voor de audiofielen onder u

Gestart door jberg, 22-12-2007 14:36:53

Vorige topic - Volgende topic

jberg

Ik heb gemerkt dat er nogal wat audiofielen onder ulieden zitten, met platenspelers en buizenversterkers en zulks.

Hierbij, leest 't maar is door  ;D ;D

http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf

wuilus64

Interessant artikel, met absuluut veel waarheden.
Maar ik vind wel dat de auteur een beetje doorslaat naar het digitale.
Het zal best allemaal mooier en beter zijn, analoog vind ik soms gewoon lekkerder !
Warmer en met meer 'body", en dan kan iedereen l*llen wat 'ie wil, zo ervaar ik het nu eenmaal, waarmee we direct bij de kern van de zaak komen: een "goed" geluid is niet voor iedereen hetzelfde !
Net zoals ik een buizen-gitaarversterker , een ouderwetse analoge synthesizer (heerlijk, met die potmetertjes..) en een acoustisch drumstel veel mooier vindt klinken als allerlei digitale instrumenten die tegenwoordig op de markt zijn..!
Maar ik ben natuurlijk hopeloos ouderwets...

jberg

SIPS Master

ach, het is een raar wereldje. Maar als ik vind dat deze ene kabel beter klinkt dan de andere hang ik 'm er wel tussen.

Tenslotte luister ik er naar en niet iemand anders...
Up the Irons!

jberg

persoonlijk heb ik het hele kabel gedoe een beetje onzin gevonden, als je hele dikke kabels gebruikt krijg je volgens mij het skineffect en gaat alle stroom alleen langs de buitenkant

thuur

Citaat van: jberg op 22-12-2007 20:08:00
persoonlijk heb ik het hele kabel gedoe een beetje onzin gevonden, als je hele dikke kabels gebruikt krijg je volgens mij het skineffect en gaat alle stroom alleen langs de buitenkant

Daar zijn de frequenties niet hoog genoeg voor ;D

Stekkerdozen en kabels t.w.v. goed verzorgde 850's zijn idd complete bull. Maar een fatsoenlijk kabeltje is wel weer beter dan die japanse standaardtroep wat vaak wordt meegeleverd.

Leuk verhaal! Thnx!

Gr 8)

rody

ooit gered van het grof vuil...

maar wat een geluid :laugh:

warmer dan menig mini-setje van de media markt

(sorry off topic)

heutink

Citaat van: rody op 22-12-2007 21:04:35
ooit gered van het grof vuil...
maar wat een geluid :laugh:
warmer dan menig mini-setje van de media markt
(sorry off topic)

Geweldig......... wees er zuinig op, daar luisterde ik nou vroeger naar,
Ik zal morgen het verhaal eens lezen en reageren
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

jberg

Citaat van: thuur op 22-12-2007 20:46:57

Gr 8)

Bij een frequentie van 50 Hz is de (effectieve) indringdiepte in koper ongeveer 1 cm, bij 10 kHz al minder dan 1 mm

heutink

Citaat van: jberg op 22-12-2007 22:00:34
Citaat van: thuur op 22-12-2007 20:46:57

Gr 8)

Bij een frequentie van 50 Hz is de (effectieve) indringdiepte in koper ongeveer 1 cm, bij 10 kHz al minder dan 1 mm
???
Ben ik nou zo dom , of ben jij nou zo slim, ???
Wat bedoel jij hiermee? ???

jberg

CiteerBen ik nou zo dom , of ben jij nou zo slim,
Wat bedoel jij hiermee?

dat je wel speakerkabels van 4 mm doorsnee kunt kopen, maar dat de hogere frequenties van het signaal wat naar de speakers gaat alleen de buitenkant van de kabel gebruikt, dit is een effect wat het skineffect word genoemd

Laserblue

ja, maar dan hebben ze toch nog steeds meer  vrijheid dan bij een dun kabeltje?
al geloof ik ook niet in 6mm2 kabels voor je speakers op anderhalve meter afstand :eusa_think:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

heutink

Citaat van: jberg op 23-12-2007 00:58:16
Wat bedoel jij hiermee?

dat je wel speakerkabels van 4 mm doorsnee kunt kopen, maar dat de hogere frequenties van het signaal wat naar de speakers gaat alleen de buitenkant van de kabel gebruikt, dit is een effect wat het skineffect word genoemd
Na de hele nacht diep nadenken, herinner ik me het weer, maar het dan ook 40 jaar geleden ( 1968 ) dat ik de studie energietechniek opvatte.
Inderdaad, bij het onderdeel energieoverdracht wordt hierover gesproken.
Wel m.b.t. de hoogspanningstechnieken.....
Ik heb tussen de eindversterkers en de elektrostaten 10 meter 2 x 4 mm maar wel met een afgeschermde mantel tegen stoorspanningen

thuur

Citaat van: heutink op 23-12-2007 12:33:15
Citaat van: jberg op 23-12-2007 00:58:16
Wat bedoel jij hiermee?

Na de hele nacht diep nadenken, herinner ik me het weer, maar het dan ook 40 jaar geleden ( 1968 ) dat ik de studie energietechniek opvatte.
Inderdaad, bij het onderdeel energieoverdracht wordt hierover gesproken.
Wel m.b.t. de hoogspanningstechnieken.....
Ik heb tussen de eindversterkers en de elektrostaten 10 meter 2 x 4 mm maar wel met een afgeschermde mantel tegen stoorspanningen

Ik heb het ook alleen geleerd als 'probleem' bij hoogfrequent schakelingen (probleem is dus dat de weerstand toeneemt, naarmate de frequentie hoger wordt). Stel bij 20kHz dringt de stroom een halve mm diep door, dan is er nog voldoende geleidend materiaal om deze lage stromen probleemloos af te handelen. Denk eens aan de printplaat waar het geluid zojuist vandaan kwam ;)

Gr 8)

heutink

Citaat van: SIPS Master op 22-12-2007 19:47:27
ach, het is een raar wereldje. Maar als ik vind dat deze ene kabel beter klinkt dan de andere hang ik 'm er wel tussen.

Tenslotte luister ik er naar en niet iemand anders...
:eusa_clap:zo is het en niet anders, jij moet het mooi vinden en daar gaat het om, geluid cq muziek is emotie,
techniek en psychologie was vroeger 1 van de vakken waarin ik mij verdiept heb, en zeker mbt audio speelt dit een grote rol, vooral omdat jij iets via je trommelvliezen naar je hersens vertaald krijgt, en dat kan een ander niet zo horen, maar ook omdat de audiotechniek relatief weinig progressie maakt en de producenten en de handel toch wel hun brood op de plank willen hebben.
De verkooptechniek is hierin meer gegroeid, samen met de marketing, dan de techniek. :eusa_boohoo: