Lege Accu - kapotte accu, lekstroom? Een handleiding.

Gestart door llinssen, 15-12-2007 15:05:37

Vorige topic - Volgende topic

RuudK

Dat van die arico... mijne reed weer zodra het niet meer vreselijk koud was (lees niet meer vroor) maar binnen een half uur kwam er dikke witte rook uit de motorkap en stonk het vreselijk.. aan de kant, wegenwacht en afgesleept. was de Airco volledig vastgeslagen weet niet waarom ze hebben hem losgekoppeld en het rijd weer. zou dus kunnen dat die er iets mee te maken heeft zeker gezien het feit dat die altijd aanstaat (automatisch)
Ik heb wel nieuwe ratelts en rammels erbij opeens en hij trekt naar rechts MAAR ik rij weer en heb even rijd om een mooie V70 te vinden voor weinig :-)

thuur

Citaat van: 850T5 Fotograaf op 23-02-2012 21:12:57
Bedankt voor de nuttige handleiding. 850 T5 uit 1995 net ingereden (265d km). Inderdaad 3 dagen stil, ondanks nieuwe accu. Ook stekker van klok eruit gehaald (kostte me € 600 arbeidsloon omdat het dashboard open moest)...niets geholpen. Alarm uitgeschakeld. Achteruitrijgeluidje (vorige eigenaar) eruit... Ik rijdt al sinds 2000 in deze auto, maar laatste jaar was een drama.

Ander euvel: auto stottert. Gebruik benzine oct 98 en regelmatig bij Shell of andere A-segment aanbieders. Benzine met reinigingstoevoeging baadt ook niet. Hij is zelfs een aantal keren spontaan afgeslagen als ik afremde voor een bocht (echt gevaarlijk: achteropkomend verkeer denkt door te kunnen rijden als het licht op groen staat...). Gelukkig tot-nu-toe goed gegaan. Rijdt ca 6500 km (alleen zakelijk) met deze auto: wat kan ik doen? Andere auto kopen? Of is er nog toekomst? Gebruikt geen olie...motorblok gaat nog wel 1mln km mee verwacht ik...

De off. Volvo dealer geeft aan dat het ook het relais van de airco (ECC ooit) kan zijn. Kan ik dat zelf als a-technicus?

Dashboard "open" om het klokje uit te schakelen: 15 minuten werk, met passagiersairbag misschien 25. Leuk uurloon, waar kan ik solliciteren? :eusa_pray:

Defect relais 103 zorgt voor spontane uitval. Ca 40 euro nieuw.

Gr :D

elmarconi

Hersenspinsel: Kun je een accu (Bijv. in de accubak) parallel aansluiten die ook opgeladen wordt door de dynamo?
Of is de capaciteit v/d dynamo daar niet voldoende voor?
Als deze extra accu vol of voldoende vol is koppel je hem (handmatig) af, en bij uitschakelen automatisch afkoppelen dmv een relais 103 oid?

Aha! Scheidingsrelais: http://www.kerklied.com/adrie/Scheidingsrelais.html

Noot: Beter is natuurlijk de oorzaak te vinden ipv dit lapmiddel...

--
Autogas Inside . . .

RuudK

Citaat van: RuudK op 23-02-2012 21:26:38
Dat van die arico... mijne reed weer zodra het niet meer vreselijk koud was (lees niet meer vroor) maar binnen een half uur kwam er dikke witte rook uit de motorkap en stonk het vreselijk.. aan de kant, wegenwacht en afgesleept. was de Airco volledig vastgeslagen weet niet waarom ze hebben hem losgekoppeld en het rijd weer. zou dus kunnen dat die er iets mee te maken heeft zeker gezien het feit dat die altijd aanstaat (automatisch)
Ik heb wel nieuwe ratelts en rammels erbij opeens en hij trekt naar rechts MAAR ik rij weer en heb even rijd om een mooie V70 te vinden voor weinig :-)

En weer slaat er rook uit de motorkap als ik een stukje gereden heb. Weer is het de V-snaar. even denken airco staat los (stroom) maar toch slaat er iets vast denk ik.

Wie weet er een goede Vivaro oid met dubbele cabine?

Da Bogoboy

Helaas vrijdag avond (ja lees avond...) de accu dood...na een week van aanschaf van de V70.
Accu volledig overleden, ANWB er bij (ben er al jaren lid van, nog nooit nodig gehad) en die hebben mij nog kunnen voorzien van een nieuwe...

Goede service van de auto handelaar...

Auto was niet meer aan te krijgen met de kapotte accu, de startmotor liep wel maar langzaam...

Groeten,

Robert

Zebra

Heb al een hele tijd (lees een jaar) last van een accu die van het ene op het andere moment zo dood is als een pier. Accu is al onder garantie vervangen na een test van het laadsysteem. Vandaag na het lezen over slechte accuklemmen toch maar eens gaan meten vandaag. Eerst een spanningsval van 200mA-400mA van dynamo naar accu, afhankelijk van het aantal verbruikers. Later na poetsen van alle aansluitingen een spanningsval van 100mA-200mA. Maar wel 13,9V op de accu bij een normaal aantal gebruikers (fan, verlichting, radio, g3 installatie). Met wat verbruikers erbij zakt dit ietsje in tot 13,8V door het stijgen van de spanningsval.
Kan me nog slecht voorstellen dat dit de oorzaak is van een accu die de ene keer na twee dagen gewoon start en de andere keer na 8 uur zo dood is als een pier. Welke grote verbruiker kan dit veroorzaken?
En zou de dynamo bij verhoogd toerental (2500rpm) niet gewoon 14V moeten leveren bij al die gebruikers aan?

thuur

13,9V op de accu met normale verbruikers bij stationair is een hele nette waarde. Bij alle gebruikers aan en, laten we zeggen, vanaf 2000rpm moet de dynamo zeker nog 13,8V leveren, maar een gezonde dynamo zal dan makkelijk de 14V aantippen ja.

Er is geen normale (!) verbruiker die de accu binnen 8u leegtrekt. Als de accu al slecht, goedkoop en/of te klein is kan een kleine lekstroom deze wel makkelijk binnen 8u leegtrekken. Dashboardkastje, kofferbakverlichting, om maar wat te noemen.

En onthoud, vooral in dit jaargetijde: Lege accu + vorst = dode accu.

Gr 8)

Zebra

Nou dat zou de tweede accu van bosch zijn binnen anderhalf jaar, probleem is dat het zich net zo goed met hogere temperaturen voordoet. Die 200mA zijn niet teveel? Vida geeft 700! op al grenswaarde, dat zou vrij veel zijn denk ik, dan laad de accu nooit voldoende door. Misschien moet ik het maar even aankijken met de schoongemaakte aansluitingen. Gisteren de accu volledig doorgeladen dus laafstroom naar de accu zal nu vrij laag zijn. Wellicht dat ie et nu minder stroom vreet wat weer een lagere spanningsval tot gevolg heeft dan. Zal em es een paar dagen laten staan en dan die spanningsval weer eens meten.

Ewout Schalkwijk

Schopje omhoog in mijn zoektocht naar startproblemen.

Dit is de beste video over lekstroom zoeken. Helder uitgelegd, goed te verstaan.  :eusa_clap:

http://www.youtube.com/watch?v=KF1gijj03_0

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

snix

Eens Ewout!!

Let wel even op zoals ook al eerder vermeld in dit topic dat er een aantal (vooral goedkope) multimeters zijn die dit niet kunnen. Voor wie wil weten waarom moet even terug lezen.
Ik heb zelf de truc uitgehaald met een weerstand ertussen zodat een goedkope multimeter dit ook kan. Daarna is de werkwijze hetzelfde. Zo kom je er wel eens achter wat een rotte accu in je alarm sirene kan doen....

risky147

Het kan nog simpeler

Je haalt de min pool van de accu en je zet een proeflampje tussen
Tussen de minpool van de auto en de min van de accu de pluspool blijft gewoon gemonteer zitten
dus je houd de twee los van elkaar en daartussen een proeflampje
Je zal zien dat deze zwak brand als er geen lekstroom is.
Als je vervolgens een gebruiker aan zet gaat deze fel branden.
natuurlijk voordat je begint wel alles uitzetten zoals binnen verlichting enz..
Dan kan je via je zekeringen bepalen door deze 1 voor 1 eruit te trekken
Waar de lekstroom zich bevindt

Succes

mvg

Volvo 850r 2.3 turbo estate  1994
Volvo 480 GT metalic zwart 1995
Volvo 66 en Daf 66
Opel Ascona B

Ewout Schalkwijk

Maar een zwak of fel brandend lampje is wel een hele zwakke indicator. Je hebt bijvoorbeeld geen idee hoeveel lekstroom er is.
Mijn TDI heeft een lekstroom van 0,016A, hoe wil je dat vaststellen? :eusa_think:

Citaat van: risky147 op 15-02-2014 07:55:58
Dan kan je via je zekeringen bepalen door deze 1 voor 1 eruit te trekken
Waar de lekstroom zich bevindt

Lekstroom moet je hebben, maar niet te veel. bijvoorbeeld je radio, die 'trekt' altijd iets, je eventueel aanwezige alarm ook.

Toch minimaal met een multimeter testen zou ik zeggen.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

risky147

Tja op een zwak lampje loopt de accu niet op leeg maar dit is een methode
voor degene die geen multimeter hebben.
En toch het probleem willen oplossen dan is dit een prima tool
Je kan zelf het klokje zien lopen met een lampje.
Maar met een ampère meter dezelfde stappen
Let op dat je de stekkertjes in het ampère gedeelte stopt.
anders ligt gelijk de zekering uit de meter.

Volvo 850r 2.3 turbo estate  1994
Volvo 480 GT metalic zwart 1995
Volvo 66 en Daf 66
Opel Ascona B

Richard T5R

Ik heb al sinds lange tijd last van een lekstroom waardoor mijn accu na een dag of 3 leeg is. Met nauwkeurig meten over alle zekeringen is er geen duidelijke oorzaak te vinden, maw. we hebben verwaarloosbare lekstromen gemeten. Het lijkt er dus op dat de startonderbreker de boesdoener is. Deze is natuurlijk niet goed zichtbaar aangesloten en niet voorzien van een normale zekering aangezien een dief dan makkelijk die zekering kan verwijderen en kan starten.
Heeft iemand een suggestie hoe ik dit probleem kan verhelpen?

glenfiddich1983

Ik ga aan de hand van de tips ook eens op zoek naar mogelijke lekstroom.

Ik had in de S70 laatst een lege accu, en dan echt zodanig leeg dat de centrale vergrendeling niet meer werkte en de boordcomputer niets meer aangaf. De week ervoor startte hij al wat lastiger (moest een slagje extra draaien voordat hij aansloeg zeg maar). Accu vervangen.

Oude accu meegenomen naar mijn ouders, die een lader hebben. Mijn vader heeft de oude accu opgeladen, een paar dagen laten staan, en hij was nog op spanning. Een losse startmotor die hij had liggen er aan gehangen, en die hield het wel 5 minuten vol.

Conclusie: met die accu lijkt weining aan de hand?

Hoe is hij dan toch leeg gekomen in de S70?  ???
En flink leeg ook, in een week tijd!

Er zitten geen rare apparaten in de auto die extra stroom gebruiken, alarm staat eigenlijk altijd uit als hij binnen staat, interieurverlichting gaat keurig uit.

Zal eens met de camerafunctie van de telefoon kijken of er lampjes blijven branden in dashboard-kastje en kofferbak...
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)