zoemend geluid bij sturen

Gestart door 340850, 16-12-2007 13:58:02

Vorige topic - Volgende topic

340850

Hallo heb een S70 in Gent-Belgie gekocht bij Caryncars Volvo bedrijf.
Nou bleek bij de proefrit dat na een tijdje rijden er een storende zoem optrad bij het sturen.
De stuurbekrachtigingsolie zou bij een onderhoudsbeurt zijn ververst door voornoemd bedrijf.
Er is toen na dat ik het geluid had geconstateerd weer een beetje bij gevuld.
Ik zag echter dat de olie schuimde.
Nou heb ik gehoord dat dit duidt op een lekkage in het systeem.
De vloeistof is wel te zien in het reservoir echter onder het niveau waar het slangetje in het reservoir op uit komt.
Kan iemand mij misschien zeggen of het gebruikelijk is om de olie hiervan te verversen en wat de oorzaak kan zijn van een eventuele lekkage.

thuur

De olie wordt wel eens ververst, maar het staat eigenlijk nergens voorgeschreven. Het schuimen duidt niet op een lek, dat doet enkel een vettig stuurhuis/rubbers/slangen.

Het niveau hoort atijd op hetzelfde peil te staan (COLD of HOT alnaargelang de motortemp.), het systeem verbruikt namelijk geen olie. Als je moet bijvullen is er een lek. De vraag is dat of je kunt leven met dat lek want bijvullen zal moeten: de pomp mag niet droog draaien.

Meestel lekken de huizen bij de uiterste keerringen, waar de stuurstangen uitkomen. Of deze los te vervangen zijn weet ik niet. Ook wil er wel eens een slang scheuren/beschadigen. Iig goed controleren op lekkage.

Gr 8)

-D©©©L-

Had Gio laatst niet hetzelfde ? Opgelost door het op niveau zetten van de stuurbekrachtigingsolie, toch ?

FGG

Even opgegraven.

Sinds gisteren hoor ik een zoemend geluid bij wat scherpere bochten, beetje het geluid van een electro-motor. Rechtuit is ie stil. In de bocht hoor je het geluid met de snelheid iets in toeren omhoog gaan. Hij doet 't soms, niet altijd.

Bij stilstaan hoor ik ook een brommend/zoemend geluid bij een (zo goed als) volledige stuuruitslag. Iemand een idee?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

-D©©©L-

Zie voorgaande bericht; olieniveau al nagezien ?

blauweroffel

Citaat van: 340850 op 16-12-2007 13:58:02
Hallo heb een S70 in Gent-Belgie gekocht bij Caryncars Volvo bedrijf.
Nou bleek bij de proefrit dat na een tijdje rijden er een storende zoem optrad bij het sturen.
De stuurbekrachtigingsolie zou bij een onderhoudsbeurt zijn ververst door voornoemd bedrijf.
Er is toen na dat ik het geluid had geconstateerd weer een beetje bij gevuld.
Ik zag echter dat de olie schuimde.
Nou heb ik gehoord dat dit duidt op een lekkage in het systeem.
De vloeistof is wel te zien in het reservoir echter onder het niveau waar het slangetje in het reservoir op uit komt.
Kan iemand mij misschien zeggen of het gebruikelijk is om de olie hiervan te verversen en wat de oorzaak kan zijn van een eventuele lekkage.

Lijkt er op dat er een lek in het systeem zit. Ik had het twee weken geleden ook. De olie zag er wittig uit en de volvomontuer zei dat dat kwam dor een lek in het sysyteem: er komt lucht bij en dat geegf een wat schuimend wit effect. Mijn lek was duidelijk: een grote scheur in de slang naar de pomp toe. Het ging heel snel: de eerste dag een beetje olie bij, twee dagen later stroomde het eruit, ik was er net op tijd bij.
BR

elianmars

Citaat van: FGG op 30-10-2010 08:53:03
Even opgegraven.

Sinds gisteren hoor ik een zoemend geluid bij wat scherpere bochten, beetje het geluid van een electro-motor. Rechtuit is ie stil. In de bocht hoor je het geluid met de snelheid iets in toeren omhoog gaan. Hij doet 't soms, niet altijd.

Bij stilstaan hoor ik ook een brommend/zoemend geluid bij een (zo goed als) volledige stuuruitslag. Iemand een idee?

Inderdaad grote kans dat het niveau van de olie (iets) te laag staat. Verlies van de olie wil nog wel eens gebeuren door het rubber van de dop, wat niet meer goed afsluit.
Ik had hetzelfde bij Roetmobiel. Na montage van een nieuwe dop was er geen verlies meer.

FGG

Vanmorgen de olie bijgevuld, vervolgens ritje naar Wageningen waar het probleem zich niet meer heeft voorgedaan. Dus het lijkt opgelost. Vanmiddag op de terugweg nog even in de gaten houden.

Zsm ook even een nieuwe dop bestellen.

FGG

Citaat van: FGG op 01-11-2010 10:13:39Vanmiddag op de terugweg nog even in de gaten houden.

En op de terugweg ook niets. Opgelost.