Olietemperatuur

Gestart door -D©©©L-, 05-12-2007 20:08:53

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Citaat van: i-DSI op 26-07-2015 18:55:23
Citaat van: Vulk op 26-07-2015 18:11:34
Wordt de oliethermostaat eigenlijk vaak vervangen bij onze autos? Heeft dat überhaupt zin?
1) Geen idee. Nooit een auto gehad met een oliethermostaat en geen zicht op partsverkoop van Volvo
2) Als ie stuk is wel, anders niet ;)
=> zowel te lage als te hoge olietemperatuur zijn nefast voor olie en blok.

Ik denk dat antwoord 2 het antwoord al geeft op vraag 1.
Als de thermostaat kapot is, dan kan je dat nooit weten tenzij je een extra meter monteert.

i-DSI

Hey Thomas, ik begrijp je vraag niet goed denk ik.
Waarom vraag je of het zin heeft?
Je zal wel weten dat ie stuk is zonder meter, maar altijd te laat: olie verbruik, vermogenverlies....
Honda Accord 2011 4D 2.0 i-VTEC 156 PK
Honda Civic 1.4 i-DSI 2008 5D (partner)

Wibren

Ik heb de mijne wel vervangen ;D Maar ik heb het oliekoel pakket dan ook aangepast op mijn V70R.

Of dit beter is dan origineel weet ik niet maar het leek me betrouwbaarder voor op het circuit dan origineel.
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

Vulk

Citaat van: i-DSI op 26-07-2015 19:16:36
Je zal wel weten dat ie stuk is zonder meter, maar altijd te laat: olie verbruik, vermogenverlies....

Ik vraag me af of dat zo is bij onze auto's. Ik heb hier op het forum nog quasi van niemand gelezen dat die thermostaat kapot was of dat die vervangen is geweest.

i-DSI

Citaat van: Vulk op 26-07-2015 19:33:11
Citaat van: i-DSI op 26-07-2015 19:16:36

Ik vraag me af of dat zo is bij onze auto's. Ik heb hier op het forum nog quasi van niemand gelezen dat die thermostaat kapot was of dat die vervangen is geweest.
Je mag het mij echt niet kwalijk nemen, maar waarom stel je dan de vraag?  Kan inderdaad heel goed zijn dat die bijna nooit stuk gaan.
Ik wou vooral antwoorden op het feit dat het wel gelijk zin heeft om hem te vervangen als hij stuk is.

Vulk

Ik neem jou niets kwalijk hoor, mijn huid is wel iets dikker dan dat. ;D

Wel, vooral om reacties uit te lokken van anderen. Zijn er al die hem vervangen hebben? Waarom heb je hem vervangen? Na dik 20 jaar kan ik me voorstellen dat zo'n thermostaat kapot gaat en dat je dat bij onze auto's misschien niet merkt zonder meter.

Als zo'n ding niet te duur is en ze gaan vaak of af en toe kapot, dan zou ik dat gerust preventief durven vervangen.

Dus ik kijk vooral naar mensen die een olietemperatuursensor hebben.

i-DSI

Ach zo. Maar ik denk dat dat niet zo heel moeilijk te testen is of 'de basis' van de thermostaat nog werkt.
Als je start mag je niet al na een 10-tal minuten voelen dat er warme olie doorkomt en na een heftige rit wil je niet voelen dat ie maar wat lauw staat.
Een temperatuurmeter: heb ik ook al over nagedacht. Heb wel de klassieke Torque via Blutooth op OBD-stekker.  Maar laat het nou net lukken dat de olietemperatuur daar niet op af te lezen is!!  Staat er wel bij, maar mijn merk en type auto geeft dat niet door aan de vrienden van Torque ;)  Heb al liggen knoeien met de formules en half het web afgesurft, maar geen avance. Niets komt er door van de olietemperatuur.

Ludo

Op pagina 1 van dit topic staat te lezen dat ik de olie thermostaat vervangen heb.
Niet omdat ie stuk was, maar tijdens de motorwissel wilde ik alles nieuw...  ;D

Wel heb ik ooit lang gezocht naar een veel te hoge olietemperatuur.
Uiteindelijk kwam dat door een te lage doorgang van de radiator.

Vulk

Citaat van: Ludo op 26-07-2015 19:53:21
Op pagina 1 van dit topic staat te lezen dat ik de olie thermostaat vervangen heb.
Niet omdat ie stuk was, maar tijdens de motorwissel wilde ik alles nieuw...  ;D

Wel heb ik ooit lang gezocht naar een veel te hoge olietemperatuur.
Uiteindelijk kwam dat door een te lage doorgang van de radiator.

Je hebt totaal geen verschil gemerkt voor en na de vervanging van de thermostaat? Zijn die dingen duur trouwens?
En blijft een defecte standaard open staan of standaard dicht?

Ludo

Geen verschil.
Wat dat ding koste weet ik niet meer zo van buiten...

Hoe zo'n thermostaat werkt?, dat moet je even lezen op www.volvo850forum.nl  ;D
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,69289.0.html

KIM

Als je O-ringetjes lekken, zul je merken of de thermostaat werkt.
Lekvrij tot een bepaalde temperatuur en daarna zeikt het eruit...

Zei de ervaringsdeskundige  :eusa_wall:

Vulk

Citaat van: KIM op 26-07-2015 20:18:39
Als je O-ringetjes lekken, zul je merken of de thermostaat werkt.
Lekvrij tot een bepaalde temperatuur en daarna zeikt het eruit...

Zei de ervaringsdeskundige  :eusa_wall:

Mijn vorige 850 heeft dit euvel ook gehad. Die lekte toen constant.