Lege Accu - kapotte accu, lekstroom? Een handleiding.

Gestart door llinssen, 15-12-2007 15:05:37

Vorige topic - Volgende topic

llinssen

Dat bijladen van je oude accu, is dat gemeten om vast te stellen of de accu nog kan bijladen, de dynamo nog voldoende levert, of beide?
Weet je zeker of de dynamo nog 100% is?

Waarom ik het vraag:
Stel dat je twee zwakke broeders hebt (maar op zich beide nog ok) dan maken die samen misschien het probleem.
Een accu van 9 jaar met een keer lampje laten branden, is denk ik niet meer optimaal.
Hoe je dynamo is weet ik niet, maar als die ook 9 jaar oud is, kan hij al wat zwakker zijn, of het kan de bedrading tussen de dynamo en accu zijn.

Het vervangen van alleen de accu of dynamo levert op korte termijn een oplossing. Beide vervangen (en kijken of de bedrading tussen accu en dynamo ok is) zou lange termijn het beste resultaat kunnen geven.

Ik ben benieuwd.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

-D©©©L-

Je moet een accu eigenlijk eerst op de juiste manier 100% vol laden om betrouwbaar te kunnen meten wat de restcapaciteit etc. is.
Dat kan alleen buiten de auto op een gecontroleerde manier.

llinssen

Dat zal wel zijn wat de garage nu gaat doen?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: FelixB op 20-05-2009 11:35:54
Zo, weer terug van de dealer, Harrie Arendsen in Zevenaar.
Er zit waarschijnlijk nog de originele accu in (9 jaar oud dus), maar volgens de monteur is ie nog best goed.

Zoooodan! Als je een merkaccu goed behandelt kun je 7 jaar op zijn diensten rekenen... :o

Citeer
Opvallend dat de dealer niet meteen een nieuwe accu wil verkopen/scoren, maar eerst kijkt of de oude nog wel goed is, hulde!

Dat is inderdaad zeer netjes van Harrie en co! Maar let wel, ik zou geen 9 jaar oude accu in een winterperiode in mijn auto willen hebben. In de zomer red ik me daar wel mee.

Gr ;)

FelixB

Citaat van: llinssen op 20-05-2009 12:00:54
Dat zal wel zijn wat de garage nu gaat doen?

Ja, dat denk ik en dat ze daarom de oude accu willen nakijken, zoals Marco ook al zegt.

Citaat van: thuur op 20-05-2009 12:42:54
Dat is inderdaad zeer netjes van Harrie en co! Maar let wel, ik zou geen 9 jaar oude accu in een winterperiode in mijn auto willen hebben. In de zomer red ik me daar wel mee.

Gr ;)

Juist vandewinter heb ik geen enkel probleem gehad, zelfs niet bij het vriezen.
Het feit dat ie nu bij 16 graden weigert doet me vermoeden dat 1 plaat kapot is/kortsluiting.

Daarom ook mijnn vraag om adviews met een multimeter; zover ik het meette had de accu nog 10 volt...

Maar ik kan idd wel laten checken of de dynamo genoeg laadstroom geeft..
855R & C70 T5 cabrio automaat

llinssen

Rob_B

Ikzelf, Volvo 850 2.5 20V uit 1996 heb nu tot tweemaal toe meegemaakt dat op de meest ongelukkige momenten de accu volledig leeg was.
Na een aantal maal met dit probleem te hebben geworsteld, heb ik de auto bij de lokale garage neergezet, waar één van de monteurs zelf ook 850 rijdt. Het bleek dat soms het relais van de brandstofpomp bleef hangen. Het schijnt dat na het afzetten van het contact de pomp nog ongeveer 1 minuut blijft werken. Dus bij het meten van lekstroom, meet je meer dan normaal, na 1 minuut wordt het minder. Na diverse metingen bleek bij mijn auto het relais soms te blijven hangen, dus de brandstofpomp bleef gewoon doorlopen. Men had nog een oud relais liggen, dat vervangen en probleem opgelost. Tot begin van dit jaar (na 2 jaar zonder problemen) eerst de accu verrot bleek te zijn (vervangen onder garantie) en vervolgens weer te pas en te onpas een volledig lege accu (je krijgt met de afstandbediening de deuren niet meer van het slot.)
Bij het doormeten niets gevonden, toch het brandstofpomprelais vervangen, nu door een nieuwe (iets van € 39,--). Rijdt nu al weer een maand of 2, 3 zonder problemen, terwijl de auto soms een week niet gebruikt wordt.
Het brandstofpomprelais zit bij de radiator, is makkelijk te vervangen.

