Project leds play: leds voor de instrumenten, met foto's

Gestart door razorx, 08-12-2007 21:48:39

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Helaas waren de ledjes voor de kilometerteller nog niet binnen.

Dus van start gegaan met de ECC en asbak.

Te beginnen met de asbak.
Als je de asbak met de 2 torxjes T15 los schroeft kan je bij het lampje.
Een zaklamp erbij is prettig.
Trek de stekers aan de linkerzijde los.
Dat zit vastgeklemd met een halfrond klemmetje. Duw het lampje naar links zodat hij uit het klemmetje komt:

Breek met een smal schroevendraaiertje de draadjes van de lamp aan de zijkant door.

Het ledje moet haaks in het houdertje komen anders schijnt het licht te veel naar rechts.

Na het wegfrezen van wat plastic, is er ruimte om het ledje haaks te plaatsen.
In het houdertje is nog net genoeg ruimte om een 1k weerstandje onder het ledje te plaatsen.

Om het weerstandje zit krimpkous ondat de pennetjes van de led tegen het weerstandje drukken:

Zorg ervoor dat je om het geheel nog wat krimpkous of tape doet om kortsluiting tegen te gaan.

Op naar de ECC.

De tips opgevolgd. Eerst de radio er uit en dan de ECC van achteren naar buiten drukken.

Het front maak je los met de 4 schroeven die in de zijkant zitten:

De lampjes moet je een kwartslag draaien om ze er uit te krijgen.
Kort de draadjes van de leds (3) in tot 1cm en prik ze in de lamphoudertjes.

Met een zeer puntig soldeerboutpuntje, kan je ze nog net vastsolderen.

Serieweerstandje dit keer 470 ohm:

En natuurlijk weer krimpkous:

Het resultaat:

Het ziet er allemaal weer iets feller uit dan in het echt.

Wat me bevreemd is dat deze witte leds bloot, wit licht geven en met een groen filter blauw.

Zal wel komen door die ene hersencel die ik vannacht kwijtraakte.

Morgen de knopjes voor de elektrische ramen, als ik tijd heb.

Turbo-Geek

Als je de ECC compleet verlicht wilt hebben dan moet je 3 gaatjes boren voor 3 extra ledjes. Je kan nu zien dat er 3 lampjes gebruikt worden (1 laag, 2 midden) en vooral bovenin de schalen is het dan minder verlicht.
Ik heb dat destijds opgelost door 3 extra gaatjes te boren en 3 extra blauwe ledjes erin te stoppen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

razorx

Citaat van: Turbo-Geek op 15-12-2007 20:50:07
Als je de ECC compleet verlicht wilt hebben dan moet je 3 gaatjes boren voor 3 extra ledjes. Je kan nu zien dat er 3 lampjes gebruikt worden (1 laag, 2 midden) en vooral bovenin de schalen is het dan minder verlicht.
Ik heb dat destijds opgelost door 3 extra gaatjes te boren en 3 extra blauwe ledjes erin te stoppen.
Dank je, ga ik doen!
Maar niet vanavond, zit nu lekker te relaxen met een glaasje lijnolie.

Turbo-Geek

razorx

Citaat van: Turbo-Geek op 15-12-2007 20:50:07

Gedaan, en doet wonderen.
Bedankt voor je tip!

Turbo-Geek

Your welcome ! Jij tevens bedankt voor de tips :)

razorx

Hoi!

Ledjes voor de kilometerteller en trawanten zijn binnen:

Hopen dat ze passen.

Weet niet of ik het doordeweek nog red om in te bouwen.

Houd jullie op de hoogte!

Volvokoen

Ik kijk er al naar uit. Mogelijks ga ik er ookk mee aan de slag, want in het dasboard werkt er 1 lampje niet meer, dus ik moet de boel d'er toch uit halen.

Groetne,

Volvokoen
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

razorx

Yes het is zover!
Kilometerteller en zo ook onderhanden genomen.

Was wel wat meer werk dan verwacht. Verderop vertel ik waarom.

Als eerste moet de bovenkant van het dashboard er af.

Op de site van Mehn vindt je een perfecte handleiding hoe dat moet:

http://www.mehn.nl/html/fotoalbum_dashboardverlichting.html

Dit is minder werk dan het lijkt, zeker dankzij de goede aanwijzingen.

Vergeet niet de kabeltjes van de speakers los te halen!

In mijn vorige post zie je de T5 cap ledjes van LEDs-buy.
Hiervan heb je 24 nodig, bestel er 30 want de pennetjes zijn niet zo stevig als bij de gewone T5 cap lampjes.

Ook moet je de pennetjes iets naar elkaar toe buigen anders zitten ze niet goed vast.

Ik had geen zin mijn VDO paneel open te maken of te meten wat de massa pool en wat de + aansluitingen voor de lichtjes waren. Dat strafte zich in een behoorlijke tijd pielen. Ook vergat ik dat er standaard op drie posities so-wie-so geen licht zit.
En de groot licht led brand pas als je groot licht geeft :eusa_wall: Groot licht :eusa_doh:.

De gebruikte T5 cap ledjes hebben ingebouwde voorschakelweerstand en kunnen direct op 12V. De kleur die ik heb genomen is wit.

Dat betekend dat door een groen filter er blauw licht uit komt (Witte ledjes stralen kennelijk geen groen uit). Wil je toch de originele groene kleur neem dan groene exemplaren indien beschikbaar.

De 24 kleine exemplaren er in:

Nu tijd voor het leukere werk de vier grote lampen er uit. En wat ledderigs er in.

De zelfde 5mm 120 graden, 50mA, 3000mcd witte leds genomen als voor de schakelaars.

Hier besloot ik twee van die 3,6V ledjes in serie te schakelen.

