Lege Accu - kapotte accu, lekstroom? Een handleiding.

Gestart door llinssen, 15-12-2007 15:05:37

Vorige topic - Volgende topic

Chris

En we hebben weer een nieuwe uitdaging (laten we het maar uitdagingen gaan noemen ;)) met de roffel.

Het verhaal:
Vandeweek kwam ik bij de roffel na 3 dagen stilstand. Op het knopje drukken van de afstandbediening opende de auto niet. Na het vervangen van de batterijen ging hij nogsteeds niet open. Door het raampje kijkend zag ik dat zelf het lampje van de startonderbreker niet knipperde. Auto met de sleutel opengemaakt, sleutel in het contact, omdraaien... niks.

Het doormeten van de accu leverde een spanning van 4 volt op. Er moet dus iets zijn blijven branden denk ik zo. Wat zoekwerk leverde eigenlijk geen brandende lampjes op. Wel heb ik voor de zekerheid het lampje in de kofferbak geheel uitgezet. De accu heb ik aan de acculader gehangen en in de auto gezet (niet heel lang geladen, paar uurtjes). Toen deed alles het weer en startte de auto ook goed. Direct doormeten na een ritje van een half uur leverde 12,4 volt op.

Vanmorgen leverde een meting 12,13 volt op. Zojuist de kap weer even opengetrokken en de accu gemeten: nogsteeds 12,13 volt. Toch vreemd! :eusa_think:

Nav de tips hier op het forum heb ik zojuist de test gedaan om te checken of de dynamo nog wel goed is. Eerst met een koude motor: 14,1 volt stationair, gasgeven leverde geen stijging op! Aangezien de auto toch liep even een rondje gemaakt. Bij terugkomst weer de test gedaan: 13,58 volt stationair en bij gasgeven zakt hij zelfs terug naar 13,52 volt :-\. Direct na het uitzetten van de motor leverde een meting 12,8 volt op... dalijk na wat rust nogeens meten.

Ik heb het idee dat er geen lampjes blijven branden, heb goed gecheckt. De dynamo lijkt me niet helemaal ok.. maar waarom is de accu dan toch opgeladen tot 12,8 na het ritje van net? Het is een behoorlijk nieuwe accu (Varta Blue Line), 1,5 maand oud ofzo... zou het een brakke accu zijn?

Wie o wie heeft een idee?

thuur

Ik denk een microswitch in een deur of kofferbak.

Gr ;)

Chris

Citaat van: thuur op 14-03-2009 19:31:45
Ik denk een microswitch in een deur of kofferbak.

Gr ;)

Bedoel je met switches de "haakjes" waarmee de deuren dichtzitten? Zo ja, als ik die met de hand indruk, alsof de deur dicht is, dan gaan de rode deurlampen netjes uit. Zijn ze dat niet, waar zoek ik dan naar?

Chris

Een update:

De accuspanning was eergisteravond, lang na de gemaakt rit, 12,22 volt. Gisterenmorgen rond 12.00 uur was de spanning nogsteeds 12,22. Aangezien de accu nu niet meer geheel lijkt leeg te lopen vermoed ik dat het in 3 dagen leeglopen naar 4 volt te maken moet hebben gehad met het lampje in de achterbak, welke ik nu geheel heb uitgeschakeld.

Blijft ergens het vreemde "probleem" over dat de dynamo test leek te beweren dat de dynamo het heeft begeven. Na 45 minuten rijden had de accu neem ik aan wel weer netjes op 12,8 volt moeten staan. De dynamo leverde bij draaidende motor en bij gasgeven een gelijke spanning of licht dalende spanning (13,50).

Gisteren sprak ik iemand die aangaf dat het met de diodes te maken zou kunnen hebben en dat de dynamo een verbruiker is geworden bij stilstand, is dit mogelijk?

In ieder geval lijkt de dynamo mij niet meer goed na het testje? Wat kost een nieuwe dynamo en kan ik die gemakkelijk zelf erin schroeven?

reneetje

Dergelijk geintje heb ik ook gehad met een (nieuwe Volvo) accu, bleek dat de platen niet geheel onder water stonden.

Accu was met een paar dagen ook plat dan, na bijvullen was het probleem weg.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Raoul

Ik denk dat je dynamo prima in orde is, 13.5 volt aan de accupolen komt vaak voor.
Verder is het logisch dat 14.1 Volt stationair met gas geven niet hoger werd. De spanningsregelaar regelt af op deze waarde.

Hoewel 13.5 volt aan de lage kant is moet je eigenlijk even rechtstreeks op je dynamo meten. Waarschijnlijk meet je hier wel 14 volt. Vaak ontstaan verliezen in de bedrading, en bij de 850/v70 s met name aan de pluspool.(Even voelen aan de draad, warm=verlies). Meten kan ook, meetpen op de B+ van de dynamo,andere meetpen aan de pluspool van de accu. Stel de meetwaarde is 0.6 v, dan weet je meteen waarom je maar 13.5 volt op je accupolen hebt met lopende motor.
Deze meting kun je ook doen aan het huis van de dynamo (massa) en je minpool.

De accu is volledig geladen 12.6 volt in aangesloten toestand. Beneden de 12.3 volt gaat de accu sulfateren. (dus stuk uiteindelijk)

Verder is het logisch dat je voltagemeting direct na het rijden iets hoger is. De accu in rust meten is betrouwbaarder.

Wacht dus even met het vervangen van je dynamo, ik vermoed dat je plusaansluiting niet 100% is en dat er toch iets is aan blijven staan.

Noot: Als je diodes lekken blijft met afgezet contact je acculampje branden op het dashboard. Dit kun je meten met een amperemeter tussen je minpool en accu. Meestal trekt deze dan zo n 4 A weg. Na 1 nacht is je accu dan te leeg om te kunnen starten.

Chris

De accu was na 2 dagen stilstand gedaald tot 12,07. De roffel ging zonder problemen open en startte ook goed.

Ik ben even langs de Volvo garage gereden om te overleggen en die riepen dat er niks aan de hand is. Argument was dat het een 12 Volt accu is, en die kan/hoeft in principe niet meer dan 12 volt te hebben. (Hij startte ook wel zonder problemen... maargoed, lees hier hele andere dingen).

Verder was de waarde bij stationair (13,58) volgens heb ook in orde. De accu laadt dan op.

Niks aan de hand en even afwachten? Heb nu het lampje in de achterbak geheel uitgeschakeld en de accu loopt nu niet bizar hard meer leeg. Misschien is de microswitch van het kofferdeksel kapot?

Raoul

Helaas, de Volvo -dealer , of beter, een medewerker hiervan, heeft je verkeerde info gegeven. Een accu met een spanning van 11 volt is nagenoeg leeg,(hier kun je niet mee starten),12.07 volt is flink ontladen.12.7v met niet aangesloten klemmen is volledig geladen. Indien de klemmen wel zijn aangesloten kun je 12.6 volt aanhouden als max.geladen. Je laadspanning is met 13.58 volt voldoende, maar niet meer dan dat. Je mist toch 0.2 tot 0.4 volt laadspanning, met tot gevolg dat het langer duurt voor je accu maximum geladen is.

Ik ben benieuwd naar de staat van je accu, vooral omdat deze vaak onder de 12.3 volt komt en daardoor waarschijnlijk al aardig gesulfateerd moet zijn.
Dit is te meten met een electronische accutester, die meet de hoeveelheid nog beschikbaar plaatoppervlak. Stel, jouw accu moet 520 EN A leveren. Hiervan is bijv. 20% gesulfateerd. De meetwaarde is dan 416 EEN A. Is de waarde nog lager dan zal een bijv. Midtronics-tester je accu afkeuren. Hij mist immers 20% van de oorspronkelijke startcapaciteit.

Je kunt met een lampje van 12 volt of beter een amperemeter tussen bijv. de minpool en de bedrading controleren wat je lekstroom is.0.06-0.1 A is normaal.
Verder zou ik rechtsreeks op de dynamo de laadspanning meten en vergelijken met de spanning die uiteindelijk bij de accu aankomt. Een laadspanning van ongeveer 14 volt zorgt dat je accu goed wordt doorgeladen en niet half. Met een laadspanning van 13.3 volt bijv. moet je bij een ontladen accu 2 uur rijden om goed door te laden (aaneengesloten) Met 14 volt ben je na 30-40 minuten klaar.

ongezouten

@Raoul

je laatste alinea heb ik destijds ook gecheckt en het klopt precies wat je zegt. Mijn probleem was dat de acuu niet meer bijlaadde. Vanaf de dynamo 13,8 of meer. Op de pool veel minder laadstroom. Bleek dus dat de garage waar ik mijn auto kocht een accuklem van een enorme bonk ijzer op de pool had gemonteerd om alle draden netjes aan vast te kunnen maken. Maar die bonk was zo groot dat de grote weerstand ervan verhinderde dat mijn acuu bijlaadde. Accuklem vervangen door een simpeler exemplaar en klaar. Accu laadt zich weer op.

