te dunne oliefilm/viscositeit.

ronald504

Hoe lees je de graden af op demeters, ik zie alleen maar tekens wit of een rode zone
V70 mrt 2000

leons850

Citaat van: ronald504 op 03-07-2014 20:41:28
Hoe lees je de graden af op demeters, ik zie alleen maar tekens wit of een rode zone

Heb jij een olietemp meter dan?
Watertemperatuur hebben we allemaal, olie volgens mij niet, ik heb er een aftermarket meter in zitten, deze heb ik een paar weken terug gecontroleerd met een warmtebeeldcamera waardoor ik nu zeker weet dat de waardes kloppen.
Mijn auto komt zelden boven de 100 graden dus ik vind het dikke prima. ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

allard1972

Leons850,

Waar heb jij de olietemperatuursensor geplaatst?

leons850

Met een adapterschijf tussen filter en carter, wel een korter filter monteren met de zelfde specs bv mann 914/2 uit het bolletje.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

allard1972

Ok, thanks.

Ik heb de sensor in de carterplug en meet hogere waardes.
De sensor zit dan voor de oilcooler en filter.
Ik heb een turbo, dus meet ook nog eens de olie die uit de turboretourleiding komt.

Bij mij is de olie snel 105 graden en kan oplopen Naar 120

Bostel

Ik heb em ook in de carterplug zitten, ik zit ook snel op 100gr of hoger, zelfs vandaag op een autostrade. Op de nurburgring kom ik net boven de 120gr.
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

i-DSI

Ik heb in het verleden al heel wat oliemetingen gedaan.  En daar kon ik uit concluderen dat de olie (uiteraard) wat tijd nodig heeft om de watertemperatuur te volgen bij opwarmen (soms tot een half uur in de winter en bij rustig rondtuffen).
Olietemp. stijgt sterk uit boven bij de watertemperatuur als je lekker in toeren gaat. Zelfs een paar keer flink remmen op de motor na rustig rijden laat de temperatuur snel naar 100°C gaan in een auto waar de normale watertemp. op 88°C blijft hangen bij normaal rijden.
Heb wel geen ervaring met benzineturbomotoren.  Maar als alles mooi gedimentioneerd is, dan zal de temperatuur daar niet anders zijn (in het carter gemeten) dan bij een NA motor.  Dat wil zeggen dat de constructeur eventueel koeler + thermostaat + meer olie moet voorzien.
Ik heb steeds gemeten met originele diagnose apparatuur en gebruik gemaakt van de originele tempsensor in het carter (in niveausensor ingebouwd).
Als een olie te hoog in temperatuur stijgt, dan wordt de kans hoger dat de film doorbroken wordt, maar vooral het 'afbreken' (oxideren) door de hoge temperatuur is nadelig.  Je olie gaat veel minder lang zijn eigenschappen behouden.
Honda Accord 2011 4D 2.0 i-VTEC 156 PK
Honda Civic 1.4 i-DSI 2008 5D (partner)

Vulk

Wordt de oliethermostaat eigenlijk vaak vervangen bij onze autos? Heeft dat überhaupt zin?

i-DSI

Citaat van: Vulk op 26-07-2015 18:11:34
Wordt de oliethermostaat eigenlijk vaak vervangen bij onze autos? Heeft dat überhaupt zin?
1) Geen idee. Nooit een auto gehad met een oliethermostaat en geen zicht op partsverkoop van Volvo
2) Als ie stuk is wel, anders niet ;)
=> zowel te lage als te hoge olietemperatuur zijn nefast voor olie en blok.
Honda Accord 2011 4D 2.0 i-VTEC 156 PK
Honda Civic 1.4 i-DSI 2008 5D (partner)