Leuk zo'n leaseauto.... maar dan..

Gestart door Eric, 06-12-2007 20:42:52

Vorige topic - Volgende topic

R o b

volgens mij klopt die berekening niet helemaal.....je krijgt 22-25% van nieuwwaarde bijgeteld bij je loon. Het totaal hiervan is je belastbaar inkomen...afhankelijk dus in welke schijf je valt kun je de bijtelling herleiden.....zo toch?

Vertigo

Citaat van: R o b op 07-12-2007 20:34:13
volgens mij klopt die berekening niet helemaal.....je krijgt 22-25% van nieuwwaarde bijgeteld bij je loon. Het totaal hiervan is je belastbaar inkomen...afhankelijk dus in welke schijf je valt kun je de bijtelling herleiden.....zo toch?

Dacht dat de site van de belastingdienst toch een betrouwbaar en volledig antwoord zou geven...

Dan dus ff invullen op deze pagina:
http://www.berekenhet.nl/modules/werken/bijtelling-auto-van-de-zaak.html

Marc O.

Citaat van: Vertigo op 07-12-2007 20:27:54
een auto van 30.000 kost per maand
30.000 x 0,22 / 12 = 550 euro per maand aan bijtelling

bron: Belastingdienst

Ik dacht overigens dat de bijtelling naar 25% verhoogd was, maar op de site van de belastingdienst staat nog 22%

Klopt, maar dan moet je dat bedrag nog optellen bij je inkomen en er belasting over betalen. Stel dat dat 52% is (hoogste schijf) dan zijn de netto kosten op jaarbasis dus ca. 10% van de catalogusprijs.
...The Nile isn't just a river in Africa...

R o b

FGG

Het is een simpele rekensom (op basis van mijn ex-Skoda van €.27.500):

Bijtelling: 25% x 27.500 x 42% = 2887.50 : 12 = €.240,63 per maand. Daarvoor moet je dus de administratie bijhouden van alle ritten. Wat niet mag is bv.:

Hengelo - Amersfoort - Hengelo : 226km.

Je moet de afzonderlijke ritten noteren, dus:

Hengelo - Amersfoort : 113km
Amersfoort - Hengelo : 113km

Ik heb de prive-ritten niet bijgehouden maar die paar km (iets meer dan 100km of zo) heb ik er creatief tussen gefrommeld.

TIP: wanneer je prive-km's uit de hand lopen neem je een keer je prive-auto mee naar een klant. Mijn klantje in Amersfoort leverde op zo'n manier dan 226 'prive-kilometers' op. Ira nam dan de Skoda mee naar haar werk (20km) en ik was weer 206 prive-kilometers rijker. :azn:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Turbobiker

Je zou je auto in Amsterdam ook een wijk verderop neer kunnen zetten. Ik woon in de Aker, gebeurt nooit iets, makkelijk bereikbaar met tram 1. En het kost dus niets... Heb momenteel 3 auto's voor de deur staan... ::) (vrienden van buiten de stad zetten ook altijd hun auto bij mij in de straat als ze naar het centrum moeten, of een weekje weg via Schiphol ;) )
De Tussenpaus

Jan_D.

Ja, een extra Volvo in de straat is nooit weg natuurlijk. ;D
Alleen rukt het betaald parkeren in Amsterdam steeds meer op naar het westen. Per 01-01-2008 ook al bij het Slotervaartziekenhuis! Nog ruim een km verder en we zijn in onze straat ook de klos. In de Aker (tegen Badhoevedorp aan) komt dat dus ook wel in 2009 of 2010.

On-topic:  Is omruilen voor km-vergoeding echt geen optie??

Jan

Turbobiker

Citaat van: Jan_D. op 07-12-2007 22:17:01
... In de Aker (tegen Badhoevedorp aan) komt dat dus ook wel in 2009 of 2010.
.

Tegen die tijd verkassen we gewoon naar Duitsland...
De Tussenpaus

@®-

Je kan zelfs bij de belastingdienst een Excel bestand downloaden voor je rittenadministratie. Deze gebruik ik ook hiervoor.

De hele ritten administratie valt best wel mee.

The Saint

Het hebben van een leaseauto kost dus geld zoals de berekening eerder in dit topic. Ik neem aan dat de overheid hier het voordeel van geen houderschapsbelasting/verzekering/onderhoud/afschrijving etc. wil terugpakken? Maar als ik er nou geen enkele prive km mee rijd, dan is dat toch onterecht?

