Lege Accu - kapotte accu, lekstroom? Een handleiding.

Gestart door llinssen, 15-12-2007 15:05:37

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Citaat van: dirkvis1968 op 23-11-2010 22:02:11
halla

ja inderdaad in krijg blijkbaar mijn accu niet helemaal opgeladen
ik rij wel korte stukken woon/werd +-15 km per rit

wat me zorgen baart is dat
- met wat verbruikers op( lichten ed) de spanning gelimeteerd wordt op 13.8v
- de spanning slechts na 2-3 sec stijgt naar die 13.8 volt

op wat zou dit kunnen wijzen. de verbindingen zijn reeds gecontroleerd en er werd al een extra + kabel dynamo - accu geplaatst maar geen verbetering
zou de regelaar annex koolstofborstels aan het verslijten zijn?????
het probleem is de moeilijke berijkbaarheid van de dynamo
blijkbaar dient deze uitgebouwd te worden alvorens de regelaar kan gewisseld worden???

13,8 moet genoeg zijn om de accu op te laden. Wel is het zo dat als je korte stukjes rijdt je accu steeds leger raakt. Als je een flink stuk gaat rijden (45m-1u), is de accu dan wel vol?

Is met die nieuwe pluskabel ook de accuklem vervangen (zie boven)?

Gr 8)

dirkvis1968

neen
we hebben juist een nieuwe kabel gelegd van de alternator naar de accuklem
deze werd aan de accu zijde bevestigde met een schroefverbinding
nu de auto wordt 11 jaar dus de accuklemmen zullen misschien wel wat aan kwaliteit ingeboet hebben
dat zou eventueel een optie kunnen zijn
maar het probleem is om ofwel een nieuw oog op de oorspronkelijke kabel te bevestigen (best laten doen denk ik) of een accuklem met klemverbindingen (heb ik al eens gedaan in het verleden bij een vorige wagen)

misschien een vraagje maar bij welk voltage is een accu vol<? Hier wordt ergens zelfs een waarde van 13.5v genoemd
momenteel is deze 12.66 na een uurtje stilstand?

thuur

12,6+ na een half uur of meer staat gelijk aan een volle accu.

Gr :D

dirkvis1968

oke dan moet ik me geen zorgen meer maken
voor de montage van de extra by pass kabel had ik maar 13.-13.3 volt met draaiende motor en 12.20 op de batterij met stilstaande motor
toen kreeg ik de batterij niet vol
vandaar mijn vraag
alvast allemaal bedankt voor de info en in het speciaal thuur voor zijn duidelijke uitleg
weer een beetje geruster

Jasper Boven

Ik had even een kort vraagje over lekstroom en accu.
Onlangs stond ik met een lege accu (wagen had zo'n 4 dagen stil gestaan). Dit was waarschijnlijk te wijten aan een los hangende trekhaakstekker waar vocht in was gelopen. De ANWB monteur meten een behoorlijke lekstroom van 0,8A. De accutester gaf aan dat de accu moest worden vervangen.
De beste ANWB man heeft mijn wagen weer gereanimeerd waarna ik via de dealer, waar ik een nieuwe accu heb gekocht a €75, weer naar huis ben gereden. Daar ik de trekhaakstekker uit elkaar heb gehaald. Deze heb ik toen droog en schoongemaakt en opnieuw gemonteerd. De accu heb ik niet verwisseld.
De volgende dag, zo'n 16 uur later, starte de wagen zonder problemen. Die dag ging ik met een goede vriend aan onze wagens klussen. We hebben toen ook de lekstroom gemeten. Totaal bedroeg deze 37 mA. Deze was als volgt opgebouwd:

• 16mA Central locking
  • 3mA Radio
  • 18mA met alle zekeringen verwijderd

Zijn deze lekstromen noemenswaardig? Die 18 mA welke voor de zekeringen wordt verbruikt, is dat toelaatbaar?
Is de accutest van de ANWB dusdanig betrouwbaar dat hij echt vervangen moet worden? Mij viel op dat de tester vroeg om de koplampen in te schakelen, echter schakelde hij alleen het stadslicht in.
Punt is dat ik nu wel de nieuwe accu kan monteren, maar als die straks weer leeg is, mag ik weer een nieuwe kopen. Dat wordt dan wel een erg duur geintje.
De laadstroom/spanning was in orde.