Overigens kreeg ik van de wegenwacht ook nog een tip: bij de oudere modellen, waar de achterruitverwarming niet automatisch uitgaat, schijnt het relais ook nog wel eens te blijven hangen. Het schijnt dat Volvo dit daarom later automatisch uitschakelend heeft gemaakt.

Ik hoop dat iemand hier iets mee kan.

llinssen

Goede info! Had ik nog niet eerder gehoord.

FelixB

Citaat van: llinssen op 08-06-2009 17:06:04
En al wat nieuws?

Tja, auto heeft net APK gekregen; Dealert (Harrie Arendsen in Zevenaar) heeft de accu 2 weken gecontroleerd en weer teruggeplaatst (had wat haast bij het afhalen, niet expliciet naar gevraagd, maar ik denk maar dat als de dealer niet zegt 'accu vervangen' of 'dynamo vervangen', dat het wel goed zal zijn...  :eusa_think: )

Intussen al weer een week gereden, circa 20 starts en de 'oude' accu doet het nog best.
Ik hou het wel in mijn achterhoofd en zal het nog eens laten nakijken (als de winterwielen eronder komen, bijvoorbeeld).

Volgens mij heb ik ergens nog een aanbieding liggen van hier op het forum voor een mooie, goedkope accu  :eusa_whistle:
855R & C70 T5 cabrio automaat

thuur

Citaat van: Rob_B op 15-06-2009 22:20:38
Ikzelf, Volvo 850 2.5 20V uit 1996 heb nu tot tweemaal toe meegemaakt dat op de meest ongelukkige momenten de accu volledig leeg was.
Na een aantal maal met dit probleem te hebben geworsteld, heb ik de auto bij de lokale garage neergezet, waar één van de monteurs zelf ook 850 rijdt. Het bleek dat soms het relais van de brandstofpomp bleef hangen. Het schijnt dat na het afzetten van het contact de pomp nog ongeveer 1 minuut blijft werken. Dus bij het meten van lekstroom, meet je meer dan normaal, na 1 minuut wordt het minder. Na diverse metingen bleek bij mijn auto het relais soms te blijven hangen, dus de brandstofpomp bleef gewoon doorlopen. Men had nog een oud relais liggen, dat vervangen en probleem opgelost. Tot begin van dit jaar (na 2 jaar zonder problemen) eerst de accu verrot bleek te zijn (vervangen onder garantie) en vervolgens weer te pas en te onpas een volledig lege accu (je krijgt met de afstandbediening de deuren niet meer van het slot.)
Bij het doormeten niets gevonden, toch het brandstofpomprelais vervangen, nu door een nieuwe (iets van € 39,--). Rijdt nu al weer een maand of 2, 3 zonder problemen, terwijl de auto soms een week niet gebruikt wordt.
Het brandstofpomprelais zit bij de radiator, is makkelijk te vervangen.

Overigens kreeg ik van de wegenwacht ook nog een tip: bij de oudere modellen, waar de achterruitverwarming niet automatisch uitgaat, schijnt het relais ook nog wel eens te blijven hangen. Het schijnt dat Volvo dit daarom later automatisch uitschakelend heeft gemaakt.

Ik hoop dat iemand hier iets mee kan.

Bedankt voor de info!

Het brandstofpomprelais (nr. 103) zit naast de zekeringen (deksel lichten), dus ik denk dat je het ECU relais bedoelt (brandstofsysteemrelais wellicht).

Gr ;)

Rob_B

De monteur noemde het "benzinepomprelais", maar misschien bedoelde hij het ECU-relais. Bij de tweede keer vervangen stond ik erbij. Aan de voorkant van de auto, bij de radiateur, boven de fan zitten twee relais, aan de rechterzijde van de auto (als je voor de auto staat met je gezicht naar de motor en iets voorovergeleund met je handen op de auto, onder je linkerhand) een breed relais waarop iets staat over de cooling fan aan de andere zijde het bewuste relais. Er zitten vier draden aan vast.