Na veel ingewikkeld rekenwerk bleek ik de juiste gok genomen te hebben ;): Een serieweerstandje van 150ohm is perfect op deze plek. 1/4Watt volstaat.
De ingredienten:

De ledjes moeten vanwege het ingenieuze lichtgeleidings systeem in het VDO paneel gewoon in de lengterichting schijnen vandaar de volgende constructie:

Deze heb ik vastgesoldeerd in de originele lamphouders.
Oh ja de krimpkous niet vergeten:

Dichtmaken van het dashboard is nog leuker dan het openmaken, ik kon niet wachten om het resultaat in het echt te zien:

De camera heeft her en der wat overbelichting wegens de vreemde lichtomstandigheden.

Ha de BC geeft ook weer compleet licht!
Close up:

Nogmaals je hoeft niet voor witte leds te gaan, als je op de juiste plaats groene gebruikt houd je het origineler.
Als je ledjes bestelt, kies exemplaren met een brede stralingshoek, 120 graden is goed. De mijne zouden 3000mcd stralen als je er 50mA doorheen jaagt.

Rare bijkomstigheid: Door de ultra hoge gevoeligheid van de ledjes knippert het SRS lichtje heel flouwtjes bijna onzichtbaar.

Al met al een leuk project en ik zie weer licht!

axelvr

Misha

Ik bewonder het wel !

Zou het zelf nooit doen, ik zie toch dat je wat van de originele bedrading hebt aangepast, en het lijkt mij heel veel werk voor relatief weinig resultaat: maar eigenlijk is poetsen dat ook..  Het was je hobby / werk toch ? Dan is het wel weer leuk om te doen waarschijnlijk..

Maar zeg eens eerlijk: over een periode van 10 jaar is gewoon lampjes wisselen goedkoper toch ?  ;D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citeer
Zou het zelf nooit doen, ik zie toch dat je wat van de originele bedrading hebt aangepast, en het lijkt mij heel veel werk voor relatief weinig resultaat: maar eigenlijk is poetsen dat ook..  Het was je hobby / werk toch ? Dan is het wel weer leuk om te doen waarschijnlijk..
Nee wat die bedrading betreft, die heb ik, dat was een eis, origineel gelaten (Alleen in de ECC wat extra ledjes erbij).

Het is heel veel werk voor weinig resultaat, helemaal met je eens.
Maar ach twee autos hiervoor had ik een Mondeo en  die had ook groene verlichting ;eusa_krampachtigegrijnsmetkaakpijn.

Als je mijn eerste miskoop met die peperdure ledjes niet meetelt en de arbeid ook niet vallen de kosten heel erg mee. de meest gebruikte ledjes kosten 0,25 waarschijnlijk goedkoper dan de lampjes. Maar het werk...

Mijn oorsprong is hardware ontwikkelaar. Het meeste gebeurt nu in het buitenland, veel met computers bezig. Vindt het heerlijk om weer eens lekker te solderen. Iets van roots.

Citeer
Maar zeg eens eerlijk: over een periode van 10 jaar is gewoon lampjes wisselen goedkoper toch ?  ;D

Arbeid meegeteld zondermeer.
Materiaal nee, als je mijn blunders, nee we noemen het vooronderzoek, overslaat kan het voor heel 0,25 cent per lichtje.

Misha

Ik heb ooit stage bij een bedrijf gelopen waar men zelf hardware maakte in de breedste zin des woords..
Daar zat ook iemand die voor de lol zelf een kerstboom soldeerde uit 1000'en ledjes..

En als sinterklaassurprise een kistje met stalen handvaten en een schakelaar aan de onderzijde.. u raadt het al: je pakt de handvaten, tilt de kist op... en wordt geelectrocuteerd.... ;D

En die heeft dan voor mij weer een primitieve toerenbegrenzer bedacht voor mijn brommer, met een schakelaartje onder het zadel..
kostte aan materiaal nog geen 3 gulden per stuk..  heb ik toen regelmatig verkocht en ingebouwd voor 50 gulden per stuk...  :eusa_whistle:

Tja, lollig.

Ik zit er nog wel eens aan te denken om dat als hobby-studie op te gaan pakken, heb er helaas te weinig kennis van.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Misha op 18-12-2007 22:05:17
Ik heb ooit stage bij een bedrijf gelopen waar men zelf hardware maakte in de breedste zin des woords..
Daar zat ook iemand die voor de lol zelf een kerstboom soldeerde uit 1000'en ledjes..

En als sinterklaassurprise een kistje met stalen handvaten en een schakelaar aan de onderzijde.. u raadt het al: je pakt de handvaten, tilt de kist op... en wordt geelectrocuteerd.... ;D

En die heeft dan voor mij weer een primitieve toerenbegrenzer bedacht voor mijn brommer, met een schakelaartje onder het zadel..
kostte aan materiaal nog geen 3 gulden per stuk..  heb ik toen regelmatig verkocht en ingebouwd voor 50 gulden per stuk...  :eusa_whistle:

Tja, lollig.

Ik zit er nog wel eens aan te denken om dat als hobby-studie op te gaan pakken, heb er helaas te weinig kennis van.

Leuk wat je vertelt van die brommer.

Wat anders, techniek blijft techniek. Jij hebt je technische logica al meermalen bewezen. Of het nou auto's zijn of elektronica, het blijft techniek.

Zorg alleen dat de basis goed is.

Hartelijke groet.

cas

maar ik zag dat de verlichting voor je dash plug en play was?  kan je me zeggen wat ik moet bestellen en hoeveel als ik dit in het blauw wil voor een v70? of is dat heel verschillend.....

het verwijderen van het tellerhuis, is dat voor de V70 ook hetzelfde idee als de 850?

tenkzzzz!

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....