Veerpootbrug op 850 Tdi

Gestart door denkweb, 07-07-2003 15:39:55

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Toch maar goed dat ik m'n veerpootbrug nog niet heb verkocht, dus. Ik dacht dat het niet zou passen, maar het is dus wel degelijk mogelijk  :)

Gunnar

Citaat van: denkweb op 03-01-2008 18:45:10
Die heeft echter linksboven een ringetje onder de veerpootbrug gelegd om deze weer gelijk te krijgen...

Niks ringetjes, gewoon auto op een rechte ondergrond, de steun van de dieselfilter erafgehaald, bijgeslepen en dan de brug erop en de steun erbovenop.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

RRRRR_Ramon

Citaat van: elianmars op 03-01-2008 19:13:10
Toch maar goed dat ik m'n veerpootbrug nog niet heb verkocht, dus. Ik dacht dat het niet zou passen, maar het is dus wel degelijk mogelijk  :)

Zeker wel. Hier even een plaatje van hoe het zit bij een 70 serie omdat het brandstoffilter anders is dan bij een 850 TDI.

Hier een archieffoto van de auto van BasV70, genomen op de Poetsdag 2007  ::)

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

VolvoDeMio

RRRR
Ik zie op die foto geen ringetje onder de veerpootbrug, en de veerpootbrug lijkt overal gelijk te liggen met de veerpootsteun van de auto.....?

RRRRR_Ramon

Citaat van: VolvoDeMio op 03-01-2008 19:41:12
RRRR
Ik zie op die foto geen ringetje onder de veerpootbrug, en de veerpootbrug lijkt overal gelijk te liggen met de veerpootsteun van de auto.....?

Daan (denkweb) heeft de VPB over de flitersteun geplaatst. Op de auto van Bas zit de VPB onder de steun en zijn er dus 2 hapjes uit de steun geflext.

Een VPB hoort standaard gewoon vlak op de veerpoot te liggen volgens mij.

Gunnar

In belgie mag een vpb voor de autokeuring maar dan moet hij "correct gemonteerd" zijn.
Mij leek het dat ik daar dan problemen zou hebben met een montage bovenop de steun, vandaar ook de slijpschijf eringezet.

+32488868381

VolvoDeMio

Lijkt mij ook.
Dus bij de constructie van Daan zou ik ringetjes onder de veerpootbrug monteren om op dezelfde hoogte te komen als de steun van het dieselfilter.
Bij de constructie van Gunnar wel extra slijpwerk, maar veerpootbrug ligt vlak met veerpootsteun van auto.....

Gunnar

Ik had de fotos ook maar gezien van iemand hier op het forum, die het als eerste gedaan had.

Dat slijpwerk valt heel goed mee, slijpschijf van 125mm, de filter van de steun losmaken.
Dan passen met de veerpootbrugring op de auto geplaasts en de ring van de filter er bovenop, dan met marker aftekenen.
Vervolgens naar de bankschroef en slijpen, niet teveel ineens, zodat het nog netjes aanpast.
Heb zelf 3 keer aangepast en bijgeslepen voor ik tevreden was.
+32488868381

denkweb

Bij mij zit geen mm ruimte tussen de veerpoot en de vpb hoor... dus waarom slijpen als het niet nodig is?

Voor de keuring in België maakt de vpb niets uit voor zover ik kan nagaan in de internetdocumentatie.

Gunnar

Neen, een vpb is toegelaten, mits hij correct gemonteerd is. Wat daar de specifikaties dan voor zijn heb ik geen idee van.

+32488868381

VolvoDeMio

Ik ga mijn vpb terugbrengen.
Vandaag een gleuf in de dieselfitersteun (dfs) geslepen.
Bij montage bleek de 'boog' in de vpb tussen de twee bouten waarmee ook de dfs vastzit zo hoog te zijn, dat de dfs in mijn ogen niet fatsoenlijk gemonteerd kan worden.
Dus toch maar de vpb boven de dfs.....
Toen de andere kant...
Blijkt de buis van de vpb niet vastgezet te kunnen worden omdat het zekeringenkastje dat daar met een steun gemonteerd zit enkele cm te hoog zit....

Jammer.

RRRRR_Ramon

Citaat van: VolvoDeMio op 06-01-2008 19:27:02
Ik ga mijn vpb terugbrengen.
Vandaag een gleuf in de dieselfitersteun (dfs) geslepen.
Bij montage bleek de 'boog' in de vpb tussen de twee bouten waarmee ook de dfs vastzit zo hoog te zijn, dat de dfs in mijn ogen niet fatsoenlijk gemonteerd kan worden.
Dus toch maar de vpb boven de dfs.....
Toen de andere kant...
Blijkt de buis van de vpb niet vastgezet te kunnen worden omdat het zekeringenkastje dat daar met een steun gemonteerd zit enkele cm te hoog zit....

Jammer.

Lijkt me toch sterk.........  :eusa_think:  Je zou dan denk ik de enige zijn waar hij niet past. Zijn er soms onder de kap andere dingen veranderd. Kijk nog eens goed naar de foto's van Denkweb, dat is ook een 96-er 850 TDI.

Je moet de VPB al gemonteerd, dus de 2 steunen al aan de brug monteren maar nog niet vast draaien zodat ze kunnen bewegen en dat de uitstekende bouten van je veerpoten door de sleufgaten kunnen zakken. Dan over de veerpoten leggen zodat ze vlak liggen. Dan de steunen van het brandstoffilter en de zekeringkast over de VPB steunen leggen. Dan de VPB vasttrekken op 30 of 35 Nm (staat in handleiding bij VPB, heb zelf op 35 Nm gedaan was handleiding kwijt  :eusa_wall:) en dan pas de 2 bouten aantrekken van de brug zelf met sleutel 14 aan de ene kant en 15 aan de andere kant.

Succes!

VolvoDeMio

DANK JE WEL!!!!!!!!! schreeuwde hij enthousiast!

Wat nog zou kunnen is dat ik de brug 180 graden gedraaid heb geprobeerd  :eusa_wall:  en dan komt de brug meer naar voren te liggen......en dan past het aan de bestuurderskant daardoor niet....

Ik ga meteen even kijken.

Zo, even gekeken...bestuurderskant past dan wel  :eusa_whistle:

Ik vond het ook al zo raar dat ik bij het vorige passen daar niet tegenaan gelopen was.

Nu morgen nog even kijken met wekle variant ik aan de bijrijderszijde mijn voorkeur geef.....

(ik was al bezig met de gedachte dat ik mijn wagen helemaal niet voel torderen / kraken, en dat het bij mij misschien helemaal niet zoveel verbetering zou geven)

Dank je RRRRRamon voor je snelle reactie!!!!!!!!!!  :eusa_pray:  :eusa_pray:

RRRRR_Ramon

Citaat van: VolvoDeMio op 06-01-2008 19:44:41
DANK JE WEL!!!!!!!!! schreeuwde hij enthousiast!

Wat nog zou kunnen is dat ik de brug 180 graden gedraaid heb geprobeerd, en dan komt de brug meer naar voren te liggen......

Ik ga meteen even kijken.

Dat zal het zijn.......  :eusa_wall: ;D

Succes maar weer !

VolvoDeMio

RRRRRamon,

in de tussentijd mijn vorige reactie nog aangepast!