(Accu houdt zijn spanning ook weer vast, want de lekstroom die ik had kwam van een defecte stekker achter in de ECC. Die ging lekker zitten knetteren (en waardoor ik rechtsvoor uit de kachel ook alleen maar koude lucht voelde: defecte stekker zorgde ervoor dat warmeluchtklep niet open ging). Een reparatie van bij elkaar een paar tientjes. Nu werkt alles weer netjes.)

Frank

llinssen

@Ongezouten

Heb je misschien nog foto's van de beide accuklemmen?

@Raoul en Ongezouten
Ik zal de tip van rechtstreeks op de dynamo meten opnemen in de startpost.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

FelixB

Heb nu ook zoiets.

Als ik de auto (V70) wil starten lijkt he t net of de accu geen 'sap' heeft, maar hij start nog net.
Van electriciteit heb ik niet zoveel verstand, maarh eb er een voltmeter opgezet.
Stand op 10 volt DCV: de meter loopt de schaal uit
Stand op 50 Volt DC, de naald beweegt wel naar rechts maar blijft op 10 V.mA staan?

Waar moet ik kijken om te zien heoveel Volt de accu nog heeft, en waar kan ik zien wat ie bijlaadt?
Acuur is origineel Volvo 520 Ampere oid

PS de polen zijn wel koud.
855R & C70 T5 cabrio automaat

thuur

Citaat van: FelixB op 19-05-2009 17:53:17
Heb nu ook zoiets.

Als ik de auto (V70) wil starten lijkt he t net of de accu geen 'sap' heeft, maar hij start nog net.
Van electriciteit heb ik niet zoveel verstand, maarh eb er een voltmeter opgezet.
Stand op 10 volt DCV: de meter loopt de schaal uit
Stand op 50 Volt DC, de naald beweegt wel naar rechts maar blijft op 10 V.mA staan?

Waar moet ik kijken om te zien heoveel Volt de accu nog heeft, en waar kan ik zien wat ie bijlaadt?
Acuur is origineel Volvo 520 Ampere oid

De stand waarop je de meter zet geeft de maximale weergave aan. Als je 12V hoopt te meten zet je hem op 20V (of hoger). De schaal blijft evengoed in Volts. Zo te lezen dus 10 Volt? Dan is er een cel kapot (accu overleden). Kan gebeuren, of je dynamo geeft te veel spanning (spanningsregelaar defect) waardoor de accu gaat koken. Ook even meten op de accupolen met de motor aan dus.

Citeer
PS de polen zijn wel koud.

Direct na een lange rit gemeten?

Gr 8)

FelixB

Dank je thuur.

Ben een redelijke leek op electriciteitsgebied.
De multimeter heeft alleen schalen 10V, 50V, 250V en 500V
Dus dacht ik ook al dat de accu maar 10Volt heeft.

Vannacht staat ie aan de lader, als ie morgen dan start ff kijken of ie ietsjes meer stroom geeft.

thuur

FelixB

Zo, weer terug van de dealer, Harrie Arendsen in Zevenaar.
Er zit waarschijnlijk nog de originele accu in (9 jaar oud dus), maar volgens de monteur is ie nog best goed.
Er zit nu een (zwaardere) leen-accu in, ze gaan kijken of de oude accu nog goed is.
Ik moet er over 2 weken tóch weer zijn voor de APK, dan krijg ik te horen of de oude nog goed is, er zou ook een lampje of zo kunnen blijven branden waardoor ie leeg geraakt is.
Volgens de monteur laadde ie ook goed bij.

Opvallend dat de dealer niet meteen een nieuwe accu wil verkopen/scoren, maar eerst kijkt of de oude nog wel goed is, hulde!