N I E L S

Je moet de meting wel uitvoeren als de auto totaal in rust is en dan ook met de deuren op slot en gewoon een amperemeter tussen de minpool van de accu zetten en mij is altijd verteld dat de lekstroom niet meer dan 0.05 Ampere mag zijn.

Jasper Boven

Citaat van: N I E L S op 12-12-2010 14:31:31
Je moet de meting wel uitvoeren als de auto totaal in rust is en dan ook met de deuren op slot en gewoon een amperemeter tussen de minpool van de accu zetten en mij is altijd verteld dat de lekstroom niet meer dan 0.05 Ampere mag zijn.

De wagen was totaal in rust. We hebben de meting uitgevoerd met zowel de portieren gesloten en geopend. Dit maakte geen verschil.

N I E L S

Het wil nog wel eens voorkomen dat pas na een kwartier of een half uur de auto pas in rust is en kan je dus geen goede meting uitvoeren.

1 Miliampere is 0.001 Ampere
37mA is dan 0.037 Ampere

Dan moet de lekstroom goed zijn.

Jasper Boven

Citaat van: N I E L S op 12-12-2010 14:46:50
Het wil nog wel eens voorkomen dat pas na een kwartier of een half uur de auto pas in rust is en kan je dus geen goede meting uitvoeren.

1 Miliampere is 0.001 Ampere
37mA is dan 0.037 Ampere

Dan moet de lekstroom goed zijn.

Hier kan ik uit opmaken dat een lekstroom van 37 mA oke is? Hoef ik dus niets aan te doen.

thuur

jacques1967

Heb bij de auto van mijn schoonmoeder mee gemaakt dat er 2,2 Ampere lekstroom was! Eerst had een buurman klakkeloos de accu vervangen . Een dag later ,met nieuwe accu weer leeg. Toen ben ik zelf maar eens aan het meten gegaan met een goedkoop multimetertje , die echter wel een aparte 10 A ingang heeft. Gemeten tussen - pool en - kabel.Wat bleek?  Boven de dynamo zat een slang voor de koelvloeistof . Deze lekte soms, in het electronische gedeelte van de dynamo. De accu liep leeg door de dynamo. Dikke kabel van dynamo eraf en voila geen lekstroom meer. Er brandden geen waarschuwingslampjes op het dashboard en tijdens het rijden laadde de dynamo de accu correct op . Maar met een accu van 44 A/2,2 lekstroom duurt de ontlading nog geen dag...Dynamo gereviseerd en probleem verholpen. Waarschijnlijk diodebrug defect geweest.   

UserID6342

Ook zoiets wat een hoop mensen niet weten, niet aan denken.  Auto zonder dashboard neerzetten (loopt je accu ook leeg) omdat het acculampje niet aanwezig is.  Maak het nu mee met de 760, hangt daarom ook om de zoveel tijd aan de lader nu.  Acculampje is er niet alleen om je te waarschuwen dat er iets fout is, maar dient (bij de oudere auto's zeer zeker) ook voor de bekrachtiging van de dynamo.  Zonder lampje werkt de dynamo en diodebrug dus niet goed en loopt accu leeg.  Gaat wel langzaam maar toch.

francois

woon je in de buurt van sittard dan wil ik je de accu even uit lezen met een tester (orgineel volvo)
bij mij was een cel nio en moest de accu vervangen

grfr

razorx

Even een tipje tussendoor, als hij al niet in dit topic staat ;)

Maak je veel korte ritjes en is het koud: Rijd dan in een lagere versnelling.
Maakt niet alles goed, maar scheelt wel wat.

De regelaar in de dynamo heeft wat spanningsverschil nodig om lekker te werken.

Beter is het om de accu van tijd tot tijd (bij bovengenoemde omstandigheden) aan een fatsoenlijke lader te hangen.
Scheelt weer in de levensduur van de accu en de centjes.

Ehh, moet zelf ook nog zo'n C-TEK of zo kopen.  :eusa_whistle:

llinssen

In het kader van de tips nog een onbevestigde:

Iemand (ik meen dat het een wegenwachter was) vertelde dat het beter is om met lichten aan te rijden wanneer je de accu door te rijden weer wilt volladen, dan zonder de lichten aan. Verbruik (niet teveel natuurlijk door bijvoorbeeld kachelfan) maakt dat de regelaar zorgt voor bijladen.

Waar of niet waar?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.