Groeten,

Rob Bijkerk

thuur

KMvrtr

Kick!

Hopelijk zit ik in het goede draadje?
Ik weet vrijwel niks van electra, maar met behulp van het forum kom je natuurlijk een heel eind.

De klacht: sinds ik de Volvo niet meer dagelijks gebruik lijkt het er op dat de accu vrij snel leeg loopt. Na een paar dagen stil staan is de centrale vergrendeling 'sloom' en start ie maar net. Acculampje brandt dan ook. (duh...)
Accu is een half jaar geleden nieuw in de auto gekomen. Verder heb ik de indruk dat de accu ook niet goed wordt opgeladen tijdens het rijden.
Even een en ander gemeten:

Motor uit:
pluspool accu - minpool accu: 12.28 volt

Motor stationair:
Huis dynamo - pluspool dynamo: 13,9 volt
Huis dynamo - pluspool accu: 13,3 volt
Huis dynamo - minpool accu: 0,04 volt
pluspool accu - minpool accu: 13,3 volt

Heb ik nu alles gemeten wat ik meten moet?
En zo ja, wat leiden de kenners hier uit af?
Accu dood, dynamo slecht, iets anders?

thuur

Citaat van: KMvrtr op 11-10-2009 16:54:10
Kick!

Hopelijk zit ik in het goede draadje?
Ik weet vrijwel niks van electra, maar met behulp van het forum kom je natuurlijk een heel eind.

De klacht: sinds ik de Volvo niet meer dagelijks gebruik lijkt het er op dat de accu vrij snel leeg loopt. Na een paar dagen stil staan is de centrale vergrendeling 'sloom' en start ie maar net. Acculampje brandt dan ook. (duh...)
Accu is een half jaar geleden nieuw in de auto gekomen. Verder heb ik de indruk dat de accu ook niet goed wordt opgeladen tijdens het rijden.
Even een en ander gemeten:

Motor uit:
pluspool accu - minpool accu: 12.28 volt

Motor stationair:
Huis dynamo - pluspool dynamo: 13,9 volt
Huis dynamo - pluspool accu: 13,3 volt
Huis dynamo - minpool accu: 0,04 volt
pluspool accu - minpool accu: 13,3 volt

Heb ik nu alles gemeten wat ik meten moet?
En zo ja, wat leiden de kenners hier uit af?
Accu dood, dynamo slecht, iets anders?

Je accu is niet vol geladen.

Je dynamo genereert 13,9 Volt maar er komt maar 13,3 aan bij de accu. Dat betekent dat je kabels of klemmen 0,6 volt opsouperen! Dat is onacceptabel en zelfs brandgevaarlijk.

Begin met het schoonmaken van je accuklemmen en accupolen. Gewoon met remmenreiniger, je begint pas te borstelen als je korrelige aanslag hebt (meestal groen of wit).

Controleer of alle massapunten intact zijn. Er lopen 2 blauwe draden vanaf de minpool naar een massapunt achter je koplamp en een massapunt aan de versnellingsbak, goed kijken dan zie je hem lopen vanaf de accubak. Die laatste wil wel eens breken.

Dan kun je nog de klem aan de dynamo schoonmaken maar ik betwijfel of dat helpt. Vermoedelijk is je plusklem gewoon 'rot' en zal deze zoveel weerstand hebben dat je accu niet laadt. Begin met het vervangen van de klem. Koop een messing klem bij een automaterialenhandel, kost een paar euro. Als dat niet werkt zul je de gehele kabel moeten vervangen (accu-startmotor-dynamo).

Gr 8)

KMvrtr

Echt waar, is mijn accu niet volgeladen? Goh... ;-)
Dat vermoeden had ik ook al. :-)

Bedankt voor het meedenken. Met mijn beperkte inzicht in deze materie waren ook de kabels/klemmen en dynamo the prime suspects. Nu kan ik weer even verder. Bedankt!