Kachel blijft heet

Gestart door dennis850estate, 13-12-2007 11:19:50

Vorige topic - Volgende topic

dennis850estate

het volgende probleem doet zich voor. De kachel wordt niet meer koud!! Is best lekker als je koud aangelegd bent, maar is na een kwartier niet leuk meer als je zweetdruppels op je voorhoofd hebt.

Mijn T5R met ECC begint met alles op AUT vrolijk warme lucht te blazen als ik wegrijdt. Na een tijdje ging de blower altijd terugregelen en bleef de temperatuur konstant. Nu blijft de blower volgas doordraaien en de warme lucht gaat maar door. Airco aan helpt niets, kachel wint. Zelfs op standje 16 graden met Airco aan blijft de warmte komen. Het enige wat helpt is handmatig blower op standje langzaam. Ik heb geprobeerd om codes uit te lezen op B1, als ik echter de draad insteek gaat het lampje al meteen branden. Uitlezen dus niet mogelijk. Verder geen knipperende lampjes op ECC unit. Wat is er aan de hand?

Bas850

Kan dit aan de gaatjes achter je handgrepen liggen. Mischien zijn die vuil.

Bas
"to finish first, you first have to finish"

dennis850estate

Heb ik bekeken, zijn schoon. Volgens mij gaan dan ook de lampjes op het paneel knipperen na starten

mehn

Citaat van: dennis850estate op 13-12-2007 11:38:57
Volgens mij gaan dan ook de lampjes op het paneel knipperen

Klopt

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elmarconi

Ik meen dat de kachelradiator altijd warm blijft, en eea geregeld wordt door de (motor)kleppen in het kachelhuis icm met de kachelventilator? Is d'r daar eentje defect?
--
Autogas Inside . . .

Enno

Citaat van: elmarconi op 13-12-2007 11:45:53
Ik meen dat de kachelradiator altijd warm blijft, en eea geregeld wordt door de (motor)kleppen in het kachelhuis icm met de kachelventilator? Is d'r daar eentje defect?

helemaal waar ;)....daarom hoef je de kachel ook niet open te zetten als je het koelsysteem gaat verversen.......bij andere auto's levert dat lucht op..bij een Volvo niet omdat het gewoon in de kringloop mee blijft doen.

Ik heb bij de V70 gehad dat er regelklepjes ? motortjes niet meer funktioneerden waardoor je je ongeacht de stand van de ECC in een sauna waande van 30 + Graden. Dicht zetten van schuifjes lostte het probleem tijdelijk op, was echter geen fijn gevoel. OPgelost door de dealer door 2 motortjes te vervangen als ik me niet vergis.

mehn

Kachelradiator is idd altijd warm. Klep zou kunnen, maar dat verklaart niet waarom de blower blijft blazen.
Je zou zeggen dat de ECC denkt dat het koud blijft en dat daarom de blower blijft blazen, wat weer zou betekenen dat er een temperatuursensor niet goed werkt.

Daar zijn er 5 van in een 850; 2 boven achter de handgrepen boven de voordeuren, 2 in de luchtbuizen (1x links en 1x rechts) en eentje bij de blower die de buitentemperatuur meet. Deze laatste kan bij eerdere 850's ook buiten bij de luchtinlaatklep zitten.

XC60 D4 AWD:

dennis850estate

Die sensoren, zijn die te overbruggen of af te koppelen? Ik bedoel eigenlijk, de ene variabele weerstand moet je juist kortsluiten om het probleem op te sporen en de andere moet je juist afkoppelen. Wat denkt de elektronika als ik loskoppel of kortsluit.

mehn

Je kunt ze verwisselen, zitten met stekkers vast.
Misschien dat je er gewoon een weerstand tussen kunt zetten...THUUR!

XC60 D4 AWD:

elmarconi

Citaat van: dennis850estate op 13-12-2007 19:36:00
Ik bedoel eigenlijk, de ene variabele weerstand moet je juist kortsluiten om het probleem op te sporen en de andere moet je juist afkoppelen. Wat denkt de elektronika als ik loskoppel of kortsluit.

Ah, NTC of PTC? Er staat ergens in Vadis wel een specificatie van de sensoren meen ik... even geduld.
--
Autogas Inside . . .

dennis850estate

Ik bedoelde inderdaad negatieve of positieve karakteristiek, ik probeer alleen in eerste instantie even duidelijk te zijn voor leken. Later diep ingaan op de materie kan altijd nog  ;)

elmarconi

ECC electrical specifications

Outside temperature sensor, passenger compartment temperature sensor,
resistance
Temperature °C Resistance kohm
- 40 197.7 - 216.7
- 30 114.2 - 123.7
- 20 68.4 - 73.2
- 10 42.3 - 44.9
0 26.9 - 28.3
10 17.6 - 18.3
20 11.8 - 12.2
25 9.7 - 10.0
30 8.05 - 8.31
40 5.59 - 5.81
50 3.96 - 4.14
60 2.86 - 3.01

Trek de boel maar los! (Om te meten natuurlijk  ;))
Ter probeer als de boel moeten kortsluiten, bij voorkeur een los weerstandje van iets van 10kOhm, wat 25°C zou aangeven.

Verder een heel verhaal over de aansluitingen achter op de ECC: Vadis, Body & Interior, Specifications electrical/electronic, 87; Climate units, Signal description, Signal Specification ECC.

Zo, das is er ook weer uit.

HTH
--
Autogas Inside . . .

thuur

Je kunt de waarde van de sensor wel beinvloeden met een weerstandje (persoonlijk zou ik een potmeter nemen), maar die 2 boven de handgrepen wordt ook gekeken of het fannetje wel draait. Je zult de stekker dus uit elkaar moeten plukken (signaal fan / signaal weerstand) en dan gaan experimenteren. Dan nog heb je een lange weg te gaan want zoals Mehn al zei zitten er 4 van die weerstandjes in het systeem.

Jammer dat je geen foutcodes kunt uitlezen. Heb je het ook geprobeerd met draaiende motor?

Met deze klachten lijkt het me wel de moeite waard om het kachelrelais (achter dashkastje, dat blauwe blokje) eens goed te bekijken. Soms wil hier het voetje van wegsmelten met alle gevolgen van dien.

En uiteraard even meten of de waardes wat Elmarconi gepost heeft enigszins in de buurt komen (heel nauwkeurig is het systeem niet). Warme en koude lucht komt gewoon uit je mond, ligt er maar net aan hoe hard je blaast ;)

Gr 8)

dennis850estate

Bedankt !! Ik ga eens aan het meten. Ik moet er zo wel uitkomen denk ik. Ik ga er een beetje van uit dat als ik de boosdoener heb gevonden, de ECC vanzelf reageert. Tot nader bericht

dennis