Hoe zit het nou met prive gereden km's? Rijden jullie veel prive met jullie leaseauto's, of is dat relatief duur? Is het aantrekkelijker om er nog een auto naast te hebben?

No shirt no shoes, no pinball

V70geRwin

Citaat van: The Saint op 08-12-2007 10:59:12
Het hebben van een leaseauto kost dus geld zoals de berekening eerder in dit topic. Ik neem aan dat de overheid hier het voordeel van geen houderschapsbelasting/verzekering/onderhoud/afschrijving etc. wil terugpakken? Maar als ik er nou geen enkele prive km mee rijd, dan is dat toch onterecht?

Hoe zit het nou met prive gereden km's? Rijden jullie veel prive met jullie leaseauto's, of is dat relatief duur? Is het aantrekkelijker om er nog een auto naast te hebben?

Als je door een rittenregistratie kan aantonen dat je geen prive KM hebt gereden dan ben je bijtellings vrij. Het gaat de belasting puur om het prive voordeel wat je hebt van een leaseauto.

Persoonlijk vind ik de bijtelling niet op wegen tegen het gemak van een leaseauto...

@®-

Citaat van: spekkie99 op 08-12-2007 11:14:12
Citaat van: The Saint op 08-12-2007 10:59:12

Als je door een rittenregistratie kan aantonen dat je geen prive KM hebt gereden dan ben je bijtellings vrij. Het gaat de belasting puur om het prive voordeel wat je hebt van een leaseauto.

Persoonlijk vind ik de bijtelling niet op wegen tegen het gemak van een leaseauto...
In principe is het natuurlijk niet duur als je in loondienst bent om een auto van de zaak te rijden. Want voor die 250 euro per maand kan je rijden wat je wilt en heb je in de meeste gevallen de brandstof erbij.

Inderdaad als je een rittenregistratie bij houdt heb je geen bijtelling mits je niet meer dan 500 kilometer prive rijdt.

Ik heb ervoor gekozen om niet met de zakelijke auto te rijden omdat de auto waarin ik rijdt niet mijn merk en keuze is (Hyundai dealert  :eusa_shhh: ) ik zet een auto in welke op dat moment verkoop technisch het meest intressante is,  de bijtelling hoger is voor mij dan waarin ik rijdt, omdat ik in het dealer besluit val (het gemiddelde van wat er leverbaar is). En ik prive een auto heb en nodig heb, dus die pak ik wel als ik op vakantie ga. Mijn auto blijft ook achter op de zaak wanneer ik op vakantie ben.

)()()sT

Tja,

Die 200-300 euro per maand is een hoop centen, maar daar rijd je prive géén nieuwe auto voor!
Beurtje? Handtekening onder de rekening en klaar;
Nieuwe bandjes? Handtekening onder de rekening en klaar;
Even naar Groningen op en neer? Tanken maar en gassen met die kar.

Neemt niet weg dat ik mijn (of t.z.t. een andere) 850 niet weg ga doen, maar ik zal toch ook eventjes nadenken hoe je het aan moet pakken.

Als ik die V70R zou hebben zou ik hem "nooit" meer weg doen, maar ik heb dat parkeerprobleem gelukkig niet hier in Limboland.

Succes met de keuze...

@®-

Er zijn trouwens regelingen waarbij je de bijtelling kan afkopen voor € 300,- alleen moet je dan wel in een bedrijfsauto rijden.

Ronbroek

Citaat van: @®- op 08-12-2007 10:05:53
Je kan zelfs bij de belastingdienst een Excel bestand downloaden voor je rittenadministratie. Deze gebruik ik ook hiervoor.

De hele ritten administratie valt best wel mee.

http://img529.imageshack.us/img529/8583/naamloosgv7.jpg

Met alleen maar woon-werk / werk-woon verkeer wel ja.

Niet als je de hele dag van hot naar her vliegt, soms verkeerd rijd, soms 4 x rond moet rijden voor een parkeerplek, file's moet omzeilen, naar nieuwbouwwijken moet die tom tom niet kent, wel eens aan het pauzeren bent op een lokatie zonder postcode, soms langs de supermarkt wilt die op jouw laatste klus naar huis route ligt maar dan met een omweg van 4 Km.

Vraag me trouwens sowieso af hoe ze mij willen opleggen cq controleren dat ik altijd de kortste route van klant naar klant moet nemen

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter