Lege Accu - kapotte accu, lekstroom? Een handleiding.

Gestart door llinssen, 15-12-2007 15:05:37

Vorige topic - Volgende topic

haasje

er zijn hele mooie kant en klare oplossingen te koop:

Ik heb een aantal jaar geleden bij de lokale automaterialenzaak een soortgelijke set van 2 gekocht (gewone en mini zekeringen), waren toen in de aanbieding voor meen ik iets rond de €10 p/st. Maximale stroom is 20A

Silverarrow

Ik hoop deze week met weerstand en multimeter (link) mogelijke lekstromen te kunnen meten. Mocht het lukken, dan laat ik het weten. Ik zal het ook gelijk met de multimeter zelf testen, op de 10A stand moet dat toch mogelijk zijn.

JeroenV70

Citaat van: haasje op 17-02-2015 19:44:35
Ik heb een aantal jaar geleden bij de lokale automaterialenzaak een soortgelijke set van 2 gekocht (gewone en mini zekeringen), waren toen in de aanbieding voor meen ik iets rond de €10 p/st. Maximale stroom is 20A

Ziet er inderdaad goed en efficiënt uit! Hoe nauwkeurig is de meting?
Ik denk dat je ze voor een hele mooie prijs in huis hebt gehaald!  :eusa_clap:

Citaat van: Silverarrow op 17-02-2015 20:14:38
Ik hoop deze week met weerstand en multimeter (link) mogelijke lekstromen te kunnen meten. Mocht het lukken, dan laat ik het weten. Ik zal het ook gelijk met de multimeter zelf testen, op de 10A stand moet dat toch mogelijk zijn.

Volgens mij heb je met die multimeter de weerstand niet nodig. De multimeter kan een stroom tot 10A aan, zo'n hoge lekstroom zul je niet gauw hebben. Je kunt de multimeter op Ampèremeting zetten (10A DC), rode draad op A aansluiting (links), zwarte draad in COM. Daarna heb je volgens mij 2 mogelijkheden:
- de meter aansluiten tussen de (negatieve) accupool en de afgekoppelde accuklem. Dan meet je de totale lekstroom van de auto en kun je zekeringen gaan verwijderen totdat de stroom flink daalt en je weet op welke zekering een grootverbruiker zit;
óf
- van een verdachte stroomkring de zekering verwijderen en daar je multimeter voor in de plaats zetten.

In beide gevallen loopt de stroom door de multimeter en ben je tot 10A beveiligd door de zekering van de multimeter zelf. Is de stroom hoger dan 10A dan blaas je de zekering in de multimeter op. Die kun je zelf vervangen als het nodig is, maar voorkomen is beter.  ;D
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

Silverarrow

Het is gelukt!

Ik had al een nieuwe accu in m'n auto geplaatst, welke ik met opzet nog niet aangekoppeld had. Gewacht tot de multimeter binnen kwam, de plus pool aangesloten en de multimeter (op stand 10A, max 10 sec.) in serie aangesloten tussen de min pool en de accukabel. De multimeter gaf 0.8+ A aan, dus een duidelijke lekstroom :eusa_boohoo:.

Stap 2 was het zoeken van de veroorzaker. Marc van ET had al aangegeven dat het lampje in de kofferbak wel eens wat problemen gaf, wat hier op het forum ook vaak genoemd wordt. Dit is gemakkelijk te controleren met de camera op je telefoon, dus voordat ik met zekeringen in de auto ging klooien wilde ik dit eerst testen: de accu aangesloten (contact op stand 2, lampen aan en toen de min pool aangesloten), mobiel in de kofferbak gelegd, kofferklep dicht, deuren op slot en 5 seconden gewacht. Filmpje terug gekeken en, jawel, het lampje bleef continu branden!

Naast het lampje in de kofferbak zit een draai schakelaar. Deze heb ik op uit gezet, weer de min pool ontkoppeld en nogmaals de lekstroom gemeten: 0.02A op stand 10A, +/- 25mA op stand 200mA. Acceptabel dus, als ik uit ga van de waardes die hier in het topic staan :eusa_dance:.

Voor mij is het probleem dus semi opgelost. Ideaal zou zijn dat ik niet elke keer lampje in de kofferbak hoef te checken, dus het is pas echt opgelost wanneer ik de schakelaar niet op permanent uit hoef te zetten. Suggesties hiervoor zijn zeker welkom!

JeroenV70

:eusa_clap:
Citaat van: Silverarrow op 19-02-2015 10:36:23
Het is gelukt!

Ik had al een nieuwe accu in m'n auto geplaatst, welke ik met opzet nog niet aangekoppeld had. Gewacht tot de multimeter binnen kwam, de plus pool aangesloten en de multimeter (op stand 10A, max 10 sec.) in serie aangesloten tussen de min pool en de accukabel. De multimeter gaf 0.8+ A aan, dus een duidelijke lekstroom :eusa_boohoo:.

Stap 2 was het zoeken van de veroorzaker. Marc van ET had al aangegeven dat het lampje in de kofferbak wel eens wat problemen gaf, wat hier op het forum ook vaak genoemd wordt. Dit is gemakkelijk te controleren met de camera op je telefoon, dus voordat ik met zekeringen in de auto ging klooien wilde ik dit eerst testen: de accu aangesloten (contact op stand 2, lampen aan en toen de min pool aangesloten), mobiel in de kofferbak gelegd, kofferklep dicht, deuren op slot en 5 seconden gewacht. Filmpje terug gekeken en, jawel, het lampje bleef continu branden!

Naast het lampje in de kofferbak zit een draai schakelaar. Deze heb ik op uit gezet, weer de min pool ontkoppeld en nogmaals de lekstroom gemeten: 0.02A op stand 10A, +/- 25mA op stand 200mA. Acceptabel dus, als ik uit ga van de waardes die hier in het topic staan :eusa_dance:.

Voor mij is het probleem dus semi opgelost. Ideaal zou zijn dat ik niet elke keer lampje in de kofferbak hoef te checken, dus het is pas echt opgelost wanneer ik de schakelaar niet op permanent uit hoef te zetten. Suggesties hiervoor zijn zeker welkom!

Mooi dat het gelukt is!  :eusa_clap:
Het lampje wordt geschakeld via een microswitch in je kofferbakslot. Dus als je het echt op wil lossen moet je ofwel de microswitch vervangen (heb ik hier op het forum nog niet gezien voor het achterslot) ofwel het hele slot vervangen.
JeroenV70
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)

henry classic v70

Een paar keer flink hard dicht doen helpt ook wel (dat doe ik al een paar jaar bij de linkerachterdeur). Valt me wel op dat die microswitches gaan protesteren als het wat kouder weer is.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Silverarrow

Bedankt, op termijn maar eens kijken naar een nieuw slot dan.

Citaat van: henry classic v70 op 19-02-2015 11:58:56
Een paar keer flink hard dicht doen helpt ook wel (dat doe ik al een paar jaar bij de linkerachterdeur). Valt me wel op dat die microswitches gaan protesteren als het wat kouder weer is.

Het is 2 á 3 weken geleden begonnen, toen het s'nachts nog redelijk hard vroor, het lijkt dus inderdaad met kou samen te hangen :eusa_think:.

grijzev70tdi

Citaat van: Silverarrow op 19-02-2015 10:36:23
Het is gelukt!

Hebben 850's geen skiluik meer tegenwoordig ;D
Grolsch, het klinkt al lekkerder

JeroenV70

Citaat van: elmarconi op 16-02-2015 22:58:59
https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-meetadapter-voor-platte-zekeringen-122231.html?sc.ref=Homepage#

Wellicht een beetje overdreven, maar toch nog even een waarschuwing erbij voor degenen die deze meetadapter zouden willen gebruiken. :eusa_think:
(in ieder geval goed bedoeld)  :)
De meetadapter staat gebruik tot 20A toe, maar de zekering van de meeste multimeters zal er al uit vliegen bij 10A.   :eusa_wall:
De zekering in de meetadapter beveiligd je multimeter dus niet!  :eusa_naughty:

Check dus eerst het bereik van je multimeter voordat je zwaardere zekering in de meetadapter zet.

Citaat van: glenfiddich1983 op 17-02-2015 09:12:02
(continu-meting tot max 200mA, max 10A gedurende max 10 seconden met tussenpozen van 15min)
Ook voor een dergelijke multimeter zal een langdurige meting met gebruik van de meetadapter risicovol of niet haalbaar zijn.  zonder de zekering van de multimeter op te blazen :eusa_naughty:

Met deze door haasje voorgestelde Draper 43062 heb je dat risico pas als je boven de 20A gaat.
Citaat van: haasje op 17-02-2015 19:44:35
er zijn hele mooie kant en klare oplossingen te koop:

JeroenV70

broer

Ook zomaar de accu leeg na drie dagen stilstand, komt wel vaker voor dat stilstaan, maar als we rijden zijn het wat langere ritten, accu origineel volvovarta zit er net drie maanden in.
Het viel me op dat ik een relais hoorde klikken toen ik langs de auto liep, gelijk met het knipperen van het alarm ledje midden op de dash, die ook knippert als het alarm staat "op te letten" Er lag wel een propje papier precies voor die led, daar zit geloof ik een lichtmeter in voor de airco geloof ik, zou dit het alarm "getript" hebben? Ik heb het niet horen afgaan iig, maar we zijn er ook niet altijd natuurlijk.
De accu eruit gehaald en aan de opplader gehangen (niet eerst gemeten, doh! :eusa_doh:) Maar na drie dagen druppelen 13.2V
Weer in de zilvervloot gedaan en met de motor aan 13.9 volt, en op de dynamo pluspool en de accu minpool gemeten 14.0 volt. Dus ik denk dat het niet een groot laadprobleem is.
(Van de behuizing van de dynamo en de minpool van de accu meette ik 0.0 volt, maar dan deed ik het misschien fout?)

De multimeter in serie tussen de minpool van de accu en min draad zeg maar, meet ik op 10A maximaal 0.01-0.02, af en toe uitschieters als ik het alarm klik en als de "grendels" invallen na ong. 30 sec
Volgens dit al eerder genoemde filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=KF1gijj03_0

Het lijkt er dan volgens mij op dat ik niet te veel lekstroom heb, of vergis ik me?
Achterklepbinnenlicht is uit, overige dinges allemaal ontplugd, handschoenenkastje heb ik nog niet gecheckd, maar kan die 0.01A maken of zou dat meer moeten zijn?

Voor de rest blijft het natuurlijk een superding die zilvervloot, vooral als ik erin kan rijden....

LouisVKWD

Een vergelijkbaar probleem. 4 dagen geleden startprobleem: startmotor ging niet rond; lampjes dashboard branden wel. Garage gebeld en m.b.v. andere accu kon er gestart worden. Aangegeven dat er 1,5 jr. geleden een (gerev.)startmotor en 14 maanden geleden een nieuwe accu is geplaatst. Na meting door garage (geen data voorhanden) besloten om (gerev.)Volvo-dynamo te plaatsen. De volgende dag bleek de motor nog net aan te slaan en na overleg besloten om een stukje (ca. 15 km.) te rijden om te laden. Daarna bleef hij vlekkeloos starten.
Vandaag na 2 dg, stilstand was het weer afgelopen met starten (bekend geluid van geen vermogen richting startmotor). Nu komt het meest vreemde: bij aansluiten startkabels en draaiende motor van de donor auto (Peugeot 207 diesel 2011) verdwijnt alle stroom; geen enkel DB-lampje e.d. brand nog ergo: starten lukt zeker niet. Bij afkoppeling startkabels komt de (zwakke) stroom weer terug. Ra,Ra ??

Heeft iemand een tip?
Louis

UserID6342

Lekstroom ergens en zeker weten dat de accukabels van de Peugeot er in de goede volgorde op zaten ?

LouisVKWD

verhaal van de accukabels Peugeot nog niet helemaal duidelijk. Er moet wel iets fout zijn gegaan want m.b.v. een losse hulpaccu startte de auto direct. Alvorens in te gaan op adviezen garage over nw. startmotor ed. gisteren de auto voor controle naar een Technisch bureau gebracht. Conclusie aldaar: -Doormeten laadsysteem  -s,troomverbruik gecontroleerd = OK, -Accu geladen en getest. Verder niets bijzonders aangetroffen (geen lekstroom e.d.). Waarschijnlijk is er toch iets blijven lekken/branden. Mijn vrouw herinnerde zich dat ze vorige week een lampje boven de achterportier zag branden/heeft uitgeschakeld op het moment dat deze uitgeschakeld moet zijn (na starten motor). De motor startte vandaag ook weer direct en na een rit van 120 km. zal de accu ook wel goed geladen zijn. Enfin nu maar hopen dat het opgelost is.
Louis

EdwinGLT

Dankzij deze thread al even bezig geweest met een lekstroom. Accu liep snel leeg en opzoek gegaan naar de oorzaak. Maakte gebruik van de multimeterschakeling tussen accu minpool en accuklem en kwam uit bij de zekering van de autoradio. Ik heb een nieuwe radio geplaatst met bluetooth /handfree bellen i.p.v. originele radio die de garage er in geplaatst had. Dus verloopkabeltje er tussen voor tussen de officiele bekabeling van de auto en de bekabeling van de autoradio. Nu zie ik dat deze 0,19 ampere op de multi-meter. Als ik de zekering eruit trek dan gaat deze terug naar 0,01. Dus lijkt duidelijk een radio probleem. Heeft dit te maken met de bedrading. Het is een nieuwe radio, dus de radio zelf lijkt me niet een probleem. Iemand een suggestie hoe ik de lekstroom zou kunnen weghalen? Radio betreft een Pioneer MVH-X580DAB. Waarbij de DAB+ functionaliteit nu nog niet eens is aangesloten.
Terugplaatsen van de oude radio levert geen lekstroom op overigens...
850 GLT 2.5 20v (03-1992 alter-I) - Rood - 292.000
850 GLT 2.5 20v (04-1996 alter-II) - Silversand Metallic - 157.000 (begin 2017 89.000)
V70 2.0 T4 (04-2015 - model 2016) - 145.000
Polestar 2 (Launch Edition) - 2020

nieuwe_arjan

Citaat van: EdwinGLT op 22-01-2017 14:00:07
Dankzij deze thread al even bezig geweest met een lekstroom. Accu liep snel leeg en opzoek gegaan naar de oorzaak. Maakte gebruik van de multimeterschakeling tussen accu minpool en accuklem en kwam uit bij de zekering van de autoradio. Ik heb een nieuwe radio geplaatst met bluetooth /handfree bellen i.p.v. originele radio die de garage er in geplaatst had. Dus verloopkabeltje er tussen voor tussen de officiele bekabeling van de auto en de bekabeling van de autoradio. Nu zie ik dat deze 0,19 ampere op de multi-meter. Als ik de zekering eruit trek dan gaat deze terug naar 0,01. Dus lijkt duidelijk een radio probleem. Heeft dit te maken met de bedrading. Het is een nieuwe radio, dus de radio zelf lijkt me niet een probleem. Iemand een suggestie hoe ik de lekstroom zou kunnen weghalen? Radio betreft een Pioneer MVH-X580DAB. Waarbij de DAB+ functionaliteit nu nog niet eens is aangesloten.
Terugplaatsen van de oude radio levert geen lekstroom op overigens...
de rode en gele draad van de radio omwisselen? (permanente voeding en geschakelde voeding)